Jump to content

Moottoriöljy lisääminen


Recommended Posts

Kirjoitettu

Moikka,

 

Aika aljoittelija näissä miniasioissa, kun auto ollut vasta kolme kuukautta, mutta ehkä täältä saa vähän neuvoja :)

 

Eli huomasin että moottoriöljyn määrä oli laskennut minimitason alapuolelle, joten voisko itse lisätä tai mitä tässä vaiheessa pitäisi ajatella. Seuraavaan öljyvaihtoon pitäisi olla yli 7000km jäljellä. Auto on Cooper ja 147 ajeltu.

 

Kiitos etukäteen :)

Kirjoitettu

Tää kuulostaa hieman tylyltä, mutta ekana auton oston jälkeen kannattaa lukea KÄYTTÖOHJEKIRJA. :D

 

Mutta siihen öljynlisäämiseen:

Lisäys suoritetaan koneen päällä olevasta reijästä, korkissa lukee todennäköisesti Oil tai sitten siinä on öljykannun symboli. Lisätä sinne voi mitä tahansa täyssynteettistä moottoriöljyä. Alle litra riittänee nostamaan pinnan normaalitasolle.

 

Öljynkulutuksesta ei kannata huolestua. Oikein toimiva moottori kuluttaa AINA öljyä, sanoivat essonpaarissa sitten mitä tahansa.

Kirjoitettu

Tai kannattaa lukea sieltä manuaalista mitä luokituksia öljyn tulee täyttää. Ja vielä parempi jos löytyy edellisen huollon kuitti josta näet mitä öljyä sinne on lisätty ja laitat samaa tavaraa. Esimerkiksi Mobil Express:ssä öljyt vaihtuu noin varttitunnissa ilman ajanvarausta ja maksaa vähän öljyistä riippuen 60-100e. Suosittelisin että käyt vaihdattamassa ne. Hyvät öljyt on moottorille halpa henkivakuutus...

Kirjoitettu

BMW LongLife-04 lienee se Mineissä vaadittu luokitus. Löytyy melko monesta öljypurkista. Vaihdossa tuota kannattaa käyttää, mutta vaihtovälillä lisättävä öljy voi olla ihan mitä tahansa täyssynteettistä liukastetta. Tietysti takuunalaisissa autoista ei noista kannata lipsua yhtään, ettei mahdollisen maanantaikappaleen kohdalla pääse maahantuoja velvollisuuksistaan luistamaan.

 

Vaikka ajotieturin kilometrimäärä ei tulisi täyteen, olisi öljyt Suomen oloissa hyvä vaihtaa kerran vuodessa. Itse olen vaihtanut öljyt aina keväisin ja syksyisin, käytännössä alle 10tkm välein. Kustannukset eivät merkittävästi muutu, koska lyhyellä välillä ei ole mitään merkitystä noilla longlife-luokituksilla ja voi käyttää edullisempia aineita. Nyt olen ajellut Castrolin 5w-40 Magnatecilla.

 

Öljynkulutusta moni pitää huonona asiana. Teoriassahan sylinterin seinämät ja venttiilinvarret ym. ovat aina paremmin voideltuja, mitä enemmän väleistä pääsee öljyä läpi. Pakoputkikin kestää ruostumatta pidempään. ;D

Tietysti jos kulutus on järkyttävää, alkaa tulla päästöjen, hajun ja savun kanssa ongelmia. Rahallisesti pieni öljynkulutus ei autoilun muiden kustannusten ohella ole mitään.

 

Joskus kuulee tarinoita autoista, jotka eivät vaihtovälin aikana vie tippaakaan öljyä. Näita autoja kannattaa varoa. Joko voitelu on puutteellista tai öljy korvautuu muilla nesteillä.

Kirjoitettu

10tkm vaihtovälillä ei hirveästi väliä mitä öljyä siellä pyörii, kaikki nykyöljyt pärjäävät sen verran vähintään. Ainut mikä kannattaa pitää mielessä dieseliautojen kanssa, että öljyn pitää olla matalatuhkaista mikäli autossa on partikkelisuodatin.

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...