holkki Kirjoitettu 27. Maaliskuuta, 2012 Raportoi Kirjoitettu 27. Maaliskuuta, 2012 No niin,ensimmäinen varsinainen vika perheen lemmikkiin! Vaimo tuli kotiin ja valitteli Minin hurisevan itsekseen ja nykivän ajossa hieman.Auto käyntiin ja sähköflekti pyörii heti startista vaikka moottori kylmä.Laitoin Garminin ecorouten tulille ja vilkaisin moottorin lämpöjä. Näytti 11-15 celsiusta, kävi auto paikallaan tai oli maantie nopeuksissa.Nyt kyselisin että onko -07 MCS yhteinen anturi moottorin ohjaukselle ja sähköflektille? Toimii nyt hieman hullunkurisesti,yrittää jäähdyttää täysillä vaikka lämmöt tosi alhaalla....ja taitaa pitää "ryyppyä" päällä ajossa.onko pahassa paikassa? Kiitos etukäteen!!
skithund Kirjoitettu 27. Maaliskuuta, 2012 Raportoi Kirjoitettu 27. Maaliskuuta, 2012 Huoltoraamattu mainitsee kolmenlaisia lämpösensoreita/termostaatteja: - Kabiinin ilmastointi, lämpösensori sijaitsee kaasupolkimen vieressä olevan luukun takana (temperature sensor) - Jäähdytysjärjestelmä, termostaattimöhkäle sijaitsee jossain lohkon takana vasemmalla (Cooling system thermostat) - Moottorin jäähdytyksen sensori, joka säätelee sytkää ja ilma/bensa suhteita lämpötilojen mukaan (ECT, Engine coolant temperature sensor) Mikäli vika on jäähdytyksen sensorissa, tulisi mittaristoon syttyä "moottori" -huoltovalon, kun vikakriteerit ylittyvät. Jäähdystysjärjestelmän termostaatin häiriöt ilmenevät vain vikakoodeja lukiessa. Pikavilkaisulla nämä tulivat vastaan, saattaisi tuolla kirjassa olla enemmänkin asiaa, mikäli perehtyisi. Kyseessä siis uudemman MINIn huolto-opus (2007+).
MikaJ Kirjoitettu 27. Maaliskuuta, 2012 Raportoi Kirjoitettu 27. Maaliskuuta, 2012 Ennenkuin aletaan enemmän korjaamaan, olisikohan ollut ilmastointi päällä? Mikäli oli, niin silloin on täysin normaalia että flekti pyörii. Lisäksi joissain autoissa voi huomata ilmastoinninkompuran päälle/poiskytkeytymisen mikäli on vanhaa magneettikytkinmallia kompura (ei mitään hajua minkä tyyppisiä MINIssä on).
holkki Kirjoitettu 28. Maaliskuuta, 2012 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 28. Maaliskuuta, 2012 No joo,ilmastointia tuli äskettäin kokeiltua ja heräsi itsellänikin epäilys että onko kokeilulla syy-yhteys,mutta todennäköisesti ei.Ilmastointi tuntuu pelaavan ok.Vika taitaa olla lämpötila anturissa,joka ohjaa ECUa."Ameriikan" foorumilla oli tapauksia jossa flekti pyöri täysillä heti startista ja antoi mittaristoon "overheating" varoituksen joka poistui kun auto lämpeni normaalisti!Omassa autossa ei ko.varoitusta mutta samallainen ristiriita jäähdytysnesteen lämmön suhteen flektin pöyrimiseen.Myös seoksen sekoilu johtuu varmaan vikatiedosta.
Mini4ever Kirjoitettu 28. Maaliskuuta, 2012 Raportoi Kirjoitettu 28. Maaliskuuta, 2012 Itsellä oli vastaavaa oireilua + kylmänä röpötti/käynnistysongelmia. Oli lämpötila-anturi antautunut. Sijaisee termarin kopassa. Helppo vaihtaa itse. Maksaa varaosaliikkeessä pari kymppiä. Ao kuvassa osa nro 5.
holkki Kirjoitettu 28. Maaliskuuta, 2012 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 28. Maaliskuuta, 2012 Kiitos aktiivisuudesta! Tänään varasin herttoniemeen ko. anturin no.5,oli hyllyssä! Ja yllättävän edullinen,n.17 euroa.Taitaa mennä termarin kotelon läpi vesitilaan,vaatii jäähdytysnesteen poistoa.
Mini4ever Kirjoitettu 28. Maaliskuuta, 2012 Raportoi Kirjoitettu 28. Maaliskuuta, 2012 En laskenut jäähdytysnesteitä pois. Paineet pois, vati alle ja anturi vaihtoon. Jokunen tippa nestettä poistui, mutta ei mitään massiivista tulvaa...
holkki Kirjoitettu 29. Maaliskuuta, 2012 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 29. Maaliskuuta, 2012 Maalta isolle kirkolle ja takaisin kottiin...Anturi haettu marmoritiskiltä edullisesti, n.17 euroa.Asentamisen helpottamiseksi poistin paisuntasäiliön ja laskin nestettä samalla hieman pois.Anturi paikalleen,nesteet koneeseen ja käyntiin.Ongelma poistui,flekti ei huuda ja käynti ihan ok.MUTTA,lämmöt rupesi nousemaan 100 asteen keippeille,jopa 103 C huiput(Garmin ecoroute)! Ilmailin paisarin säiliöstä ja termostaattikotelon varsinaisesta ilmausruuvista,mutta sitkeessä tuntuu olevan ,yläletkusta puristelemalla tuntuu välillä löysältä,välillä napakalta,ei kierrä neste kunnolla!Taas kysymyksiä,onko Minissä jotain spesiaalia ilmauksen suorittamisessa?
skithund Kirjoitettu 29. Maaliskuuta, 2012 Raportoi Kirjoitettu 29. Maaliskuuta, 2012 Minin oman lämpömittarin mukaan omassa (R56 JCW) autossa on normaalit käyntilämmöt 105°C. Punanen alue alkaa 115°C.
holkki Kirjoitettu 29. Maaliskuuta, 2012 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 29. Maaliskuuta, 2012 Kiitos vastauksesta!Nimittäin alkoi hiipiä mieleen,että kun oli kolmannen kerran ilmaillut järjestelmän ja lämmöt pysyy sitkeästi 103-105 C astetta,olisikohan se normaalia!?Mini tuli perheeseen alkutalvesta ja olen "loggaillut" lämpöjä satunnaisesti.Näemmä vanha lämpötila-anturi on ollut viallinen koko ajan,näyttänyt 88-92 C astetta , kunnes hajoisi lopullisesti.Selittäisi hyvin kulutuksen,käyntivaivat ja nokiset putkenpäät.Jäähdytys järjestelmä on nyt ok,vesi kiertää letkuissa.Muuten,missä lämpötilassa flektin kuuluu käynnistyä?
MikaJ Kirjoitettu 30. Maaliskuuta, 2012 Raportoi Kirjoitettu 30. Maaliskuuta, 2012 Ihan normaaleilta lämmöiltä kuulostaa. Juurikin ton takia ei monissa autoissa ole ollut moottorinlämpömittaria pariin vuosikymmeneen, monet käyttäjät eivät usko että yli 100astetta voi olla terveellistä :D Vaikka 2000luvun autosta löydättekin mittarista lämpömittarin näköisen jutun, se ei suoranaisesti sitä ole. MINI näköjään piristävä poikkeus, jos se kerran näyttää ihan oikeeta moottorin lämpötilaa.
skithund Kirjoitettu 30. Maaliskuuta, 2012 Raportoi Kirjoitettu 30. Maaliskuuta, 2012 Muuten,missä lämpötilassa flektin kuuluu käynnistyä? Raamattu kertoo, että flektin pyörimiseen vaikuttavat seuraavat seikat: - Syyläristä ulos kiertävän nesteen lämpötila - Katalysaattorin lämpötila - Auton nopeus - Akun lataus - Ilmastoinnin kylmäaineen paine
MikaJ Kirjoitettu 30. Maaliskuuta, 2012 Raportoi Kirjoitettu 30. Maaliskuuta, 2012 Usein vielä lisäksi vaikuttaa moottorista ulosotettu vääntömomentti. Eli kun läväsee kaasun pohjaan saattaa jo 100asteessa lähteä flekti pyörimään koska moottori saattaa ylilämmetä ennenkuin anturi sitä huomaa, mutta pintakaasulla vasta 110asteessa kun tätä riskiä ei ole.
holkki Kirjoitettu 30. Maaliskuuta, 2012 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 30. Maaliskuuta, 2012 Okei,KIITOS kaikille keskusteluun osallistuneille! Taas nähtiin "voorumin voima",alkuperäiseen ongelmaan löytyi ratkaisu ja paljon hyödyllistä lisäinfoa.Toivottavasti auttaa myöhemmin muitakin käyttäjiä.....
Sava Kirjoitettu 19. Helmikuuta, 2015 Raportoi Kirjoitettu 19. Helmikuuta, 2015 Mini Cooper R56 2007 alkoi aamuruuhkassa näyttää keltaista, välillä punaistakin lämpötila merkkiä näytöllä. Flekti jäi pyörimään ajaksi "x" auton sammutuksen jälkeen, konepellin alla ei näkynyt mitään ylimääräistä höyryä tms. eikä kone tuntunut kuumalta vaikka mittari oli hetkeä aiemmin näyttänyt punaista. Ajoin huoltoliikkeeseen, testipenkin mukaan lämpötila-anturi rikki. Osan hinnaksi ilmoitettiin noin 50eur.
cooper s Kirjoitettu 19. Helmikuuta, 2015 Raportoi Kirjoitettu 19. Helmikuuta, 2015 Jotain spesiaalia jäähdytysjärjestelmän ilmaukseen. Lämpöanturi & jäähdytysneste vaihdettu vaan kerää nyt painetta/ kuumenee muttei flekti lähde päälle. Onko ilmaa jäähdytysjärjestelmässä, nesteet ei kierrä & termari ei ehkä aukea. Flekti aikaisemmin toimi moitteettomasti. cooper s 1
holkki Kirjoitettu 21. Helmikuuta, 2015 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 21. Helmikuuta, 2015 Moro - koeta ilmailla jäähdytys järjestelmää,ilmausruuvi löytyy termarikotelosta,aivan lämpötila-anturin läheisyydestä,ruuvi on muovinen,joten järkeä avaamiseen/sulkemiseen.Kone käyntiin,ilmausruuvi auki, puristelu ala-ylävesiletkusta tuntuu auttavan ilman poistumiseen ,alkuun kannattaa pitää paisarin korkki auki.Tietty välillä lisäilet uutta nestettä paisuntasäiliöön ja varuiksi kannattaa säätää sisälämpötila MAX-asentoon.Kannatta myös koettaa lukea OBD-portista moottorin lämpötilaa jollain apuvälineellä tai mittaristosta, "hidden menu R56"-hakusanalla voi löytyä Kooklesta ohjeet...Sitä flektiä ohjaa myös moni muu tekijä kuin pelkkä lämpötila,aikaisemmissa viesteissä infoa.
cooper s Kirjoitettu 21. Helmikuuta, 2015 Raportoi Kirjoitettu 21. Helmikuuta, 2015 Kiitos vinkistä:) pitääpä viikonlopun aikana ilmailla.
cooper s Kirjoitettu 21. Helmikuuta, 2015 Raportoi Kirjoitettu 21. Helmikuuta, 2015 Nyt on ilmaus jäähdytysjärjestelmään suoritettu & näyttäis kotelo taas moitteetta toimivan. Iso kiitos neuvosta :) Mini1380 1
Tommik Kirjoitettu 8. Elokuuta, 2017 Raportoi Kirjoitettu 8. Elokuuta, 2017 Garminin näytöllä normaalisti lämmöt ~103 paikkeilla. Alkoi seilaamaan 106 ja 82 välillä. Paisarissa neste oli alarajalla ja lisäsin 0,5l. Vuotoa ei näyttänyt olevan kuin pientä tiputusta mitä epäilin ilmastoinnin kondenssiksi. Jatkoin kotia kohti ja homma alkoi uudestaan. Pysähdyin ja nyt tulikin selvästi moottorin takaa nestettä. Kotiin pääsin lämppäri täysillä (3km) Haalarit vaihdoin ja söin ja tallille auton nokka ylös. Auto käyntiin ja ei mitään vuotoa.. Kierroksilla lämmöt +100 asteeseen ja vuoto alkoi. Netistä löysinkin tuon yleisimmän vian eli termostaatin kotelon. Mittarissa 150t. Löytyhän tuohon vaihtoon ohjeetkin mutta nyt ei aikaa moiselle harrastukselle. Laakkosen pikahuollossa 370e vaihdettuna. Nyt lämpötila 106-108. Lienee normaalia? Ilmasin vielä reippaasti mutta ei muutosta.
holkki Kirjoitettu 10. Elokuuta, 2017 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 10. Elokuuta, 2017 Joo,vaihdeltu on... mulla oli myös sen muoviputken,(termari-vesipumppu välillä vesipumpun puoleinen pää on tiivistetty o-renkaalla ja kiinnytys muoviklipseillä) o-rengas osittain pois paikoiltaan ja yksi kiinnike sökö eli vuoto oli hilkulla... kannattaa harkita vaihtoa samassa yhteydessä...
Tommik Kirjoitettu 11. Elokuuta, 2017 Raportoi Kirjoitettu 11. Elokuuta, 2017 Yritin kaupata mukaan mutta eivät suostuneet sitä pikahuollossa vaihtamaan ellei siinä vikaa ole. On kuulemma hiukan hankala vaihtaa.. Putki olis kustantanut n 70€
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään