Jump to content

Mistä säädettävä yksipisteruisku SUCKTHROUGH EATON ?


Recommended Posts

Kirjoitettu

Katoin mun postauksii ja melkeinpä kaikki päättyy saamattomuuteen :'( .

Vuosia sitten harkituilla osilla rakennettu remmikone anto ensivedolla penkillä 100kw ku tavoite oli 66kw...

Kyllästyin herkkään tehoon ja käyttäny paksumpaa öljyä HIF kaasarissa ja seos tahtoo mennä rikkaaks normaaliajossa...nyyttonit kohdillaan ku kone vetää 160nm 2000rpm >:D .

Kysymyksenä olis varmaankin säädettävä yksipisteruisku joka reagois ahtopaineisiin.

Kirjoitettu

Mikä tahansa jälkiasennusruisku toimii, valitse sellainen mihin lähipiirissä löytyy paras tuki. Itse käytän Vemssiä siitä syystä, ominaisuudetkaan ei ole huonoimmasta vaan parhaimmasta päästä. Sisäänrakennettu laajakaistalambdan ohjain on mielestäni pop, niin paljon ongelmia on monella ollut irto-ohjainten kanssa.

http://www.vems.fi/

Kirjoitettu

Mä sitten taas olisin sitä mieltä että kaasuläppä saisi olla semmoinen, missä on sisäänrakennettu tyhjäkäyntimoottori. Ton SC:n kitin kanssa joutuu kaasun kanssa pelaan kylmäkäynnistyksessä tai sitten jättää ryyppyvivun. Noita sopivia kaasuläppiäkin kun saa parilla kympillä purkuautoista. Pieni juttu, mutta mukavuustekijä vailla vertaa.

Kirjoitettu

Vemssin o2/egt löytyykin jo autosta , joten luotto valmistajaan aika hyvä.

Ajatuksena oli kumminkin niinkin yksinkertainen kuin kaasarin korvaus jollain 90-luvun yksipisteruiskulla asentoantureineen ja jotenkin hallita ruiskutusmäärää imusarjan ali/ylipaineilla. Eli periaatteessa läppärillä säädettävä kaasutin.

Yritänkö keksiä pyörää uudestaan vai voisiko onnistua.

Kirjoitettu

Rehellisesti, ei onnistu/kannata. Elikkä jos laitat jonkun yksipisteruiskujärjestelmän, niin sinulla ei varmaankaan ole Bosch/yms ruiskuyksikön säätämiseen vaadittavaa kalustoa (vaatii sitten vähän enempi kuin läppärin, plus rutosti ammattitaitoa). Yksipisteruisku on ruisku siinä kuin mikä muukin ruisku, eikä missään nimessä kaasutin. Lisäksi ei taida maailmasta löytyä yksipisteruiskua mikä ymmärtäisi ylipaineen päälle.

 

Jokainen tekee tyylillään eikä ole tietenkään yhtä oikeeta tapaa. Tossa SC:n ruiskukitissä on tietenkin hyvä puoli että siinä on triggerit yms kaikki valmiina, mutta softan joutuu kuitenkin tekemään itse vaikka olisikin valmis lähellä oleva. Minun suosittelema TSI menetelmä voisi olla tälläinen (millaisen olen yhden tehnytkin):

- VEMS:n ecu, voit myydä sen olemassa olevan O2/egt mittarin pois ja rahoittaa sillä vähän projektia.

- SU:n imusarja johon pultataan kiinni joku pienikokoinen tyhjäkäyntimoottorilla oleva kaasuläppä. Uudemmista autoista löytyy, niissä on myös kaasuläpän potikka vakiona.

- Suutin/suuttimet kaasuläpän jälkeen ihan imusarjan alkuun kiinni.

- Kierroslukusignaali jakajalta, tai kampiakselille triggeri jos haluaa tarkemman. Tarkkuudesta hyötyä ainoastaan sytytyksen paremmassa ajoituksessa, polttoainepuolella ei väliä.

- VAG:n (tai varmaan muissakin, itte vaan tiedän ton konsernin tuotteet parhaiten) MAP/imuilmanlämpöanturi imusarjaan kiinni. Hitsaa sopivan laipan siihen samalla kun kaasuläpän laipankin.

- Hukkakipinäpuola hoitamaan kipinän, turha sitä jakajaa on enää pitää muuta kuin mahdollisesti triggerinä. Tähänkin laittaisin jonkun sellaisen puolan missä on oma ohjauspääte, melkein mistä tahansa uudemmasta autosta löytyy missä on hukkakipinäpuola.

 

Rahaa palanee jonkun verran vähemmän kuin SC:n kittiin. Mielestäni saa huomattavasti paremman järjestelmän.

Kirjoitettu

Joo onhan toi SC:n sarja tyyris... Toinen mitä olen miettiny olisi MegaSpruutta:) siihen sais ainakin noi käikäleet mita tarviisin.

 

Ihan pohdiskeluna voisko ton remmisysteemin toteuttaa näin:

 

Modifioitu imusarja jossa 2 suutinta suoraan imukanaviin, päälle eaton (ns. imusarjan kaasarin paikalle) ja eatonin sisään tuloon läppärunko...

Kirjoitettu

Tosiaan toi mun "resepti" taitaa vähän olla huono jn:llekkin, kun tuo ahdin on imusarjan päällä. Kyllä se niinkin toimii että läppärunko on ahdinta ennen, mutta suuttimia en laittaisi imusarjan runnereihin 5reikäsessä kannessa. Tämä johtuu Siamilaisen kannen seoksen ryöstöongelmasta, joka johtaa erittäin epätaisiin seoksiin ilman sequentaaliruiskutusta ja järkyttävän isoja suuttimia. Ei ole nyt laskettua faktaa, mutta epäilisin että suutikoko näissä +100kW peleissä menisi niin rajuksi, että vaadittaisiin pienempi suutinpari pikkutehoille. Tämä tuo sitten säätöön ihan riittävästi ongelmia että tuollaisen saa toimimaan oikeasti kunnolla, joten suositus on välttämään tuplasuutinmetodia viimeiseen asti. Remmiahtimen kanssa voi sen suuttimenkin laittaa ennen ahdinta, mikäli ei ole välijäähdytintä. Ennen ahdinta laitettu suutin/suuttimet päästävät pälkähästä tuon seoksen ryöstöongelman kanssa, koska polttoaine sekoittuu ilmaan lähes täydellisesti ennen kuin on imuventtiilillä.

 

Eikä tuo SC:n sarja tyyris ole, kun ottaa huomioon että se on vapariin tarkoitettu täysin valmis setti. Mutta varsinkin tommoiseen remmiahdin imusarjan päälle asennuksessa kun paljon siitä SC:n sarjastakin menee uusiksi, niin siinä vaiheessa melkein sama tehdä koko paketti itse.

 

Megasquirttia ei ole hetkeen tullut tutkittua (oisko 6voutta viimeksi sitten jäänyt viimeinen pois käytöstäni), mutta olen käsityksessä että uusi koottu maksaa about 400e ja se ei tue laajakaistalambdaa. Vems maksaa 600e ja siinä on tuki laajakaistalambdalle. Tästä ei siis tule juurikaan hinnaneroa kun Megaan joutuu ostamaan sitten erillisen laajakaistaohjainlaitteen, plus että sitten on kaksi käikälettä mitä tarvitsee ohjelmoida ja "tapella" monessa tapauksessa. Niin, ja ei puhuta edes Megan johtosarjan-ecun liittimestä, sitä printteriliitintä ei saisi viedä 100metriä lähemmäs autokäyttöä...

 

[edit] Näköjään Vems+johtosarjat+laajakaistalambda on 700euroa, noin 500euroa pelkkä ohjainlaite riippuen halutuista optioista. [/edit]

Kirjoitettu

Eli toi kuullostaa järkevämmälle ajaa seos remmin läpi... Taidan tilata tuon 239€ rakennussarjan

 

MS1 3.0 Tukee laajakaista antureita, ja muutkin tarvittavat jutut

 

Features / Benefits of the MegaSquirt-I EFI

System

•Onboard MAP sensor for NA or boosted engines up to 21psi!

•Speed density or Alpha-N.

•Use any injector - High or Low impedance.

•Compatible with output from narrowband sensors and wideband O2 systems.

Kirjoitettu

Ei tue laajakaistalambdaa ainakaan tuo Megan versio. Tuo tarkoittaa sitä että siihen pystyy kytkemään erillisen laajakaistalambdaohjainlaitteen ulostulon. Eli erillinen ohjainlaite lambdalle ja se ohjelmoidaan lähettämään 0-5v signaalia Megalle. Elikkä siitä tulee vielä about 150euroa ton hinnan päälle pelkästään ohjainlaitteesta. Sitten ollaankin jo 400eurossa ja vieläkin on ne paskat liittimet sekä ecu on rakennussarja eikä valmiiksi koottu+testattu. Mutta ei se siis huono ole, itse en vaan hankkisi :D

Kirjoitettu

Voisin itsekin antaa oman mielipiteeni megasta tähän kerta sellainen on ollut nyt usemman vuoden käytössä. Foorumeitten kautta saa kyllä hyvin tukea säätämiseen, varsinkin jenkkiforumilta. Huonoin puoli siinä on ehdottomasti nuo liittimet. Tosin rahallahan saa myös megasta valmiiksi kasatun version jossa on kunnon liittimet. http://autotune.fi/kategoria/11/plug-and-play-sarja

 

Itselläni on ms2v3 ja LC-1 laajakaistayhdistelmä käytössä ja ihan toimiva paketti se on kunhan siihen pääsee sisälle. Ongelmat yleensä johtuvat asentajasta jos ja kun niitä esiintyy.

Kirjoitettu

Perustellaan vielä vähän tuota liitinhommaa. Eli tuo megan vakiona käyttämä liitintyyppi D-liitin ei missään nimessä ole suunniteltu käytettäväksi olosuhteissa missä esintyy kosteutta (sitä on myös auton sisällä) tai tärinää. Ongelma tulee esille vasta käytön myötä kun kontaktit huononevat ja alkaa tulemaan mysteerisiä ongelmia. Tämä on lähinnä se ainoa syy miksi morkkaan Megaa ja ainoana vaihtoehtona näkisin että siihen on pakko laittaa alkuperäistä paremmat liittimet.

 

Syy miksi siinä on tuo liitintyyppi on raha. Megan liittimet saa parilla eurolla, kunnon olosuhteiden vaatimat liittimet maksavat helposti 50euroa mitkä Vemssissä tai missä tahansa muutta kaupallisessa ruiskussa ovat.

 

Vemssiä muuten voi säädellä myös Megatunella, eli käyttöliittymä on ihan sama.

Kirjoitettu

Äkkiä katottuna tossa SC:n Typhoon ecussa on ihan sama juttu kuin Megassa. Tarvitaan se laajakaistalambdan ohjainboksi, osaa tulkita sen lähettämää 0-5V signaalia. Elikkä +200-250euroa vielä päälle ohjainlaitteen+lambdan kanssa.

Kirjoitettu

Kyllä, se meinaa just sitä että vaatii erillisen ohjainlaitteen. Laajakaistalambda vaatii vähintään viisi pinniä. Tai virta voidaan ottaa sulakkeelta suoraan, niin neljä pinniä vähintään tarvitaan ECU:lta. Laajakaistalambdaa ei voi/saa kytkeä ilman ohjainlaitetta mikä valvoo anturin lämpötilaa ja kiertopumpun toimintaa, hajoaa kuulemma samantein jos ei ole sähköjä päällä ja kone käy kuumana.

-Virta

-Signaali (Nerst Cell Signal)

-Kiertopumpun - (WBO2 Pump-)

-Kiertopumpun + (WBO2 Pump+)

-Lämmitys (WBO2 Heater)

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...