Jump to content

nysse kärähti


Guest arsk

Recommended Posts

Kirjoitettu

Kesken ajon tehot heikkeni, sitten sytytys pätki muutaman kerran ja sen jälkeen sähköt katosivat ja auto sammui.

 

Konepelti auki ja mitään merkillistä ei ainakaaan heti näkynyt. Sitten pakkia hakemaan takapaksista.

 

Kun avasin luukkua, kirjaimellisesti savun hävettyä, ainoa päällepäin näkyvä vika oli sulanut maadoitusjohdon kuori. Ja kaikki sähköt akusta oli tietysti tipotiessään.

 

Hinaus talliin ja en vielä ehtinyt tutkia asiaa sen enempää...mutta olisko kenelläkään mitään hyvää arvausta siitä mitähän mahtoi tapahtua?

 

Niin, mun mini on sitä "later modellia" (vm. -80, tonninen.)

 

...mutta mistähän alkas? Ja mitä kaikkee voikaan olla nyt kärähtänyt?

Kirjoitettu

siinä olis voinut palaa koko

auto?kuinkas monella rakkaan ministä löytyy muuten sammutin pahan päivän varalle.lehdissäkin puhuttu paljon autojen paloista!toivottavasti saat nopeasti minin liikenteeseen!

Kirjoitettu

Oikosulku. Tarkista akulta lähtevä +kaapeli, se on varmaan kiinni rungossa.

 

Vai oliko kontissa jotain metallista akun päällä?

 

Joskus tunkki hyppinyt siihen...

Kirjoitettu

Ei ollut metallia kontissa ja mulla on vielä akun päällä se pahvikansi remmillä kiinni.

 

Jonkinlainen oikosulku tulikin ekana mieleen, mutta +kaapeli näytti ok:lta, vain -kaapeli oli sulanut. Eikö akun oikosulkuvirran pitäis sulattaa +kaapelia?

 

Täytyyhän se tietysti koko virtapiiri mennä läpi ja uusia varmuuden vuoksi. Mutta onko jossain kohtaa joku komponentti joka/jonka kautta syöttäis hajotessaan kovaa virtaa akulle päin? Voiko normaalilta laturilta tulla niin suurta virta? Ja eikö silloin sula ekana ne piuhat jotka laturilta lähtee?

 

Tai jos -kaapelin maadoitus on ruostunut niin että se maadotti vain hyvin pienellä pinta-alalla -> suuri vastus -> käry käy?

 

Mitä jos akku hajos niin että latausjännite oikas suoraan maihin. Eikö silloinkin sulais ekana laturilta lähtevät piuhat?

 

Kuten huomataan, vähän on heikossa mulla tuo sähkön kulun ymmärtäminen. Ongelmien tullessa ei ole edes tietoa mistä pitäis mitäkin mennä milloinkin ja minkä verran.

 

Mikä sekin pätikkä kytkinkotelon vieressä on johon tulee akun kaapeli ja lähtee startin kaapeli ja muutama muu piuha? Onko se jonkinlainen kela? Sekö se starttivirran voimistaa? Mistä sille tulee heräte? Virtalukon kautta? (-> oikosulku virtalukon pohjassa?) Voiko se pätikkä hajotessaan syöttää akulle "vastaviraan" laturilta saamaansa ja itse voimistamaansa virtaa kun startti on irti piiristä?

 

Ihan vaan muutama kysymys noin niinku aluksi :)

Kirjoitettu

Kyllä minäkin kuitenkin vielä tarkistaisin vastusmittarilla mittaamalla sen +kaapelin. Se pätikkä on startin solenoidi joka saa herätevirran sieltä virtalukolta. Jos sieltä tulee ylimääräisiä herätteitä, starttimoottori vain alkaa pyöriä väärinä aikoina. Siellä konehuoneessa on paljon ohuempia johtoja, jotka käryäis hirveen virtapiikin sattuessa paljon ennen akun maakaapelia.

×
×
  • Luo uusi...