Jump to content

Virranjakaja


joel

Recommended Posts

Kirjoitettu

Mittailes piruuttasi ne tulpanjohtojen vastusarvot ei olis ekekerta kun uudehkot "kiinajohdot" pettää....

Mikä puola sulla on?

Mitkä tulpat ja oletko tarkistanut että tulppien päässä oleva luoti on kireällä ja onko tulppien kärkiväli oikea?

 

Oletko muuten varma että on kipinä mikä kuolee tuolla 5800rpm, ettei loppuis kakku koneelta -> bensalinja tai pumppu ei riitä ?

Itsellä teki tuon joskus rullilla (ja ajossakin) ja kun pistettiin rullilla painemittari bensalinjaan niin näki selvästi kuin suurinpiirtein +6000rpm paineet meni liki nolliin ja loppus meno -> polttoainelinja ja pumppu vaihtoon ja rupes toimimaan.

Eli mikä pumppu sulla on ja onko vakiokokoinen polttoainelinja?

Tonhan sais helpolla testattua itsekkin ajossa kun laittaisi väliaikaisesti painemittarin haaroituksella polttoainelinjaan siihen kaasarin lähettyville.

  • Replies 60
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kirjoitettu
Mittailes piruuttasi ne tulpanjohtojen vastusarvot ei olis ekekerta kun uudehkot "kiinajohdot" pettää....

Mikä puola sulla on?

Mitkä tulpat ja oletko tarkistanut että tulppien päässä oleva luoti on kireällä ja onko tulppien kärkiväli oikea?

 

Oletko muuten varma että on kipinä mikä kuolee tuolla 5800rpm, ettei loppuis kakku koneelta -> bensalinja tai pumppu ei riitä ?

Itsellä teki tuon joskus rullilla (ja ajossakin) ja kun pistettiin rullilla painemittari bensalinjaan niin näki selvästi kuin suurinpiirtein +6000rpm paineet meni liki nolliin ja loppus meno -> polttoainelinja ja pumppu vaihtoon ja rupes toimimaan.

Eli mikä pumppu sulla on ja onko vakiokokoinen polttoainelinja?

Tonhan sais helpolla testattua itsekkin ajossa kun laittaisi väliaikaisesti painemittarin haaroituksella polttoainelinjaan siihen kaasarin lähettyville.

 

 

Puola on joku tarvike malli jossa ei lue mitään :o

Tulpan johdon on Lucas silikone ja vastukset oli 7,5-8,10-6,6-7,5 k ohmia.

Tulpat NKG R BPR6ES ja 0,6mm ja luoti on kireällä.

Bensa linja 8mm letkua ja auton alla ulkomitaltaan 8mm putkea.

Bensa pumppu HÜCO 133010 :

Volt: 12v

Flow Rate:100-150l/H

Pressure:6-9psi

Dellortossa on 225 neula ja joku meinas penkitys päivillä että se vois olla jo iso?

Penkittäjä veikkas sytkää ja siitähän se on jääny itelle mieleen kun matka ajossakin tasa kaasulla nyppii välillä...

Kirjoitettu

Mulla pumppu Carter Performance, tuotto 270 l/h ja linja sisämitaltaan 8mm.

 

Toi 225 lienee suuttimen koko? ja jos niin ja ovat vertailukelpoisia weberin suutinkokojen kanssa niin on todella ison kuuloinen.

Siihenhän vois kokeilla vaihtaa esim. Lucaksen sporttipuolan josko vaikka puola tekisi temppujaan.

Noihan voi myös olla 2 toisistaan erillistä vikaa, eli välillä sytkä pätkii ajoittain ja kovassa vedossa isommilla vaihteilla loppuu kakku.

Kannattaa toi bensapainekkin mittailla ajossa ja varsinkin kovaa vedättäessä mulla oli silloin juurikin tuollainen Hucon pumppu.......

Kirjoitettu

Neula venttiili on 225 eli kaasarista ei pitäis loppua kakku jos pumppu jaksaa tuoda perille :)

suuttimet tais olla 130 tai 150.

kaasari on rempattu, putsattu ja kaikki tiivisteet vaihdettu viime talvena.

ovat ilmeisesti aika lähellä weberin kanssa.

 

Niinhän se voi, pitää toi bensa linja kyllä tutkia ja laaajentaa jos niikseen. ja mittarinkin vois kytkeä niin siitähän sen näkis helpolla, voi sitten alkaa pois sulkemaan vaihtoehtoja ;)on kuitenkin bensa pumpuissa 120l/h eroa :o

sitten vois tulpat, johdot ja sport puolan vaihtaa, eipä niistä mitään harmiakaan ole :D

 

Viime syksynä se kuitenkin otti enemmän jengaa vaikka nyppikin matka ajossa, eikä oikeestaan mitään muutoksia ole tehty paitsi huollettu ???

Kirjoitettu
SU:lla voi heittää lokkia! :))

 

Tiesitkö, että jotkut lokit ovat suojeltuja? Pidetään ne kaasarit vain autoissa tai hyllyssä. Ne ei kuulu luontoon. ;D

 

Kaikki linnut taitaa olla pesimis aikana suojeltuja C:-) Eli koko kesän 8)

Kirjoitettu

Vaihtelin aamun noita jakajan osia ja kävin ajelee ni nyt sinne jäi:

http://www.minispares.com/product/Class ... o%20search

http://www.minispares.com/product/Class ... o%20search

ja koe ajojen jälkeen kiertää jo ainankin 6500rpm eikä nypytä matka-ajossa. tosin aika kova kulutus jos tarvii kärjet vaihtaa kolmesti kesässä 8) 8)

Kirjoitettu

Kaipa se minunkin pitää ottaa kantaa ::) kun olen jollain lailla syypäkin tähän intoon asiasta. ;)

 

Paljon olet saanut hyviä vinkkejä asiaan ja kaikissa on ihan pointtiakin mielestäni.

Itse olisin rullilla aloittanut näin:

1. katsonut kärkivälin

2. katsonut kokonaisennakon

2.1 voidaanko aikaistaa vai karkaako, nykyään(bensasta johtuvaa) ne on pitänyt tuota Kimin mainitsemaan 32 astetta kokonaisennakkona riittävänä. Meillä taitaa kyllä olla edelleen enemmän 34-35 astetta.

3. tuleeko puolalle sama jännite kuin akulle

4. tulppien kärkivälit(joskus näitä tulpan kärkiäkin simmattiin(kiihdytyspeleissä) jotta ovat samaan suuntaan palotilassa joskus teen edelleenkin, en pysty perustelemaan kellolla tai voimalla asian järkevyyttä)

Kaipa tuossa nyt oleelliimmat joita jarrussa tekisin sytkälle. Johdot ja muut tietty tulee olla kunnossa. Näillä ja seoksien säädöillä voisi olla mahiksia ehkä 3-10 heppaa lisää ja jos momenttia olis mennyt yli 130Nm. ???

Samalla kun näitä nyt testattiin niin pitää olla hereillään myös kaasuttimen säätöihin.

Jarrussa olisi myös helppo kokeilla ehjien vippojen kanssa venttiilivälyksen merkitystäkin. Usein tullut vastaan että välystä on pienenntty suuremman noston nokan tiukkenemisen toivossa. Tässä mennään usein metsään(ei aina). Tehtaan speksit on kyllä aika hyvät. oikealla välyksellä motti tuottaa kuitenkin aina paremmin kun nokka toimii paineenkehittämisen kannalta oikein.

Koneessahan oli jo ihan hyvä vääntömomentti niin sitäpä sitä kai pyrkis "parantamaan" edelleen noilla mitä on koneessa. Asiahan muuttuu lisää(vaikeutuu) kun aletaan aukomaan ja muuttamaan koko konetta. Suoraan heppojen lisääminen voisi tulla tuolla kierroksilla jos kone kiertäis sen mitä sen olettais.

Kuitenkin tämä motti on todella mielenkiintoinen ja minun mittapuun mukaan aika hyvä jossa on vielä pienellä budjetilla parantamisen varaan ilman että konetta alettaisiin aukomaan. Ennenkaikkea mikä minua aina miellyttää on se ettei pyritään voimaan suurennetuilla kuutioilla, vaikka ne suuretkin kuutiot on mukavia. ;D

Jos niitä SU:ita tarvii alkaa heittelemään niin meidän talli ei ole rauhoitettu, niitä voi vapaasti heitellä tänne. ^-^ Tykkään SUn haasteista ja se on tosi hyvä keksintö(kai nykyään on jotain parenmpaakin tarjolla...) O:-)

 

Mittailes piruuttasi ne tulpanjohtojen vastusarvot ei olis ekekerta kun uudehkot "kiinajohdot" pettää....

Mikä puola sulla on?

Mitkä tulpat ja oletko tarkistanut että tulppien päässä oleva luoti on kireällä ja onko tulppien kärkiväli oikea?

 

Oletko muuten varma että on kipinä mikä kuolee tuolla 5800rpm, ettei loppuis kakku koneelta -> bensalinja tai pumppu ei riitä ?

Itsellä teki tuon joskus rullilla (ja ajossakin) ja kun pistettiin rullilla painemittari bensalinjaan niin näki selvästi kuin suurinpiirtein +6000rpm paineet meni liki nolliin ja loppus meno -> polttoainelinja ja pumppu vaihtoon ja rupes toimimaan.

Eli mikä pumppu sulla on ja onko vakiokokoinen polttoainelinja?

Tonhan sais helpolla testattua itsekkin ajossa kun laittaisi väliaikaisesti painemittarin haaroituksella polttoainelinjaan siihen kaasarin lähettyville.

 

 

Puola on joku tarvike malli jossa ei lue mitään :o

Tulpan johdon on Lucas silikone ja vastukset oli 7,5-8,10-6,6-7,5 k ohmia.

Tulpat NKG R BPR6ES ja 0,6mm ja luoti on kireällä.

Bensa linja 8mm letkua ja auton alla ulkomitaltaan 8mm putkea.

Bensa pumppu HÜCO 133010 :

Volt: 12v

Flow Rate:100-150l/H

Pressure:6-9psi

Dellortossa on 225 neula ja joku meinas penkitys päivillä että se vois olla jo iso?

Penkittäjä veikkas sytkää ja siitähän se on jääny itelle mieleen kun matka ajossakin tasa kaasulla nyppii välillä...

Kirjoitettu
Vaihtelin aamun noita jakajan osia ja kävin ajelee ni nyt sinne jäi:

http://www.minispares.com/product/Class ... o%20search

http://www.minispares.com/product/Class ... o%20search

ja koe ajojen jälkeen kiertää jo ainankin 6500rpm eikä nypytä matka-ajossa. tosin aika kova kulutus jos tarvii kärjet vaihtaa kolmesti kesässä 8) 8)

 

Noi alemmat kärjet on Ok!

Konkassahan se vika yleensä jos kärkiä syö..

 

E: Se SU HIF ehdotus ei ollu mikään vitsi! :)

  • 2 viikkoa myöhemmin...
Kirjoitettu

pari päivää ennen penkitys päiviä saatiin auto vasta toimimaan silleen että sillä uskalti mihinkään lähteä :) ja ajatuksena oli että käydään kattomassa että mitä sieltä löytyy... ja löytyhän sieltä ;D sillähän tässä sitä koetetaankin parannella ;)

 

E: Se SU HIF ehdotus ei ollu mikään vitsi! :)

oommä niitäkin katellu ja miettiny että mitenhän noilla toimis, ovat kuitenkin aika kauan käytössä olleet kaasarit... ei pois suljettu vaihtoehto ;)

 

joo kyllähän se nyt taas toimii, ihmetyttää vaan kun keväällä vaihdoin kärjet ja konkan, että eihän näin vähillä kilometreillä pitäis tarvita ihan joka vuos kärkiä vaihtaa, saati sitten useasti kesässä . . . :o

Kirjoitettu
Onko sinulla kärjille tarkoitettu sytytyspuola, vai joku liian tehokas?

 

ihan joku tarvike puola, ei oo mikään tehopuola...

Kirjoitettu

aijaa, aina oppii jotain uutta ;)

pitääkin käydä kattomassa olisko siinä jotain arvoja ;D

Kirjoitettu

Kunnes kipinäteho ei riitä...

 

Jos et siitä puolasta mitään tietoja löydä, niin mittaa ensio+toisio resistanssit niin voidaan spekuloida onko se soveltuva kärkien kanssa käytettäväksi.

Kirjoitettu

Kärkien kanssa Lucaksen sport/kulta puola lienee aika hyvä.

 

Noita käytettiin jo silloin muinoin "tehopeleissä" ;)

Kirjoitettu

Mittauksista kun alettiin kirjoitella niin kiinnostus keskusteluun osallistumiseen heräsi.

Tein vähän mittauksia ja tässä tuloksia:

 

Biltema 53-400 ensiö 3,2 ohm

Intermotor 3,0 ohm

Lucas Sport DLB105 2,78 ohm tämä on se kullanvärinen

Lucas Super DLB102 1,38 ohm käytettävä ballast-vastusta 1,3 - 1,8 ohm

Ducellier 520067A G6 0,825 ohm Metro A+ koneen kärjettömästä sytytyksestä

 

Toisioden mittaukset jätetään toiseen kertaan.

 

Kolme ensimmäistä puolaa on normaalille kärkisytytykselle sopivia (ilman etuvastusta).

Oikea ensiöresistanssi lienee 3,0 ohm +-15%

 

Nämä puolatyypit löytyi helposti, lisää varastoa penkomalla löytyy varmaan lisää vaihtoehtoja.

Kirjoitettu

Jotkut ovat ajaneet ihan oikeasti kilpaa radalla vakioMinin puolilla. Kyllä se 100 heppaisiin vehkeisiin ainakin riittää.

Ja jos on ongelmia jonkun Biltema puolan kanssa, niin kannattaa ainakin kokeilla jos on hyllyssä. Voi vaikka yllättyä ;)

Insinöörit ja perfektionistit ei voi mitenkään uskoa, että asiat voivat myös olla yksinkertaisia ::) .

Kullanvärinen Lucas on ihan varmasti riittävä.

Kirjoitettu

Moni asia voi olla riittävä mut joku muu parempi ;) jostain ne erot aina kilpailuissa on tulleet........ Itsellä ei oikein kokemuksia noista alle 100hp Minesitä kuin pieneltä ajalta kun oli 1100cc kone ja n.80hp

Kirjoitettu

Moi,

Tätä on nyt vatuloitu viisi sivua. Tässä vähän koostetta ja kategorisointia.

 

1) Kaikki toimii

2) Kuinka paljon haluaa vaivattomuuttaa ja huolettomuutta

3) Haluatko Minin alkuperäisen osan. (eli roikkuuko sun kaularipusristissä Jeesus vai Issigonis)

 

MiniTonnareissa tänä viikonloppuna oli käytössä SAAB 900:n, BMW 300:n, Aldonin kärjetöntä. Kaveri jolla peruskärkisydeemi, jätti viikonlopun väliin, muuten olisi kaikki ollut edustettuna. 10 kärjessä 6 saabin ja 4 bemarin sytskää.

 

Virranjakajassa ei ole kyse pelkästään kipinästä, vaan sen antamasta ennakkokäyrästä. Noissa bemareissa ja saabeissa voidaan helpommin säätää suurinpiirtein haluttu käyrä kohdalleen, kun taas vakiossa se on tänään jossain ja huomenna se on taas jotain muuta, riippuen tietysti miten ne piikit sun muut kärkiloikat sattuu nyt menemään ja osumaan kohdalleen.

Vakiossa jossa kierrät konetta max 6000:n asti, on ihan sama millaisen paskan siihen laitat. Heti kun kierrokset nousee

yli 6000 pitää laittaa jotain muuta kuin vakiota jos haluat ongelmattomuutta. Kyllä se vakiokin pelaa, mutta vatuloit sitä koko ajan, ja aina kun vaihdat kärjen , joudut mittaamaan ennakon, ja sitten tarviit jo säädettävän strobon, jos haluat sen oikeasti kohdalleen (mikä on oikea kohta ?? ).

 

Puolasta on paljon puhetta. Hae motonetista/Biltemasta mikä tahansa halppis varaosapuola, johon piuhat menee kiinni, ja se on miljoonasti parempi kuin joku antique original. Minitonnarit on aikoja sitten huomanneet että puola ei vaikuta vauhtiin. Dynottaessa on verrattu puolia, ja sanottu että tämä puola tuo tehoja, paskan marjat. Se toinen on syönyt tehoja, ja tuo parempi on antanut sen mitä moottorista saadaan. Puolasta ei saadaa tehoja lisää, mutta sillä voidaan menettää tehoja.

Onko tehopuola oikeasti tehopuola, ja missä menee vakion ja tehon raja, TÄMÄ ON MARKKINOINTIA ja vakiokuluttajan KUSETTAMISTA. HALOO, herätkää pahvit.

Noilla vastus-arvoilla ei ole mitään merkitystä. Onko käämitty paljon paksulla kuparilla vai vähän ohuella. Lisäksi tuon puolan sydänmateriaalilla on suuri vaikutus vuotiheyteen ja indusoituun jännitteeseen.. Korkeatehopuola vaatii enempi virtaa, joten katkojankärjet joutuu lujille, joten sitten ei auta kuin laittaa kärjetön systeemi. Olen nähnyt korkeatehopuolan ja esivastuksen, aika hyvä vitsi. Korkeatehopuolaa luulis tarvitsevan kun puristus-suhde ja kierrokset nousee. Valitettavasti nelisylinterisessä koneessa, jossa kipunaa tarvitaan 2 kpl per kierros, ei indusoinnissa ole mitään ongelmia, eli et tarvitse korkeatehopuolaa, mutta se pitää olla, jotta voidaan laittaa myynti-ilmoitukseen tms. Sitten kun on kutos tai kasikone, niin juttu on vähän eri.

Tuunaajille on tärkeetä että on korin värinen tms. Osta halvin, maalaa se halutun väriseksi, printtaa netistä joku cool tarra siihen niin että on hiano.

Sitten on vielä noi puolan johdot. Tuunaajille on tärkeää , että poppivehkeet ei sirise, joten pitää olla vastustulpat ja johdot. En ole vielä kohdannut tulpanjohtoja jotka tuo lisää tehoa, mutta sellaisiin olen, jotka vie tehoa. Eli yksikään tulpanjohtotyyppi ei voi lisätä moottorin tehoa, mutta huonot voi viedä, tässä on iso ero ajattelumallissa. Kiertäkää ne

Motonetin telineessä roikkuvat siniset kaukaa, pikkuhiljaa niiden hiilipitoinein sydänmateriaali rupee haperoitumaan ja sitten tulee ongelmia.

Tulpissa pitää käyttää P tyyppiä (Protruding). mutta jos sulla on vakiokansi, jossa puristus-suhde on jossain 9:n korvilla, niin on ihan sama mitä siihen laitat. Bilteman halppikset käy hyvin. Tässäkin sama juttu, tulppa voi viedä moottorista tehoja, mutta ei lisätä sitä. Biltemassa muuten Briskin tulppia kaupan, jotka on erittäin hyviä, 5 eur kpl, tai sitten voi hakea tampereeen Vekulta samaa tulppaa 16 eur kpl jos haluaa laittaa tuning auton spekseihin.

 

Tästä syntyy taas joku juupaseipäsvyöry ;D

 

Ja jos lopsa antaa myöden, niin tämä virranjakaja http://www.123ignition.nl/id/20.html

 

/Kimi

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×
×
  • Luo uusi...