club75 Kirjoitettu 28. Joulukuuta, 2011 Raportoi Kirjoitettu 28. Joulukuuta, 2011 Olisko turbo miehilla antaa vinkkiä minkä vahvuista materiaalia olisi hyvä käyttää itse tehdyssä pakosarjassa?
MikaJ Kirjoitettu 28. Joulukuuta, 2011 Raportoi Kirjoitettu 28. Joulukuuta, 2011 Putki semmoista +-3mm seinämällä ja laipat 10millistä. Hitsattavat vesijohtokomponentit on pop, tai sitten hydrauliikkaputkesta. Putkikoko sitten riittävän pientä, liian isosta putkesta on vain haittaa ahtimen heräämisen kanssa.
club75 Kirjoitettu 28. Joulukuuta, 2011 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 28. Joulukuuta, 2011 oisko tuohon putken halkaisijaan mielipidettä? 36-38mm sisähalkaisija reunimmaisille ja 38-42mm keskelle vai meneekö liian isoksi?
MikaJ Kirjoitettu 28. Joulukuuta, 2011 Raportoi Kirjoitettu 28. Joulukuuta, 2011 Kaikki riippuu haettavista tehoista ja ahtimesta. Sanotaanko että mulla on käyttöautossa vähän enempi tehoa per sylinteri, kuin koko turbo Minin orkkis moottorissa. Pakosarjan sisähalkaisija on 34milliä... 38millisellä sitten mennään jo lähemmäs 200hp/sylinteri arvoissa, kumarran syvään jos joku A-sarjan koneesta rupee semmoisia tehoja ottamaan :) 24millistä sisähalkaisijaltaan laitoin Mungan uuteen koneeseen, tehotavoitteet semmoiset 80heppaa. Valitettavasti vanha kone on vielä kestänyt nipussa, niin ei ole päässyt kokeilemaan tuota uutta ja mahdollisia pakopaineita. Tuollaisen 80-90hepan ahtimen pakopuolen aukkokaan ei ole kuin about 25milliä... Keskimmäinen pakoaukko ei periaatteessa vaadi juurikaan isompaa putkea kuin reunimmaiset, koska 2 ja 3pyttyjen pakoventtiilit eivät ole samaan aikaan auki. 33.7x2.6mm vesijohtoputki riittänee isoimpiin tehoihin mitä Ministä uskaltaa katukäytössä ottaa. Mutta tosiaan, onko ahdin jo päätetty, tai sitten mikä on tehotavoite? Turbo Minin alkuperäisellä ahtimella kannattaa heittää sitä kuuluisaa vesilintua, sama kuin laittaisi Minitonnariin rättirenkaat alle.
club75 Kirjoitettu 28. Joulukuuta, 2011 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 28. Joulukuuta, 2011 Garretin T2:sta oli aikomus tunkea pellin alle (5 gt renuissa käytettyä), sitä mikä pitäs sopia pellin alle ilman isompia hitsaus töitä. Tehoista ei uskalla puhua, kunhan ensin saisi toimivan paketin. Saishan tuo herätä kohtuu ajoissa ettei tarvi silmät kiinni polkea ylikierroksille ja pelätä että herääkö vai kilahtaako, vaikka saattaahan siinä niinkin käydä. Ajattelin että kun joillakin on enempi kokemusta näistä niin kuunnellaan kommentteja ja mielipiteitä. Että eri näkemyksiä/kokemuksia saa esittää, kiitoksia vain.
minorv8 Kirjoitettu 29. Joulukuuta, 2011 Raportoi Kirjoitettu 29. Joulukuuta, 2011 Noi normikoot menee vähän haassusti, pienempi vakiokoko on Mikan mainitsema 33,7 mm ja seuraava 42 mm. Mä onnistuin kehittämään aikoinaan välikoon putkikäyriä, lienee jotain 39 mm halkaisija ja 3 mm seinämää. Hankalaa oli löytää täältä puuronsilmästä mutta löytyi kuitenkin. Pakosarja oli muuten hyvä mutta ei mahtunut ahtimen kanssa paikoilleen... ahdin (Mitsubishi) ja pakosarja on vieläkin hyllyssä odottamassa asennusta.
MikaJ Kirjoitettu 29. Joulukuuta, 2011 Raportoi Kirjoitettu 29. Joulukuuta, 2011 5 GT renun ahdin ei ole ihan katastrofi, mitä osa tuon aikakauden tuotoksista on. Arvioisin että perus suht vakio 5reikäsellä koneella 140hp luokkaan pystyvä ahdin. Tehoista on vähän pakko puhua ennen koneen rakentamista, koska tehotavoite tosiaan vaikuttaa kaikkeen. Mutta en itse laittaisi tollaista kivikautista ahdinta ellei olisi pakko, samalla vaivalla laittaa jonkun modernimman. Uudet ahtimet ovat järjestäin pienempiä ja parempia joka suhteessa. Juu vesijohtopuolelta vakiokoot tosiaan hyppää aika paljon, mutta sanoisin että 39x3 putki on ihan liian isoa Minin koneeseen. Kyllä sitä itsellekkin tuli pakosarjan teossa monta kertaa mieleen että mahtuuko tästä mitään läpi, kun 24millisellä sisähalkaisijalla tein, mutta pakko sitä on laskelmia ja käytäntöä kunnioittaa.
2x-77 Kirjoitettu 29. Joulukuuta, 2011 Raportoi Kirjoitettu 29. Joulukuuta, 2011 Nyt pitää itsekkin kysyä kun tuo ahtaminen vähän kinnostaisi. Mikä mahtaisi olla hyvä nyky ahdin? Tehotavoite max tuo 140hp. Tarkoitus saada toimiva ja luotettava joka alueen käyttömoottori ? Mielellään sellainen ahdin jonka voi ruuvata irti tuotantoautosta.
MikaJ Kirjoitettu 30. Joulukuuta, 2011 Raportoi Kirjoitettu 30. Joulukuuta, 2011 140hp moderni ahdin... Oletuksessani lähdetään siitä liikkeelle, että kone on suht normaali Minin orkkis kone. Tästä johtuen se moottori ei hengitä hirveen hyvin 140hp luokassa enää, vaan joudutaan vähän jo pakottaan kunnolla sitä ilmaa sinne moottoriin (verrattuna nyt uusiin 4 ja 5venttiilikansiin). Garretin GT15 sarjan ahdin voisi olla aika bueno eikä pitäisi loppua kesken, esim VW 1Z/AHU moottorista löytyisi semmoinen hyvillä/perinteisillä turbiini ja kompurapesillä. Jos tehotavoite olisi lähempänä 100hevosta, niin lähtisin koittamaan tuota KP35:sta minkä minäkin laitoin suht paljon Miniä vastaavaan Mungan koneeseen. Pitäisi herätä hieman tyhjäkäynnin yläpuolella ja tulisi aika makea käyttöauton moottori. Koko on todella pieni, se melkein hukkuu Mininkin konetilaan. Vielä kun saisi paikoilleen ja pääsisi mittaamaan pakopaineita ja turbiinipuolen riittävyyttä, niin voisi spekuloida saisiko tuota riittämään pidemmälle vaihtamalla hieman isomman kompuran. Nyt kompurapuoli rajoittaa saatavat tehot tuohon 100hepan lukemiin laskelmien perusteella. Tämän kokoluokan ahtimet kun ei luonnollisestikkaan ole hirveän harrastettuja pelejä, niin käytännön kokemusta löytyy paljon huonommin kuin noista isommista ahtimista.
club75 Kirjoitettu 30. Joulukuuta, 2011 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 30. Joulukuuta, 2011 33,7 x 2,6mm putkella koitetaan tehdä ja jos ei toimi niin sitten katotaan uudestaan. Tarkoitus on tällä hetkellä kokeilla tuota renun turboa aikalailla vakioon 1275 koneeseen. Tietysti männät, nokka, kannen parannus ja muut on vielä mietinnän alla mutta esimerkiksi metron (käsittääkseni) 12cc kupilla olevat männät on puolet omegan 18cc kuppisten hinnasta. Säätääkö väärässä paikassa jos tarkoitus ei ole ajaa "järjettömillä" paineilla? Niin ja kun kaasuttimella ruokitaan niin megajoltti tuntuis pätevältä vaihtoehdolta sytytys puolelle, vai onko muita hyviä vaihtoehtoja megaruutan lisäksi? Tehoista sen verran että kolminumeroisille luvuille olis kiva päästä mutta ei niin väliä, ainakaan tässä vaiheessa.
MikaJ Kirjoitettu 2. Tammikuuta, 2012 Raportoi Kirjoitettu 2. Tammikuuta, 2012 Sytkää tosiaan ehdottomasti ohjaamaan joku säädettävä boksi, niin saa ennakot säädettyä kuntoon. Lisäksi vielä valitsisin semmoisen ohjainlaitteen millä saisi ahtopaineetkin ohjattua sekä laajakaistalamba liittymä luonnollisesti. En ole megasquirttia viimevuosina seurannut laisinkaan, kun itsellä on pari Vemssin ohjainlaitetta. Kyllä sitä varmasti vakiokoneellakin pääsee kolminumeroisille lukemille, mutta siihen tosiaan toi rellun turbo ei ole ihan paras vaihtoehto. Niin, ja välijäähdyttimen tarpeellisuudesta on toivottavasti turha muistuttaa? ;D
Nike Kirjoitettu 4. Tammikuuta, 2012 Raportoi Kirjoitettu 4. Tammikuuta, 2012 Mulla ois tuossa verstalla valmis pakosarja Mitsubishin turbolle. Kaupanpäälle tulee kylläkin mukaan koko kone apulaitteineen, vetareineen.... Puuttuu vain turbo.
club75 Kirjoitettu 17. Tammikuuta, 2012 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 17. Tammikuuta, 2012 No niin, homma etenee siten että 38x3mm mutkilla tehdään ensimmäinen vedos. Onko kenelläkään cad kuvaa pakosarjan tiivisteestä tai pakosarjan laipoista? Sellaiselle olis tarvetta.
club75 Kirjoitettu 31. Tammikuuta, 2012 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 31. Tammikuuta, 2012 Pakosarja heppailtu nippuun (odottaa viimeistelyä) ja hullu ajatus viiraa päässä että tuleva moottori pitäs vielä muuttaa ruiskuksi. Noh siitä sitten joskus lisää mutta MPI:n ihmusarjan ehdin jo ostamaan ja megaruuta heebelitkin olis selvillä Jokatapauksessa perhanan ahdasta tulee olemaan ilman tulipellin pilkkomista. Painekellon kanssa pitäs keksiä joku patentti, joko sitä pitää siirtää tai käyttää ulkoista hukkaporttia. Onko käytännön kokemuksia?
MikaJ Kirjoitettu 31. Tammikuuta, 2012 Raportoi Kirjoitettu 31. Tammikuuta, 2012 Hukkaportin painekellon voi siirtää vaikka "takakonttiin, kunhan se liikuttaa portin akselia hyvin. Elikkä tankoonkin voi tehdä vaikka kuinka monta mutkaa, kunhan se ei rupea joustamaan liikaa. Harvinaista että ulkoisella hokkaportilla päästäisiin parempaan tilankäyttöön, kun se vie itsessään pirusti tilaa, plus sen putkitus. Muuten kyllä ulkoinen portti oikein toteutettuna on se paras vaihtoehto, mutta sun projektissa sillä ei oo mitään väliä onko turbon sisäinen vai paras ulkoinen. Suosittelen tutustumaan Siamilaisen kannen haasteisiin ruiskuprojekteissa, varsinkin jos meinaat ruiskia suoraan kumpaankin kanavaan. Turbo mini foorumilla on aiheesta hyvin, jos vaan lontoon lukeminen luonnistuu. Summana, se on erittäin haasteellista ja siten yksipisteruiskutus on suositeltavaa, vaikkei sekään ole niin simppeliä kuin "normaalissa" neljällä imureijällä olevassa moottorissa.
club75 Kirjoitettu 31. Tammikuuta, 2012 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 31. Tammikuuta, 2012 Kyllä englanti menee mutta Saksasta en käsitä mitään. Täytyy lueskella noista ruiskun ongelmista ja koittaa selvitellä asiaa. Megaruuta ja 2 suutinta vain yllytti ostamaan valmiin imusarjan läppärunkoineen päivineen sen isommin asiaa miettimättä. Tai sen verran sitä mietin ettei tarvis alkaa imusarjaakin tekemään kun pääsisi ehkä helpommalla mutta näin ne heräteostokset alkaa kerryttämään nurkkia. Mutta mutta tutkitaan ennenkuin hutkitaan.
club75 Kirjoitettu 11. Helmikuuta, 2012 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 11. Helmikuuta, 2012 Mpi:n Imusarja köllöttelee pöydällä ja pakosarja odottaa hitsausta. Pikkasen on tutkittu MS ja siiamilaisen ongelmista ja ei se nyt ihan toivottomalta vaikuta. Tosin paljon on vielä selvitettävää. Ei kellään satu olemaan nurkissa mpin map anturia?
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään