Jump to content

Cooperiin lisää voimaa


Recommended Posts

Kirjoitettu

Hei,

 

Vaimolla on -03 Cooper ja hän on alkanut kaipaamaan siihen lisää voimaa. Autoon on laitettu Blueshipin softa moottorin ohjaukseen ja sillä kymmenkunta hevosvoimaa tuli lisää ja etenkin alavääntö parani, mutta nyt kun kesä on mennyt, niin lisää voimaa kaivataan taas. Tuli mieleen, että mitenhän tuon S:n kompressorin asennus onnistuisi ? Onko kukaan tehnyt ko. päivitystä ? Käsittääkseni perusmoottori on S:ssä sama, kuin Cooperissa.

Kirjoitettu

Noin uuden auton ollessa kyseessä ehdottomasti halvin vaihtoehto saada lisää voimaa on ostaa kaupasta tehtaan tekemä Cooper S.

 

Jos ahtimen asennuksen ottaa harraste projektina, saa varata 5-10 k Eur + yllärikut. Katulailliseksi saaminen katsastettuna onkin sit oma juttunsa..

Kirjoitettu

Cooperiin pitää ahtimen lisäksi vaihtaa imu ja pakopuoli, vaihdelaatikko, jarrut, ecu ja bensansyöttö. Siihen päälle säätö ja ohjelmointi + muut hilppeet + korinosien mahdollinen vaihto jne.

Auton moottori voi olla lähes sama, mutta sisukaluissa/kannessa voi olla eroja myös.

 

Lopputuloksena on, että itse tekemänä saa yleensä kalliimman ja  huonomman kuin tehtaan tekemä.

 

Jos oikeesti haluut itse ahtimen sinne laittaa, osta vaikka kolaroidun cooper s:n moottori oheislaitteineen,  saat tarvittavat kilkkeet jotenkin järkevään hintaan.

 

Suositteln aken ohjeisiin tutustumista ennen projektiin ryhtymistä. Vuoden 1993 vm vanhempien autojen tuunaus ei ole enää niin helppoa.

 

Vaihtoautolla on myös takuu, jos vaikka moottori räjähtää käsiin...

Kirjoitettu

Jos laillisuudesta välität, niin silloin sinun tarvitsee vaihtaa koko Cooper S tekniikka autoon, muuten sitä ei laillisesti saa leimattua.

 

Kyllä kova hinku saa olla harrastamaan että tuollaisen pystyy perustelemaan mitenkään. Vaihdat auton, ja rupeat harrastamaan kaljanjuontia. Säästyneillä rahoilla voi hyvinkin juoda kopan päivässä koko vuoden ajan.

 

JWC kitit ovat katulaillisia kun ne asennetaan Cooper S:n. Mikäli tälläisen kitin asennat Cooperiin niin se ei enää ole katulaillinen.

Kirjoitettu

Cooper:n ja S:n moottorin välillä on eroja. Varsin huomattaviakin. Copy pastena (täältä):

 

Design of the Basic Engine:

The basic engine in the Cooper S, Title Figure,

is based on the 1.6 litre four-cylinder

unit familiar from the Mini One and the

Mini Cooper. This engine is made by

TRITEC, a BMW Group and DaimlerChrysler

joint venture. Owing to the new versions

high specific power output, however, a

number of modifications were required,

and these will be discussed later. The technical

data for the engine in the Mini Cooper

S are shown in Table 1.

4.1.1 Combustion Chamber,

Pistons

A bore/stroke ratio of 77/85.8 mm has been

retained, in other words a long-stroke configuration.

The pistons are made from the

high-temperature alloy AL 142 by the

Mahle company. The piston groove for the

compression ring is anodised and the

height of the pistons top land is only 4 mm,

a very low figure for a supercharged engine.

To avoid piston overheating even in continuous

full-load operation, the engine has

an oil cooling system for the pistons. The

technology for this was adopted from BMW

engines. Essentially, it consists of nozzles

that spray the pistons with oil from below,

thereby cooling them. These nozzles open

at an oil pump pressure of about 2.5 bar and

have a maximum oil delivery rate of 2.2

l/min. Oil cooling reduces the temperature

of the pistons in the zone around the centre

of the crown by as much as 50 degrees to a

maximum of 250 degrees.

4.1.2 Reciprocating Elements

Because of the significantly higher peak

combustion pressures compared with the

basic naturally aspirated engine, considerable

modifications have had to be made to

the crank mechanism as well. Whereas the

basic version is fitted with a cast crankshaft,

a drop-forged steel crankshaft is used

on the Cooper S. There is no need to harden

the crankpins and main bearing journals,

but three-layer bearings are used to cope

with the higher bearing forces involved.

The crankshaft is supported at five points

and has 8 counterweights, which provide

80 % balancing. This configuration minimises

free vibration and bearing loads.

The connecting rods have also been fundamentally

modified. The basic engine is

fitted with sintered rods, but the Mini

Cooper S uses a forged version with computer

optimised geometry. As with the basic

sintered version, these rods are

cracked.

4.1.3 Oil Pump

The oil pump has been modified to meet

the higher volumetric flow requirements

imposed by the oil spray nozzles. It is a

gerotor gear-type pump driven directly

from the crankshaft and is an integral part

of the timing drive cover. The only modification

required was to optimise the flow

characteristics of the control lips at the inlet

and outlet sides of the pump. This yielded

an increase of about 15 % in the flow rate.

The pressure-regulating system has also

been reconfigured to ensure that the required

supply pressure of at least 3 bar is

available even at critical engine speeds.

This made it possible to avoid the alternative

of widening the gearwheels in the

pump, which is associated with an increase

in friction.

4.1.4 Cylinder Head and Valve

Gear

The cylinder head has also been redesigned

to increase power output. The main emphasis

here was on adapting the passages

to the higher gas flow. In particular, the

maximum flow rate on the exhaust side

has been increased by 30 % by optimising

the geometry of both the passages and the

valves. It also involved reducing the valve

stem diameter below the guide to 5 mm.

The valve timing for the 85-kW engine

proved to be ideal for the supercharged unit

as well. The spread is 111 degrees of crankshaft

rotation on the inlet side and 109 degrees

on the exhaust side.

The geometry of the valve gear has to a

large extent been taken over from the basic

version. It is a compact valve timing system

with an overhead camshaft, aluminium

roller rockers and integral hydraulic valve

lash adjusters. There are three rockers per

cylinder: two for the inlet valves and a tandem

rocker for actuating the exhaust

valves. Since the exhaust valves for the supercharged

engine have to open against a

higher cylinder pressure, the forces in the

valve gear increase accordingly. In addition,

the engines governed speed limit has

been raised to 6,950 rpm. The tandem rockers

for the exhaust valves have therefore

been modified to accommodate the higher

loads with additional material and tighter

tolerances between the roller shaft and the

rocker.

As a departure from the basic version,

the exhaust valves are manufactured from

Inconel to take account of the significantly

higher temperatures involved.

 

Linkistä voisi saada idean Cooper:n turbottamiseen, mutta en suosittelisi.

S:n mosan voisi "huutaa" Saksasta ebaysta helpostikin.

  • 3 viikkoa myöhemmin...
Kirjoitettu

Katso perustietoja esim.

 

http://www.hestec.fi/chiptuning/chiptuning.php

 

Minin paketteja:

 

http://www.hestec.fi/etusivu/mini/mini.php

 

Moottoriohjauksen muutoksia tekee suomessa useat pajat. Yleensä "viri" softa on ostettu lisenssillä joltakin saksalaiselta virityspajalta, mutta jotkut tekevät noita säätöjä myös itse.

 

Hinnat on monesti 500 - 1000 Euroa. Työ kestää n. 10 minuuttia. Tietysti auto on hyvä käyttää samalla dynossa, jotta varmistutaan, että säädöt myös pelaa...

 

Auton takuu laukeaa moottorinohjausmuutosten myötä.

Kirjoitettu

Kiitoksia erittäin hyvistä vastauksista. Täytynee pohtia asiaa uudemman kerran ja lisätä sillä aikaa tehoja vain Corvetteen (oma kesälelu).

 

Äärimmäisen hyvin sisäistetty koko elämän tarkoitus  8)

EI kannata viritellä omenoita kun vesimeloneitakin on olemassa...

  • 2 kuukautta myöhemmin...
Kirjoitettu

Äärimmäisen hyvin sisäistetty koko elämän tarkoitus  8)

EI kannata viritellä omenoita kun vesimeloneitakin on olemassa...

 

 

Kyllä kannattaa jos ei halua mitään vesimeloneja  :D täytyykin alkaa etsimään ässää autohajottamoista

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...