Jump to content

175/50 13renkaat

miihcars

Recommended Posts

Kirjoitettu
Tuolla tavoin ei saa todellista korkeutta, vain karkean arvion. Todellisen arvon saa STRO-normistosta, valitettavasti mulla ei ole tässä 13":sen normistoa, vain isompien.
Etsiskelin STRO-normiston taulukoita. Katsoin taulukkoa ja siihen vertasin tuota "omaa teoriaani" ja selvisi, että STRO on hieman karkeampi kuin ilmoittamani hihasta vedetty arvio.

Laskin itse renkaan halkaisijan näin:

renkaan_halkaisija = vanteen_halkaisija + 2 * renkaan_leveys * renkaan_profiili / 100

STRO-normilistalla olevat luvut olivat samoja tuloksia pyöristettynä ylöspäin seuraavaan milliin. En viitsinyt kaikkia laskea erikseen, joten voin olla väärässäkin. En tosin usko, että olen.

Voihan olla tokin niin, että jokainen erilevyinen vannekin on halkaisijaltaan poikkeava. Eli, ettei esim. 6x13" ja 7x13" vanteet olisi halkaisijaltaan samoja, jolloin arvaukseni menisi myös metsään...

En myöskään löytänyt 13" taulukkoa, jossa voi olla 14" listaan verrattuna täysin poikkeavat lukemat kaikilta osin.

Ihmettelisin vaan suunnattomasti, jos tuota asiaa ei laskettaisi noin. Toki, maailmassa on monta ihmeellistä asiaa. Vastaesimerkki ois kiva tietysti saada, jotta tämän osalta huomaan olevani väärässä. Yksikin esimerkki riittää. Eli, jos löydät sellaisen rengaskoon, ettei STRO-taulukon kokoa voi laskea kaavallani käyttäen samaa pyöristyssääntöä, niin sitten tuo "vain karkea arvio" pitää paikkansa...

Kirjoitettu

Ensimmäinen tarkastamani.

225/70/14" rengas, eli manuaalisesti laskettuna halkaisija (225*0,7*2)+14*25,4=670,6mm.

Normistosta minkä mukaan rengastehtaat yleensä tekevät renkaat, 672mm. Eli muutakin kuin pyöristysero ;)

Eipä tuolla muuten väliä, mutta itse nelivetoisen kanssa tullut vähän tarkemmaksi varsinkin todellisen pyörimiskehä kanssa. Jatkuva nelivetokun on ja erikokoiset renkaat akseleille, niin haluaa olla aika varma että ne on suht samankokoiset eikä sinnepäin.

Kirjoitettu
Ensimmäinen tarkastamani.

225/70/14" rengas, eli manuaalisesti laskettuna halkaisija (225*0,7*2)+14*25,4=670,6mm.

Normistosta minkä mukaan rengastehtaat yleensä tekevät renkaat, 672mm. Eli muutakin kuin pyöristysero ;)

Eipä tuolla muuten väliä, mutta itse nelivetoisen kanssa tullut vähän tarkemmaksi varsinkin todellisen pyörimiskehä kanssa. Jatkuva nelivetokun on ja erikokoiset renkaat akseleille, niin haluaa olla aika varma että ne on suht samankokoiset eikä sinnepäin.

Jep, ei osunut mun kokeilulla tuo kohdalleen... Pidetään mielessä, jos tarttee joskus puuttua asiaan. Eli voi sanoa, ettei esim. tällaiset laskurit pidä paikkaansa.

Edit: Tulipahan vielä mieleen, voiko heitto olla koskaan edes 2 mm. Jos ei, niin silloin tuon STRO-lukeman voi laskea itse, kun pyöristää vanteen halkaisijan seuraavaan milliin ja renkaan korkeuden seuraavaan milliin. Siis edelleen sitä, että kyseessä olisi vain karkea arvio, eikä takana ole mitään logiikkaa, haen. Löydätkö yli 2 mm heittoa (mikä tarkoittaa vanteen päälle yli milliä)? Voin kyllä yrittää itsekin etsiä...

Kirjoitettu

en mä nuan hienoista normistoista mitään käsitä mutta se noin 9cm on varmaan kummin reunan kokonaiskorkeus,ei se joka jää "näkymään" Laskin tänään tualla nätyimmällä kaavalla 225*0,45=101,25 ja mittasin kyseisen renkaan korkeuden ihan perus rullamitalla niin se oli n.8cm    jos tua kaava nyt pitää edes jotenkin kutinsa.

Kirjoitettu
en mä nuan hienoista normistoista mitään käsitä mutta se noin 9cm on varmaan kummin reunan kokonaiskorkeus,ei se joka jää "näkymään" Laskin tänään tualla nätyimmällä kaavalla 225*0,45=101,25 ja mittasin kyseisen renkaan korkeuden ihan perus rullamitalla niin se oli n.8cm    jos tua kaava nyt pitää edes jotenkin kutinsa.
Huh? Jos tuon mittasit renkaan yläreunasta tai irrallaan olevasta renkaasta, niin tuohan tarkoittaa, että auton alla ollessaan vanteen ja tien väliin jää kaiketi joku 6 cm ilmaa. Paineista, auton massasta, ajonopeudesta, kuopista, jne. riippuen. Eli potholet & töyssyt kannattaa kiertää kaukaa. :'(

Edit: Mittasitko vanteen halkaisijan myös? Entä jos siinä vanteen halkaisijassa on ne puuttuvat 2 cm mukana...

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
  • Luo uusi...