Jump to content

Katsastuksesta


Guest olly

Recommended Posts

Kirjoitettu

Myrkyn lykkäs, katsastusmies siis. Mini on 850 -69, ja hydrolastic on vaihdettu joskus kumipalloihin. Tuosta muutoksesta ei ole mitään dokumenttia, ja nyt tarvitaan paperi, joka todistaa että akselipainot on samat myös kumipallojousilla. Autorep ei osannut auttaa, mahtaisiko joku palstalaisista...?

Kirjoitettu

Johan olet ongelmaan törmännyt ! Kautta aikain on hydrolastic Minejä muuteltu kumijousille, eikä koskaan ole vaadittu mitään todistuksia ??!! Oliskohan korjaamokirjasta, josta löytyy kummankin version tekniset tiedot, mitään apua!?

Kirjoitettu

Voi ei. Itselläni on sama edessä. Toivottavasti katsastusmies ei kiinnitä asiaan mitään huomiota. Onnea yritykseen!! kyllä korjaamokirjasta apu löytyy tilanteeseen.

Kirjoitettu

No voi perse, kyllä on aikoihin eletty. Oma auto on muutettu jo vuosia sitten eikä kukaan ole moiseen puuttunut. Mistä muuten se edes hoksas moisen ?

Kirjoitettu

Tuliko tehtyä ministä liian matala kun huomasivat jousitustyypin vaihdon. Me teimme saman jo vuosia sitten 67 malliin ja sanoimme asiasta konttorilla niin asia oli sillä ok. Joka vuosi sanovat silti korkeudesta vaikka lisäsimme "torvien" ja kuulien väliin prikkoja.

Kirjoitettu

No niin, lisaa tietoa aiheesta, skandimerkit on vaan haipyneet koneesta:

Auto on vahan turhankin korkea, mutta takapalkissa on ne hydron kiinnitysjutut.

Asetus 779/1998, luku 3:11§

Akseliston muutokset

1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton akseliston tai akseliston osien vaihtaminen mallisarjaan kuuluvaan akselistoon, mallisarjaan tarkoitettuihin akseliston osiin tai akselistotyypiltään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaaviin autoihin tarkoitettuihin akselistorakenteen muutososiin seuraavin edellytyksin:

.

.

.

c) M1-, M1G-, N1- ja N1G-luokan ajoneuvon jousituksen tyyppi ei muutu;

.

.

.

 

Tama on kumottu 1256/2002: Liikenne- ja viestintäministeriön asetus

auton rakenteen muuttamisesta annetun liikenneministeriön päätöksen muuttamisesta

Liikenne- ja viestintäministeriön päätöksen mukaisesti

kumotaan auton rakenteen muuttamisesta 23 päivänä lokakuuta 1998 annetun liikenneministeriön päätöksen (779/1998) 11 §:n 1 momentin c kohta sekä...

 

Leimaa pitais yrittaa taas ensi viikolla, peukut pystyyn...!

Kirjoitettu

Lisää tarinaa:

Konttori on Espoon Mankkaan konttori. Soitin ja kerroin nämä pykäläjutut, katsastusmies soitti takaisin seuraavana päivänä, eli viime perjantaina.

Kysymys ei ollutkaan pykäläviidakon ongelmasta, vaan että Mini oli tässä kuosissaan liian huono ajettava. Uudet kumijouset ja uudet iskarit eivät siis kelvanneet, sanoo laki niistä mitä tahansa. Seuraavaa askelta en vielä tiedä, mutta jos orkkis autoon orkkiksen kaltaisella alustalla ei saa leimaa, kuinka se on aikoinaan ollut mahdollista? Tuo tie on nyt kuitenkin käyty loppuun, jatko on olemassa mutta en tiedä mikä se on.

Kirjoitettu

Noi voi v***lla päähän. Tuolla kriteerillä jokainen kumijousimini on huono ajaa, kivikova paska ! Erityisesti nupulakivet on silkkaa kidutusta... Vaihda nyt helvetissä konttoria. Ainakin Konalassa (Konalankuja 4) on ollut asiallinen kohtelu harrastepeleille.

Kirjoitettu

Konala riippuu nykyään virkailijasta. Itsellä oli vähän kriisi kun omistaja halusi katsastaa mun mokea.

Onneksi leima tuli pitkien neuvottelujen jälkeen.

Kirjoitettu

Jos Minorin kanssa ei ole ongelmia (paitsi juttukaverit) niin ei pitäisi olla Minienkään kanssa.

Kirjoitettu

kysytääs kuinka moni on saanut hilot tai säädettävät alatukivarret + reaktiotangot läpi katsastuksesta?

edessä olis rekisteröintikatsastus vm-66 minille, missä on edessä kyseiset osat + jaon muutospalat. meneekö ikinä läpi vai laitanko alkuperäset osat leimaan ja sen jälkeen taas takas? ja jos on saanut pääkaupunkiseudulla läpi niin missä?

Kirjoitettu

Tuosta jousitustyypin vaihdosta hydr/kumi, voisi ottaa yhteyttä jo vähän korkeampaan tahoon kuin virkaintoiseen kats mieheen ! Siinä ei pitäisi olla mitään epäselvää !! Jos jousitustyyppi vaihdetaan täysin samanlaiseen mitä samassa automallissa myös käytetään ja muutos on asiallisesti tehty, niin mitään tulkinnan varaa ei ole. Kumijousitus on jopa turvallisempi ja varmempi, kun ei ole hajoavia osia. Minin valmistajakin huomasi sen n. 6 vuoden kokeilun jälkeen. Hilojen hyväksymisessä ei ole koskaan ollut mitään vaikeutta, muihin juttuihin en ota kantaa.

Kirjoitettu

Mulla on -66 , eli alunperin Hydro jonka muutin kumijousille ja lisäksi on säädettävät alatukivarret ja reaktiotangot Uniballeilla sekä takana camberin säätö mahdollisuus. Auto on käytetty Tattarisuolla Hesassa neljänä kesänä peräkkäin ja silloin ekalla kerralla katsastusmies kehaisi: Onpas täällä hienot jutut, säädettävät tukivarret ja kaikki löytyy! Eiku leimat paperiin ja baanalle.

Muutenkin homma ollut tosi asiallista.

Kirjoitettu

Hydro kelkat, kumijouset, hilot, uniball reaktiotangot, teräspunosjarruletkut... vasta ne ovat olleet 10 vuotta kiinni autossa.

 

Kerran hylätty 15 vuoden aikana takajarrujen vuoksi kun ei olleet tarpeeksi tehokkaat. Katsastusmies ei uskonut että orggisventtiili plokkaa takajarrut kun linjapaine ylittää määrätyn tason. Uusintanäytöllä suostui viimein uskomaan asian. Sen jälkeen ei samoilla jarruilla olekaan ollut mitään ongelmaa. Ai niin, jos ehdin niin värkkään takalevyjarrut, katsotaan kelpaako ne katsastuksessa vai pitääkö vaihtaa orggikset takaisin :-)

Kirjoitettu

täällä satakunnassa on kanssa mennyt kaikki sääd. lelut leimasta läpi, lähinnä on kats. setä kysellyt innoissaan niistä ja kehunut että kyllä nykyään on kaikkea hienoa. 13" vanteidenkaan muutos kats. ei ole tuottanut vaikeuksia.

Kirjoitettu

oon kans tekemäs tohon taakse levyjarruja..luultavasti sierran tai citikan satuloilla.. 10mm paksusta teräksestä kun tekee kiinnikkeet niin ei pitäisi olla ongelmia katsastuksen kanssa. tehokkaampiin kun ne jarrut saa kyllä muuttaa...

  • 2 viikkoa myöhemmin...
Kirjoitettu

Tuon nyt tämän topicin ilolla vielä kerran esille: Moikatkaa toki kun näette liikenteessä AS-582 nimisen kaverin, vika ei ollut Minin, vaan Mankkaan katsastusaseman ******. Nyt on leima papereissa, 6% muutoksilla ja hämmästelyllä: mikä helvetti tässä jousituksen vaihdossa muka on vikana... :)))

×
×
  • Luo uusi...