Idefix Kirjoitettu 1. Syyskuuta, 2012 Raportoi Kirjoitettu 1. Syyskuuta, 2012 Oli meidän valkoinen Mini oli tänään hääautona. Hienosti oli homman hoitanut ja hääpari oli kovin tyytyväinen. Autoa hakiessa lähdin sivutieltä isolle tielle suoraan isoon ylämäkeen ja jouduin kiihdyttämään kaasu pohjassa. Vauhti nousi noin 80:iin kunnes yksi pytty ilmeisesti jäi pelistä pois. Parin sekunnin päästä taas kaikki neljä pyttyä kävi taas normaalisti. Perässä ajanut vaimo soitti että johan pukkasi mustat savut. Samassa ylämäessä vielä toisen kerran kävi hetken kolmella pytyllä ja pysähdyin tien sivuun. Vauhtia hiljentässä tein pikadiaknoosin että joko kansipahvi paloi tai venttiili paloi.. Öljy oli OK, eli kansipahvi ei ainakaan palanut niin pahasti että vesi pääsisi sekoittumaan öljyyn. Kotiin ajeltiin (noin 40 km) ihan ok, ja auto toimi koko matkan ihan OK. Kotona avasin kannen, venttiilit ja kansipahvi ok. Kysymys: Mikä on mustan savun syvin olemus? Mistä musta savu oikeastaan tulee? Sinisen savun tiedän - öljyä pääsee palotilaan. Mutta mikä on mustan savun anatomia? Olen aina luullut tietäväni että musta savu kielii liian rikkaasta seoksesta. Mutta tällai kovassa kuormituksessa tuleva musta pölläys on vähän epäselvä. Sakkasikohan minulla venttiilit - eli eivät pysyneet nokka-akselin vauhdissa??....vaikka kierroksia ei ollut juuri sen enempää kuin perus matkavauhdissa yleensä on. Mutta "sakkaus" tuli siis ylämäkeen täysillä kiihdyttäessä.
imperial Kirjoitettu 1. Syyskuuta, 2012 Raportoi Kirjoitettu 1. Syyskuuta, 2012 Nokipalo. Soitin jo 911:aan. :P
Idefix Kirjoitettu 1. Syyskuuta, 2012 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 1. Syyskuuta, 2012 ;D Ei ollut, sen verran hyvin on nuohottu nuo kanavat työmatkoilla....
koirankoppi Kirjoitettu 1. Syyskuuta, 2012 Raportoi Kirjoitettu 1. Syyskuuta, 2012 Olisko voinut kaasari jumitella? Tai venttiili leikata ohjuriin? Veikkaan venttiilin leikkuuta.
imperial Kirjoitettu 1. Syyskuuta, 2012 Raportoi Kirjoitettu 1. Syyskuuta, 2012 No ei auta. Pakko nukkua yön yli. Kyllä se siitä..
FD100L Kirjoitettu 2. Syyskuuta, 2012 Raportoi Kirjoitettu 2. Syyskuuta, 2012 Nokipalo. Soitin jo 911:aan. :P Nokipalo mullekin ekana mieleen tuli! ;D Mut eiköhän tuollaista voi sattua juuri nopeasti kiihdytettäessä, SU ehkä hieman 'nikotteli', hetken rikkaalla tms. Jos toimii sen jälkeen ok, niin ei kannata tehdä yhtään mitään. Tarkista SU:n vaimentimen öljymäärä ja laatu!
Mini1380 Kirjoitettu 2. Syyskuuta, 2012 Raportoi Kirjoitettu 2. Syyskuuta, 2012 Olisko voinut kaasari jumitella? Mitä mitä mitä voiko kuningas SU:in temppuilla :o ???
Kimi Kirjoitettu 2. Syyskuuta, 2012 Raportoi Kirjoitettu 2. Syyskuuta, 2012 Hääpari ajanut melun takia isolla vaihteella melun takia koneen ja putken karstaiseksi. Karsta ja bensa sekoittuu mömmöksi putkeen ja sitten kun ajat sen kuumaksi, niin se syttyy, ja silloin tulee yleensä hauska paukahdus savun kera. Jos savu on selkeästi sinertävää tai harmaata , niin silloin on öljyvuotoa jossain, venttiilinohjurit tms. Jos savu tulee auton alta, niin vuotaa öljyä/vettä ulospäin, ja sitten se palaa pois kun osuu kuumaan putkeen. Jos taas puffautaa mustaa, niin silloin hääpari on karstoittanut koneen, ja kun annat kakkua kunnolla, niin se putsaantuu ja tulee mustaa ulos, ja tätä vain muutaman sekunnin verran. Kyl sulla on sen verran jäykät jouset, että ei ne venttiilit missään ylämäessä max 4000rpm kierroksilla loiki. 1) anna kaasua, ja kokeile kovettuuko vesiletku, silloin kansi vuotaa vesikanavaan. 2) anna kaasua ja jos tulee sinistä/ harmaata putkesta, niin venttiilinohjurit tai renkaat väljät. Puristuspainemittarilla näkee helposti onko kansipahvi paskana, muista avata jäähdyttäjän korkki. Ohivuotomittari on paras. Kompura riittävän kauas, niin kuulet mistä pihisee. ohivuotoa max 15%. Puristusmittari maksaa biltemassa noin 25 eur, eli reilun kansipahvin verran. Ohivuotomittari maksaa sellanen 50-80 eur. Noilla säästää aikaa vaivaa, mutta halusit kuitenkin ropata moottorin auki, joten tuolle harrastusajalle ei lasketa kustannuksia ;D /Kimi
FD100L Kirjoitettu 2. Syyskuuta, 2012 Raportoi Kirjoitettu 2. Syyskuuta, 2012 Hääpari ajanut melun takia isolla vaihteella melun takia koneen ja putken karstaiseksi. Karsta ja bensa sekoittuu mömmöksi putkeen ja sitten kun ajat sen kuumaksi, niin se syttyy, ja silloin tulee yleensä hauska paukahdus savun kera. Jos savu on selkeästi sinertävää tai harmaata , niin silloin on öljyvuotoa jossain, venttiilinohjurit tms. Jos savu tulee auton alta, niin vuotaa öljyä/vettä ulospäin, ja sitten se palaa pois kun osuu kuumaan putkeen. Jos taas puffautaa mustaa, niin silloin hääpari on karstoittanut koneen, ja kun annat kakkua kunnolla, niin se putsaantuu ja tulee mustaa ulos, ja tätä vain muutaman sekunnin verran. Kyl sulla on sen verran jäykät jouset, että ei ne venttiilit missään ylämäessä max 4000rpm kierroksilla loiki. 1) anna kaasua, ja kokeile kovettuuko vesiletku, silloin kansi vuotaa vesikanavaan. 2) anna kaasua ja jos tulee sinistä/ harmaata putkesta, niin venttiilinohjurit tai renkaat väljät. Puristuspainemittarilla näkee helposti onko kansipahvi paskana, muista avata jäähdyttäjän korkki. Ohivuotomittari on paras. Kompura riittävän kauas, niin kuulet mistä pihisee. ohivuotoa max 15%. Puristusmittari maksaa biltemassa noin 25 eur, eli reilun kansipahvin verran. Ohivuotomittari maksaa sellanen 50-80 eur. Noilla säästää aikaa vaivaa, mutta halusit kuitenkin ropata moottorin auki, joten tuolle harrastusajalle ei lasketa kustannuksia ;D /Kimi Juu, toi eka vähän Onslow: n Taunuksen tapaan! ;D ;D ;D Muutenkin asijjaa!! JEPJEPJEP!! ;)
Idefix Kirjoitettu 2. Syyskuuta, 2012 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 2. Syyskuuta, 2012 heh !Onslown Tane tosiaan... Kaasarissa on oikeat oljyt ja muutenkin tuntuu että kaasaria ei ole nyt syyttäminen. Moottorin ääni, ja kolmella pytyllä räpättäminen kertoi kyllä minun mielestä että venttiilit oli nyt syypäänä. Matkaa hääpari oli taivaltanut vain noin 10 kilometriä, joten kai tuossakin ajassa saa jotain aikaiseksi....mutten kyllä usko että karstaa ehti tuossa ajassa syntyä. Ja savu oli sysimustaa ja lähde oli peräpään suuttimet, joita autourheilupiireissä myös pakoputkiksi kutsutaan.
club75 Kirjoitettu 2. Syyskuuta, 2012 Raportoi Kirjoitettu 2. Syyskuuta, 2012 oliko uusi pari ajanut kenties vesisateella? ettei olis jakajassa kosteussa... => ei kipinää => bensaa putkessa + kipinä = hieno savupilvi
koirankoppi Kirjoitettu 2. Syyskuuta, 2012 Raportoi Kirjoitettu 2. Syyskuuta, 2012 Vastaava ongelma oli joskus ikuisuus sitten 1300:ssa kun venttiili leikkasi ohjuriin. Tosin savusta en osaa sanoa, kun ei kukaan takana ajava kertonut. Eihän se vika oikeasti pomminvarmassa SU:ssa olisi voinut ollakaan ;) Jos sulla kansi on irti, niin kannattaa ainakin tarkistaa.
Hude Kirjoitettu 3. Syyskuuta, 2012 Raportoi Kirjoitettu 3. Syyskuuta, 2012 Mulla pukkaa omasta joskus mustaa kun ryyppyy päällä lähtee ajamaan (ehkä vähän rivakammin?), tuntuu samalla että joku sylinteri vähän hiipuu.. Ryyppy pienemmälle ja savu hälvenee. Pari kertaa kesäkuumalla teki tuon tempun. itse ainakin ajattelin johtuvan huoltamattomasta kaasuttimesta ja ehkä sen tulvimisesta. En kyllä ennen talvea ajatellut asiaa tutkia..
koirankoppi Kirjoitettu 3. Syyskuuta, 2012 Raportoi Kirjoitettu 3. Syyskuuta, 2012 Kaasarin tulviminen, eli neulaventtiilin takerrus sopii myös hyvin tuon taudin kuvaan. Silloin kone kyllä käy vajailla, kun tukehtuu aineeseensa. Edellisen vihjeestä kallistuisin yksinkertaisimman vian puolelle.
FD100L Kirjoitettu 3. Syyskuuta, 2012 Raportoi Kirjoitettu 3. Syyskuuta, 2012 Mulla pukkaa omasta joskus mustaa kun ryyppyy päällä lähtee ajamaan (ehkä vähän rivakammin?), tuntuu samalla että joku sylinteri vähän hiipuu.. Ryyppy pienemmälle ja savu hälvenee. Pari kertaa kesäkuumalla teki tuon tempun. itse ainakin ajattelin johtuvan huoltamattomasta kaasuttimesta ja ehkä sen tulvimisesta. En kyllä ennen talvea ajatellut asiaa tutkia.. Toihan se on se yleisin syy .. ja seuraus :) Jos kaasutin näyttää kulahtaneelta, niin SU :n korjaussarja ei kauheita maksa ja onpahan puuhastelua/ tutkimista talven ajaksi jollei Minillä muutenkaan tule ajeltua.
koirankoppi Kirjoitettu 21. Syyskuuta, 2012 Raportoi Kirjoitettu 21. Syyskuuta, 2012 Ihan mielenkiinnosta, selvisikö savun syy?
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään