Jump to content

vetonivelet


Guest ministi

Recommended Posts

Kirjoitettu

löysin romulaatikosta sisemmät vetonivelen päät ja ne on semmosset pelkät kupit.Itellä on nyt ns.paukkulaakeri (nylon holkit) nivelet paikoillaan ja meinasin vaihtaa ne niihin parempiin mitkä löysin.Mut nyt puuttuu vähän osia.Pitääkö vaihtaa koko perä vai riittääkö kun vaihtaa pelkät akselit mihin ne nivelen sisäpäät tulee kiinni??Mistähän moisia vois saada ja mitäköhän ne maksaa?Ja sit varmaa pitää vetoakselitkin vaihtaa ku ei tietenkää ne oo samanlaiset...vai onko?

Kirjoitettu

Olet ihan oikeassa, akselit on erilaiset. Lisäksi tarvitaan sisempien vetonivelien kuulakehät ja suojakumit plus muut osat. Ulostulevat perän akselit myös ja tarvitaan koko perän purku. Käytettyjä voi löytyä, mutta yleensä loppuunajettuja, valitettavasti.Uudet ovat kalliita, valitettavasti.

Kirjoitettu

Eipähän ongelma ole tämän näköinen.Etsin kaikki tarvittavat osat mitä pitää vaihtaa.Otan kipsimuotin sisemmän ristinivelen boorituksesta ja puhuin tos viikonloppuna yhelle sorvarille ja se lupas tehä mulle akseliteräksestä vetoakselit mitkä käy ulkopäästään rumpujarrullisen niveleen ja sisäpäästään uudemman mallin ristiniveleen.Sitte pintakarkasuun ja voila....eiköhän tuo noin luulis onnistuvan.Ei tarvi ruveta levyjarru osia ja napoja etsiskelemään.

Kirjoitettu

Onko saavutettu hyöty todella niin suuri, että näkee tuon vaivan? Itse olen ajanut Mineillä neljällä eri sisänivel tyypillä, suurimman osan ministin mainitsemilla paukkulaakeri nivelillä eikä ne mielestäni niin huonoja ole. Mistähän nimitys tulee. Nylonkupit voi tietysti sulaa, jos peltisarja/pakoputki on liian lähellä niveltä. Näyttää 1000 luokan autoista sulavan uudemman mallinkin nivelet tai lähinnä kumisuojat. Helpot kuitenkin uusia verrattuna muihin niveltyyppeihin siis "paukkumalli". Nivelristikoita löytyy yleisvaraosana tarvittaessa.

Kirjoitettu

Ite olen miettiny samaa että mistä moinen nimitys tulee....yks kaveri kerran niin mulle sano ja se painu mielee.Olen kuullu puhuttavan että ne nylon nivelet on ihan syvältä sieltä.En sitten tiedä.Kertokaa te enemmän Minejä rassanneet konkarit miten on.Tosin jos siitä koskenkorva pullo korvauksella selviää siitä sorvaus hommasta ni ei kai se niin paharasti ole....

Kirjoitettu

Sori nyt vaan mutta en aina jaksa ymmärtää tätä värkkäysiloa. Vanhan mallin ristikkonivelet ovat käytössä aivan kelvolliset ja edulliset. Ihan ekat versiot oli kumipäällysteiset ja ne tapasi turvota muodottomaksi öljyvuotojen takia. Pahimmassa tapauksessa hankasi reiän loodan kylkeen. Itellä on ollut pari Mailerin lootaa jossa oli kuoret melko ohuet. Nylon-versiot eivät turpoa ja jos pakoputki ei ihan vieressä makaa niin ei myöskään sula. Sisällä on vastaava teräsristikko kuin esim. takavetoisten kardaanissa. Esim. ekoissa Cooper S malleissa oli tuo kumiristikko, oliski oteräsristikko tullut vasta joskus 1964/65 taitteessa.

 

Kun lasket noita kossupulloja niin huomioi se että otat koneen auki, vaihdat peränrojut, tiivisteitä ja stefoja, jne. Samalla kantsii tarkistaa poskilaakerien kunto yms yms. Ennen kuin pääset ulostuloakseleihin käsiksi niin joudut putkamaan lautaspyörän. Sen pultit on taas poskilaakerin takana. Osa poskilaakereista on malliltaan sellaisia etteivät tahdo lähteä ehjänä irti. Yleensä sisäkehä jää lautaspyörään ja ulkokehät/kuulat käteen. Budjetoi nuo mukaan ja huomaan että alkaa maksaa.

 

Hyötyyn nähden silkkaa rahanhaaskausta.

Kirjoitettu

Nyt on kaksi enemmän Minijä rassannutta kertonut mielipiteensä.

 

Nimimerkki Minejä tammikuusta 1972 alkaen "harrastellut"

Kirjoitettu

No jos kone on autosta irti ja perä purettuna osiksi pöydällä laakerivaurion takia.En uskokkaan että se niin ylitsepääsemätön ja kallis asia on toteuttaa.Ompahan sitte ainaki jotain tekemistä.Sana on tietysti vapaa jokaisella foorumin käyttäjällä.

Kirjoitettu

Eipäs vaarit kehuskelpaapas siellä.. m1n1 -nimimerkki ylpeänä ilmoittaa hankkineensa ensimmäisen Mininsä kesällä 1971.

×
×
  • Luo uusi...