Have Kirjoitettu 22. Tammikuuta, 2007 Raportoi Kirjoitettu 22. Tammikuuta, 2007 Jäätyipä eilen ministä ovet niin, etteivät auenneet enää millään. Kuskin oven keskuslukituksen tappikin jäi vain ala-asentoon ja lukkoon. Jäin jopa auton sisälle jumiin, mutta onneksi takakontti aukesi, niin pääsin sentään ulos omin voimin. Muutaman tunnin sulatuksen jälkeen ovet aukesivat taas. Surffaillessa nettiä ongelman tiimoilta tuli vastaan tälläinen lapuke, joka on ilmeisesti USA:n maahantuojan ohje/korjaus: http://motoringfile.com/files/freeze_out_fix.pdf Jenkkilässä noita ovenkahvoja on käsittääkseni vaihdettu maksutta takuun ulkopuolisillekin autoille. Onkohan kenelläkään mitään tietoa vastaavasta toiminnasta täällä päin?
CooperAce Kirjoitettu 22. Tammikuuta, 2007 Raportoi Kirjoitettu 22. Tammikuuta, 2007 Näköjään -04 kahvoja on parannettu, mutta omassa -05 S:ssä on vielä tuo samainen ongelma apukuljettajan puoleisessa kahvassa.
Heppu Kirjoitettu 22. Tammikuuta, 2007 Raportoi Kirjoitettu 22. Tammikuuta, 2007 Mun -04 minissä jäätyi lähes aina lukot kun oli yli kymmenen astetta pakkasta. Ja enimmäkseen kuskin puoleinen ovi. Viime kevät talvella vaihtoivat uudet lukot (takuuna), niin ei ole kertaakaan sen jälkeen jäätynyt. No nyt on vasta kunnon pakkaset eli lähiviikot sen paljastaa ... että pelaako. Kahdesti piti käyttää huollossa, ennen kuin vaihtoivat lukot. Oli kai eka kerta vain jotain valohoitoo tms. sulattelua. Jotain se huollon kaveri kehui, että lukot on vaihtunut -05 tyypissä erillaiseksi.
Have Kirjoitettu 22. Tammikuuta, 2007 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 22. Tammikuuta, 2007 Ajattelin kokeilla vielä ensi viikonloppuna sulatusta ja lukkojen perusteellista voitelua irroittamalla oven sisäverhoilu. Jospa sitä kautta pääsisi käsiksi koneistoon sen verran hyvin, että voisi tunkea jotain pakkasen kestävää öljyä (moottoriöljyä?) lukon mekaniikkaan. Jos ei auta niin pitänee käydä paikallisella merkkikorjaamolla kysymässä uudentyyppisten ulkokahvojen vaihto-operaatiosta. Heppu: tiedätkö vaihdettiinko sinulta koko lukkokoneisto vai pelkästään tuo ulkopuolinen avauskahva?
Heppu Kirjoitettu 22. Tammikuuta, 2007 Raportoi Kirjoitettu 22. Tammikuuta, 2007 Heppu: tiedätkö vaihdettiinko sinulta koko lukkokoneisto vai pelkästään tuo ulkopuolinen avauskahva? Tietääkseni vain lukot vaihdettiin ... en ole huomannut mitään eroa noissa kahvoissa. Mutta pitää huomenna vilkaista noita kahvoja, jos ne olis sun linkittämän ohjeen mukaiset. Jos näin on, on tosi pieni ero näillä kahvoilla.
Jaska Kirjoitettu 22. Tammikuuta, 2007 Raportoi Kirjoitettu 22. Tammikuuta, 2007 Omassa alkuvuodesta 2004 rekisteröidyssä Cooper S mallissa on nuo vanhemmat ulkokahvat, joissa liikkuva osa menee kokonaan ulkokuoren sisälle. Pariin otteeseen on kahva jäänyt avatessa jumiin, eli ei palaudu kylmänä kunnolla. Ovet on kyllä auenneet, mutta kahvan jumituttua ovea ei saa kunnolla kiinni. Eka kerralla lähdin tankilta ja kuskin ovi lävähti reilun 10m päässä vauhdissa auki... SÄIKÄHDIN AIKA SATASELLA! Onneksi ovi ei osunut mihinkään... tuon jälkeen olen pakkaskeleillä aina tarkistanut, että nuo ulkokahvat palautuvat kunnolla. On tullut samalla kohtelias tapa avata ensin se kyytiintulijan ovi ;) Kädellä kahvaa ulkoa lämmittämällä ja koputtelemalla olen saanut kahvat toistaiseksi palautumaan. Ulkokahvojen päivitysmahdollisuudesta oli hieno kuulla - KIITOS TIEDOSTA! Toinen jäätymis ja voitelukohde on bensatankin lukitusnupi. Oli kerran tankille mennessä jäätynyt. Sain luukun kuitenkin lopulta auki kun heiluttelin hetken luukkua hellästi sitä nupikkaa vasten "edestakaisin" - eli luukku "kiinni-auki" suunnassa. Tuo heiluttelu ja avaimesta keskuslukituksen rämplääminen kiinni ja auki sai lopulta sen nupin sisään, eikä tarvinnut avata bensaluukun lukitusta takakontin puolelta. Minua on varoiteltu normaalin lukkosulan käytöstä ja suositeltu mielummin tavallista CRC voitelua ennakoivasti. Lukkosulaa siis vain äärimmäisessä hädässä. Pesun jälkeen kevyt CRC-voitelu kahvoihin, lukkomekanismeihin ja bensatankin lukitusnupikkaan, niin ne eivät jäädy ainakaan niin helposti. Ja riittävän pitkä kuivumisaika tallissa ovet auki. Pidemmissä pakkasparkkeerauksissa kuten yön yli tulee käytettyä auton puolihuppua, niin ei jäädy ikkunatkaan. Näillä keinoin pärjätty ainakin toistaiseksi (vasta ensimmäinen MINI talvi) Lohkolämmittimestä olisi vielä tarkoitus viedä haaroitus sisäpistokkeelle niin saisi lämpimän hytin aamulähtöön.
Heppu Kirjoitettu 22. Tammikuuta, 2007 Raportoi Kirjoitettu 22. Tammikuuta, 2007 Kävin äsken vilkaiseen miniä ja taitaa noi kahvat olla myös vaihdettu. Ne ei mene ulkokuoren sisälle kokonaan. Aukesi molemmat puolet hyvin, vaikka auto seisonut usean päivän käyttämättä -20 asteessa. [smiley=thumbsup.gif]
Jaska Kirjoitettu 22. Tammikuuta, 2007 Raportoi Kirjoitettu 22. Tammikuuta, 2007 Kävin äsken vilkaiseen miniä ja taitaa noi kahvat olla myös vaihdettu. Ne ei mene ulkokuoren sisälle kokonaan. Aukesi molemmat puolet hyvin, vaikka auto seisonut usean päivän käyttämättä -20 asteessa. [smiley=thumbsup.gif] Kiitos tiedosta Heppu! ps.Ajelin tänään Kuopion keskustassa pitkin Kuninkaankatua pari korttelia vihreän Cooper S Works mallin perässä ::) Tais olla HEPPU KAKKONEN?
Heppu Kirjoitettu 22. Tammikuuta, 2007 Raportoi Kirjoitettu 22. Tammikuuta, 2007 Laitoin privana tietoja ... Ilmeisesti oot bongannut Heppu kakkosen, koska en paljoa ajele minillä talvisin. Korkeintaan viikonloppu käytössä se on.
CooperAce Kirjoitettu 23. Tammikuuta, 2007 Raportoi Kirjoitettu 23. Tammikuuta, 2007 Ei vaikuta sitten tuo kahvojen rakenteen päivitys suoranaisesti kahvojen jäätymiseen. Edelleen jäätyvät, vaikka omassa -05:ssa on tuo päivitetty rakenne. No onneksi vivun saa sentään nostettua ylös painamalla vivun toisesta päästä, että oven saa pysymään kiinni.
Wile Kirjoitettu 31. Tammikuuta, 2007 Raportoi Kirjoitettu 31. Tammikuuta, 2007 Mulla on kanssa eilisestä asti ollut kuskin ovi nyt ilmeisesti niin jäässä, että tappi jää alhaalle eikä ovi aukea. Matkustajan ovesta sisään. Tänään vien Minin johonkin kellariin sulamaan, jos auttais...
Heppu Kirjoitettu 31. Tammikuuta, 2007 Raportoi Kirjoitettu 31. Tammikuuta, 2007 Ei ole vielä kertaakaan jäätynyt tänä talvena lukot eli nyt voi todeta tuon takuu korjauksen auttaneen. Esim. viime perjantai iltana tuli auto pestyä ja seuraavana aamuna ei mitään ongelmia ollut 15 asteen pakkasessa.
Wile Kirjoitettu 1. Helmikuuta, 2007 Raportoi Kirjoitettu 1. Helmikuuta, 2007 Mäkin kyllä peseytin auton viime viikolla kovempien pakkasten aikaan. Voi olla että se vaikutti. Nyt kun ilma vähän lämpeni niin lukot aukenee taas ilman mitään ongelmia. Suurempi ongelma melkein on se, että kenkien pohjasta valunut vesi jäätyy mattoon. Pari kertaa oon nyt kantanut matot kämpille sulamaan. Bensakorkki pari kertaa viime talvena oli niin jäässä ettei auennut. Tänä talvena onneksi ei tuota ongelmaa ole toistaiseksi esiintynyt... Kannattaa vaan aina muistaa automaatilta bensaa hakiessa, että varmistaa etukäteen sen että korkki aukeaa... ;D Niin ja en tiedä onko alkuperäinen omistaja tuohon vaihtanut takuuseen lukot. Ihmeen vähän kyllä on ongelmia loppujen lopuksi ollut...
Have Kirjoitettu 1. Helmikuuta, 2007 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 1. Helmikuuta, 2007 Sain hoideltua jumittusmiongelman ainakin toistaiseksi. Purin kummastakin ovesta oviverhoilut, puhdistin lukkokoneistot liasta ja voitelin kaikki lukkojen sekä ulko- ja sisäkahvojen liikkuvat ja ei-liikkuvat osat moottoriöljyllä. Tämän lisäksi auto oli noin vuorokauden verran lämpimässä tallissa. Tuon operaation jälkeen ei ole ilmennyt minkäänlaisia ongelmia, vaikka pakkastakin on ollut parhaimmillaan -25. Lukot toimivat kirjaimellisesti kuin rasvattuina :)
Bättis Kirjoitettu 1. Helmikuuta, 2007 Raportoi Kirjoitettu 1. Helmikuuta, 2007 Asiahan ei minulle kuulu, mutta ;) ;) ;) Kannattaa varmaan käyttää noissa ja muissakin vastaavissa ns. "aseöljyä". .... toimii kuin öljytty ... ..tai tykki ;) ;) ;) Kyllä se varmaan moottoriöljylläkin toimii, mutta noissa nykyisissä moottoriöljyissä on sellaisia lisäaineita, joista ei aina tiedä niin varmaksi. Muuten nuo mainitsemasi toimenpiteet pitäis tehdä useammin ja yleensä melkein joka syksy ..... silloin pelit toimii ... Tahtoo vaan jäädä laiskuuttaan monet omat huoltojutut tekemättä. Jos ns. virallisilla huolto-ohjelmilla aikoo Suomen ilmastossa selvitä, niin tulee varmasti häiriöitä ja ongelmia :-[ :-[ :-[
Jaska Kirjoitettu 5. Helmikuuta, 2007 Raportoi Kirjoitettu 5. Helmikuuta, 2007 CRC-aseöljyä minäkin juts tarkoitin pakkaskestoa luvataan muistaakseni -54*C. Sitä saa huoltoasemilta sellaista spray mallista kuten lukkosulaakin. Vielä kun siihen aseöljypulloon laittaa pidemmän punaisen putken toisesta CRC-sarjan putelista niin sillä saa suihkautettua lukkomekanismin sisään peremmällekin voitelua purkamatta verhoiluja. Silti nuo vanhemman malliset ulkokahvat tuppasivat jäätymään omassa 2004 mallissa aukiasentoon, vaikka voitelinkin niitä tuolla aseöljyllä melko tiuhaan tahtiin pesujen välissäkin. Uudemman malliset ulkokahvat on nyt tulossa samalla kuin lohkolämmittimeltä haaroitus ja pistoke sisätilalämppärille. Pitäähän niitäkin tietysti voidella, mutta ne saa helposti kiikautettua auki jos ne meinaa jumittaa. Ulkokahvan rakenteen muutos on toisiaan kehittynyt parempaan suuntaan ;)
Guest Nuno Kirjoitettu 6. Helmikuuta, 2007 Raportoi Kirjoitettu 6. Helmikuuta, 2007 CRC-aseöljyä minäkin juts tarkoitin pakkaskestoa luvataan muistaakseni -54*C. Sitä saa huoltoasemilta sellaista spray mallista kuten lukkosulaakin. Vielä kun siihen aseöljypulloon laittaa pidemmän punaisen putken toisesta CRC-sarjan putelista niin sillä saa suihkautettua lukkomekanismin sisään peremmällekin voitelua purkamatta verhoiluja. Silti nuo vanhemman malliset ulkokahvat tuppasivat jäätymään omassa 2004 mallissa aukiasentoon, vaikka voitelinkin niitä tuolla aseöljyllä melko tiuhaan tahtiin pesujen välissäkin. Uudemman malliset ulkokahvat on nyt tulossa samalla kuin lohkolämmittimeltä haaroitus ja pistoke sisätilalämppärille. Pitäähän niitäkin tietysti voidella, mutta ne saa helposti kiikautettua auki jos ne meinaa jumittaa. Ulkokahvan rakenteen muutos on toisiaan kehittynyt parempaan suuntaan ;) Nyt tietysti helpottais homman havainnoillistamista, josa olis kuvat sekä uudesta, että vanhasta kahvasta. Pääsis vähän selville eroista, nääs. ;) Löytyiskös joltain kuvaa? n.
Have Kirjoitettu 7. Helmikuuta, 2007 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 7. Helmikuuta, 2007 Uudemman malliset ulkokahvat on nyt tulossa ... Hinnasta mitään tietoa? Eilen oli pakkasta -27 eikä toinen ovi auennut enää, joten se siitä onnistumisesta.. :(
paspartuu Kirjoitettu 7. Helmikuuta, 2007 Raportoi Kirjoitettu 7. Helmikuuta, 2007 Tänään ilmestyneessä Tekniikan Maailmassa on Talviauto 2007-vertailu. Mukaan on päässyt myös tämä aivan uusi Mini. Ja ylläripylläri: niilläkin oli ovenkahvat jäätyneet! :-[
Guest Nuno Kirjoitettu 7. Helmikuuta, 2007 Raportoi Kirjoitettu 7. Helmikuuta, 2007 Tänään ilmestyneessä Tekniikan Maailmassa on Talviauto 2007-vertailu. Mukaan on päässyt myös tämä aivan uusi Mini. Ja ylläripylläri: niilläkin oli ovenkahvat jäätyneet! :-[ [OT] Ai sinne tuli teknari jo? Kumma juttu, kun ne toimittaa sen ensin sinne "kauas" ja sitten vasta tähän "naapuriin"... Odotellaan huomiseen, eiköhän se sieltä tule. [/OT] n.
Jaska Kirjoitettu 7. Helmikuuta, 2007 Raportoi Kirjoitettu 7. Helmikuuta, 2007 Uudessa 2006 MINIssä on samaiset ulkokahvamallit kuin 2004 kehittelyn jälkeen. (Lukkomekanismin muuutoksista ei ole tietoa - luultavasti nekin on samat) Kahvojen rakenne-eron näkee viestiketjun alussa olevan linkin kautta mustavalkoisista kuvista ihan selkeästi. Jos kahva jumittuu niin uudemman mallin saa palautumaan kiikkumekanismin ansiosta. Itse olen saanut ovet auki mutta vanhanmallinen kahva on hankala palauttaa jos se jumii. Siksi tilasin uudet kahvat. linkki TM sivuille: http://www.tmblogit.fi/talvitestipaivak ... 1#more-111
Have Kirjoitettu 8. Helmikuuta, 2007 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 8. Helmikuuta, 2007 Nyt on sitten molemmat ovet jäässä, eikä tietystikään auta vaikka kuinka ruiskuttelee aseöljyä kahvaan >:( Kahvakin on vielä niin helkkarin nerokkaasti suunniteltu, että sinne ei noin vain ruiskutellakaan mitään. Ylihuomenna olisi tarkoitus lähteä Rukalle muutamaksi päiväksi, mutta pitää ilmeisesti mennä bussilla. Alkaa pikkuhiljaa ärsyttämään niin, että taitaa olla ensimmäinen ja viimeinen talvi Minin kanssa.
Guest Nuno Kirjoitettu 8. Helmikuuta, 2007 Raportoi Kirjoitettu 8. Helmikuuta, 2007 Hämmentävää lukea näistä ovien jäätymisistä, kun itselläni ei ole kertaakaan kuluneen 4 vuoden aikana ovet, takaluukku tai niiden kahvat jäätyneet millään lailla. Ikkunat on joskus jäätyneet kiinni pitkällä ajoreissulla, mutta aina ovat pienellä suostuttelulla lähteneet auki ilman mitään sulatteluja. Oliskohan sillä tekemistä asian kanssa, että kotona auto on hallissa (vaikkaikin kylmässä sellaisessa) ja vesi ei ole päässyt sinne kahvan sisään pahasti? Mitään erikoisvoiteluita tai aseöljyjä en ole koskaan käyttänyt ja aina on homma toiminut. Kokonaan toinen juttu on sitten keskuslukon toimimattomuus BC1-boksin kosteusvaurion takia, mutta ei siitä tässä sen enempää. Harmittava vikahan tuo on. n.
jiikoo Kirjoitettu 8. Helmikuuta, 2007 Raportoi Kirjoitettu 8. Helmikuuta, 2007 Hämmentävää lukea näistä ovien jäätymisistä, kun itselläni ei ole kertaakaan kuluneen 4 vuoden aikana ovet, takaluukku tai niiden kahvat jäätyneet millään lailla. Ikkunat on joskus jäätyneet kiinni pitkällä ajoreissulla, mutta aina ovat pienellä suostuttelulla lähteneet auki ilman mitään sulatteluja. Oliskohan sillä tekemistä asian kanssa, että kotona auto on hallissa (vaikkaikin kylmässä sellaisessa) ja vesi ei ole päässyt sinne kahvan sisään pahasti? Mitään erikoisvoiteluita tai aseöljyjä en ole koskaan käyttänyt ja aina on homma toiminut. Kokonaan toinen juttu on sitten keskuslukon toimimattomuus BC1-boksin kosteusvaurion takia, mutta ei siitä tässä sen enempää. Harmittava vikahan tuo on. n. Kummallista tosiaan. Omassa vanhanaikaisessa oli pientä häikkää tuossa kosteiden kelien jälkeen pakastuessa. Kuskin oven tiiviste kosteana jäätyessään ei anna riittävästi periksi, joten lukko ei mene kokonaan kiinni vaan jää siihen eka tasolle lonksumaan. Auton lämmitessä hieman, ovi menee kokonaan kiinni. No, nyt näillä kuivilla kovemmilla pakkasilla toimiikin ihan hyvin. Tuon lukon sais mulla toimimaan kunnolla, kun säätäisin oven karmissa olevaa lukon vastinkappaletta parempaan asentoon. Jos, viitsis kun kelit lämpenee... Itse lukkomekanismit toimii hyvin, kun muistaa rasvata pesun jälkeen. Tai ennenkuin pidempi märkä keli muuttuu pakkaseksi. Eli tämän puolesta ei ole tänä talvena ollut ongelmaa, kun aiemmin on homman ehtinyt oppimaan. Näitä lukko-ongelmiakin lukiessa vahvistuu entisestään se käsitys, että seuraavassa autossani ei tule olemaan keskuslukitusta, eikä sähköikkunoita, ei mitään. Eli Opel Speedster (olkoonkin vaikka vain kesäauto, mutta silti ;D) tms. vain ajamista varten suunniteltu kulkine totaalisella minimivarustuksella... Toki vaatii masokistista luonnetta ajaa autolla, jossa ei ole olohuoneen sohvan mukavuuksia - eli ei sopine monellekaan tää mun unelma-tilanne. Toisen taivas on toisen helvetti... :-[
Hiffe Kirjoitettu 8. Helmikuuta, 2007 Raportoi Kirjoitettu 8. Helmikuuta, 2007 Näitä lukko-ongelmiakin lukiessa vahvistuu entisestään se käsitys, että seuraavassa autossani ei tule olemaan keskuslukitusta, eikä sähköikkunoita, ei mitään. Eli Opel Speedster (olkoonkin vaikka vain kesäauto, mutta silti ;D) tms. vain ajamista varten suunniteltu kulkine totaalisella minimivarustuksella... Toki vaatii masokistista luonnetta ajaa autolla, jossa ei ole olohuoneen sohvan mukavuuksia - eli ei sopine monellekaan tää mun unelma-tilanne. Toisen taivas on toisen helvetti... :-[ Hehehe ;D ;D. Nyt se Speedster on levinnyt kuin rutto tähänkin topiikkiin ;D ;D Kuumetta ei muuten paranna, jos katsot Top Gearin ylistyslaulun aiheesta, siinä toki turbona tosin. :) http://www.youtube.com/watch?v=GAfWutW3Ygc
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään