Guest Fake Kirjoitettu 23. Marraskuuta, 2005 Raportoi Kirjoitettu 23. Marraskuuta, 2005 Lainaus mielenkiintoisesta lehtiartikkelista herättämään keskustelua ;) " Martyn Anderson chief engineer, vehicle dynamics and malcolm burgess chief engineer, vehicle cae, lotus: FWD requires small hub offets to minimize torgue steer. This normally results in high KPI and a negative ground offset, unless complex double baalljoint wishbones are used. The high KPI creates poor wheel camber when the wheel is steered. High caster angles, together with hub trail, can be used to counteract the camber effects, but this is not possible with FWD due to the requirement that the drive shafts cannot accept significant hub trail. Fwd (and 4DW) therefore compromises the front steering geometry. This affects steering feel and ultimate handling. The best traction is obtained when the vertical load is greatest. When the grip is low, and the resulting accelerations are low, the grip is obtained on the greatest laden axle. This will normally be the end that has the engine. If the grip is increased, weight transfer effects increase the vertical load, and the rear load can be greater than the front. At that point, RDW will give higher traction. A well-balanced RWD car will also reward a skilled driver, but how many current RWD cars actually make the most of the inherent strengths of this layout? How good are most RWD cars if you take away the plethora of electronic driver aids?"
Heppu Kirjoitettu 24. Marraskuuta, 2005 Raportoi Kirjoitettu 24. Marraskuuta, 2005 Mulla kun ei oikeen taivu tää kolmas kotimainen niin ... mitähän tuossa jutussa oikeen on ? Jotain yksittäisiä sanoja ymmärrän: vääntöä, ohjausta, kuskia ...
Guest Ministi Kirjoitettu 25. Marraskuuta, 2005 Raportoi Kirjoitettu 25. Marraskuuta, 2005 Etuveto vastaan takaveto :D Joku vois suomentaa koko pätkän mutta äärimmäisen pätevästi siinä kerrotaan miksi etuvetoinen auto on huonompi ajettavuudeltaan kuin takavetoinen. :o
scooper Kirjoitettu 3. Joulukuuta, 2005 Raportoi Kirjoitettu 3. Joulukuuta, 2005 Eli tiivitettynä: etuvetoisten (ja neliveto-) autojen ohjausta/ohjausgeometriaa/ohjaustuntumaa ei saa optimaaliseksi, koska vetoakselit rajoittavat pyörännapojen liikkuvuutta sivusuunnassa (hub trail), seikka jolla yhdessä suuremman casterkulman avulla voitaisiin korjata suurempien camberkulmien vaikutusta... (meniköhän oikein?). Ja suurempaa camberkulmaahan halutaan kompensoimaan cambervoimia, jotta saataisiin parempaa sivuttais-/kaarrepitoa. Ja toki kiihdytyksissä painopiste siirtyy taakse eli paras pito takavetoisella. Juu... samaa mieltä... aina ollut sitä mieltä, että ainoa oikea vetotapa olisi takaveto. Osaavan kuljettajan käsissä (ja nimenomaan ilman luistonrajoittimia). Wanhaa tuttua juttua. (BMW 130i :P tai wanha Toyota Starlet ::))
Guest Nuno Kirjoitettu 4. Joulukuuta, 2005 Raportoi Kirjoitettu 4. Joulukuuta, 2005 (BMW 130i :P tai wanha Toyota Starlet ::)) Sä et sitten päässy noista eroon, vaikka kuinka yritin käännyttää sua messuilla? ;) n.
scooper Kirjoitettu 5. Joulukuuta, 2005 Raportoi Kirjoitettu 5. Joulukuuta, 2005 Sä et sitten päässy noista eroon, vaikka kuinka yritin käännyttää sua messuilla? ;) n. Ei auta tässä puupäässä pienet käännytykset :-/
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään