Jump to content

Mini talviautona


uZu

Recommended Posts

Kirjoitettu

Joskus olen tehnyt telineen penkkien väliin kardaanitunnelin päälle. 

Ilmavirta suoraan tuulilasiin. Varmesti sulana vaikka kovempi pakkanen / lumisade / lyhyempi lämmitys.

Kaapeli piilotettuna keskikonsoliin..

Minissä niin pieni sisätilavuus ettei normaali keleillä merkitystä. Kunhan ilmavirta kulkee..

  • Replies 80
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kirjoitettu

R50:llä ajelin aikoinaan 4 talvea ja eipä tainnut mitään ongelmia olla.

 

Nykyiseen kun ei saa kunnollista lohkolämmitintä, niin asennutin sitten Webaston, josta nyt ei vielä kokemuksia paljoa ole. Luulis pienen sisätilan hyvin lämpiävän 5kW:n laitteella.

 

Webaston asennus JCW:iin oli ainakin asennusliikkeen kertomana pienoinen haaste :)

 

 

  • 2 viikkoa myöhemmin...
Kirjoitettu

Varoituksen webastoa "haaveileville" ...

 

Autooni (MINI John Cooper Works ´15) asennettiin Webasto uutena asennusliikkeessä, kun Laakkonen ei asennuksia tee.

 

Nyt kylmien ilmojen tultua olen Webastoa käyttänyt ja eräänä aamuna sitten syttyi keltaisena moottorinhäiriövalo.
 
Auto kävi paikallisella huollossa, jossa selvisi että vikakoodi on “10AA20 Coolant Temperature Sensor, Signal : Temperature Too High During Cold Start”
 
Eli kuulemma auton järjestelmä “sekoaa” kun Webasto on lämmittänyt jäähdytysnestettä/moottoria ja nyt imusarjan anturi antaa eri lämpötilaa kuin moottorin anturit ja syttyy tuo vikavalo.
 
Vikakoodi kuitattu pois, mutta kuulemma syttyy heti kun seuraavan kerran taas Webastoa käytän ja sopivasti pakkasta ulkoilmassa. Softapäivityksestä puhuivat, mutta tämä kuulemma on enempi Webaston “vastuulla”. Webaston asentaneen liikkeen kanssa käydyn keskustelun perusteella tämä tuntuu olevan uusissa BMW-autoissa ihan yleistä ja Webaston kanta asiaan on että pitäisi lopettaa moottorien lämmittäminen (ja tyytyä pelkkään sisätilan lämmitykseen). Jotenkin sain semmoisen käsityksen ettei BMW:tä kiinnosta asia, kun eihän meitä moottorinlämmitystä kaipaavia ole kuin muutamassa pohjoismaassa.
 
 
Kirjoitettu

Sama vika ainakin uusissa Mersuissa,ei saa vebastoa kun sekoaa,eikä siihen saa kuulemma kuin niitä tehottomia(?) säteilylämmittimiä. Onneksi ajan vanhalla r53 missä tuo johdollinen lämppäri varustettuna terminillä niin ei tarvitse raapia ikkunoita

Kirjoitettu

 

Auto kävi paikallisella huollossa, jossa selvisi että vikakoodi on “10AA20 Coolant Temperature Sensor, Signal : Temperature Too High During Cold Start”

 
Eli kuulemma auton järjestelmä “sekoaa” kun Webasto on lämmittänyt jäähdytysnestettä/moottoria ja nyt imusarjan anturi antaa eri lämpötilaa kuin moottorin anturit ja syttyy tuo vikavalo.
 
Vikakoodi kuitattu pois, mutta kuulemma syttyy heti kun seuraavan kerran taas Webastoa käytän ja sopivasti pakkasta ulkoilmassa. Softapäivityksestä puhuivat, mutta tämä kuulemma on enempi Webaston “vastuulla”. Webaston asentaneen liikkeen kanssa käydyn keskustelun perusteella tämä tuntuu olevan uusissa BMW-autoissa ihan yleistä ja Webaston kanta asiaan on että pitäisi lopettaa moottorien lämmittäminen (ja tyytyä pelkkään sisätilan lämmitykseen). Jotenkin sain semmoisen käsityksen ettei BMW:tä kiinnosta asia, kun eihän meitä moottorinlämmitystä kaipaavia ole kuin muutamassa pohjoismaassa.

 

 

Tilapäisratkaisuna ostat semmosen parin kympin bluetooth-OBD2 -palikan ja kuittaat vikakoodin kännykällä pakkasaamuina...

Kirjoitettu

Ei ole ensimmäisiä eikä varmasti viimeisiä automalleja kun softat hylkii moottorin esilämmitystä. Käytännössä kaikki kuitenkin on yleensä aika pian korjattu seuraavaksi talveksi softan osalta niin että vikakoodeja ei enää tule, mutta toki voi poikkeuksiakin olla joista en ole kuullut.

 

Toisaalta, jos se webaston saa kytkettyä niin että lämmittää vain sisätilan niin hyvä kompromissihan sekin on jo. Polttoaineenkulutus nyt vähän nousee ekoilla kilometreillä mutta ei tartte kabiinissa palella. Toista se on joissain dieseleissä kun webasto lämmittää moottorin ja vasta sitten sisälle tulee lämmintä kun moottori on käyntilämpötilassa.

Kirjoitettu

Vaikutti tuo BMW:n suhtautuminen asiaan sekä merkkiliikkeen huollon ja webaston asentajan juttuja kuunnellessa aika nihkeältä/välinpitämättömältä.

 

Mutta aina oppii jotain uutta eli tietääpähän sit seuraavan kerran kun autokuume iskee, niin pitänee selvittää kunnolla miten/mistä autosta saadaan toimiva talviauto :D

Kirjoitettu

Niinpä, jos ongelma koskee vain muutamaa autoa niin eihän se ketään enää kiinnosta. Kaupat on tehty ja rahat vaihtaneet omistajaa niin kiinnostus loppuu lyhyeen. Ja monesti loppuu myös se osaaminen kun ongelma on tarpeeksi vaikea.

  • 2 viikkoa myöhemmin...
Kirjoitettu

Talvirenkaita vaihtaessa muistu jälleen mieleen että MINI on helppo auto, yhdellä tunkkauksella saa kaksi rengasta vaihdettua ....

 

vdJ5k3b.jpg

  • 4 viikkoa myöhemmin...
Kirjoitettu

On kyllä ihan tuurissa kiinni tuleeko tuota vikakoodia vai ei ..... monena pakkasaamuna käyttänyt webastoa ilman varoitusvaloa. Tänä aamuna töistä lähtiessä auto oli lämpiämässä ajastimella ja tais hiukan pitempään olla lämpiämässä kuin aiemmin niin syttyi taas "vikavalo".

 

No nyt herättyäni joskus kiinasta tilattu OBDII-bt-mokkula kiinni ja puhelimeen "torgue"-sovellus ja löytyi vikakoodi P10D5 - Coolant temperature sensor, plausability, cold start: Temperature too high.

 

Eli nyt voi aina välillä tarkistaa että tuleeko muita herjoja ja tarvittaessa kuittailla tuota P10D5:sta pois.

Kirjoitettu

Lisää moottorinlämmittimiin liittyen jos joku viitisisi valaista tietämätöntä... :D  Onko kukaan asentanut miniin tälläistä TT-thermo lämmitintä? http://www.tt-thermo.fi/
Olisi kiinnostusta asentaa tollanen r53 korin cooper s:ään ja ilmeisesti se kannattaisi laittaa lämppärin kennolle menevään letkuun, mutta kumpaan niistä? Siihen, joka menee termostaatin kopalta lämmittimen kennolle, vai siihen johon paisuntasäiliö kiinnittyy erillisellä haaralla? Oman järkeni mukaan tohon paisuntaäiliöön haaroittuvaan letkuun, ettei auton oma termostaatti estä lämmittimen lämmittämän veden kiertoa, mutta onko riskinä että lämmitin imee paisuntasäiliön tyhjäksi ja polttaa vastuksen ja olisiko asennukseen olemassa tässä autossa ehkä jokin parempikin paikka?

Kirjoitettu

Lisää moottorinlämmittimiin liittyen jos joku viitisisi valaista tietämätöntä... :D  Onko kukaan asentanut miniin tälläistä TT-thermo lämmitintä? http://www.tt-thermo.fi/

 

 Joiltain foorumeilta lukenut että ovat ollee aika heikkoja ja jopa meinanneet aiheuttaa paloja.

Pitäytyisin kyllä noissa hyväksytyissä tunnetuissa merkeissä.

Kirjoitettu

On ollut tuo viikonlopun mittainen talvi hauskaa aikaa talviautoilua minillä,  sain pelkääjän oven (ja kuskin oven hetkeksi) jäätymään kiinni. Kivoja pikku temppuja piti suorittaa kun ovet kiinni eikä aukea, mutta auto käynnissä  :D  No tänään oli näköjään tuo pelkääjän ovikin taas yhteistyökykyinen ja sai senkin auki...

Kirjoitettu

Oma kuskin ovi ei tykkää nyt jostain syystä toimia kovin hyvin. Saattaa johtua Laakkosella käynnistä ja siellä jätetty kaapelit hieman tiukalle, tai löysälle. Kuitenkaan ovi ei aina aukea kahvasta, vaan pitää laittaa ovet lukkoon ja taas auki ja sit toimii. Ihme touhua kyllä.

  • 1 kuukausi myöhemmin...
Kirjoitettu

R53 perus takaluukku ei jää kunnolla ns lukkoon ennenkuin lämpeää ja apparin ovenkahvaa pitää paukauttaa kevyesti ennenkuin saa oven auki pakkasella,ja niinikään vaihteet ei mene päälle kun vivusto on jäässä?!? Tänäänkin pärähti hienosti käyntiin 2h piuhassa olon jälkeen -27c lämpötilassa. Mitä nyt ilmeisesti painelaakeri ujelsi tovin kun polttelin tupakin ennen lähtöä että alkaa vaihteet soljumaan nätisti päälle. Kitkoilla ei sitten tee YHTÄÄN mitään,hengenvaaralliset mielestäni tai sitten en todellakaan ole tottunut ajelemaan talvikeleillä vaikka aloitan jarruttelunkin korttelia aikaisemmin.

Kirjoitettu

Eh? Dille... opettele ajamaan tai osta paremmat kitkat. Itse ajanut vain kitkoilla ja oma R53 tottelee niitä hyvin. Sitäpaitsi auto on niin hyvä ajettava, että sillä voi mennä huonommillakin kumeilla ja se on vain hauskempaa. Vaihteisto tuntuu toimivan hyvin talvellakin ja ovet nyt on mitä on, jos ne ottaa jäätä. Lämmitettävä tuulilasi on kyllä aika kova.

Kirjoitettu

Eh,sitten kun piheydeltäni raaskin luopua noista kesällä autokaupan mukana tulleista uudehkoista kitkoista laitatan nastat alle. Duunini puolesta kun joudun kulkemaan talvisin aina ennen auraautoja niin kitkat on todella väärä valinta. Kaippa noillakin pärjää mutta minä en tykkää kun vaihtoehtona olisi ne nastat

Kirjoitettu

Onko kenelläkään kokemuksia näistä f56-55 malleista noin akku/sähköpuolen asiossa?

Minun f56 Cooper s herjailee alhaista akun jännitettä ja kehoittaa käynnistämään moottorin.

Eilen ajoin aamulla 16km ja päivällä 22km, lisäksi annoin auton käydä pihassa noiden jälkeen 20-30min tyhjäkäyntiä ja sama

varoitus näytöllä edelleen. Tänään ajoin 60km motaria ja maantietä min, 2500-3000 kierroksilla ja samat ilmoitus edelleen.

Auto on kotona ja työmaalla roikan päässä lämmityksessä. Auto pudottelee sisävaloja ja säästelee omin lupineen valoissa ym.

Autokeskus sanoo, että normaalia toimintaa. Hieman mietityttää että kuinka uskaltaa jättää auton esim. viikoksi kylmään parkkihalliin

ulkomaan matkan ajaksi ja toivoa että se käynnistyisi sinä kylmänä aamuna kun palaa reissulta kotiin.

Auto on -14 ja ajettu 15tkm, päivittäinen perusajo on luokkaa 2kpl 15km siivua.

Kirjoitettu

Kannattaa ladata ylläpitolaturilla akku ja jos ei auta niin käydä testauttamassa jossain se.
Tuppaa vaan olemaan monissa merkeissä että nämä "älykkäät" latausjärjestelmät ei lataa akkua tarpeeksi talvikeleillä ja alkaa sitten nipistelemään mukavuustoiminnoista ym.että virta riittäisi.
Se roikassa olo ei auta jännitteisiin mitään ellei ole defan tai calixin laturia asennettu.

Kirjoitettu

Joo,itsellä on juuri tuo Defan pienempi akkulaturi kytkettynä sisälämppärin ja lohkovastuksen kanssa. Nuo uudet "silitysraudat" lohkon kupeessa on kyllä lähes vitsi, mutta akkulaturi kyllä pitää näillä kovillakin pakkasella sen verran latausta,että kylmäkäynnistysvirtaa tulee....2. autossa se on kytketty "hupiakun" lataukseen,jota eberi kuivaa tehokkaasti...Ameriikan forumilla(NAM) oli jokunen keskustelu noista F56 akkuongelmista,vilkaise sieltä...

Kirjoitettu

Onko kenelläkään kokemuksia näistä f56-55 malleista noin akku/sähköpuolen asiossa?

Minun f56 Cooper s herjailee alhaista akun jännitettä ja kehoittaa käynnistämään moottorin.

Eilen ajoin aamulla 16km ja päivällä 22km, lisäksi annoin auton käydä pihassa noiden jälkeen 20-30min tyhjäkäyntiä ja sama

varoitus näytöllä edelleen. Tänään ajoin 60km motaria ja maantietä min, 2500-3000 kierroksilla ja samat ilmoitus edelleen.

Auto on kotona ja työmaalla roikan päässä lämmityksessä. Auto pudottelee sisävaloja ja säästelee omin lupineen valoissa ym.

Autokeskus sanoo, että normaalia toimintaa. Hieman mietityttää että kuinka uskaltaa jättää auton esim. viikoksi kylmään parkkihalliin

ulkomaan matkan ajaksi ja toivoa että se käynnistyisi sinä kylmänä aamuna kun palaa reissulta kotiin.

Auto on -14 ja ajettu 15tkm, päivittäinen perusajo on luokkaa 2kpl 15km siivua.

 

Vaimo kulki yhteen aikaan 80km päivässä pelkkää työajoja S Clubmanilla, ei mitään ongelmia akun kanssa, aina kaikki pelasi. Kunnes vaihtoi vuosi sitten paikkaa niin että työmatkat on nyt maks. 25km yhteensä, nytkin oli parin päivän seisokin jälkeen auto kyllä käynnistynyt mutta kellonaika nollaantunut.

 

Ei muutakun akkukauppaan ja kunnon, niin iso kuin sinne menee, ja AGM tilalle ei mitään muuta, ja aina välillä reippaan mittainen ajolenkki sillä se akku kunnossa pysyy. 15km kahdesti on auttamattomasti liian lyhyt pätkä näillä kylmillä keleillä. Rinkien antaminen ei auta koska auton laturi lataa aina lähes samaan tahtiin on ringit lähes tyhjäkäynnillä tai 4000rpm. Varsinkin nämä kylmät kelit, ei akku ota mitään virtaa vastaan kun akku on kylmä, sen pitää lämmetä. Ja jos tyhjäkäynnillä käytät niin parkit päälle, radiot pois, yms. ylimääräiset virrankuluttajat pois päältä.

 

Edit: unohdin tuon jarruenergian talteenoton: hidasteletko autolla moottorijarrutuksella vai jarrulla? Pääpiirteittäin se toimii että kun autolla jarrutetaan se ohjaa laturia niin että nyt pitää ladata akkua, ja kun autossa on se älykkyys että auto laskee paljonko virtaa on otettu, se koittaa ladata juuri sen verran. Olettaisin että jos tekee paljon moottorijarrutuksia niin auton laturi todennäköisesti ei pääse ikinään lataamaan niin paljoa mitä akusta on otettu virtaa. Tämä siis vain siinä tapauksessa jos autossa on se jarruvoiman talteenotto.

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×
×
  • Luo uusi...