Jump to content

Varoitusvalo?


mini one

Recommended Posts

Alko käymään kuin kolmella pytyllä ja samalla sytty toi keltainen moottorin varoitusvalo(pakokaasu arvot alentuneet)

Mikähän oikein tuon aiheutti ja mistäpäin hakis vikaa? :-\

Link to comment
Share on other sites

Vielä tuntu auttavan toi vikakoodien luku.Happitunnistimesta oli herja tullut.Koodien lukemisen jälkeen ajettu jo n.100 km.Täytyypi seurata tilannetta. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Heips... olen uusi Minin omistaja. tai ainakin melkein. Toista Miniä mennään nyt.... (nyt avo-Cooper vm 12/2010). Ekan Minin vaihdoin pois, koska sen varoitusvalot olivat talvella kuin Kontulalaisella parvekkeella jouluvalot. Aina vilkkumassa.... Ajattelin, että jos ostan uuden, siinä ei näitä "vikoja" olisi. Tänä aamuna (pakkasta -15,5) pistin Minin kylmiltään käyntiin (ei tallia, ei lohkolämmitintä :( ), niin syttyi se puolikas keltainen moottorinvalo. Jätin duunin pihaan käyntiin ainakin vartiksi. Sammuttamisen jälkeen meni vartti ja laitoin uudelleen käyntiin ja nyt syttyi kokonaan keltainen moottorinvalo, joka kuitenkin sammui n. 20sek jälkeen. WTF!?!?!? Eikö Minit kestä "pikkupakkasta"?!?!? Onko kellään kokemuksia vai soitanko MiniHelppariin, että hakevat paskansa pois?!?!? Hermo menee! :(

Link to comment
Share on other sites

Ei syttynyt valo enää uudelleen eilisen aikana. Päätin sitten ajella Minillä parinkymmenen kilsan lenkin eilen iltapäivällä, jotta lämpenisi kone hieman normaalia enemmän (normiajot vajaa 10km/pv). Ei syttyneet valot tänä aamuna, vaikka pakkasta suunnilleen se samainen -15. Vien reppanan lämpimään varastoon koko viikonlopuksi, jospa se siellä kuivahtaisi (mutta meinaa hermo mennä Mineihin jo :( )

Link to comment
Share on other sites

...nyt syttyi taas. Vauhtia oli 12km/h ;D . Ajelin vajaan kilsan, jätin käymään hetkeksi, sammutin ja käynnistin uudelleen. Tämän jälkeen vauhtia alkoi löytymään, mutta valo palaa yhä. Alkaa muuten jo naurattaa, kun muutakaan ei kai voi.... pitääkö mun nyt ihan oikeesti mennä käymään tuolla Autokeskuksella/Laakkosella?!?

Link to comment
Share on other sites

Täällä heitti saman vikavalosarjan, eli keltainen puolikas moottorinvikavalo syttyi kylmästartin yhteydessä, jonka jälkeen auto kävi kuin vanha Varre ja ei kulkenut 40 km/h kovempaa. Auto tiensivuun, sammutus, starttaus ja toimi taas hyvin hetken päästä. Teki illalla vielä saman. Katsotaan mitä huollon jampat sanovat vai sanovatko mitään ;D

Link to comment
Share on other sites

Oma vm 2007 Cooper S R56 teki samat temput alkutalven pikkupakkasilla. Hetken ihmettelyn jälkeen tulppasin imusarjalle menevän huohottimen letkun yläpäästään ja johdin "huohotuskaasut" kannesta putkella suoraan auton alle ulkoilmaan.. Tuon patentin voi sitten ilmojen lämmittyä poistaa tai antaa olla ;)

Ja tämän jälkeen Mini hyrähti käyntiin mm. -30 asteen pakkasilla ilman lohkolämmitintä kuin "palmun alta" ja on toiminut ongelmitta koko talven. Ko autossa siis alkuperäinen imusarja, kun sitä ei ed. omistaja ollut tajunnut vaihdattaa takuun aikana >:(

 

Joo kun muistat laittaa takaisin ennen teiden sulamista. Kukaan ei ilmeisesti ole kokeillu öljynkeräysastiaa? Esim. tällaista:

 

http://www.waymotorworks.com/bsh-oil-catch-can-r56.html

 

Se huohotin öljy laskettiin vielä 60 luvulla suoraan tielle moottoripyöräilijöiden iloksi ympäri vuoden.... On sittemmin tullut säädöksiä tieliikenneturvallisuuden parantamiseksi. Ts. huohotinöljyt pitää kerätä takaisin moottoriin.

 

Olis mielenkiintoista tietää, paljonko joudut keväällä laittamaan öljyä lisää koneeseen.

Link to comment
Share on other sites

Ei niitä huohotinöljyjä varsinaisesti takaisin moottoriin kierrätetä, pakoputken kautta ne alkuperäisjärjestyksellä pois tulevat. Joten mitään vaikutusta öljynkulutukseen ei ole. Päästömääräysten takia ne imupuolelle johdetaan poltettavaksi, en ainakaan itse keksi mitään liikenneturvallisuuteen liittyvää syytä. Radalla ei tarvitse käyttää suljettua huohotusta, joten ei siitä hirveästi haittaa pidolle ole, kyllähän se muuten olisi pakollinen kaikissa radalla käytettävissä ajoneuvoissa.

Link to comment
Share on other sites

Olivat Laakkosella vaihtaneet jonkun moottorin lämpöjutskan (anturin, tunnistimen?), koska moottorin lämmöt oli kuulemma nousseet aika reilusti. Vaihtoivat myös öljyt, sillä entisillä oli ajeltu hurjat 8000 km. Saattoi kuulemma vaikuttaa moottorivalon syttymiseen (tän lystin maksoin itse, 180€). Toimiihan tuo nyt ja tuntuu sisäänpäinkin lämpenevän nopeammin kuin aiemmin. Katellaan nyt taas seuraaviin pakkasiin... ???

Link to comment
Share on other sites

Tuli tuossa hiljattain jututettua Veholla Citikka myyjää, jolla lattialla C5 ja DS3 ja DS4 eri THP tehoversioina lattialla.

 

Konepellin alla citikassa nykyään alipainepumppu paremmin suojattu kuin minissä, mutta turbon letkut sekundaa, 156 heppasessa letkut kierrätetty mitä ilmeisemmin tarkoituksella koneen ja turbon päältä. THP 200 oli lähes mini kone sellaisenaan.

 

Kysyin, joko THP kone toimii. Ei ollu myyjä kovinkaan otettu, mutta tunnusti että viime talvena muutamia tullut imusarjat jäätyneinä takaisin. Ei suostunut kertomaan että toimivat 100% talvella, joten oletin että sama huolto rumba jatkuu tänäkin vuonna.

 

Citikallahan on muotia tarjota autot muovimaskilla (70-luvun mallia pahvilaatikko syyläriin) ja nykyään webasto ilmeisesti vakiovaruste THP vehkeisiin. Webasto lienee fiksu veto, sillä sillä saatta jopa pärjätäkin talvessa. Ainakin c5:ssa näytti siltä, että moottorin suojaukseen oli ees hiukan panostettu. Toki hintalappukin on suurin. Muovi maksaa.

 

Mä en kyllä käsitä miksi THP:tä väkisin suomeen myydään hirveällä persnetolla, varmistaen että asiakastyytyväisyys on runsaasti moottorin kanssa pakkasenpuolella.

 

Tuo suoraruiskukoneiden karstoittuminen venttiileillä on ihan normaalia. Himpun kalliimmissa suoraruisku autoissa bensaa laitetaan myös imusarjaan. Öljyn ja veden keräys huohottimesta on vakiona monessa moottorissa. Eli THP on ns. halpismoottori, jossa kaikki toimivat ratkaisut on ruksattu yli ja toivottu parasta. Tavoitteena ei ole ollut tehdä talviautoa. Kesti itselläni valitettavasti 2 talvea tajuta asia.

 

Eipä silti, kiva kesäauto. Kallis sellainen.

Link to comment
Share on other sites

Joo,perheessä -07 MCS ja imusarja/kaasuläppä vaivaa helpoitettu muutetulla imusarjalla ja huohottimella.Jäätymisvaivaa ei toistaiseksi ole esiintynyt(kop kop...) ja olenkin mielenkiinnolla seurannut tuota toista huohotin-vaivaa,öljyn ja kondenssin kulkeutumista imusarjaan.Juttuja on toisilta foorumeilta luettu,mutta kumpi parempi? Sulkea tulpalla venakopan ja imusarjan lähdöt vai hankkia suosiolla kerääjäkannu konetilaan?Pikkuisen mietityttää,rupeaako öljysotku likaamaan välijäähyä kun kaikki menee turbon puolelle?Pystyykö karstoittuvia kanavia ja venanvarsia "pesemään" liuottimilla ilman purkutöitä? Kiitos etukäteen!

Link to comment
Share on other sites

Se jälkiasenteinen keräysastiahan pitää tyhjentää aika ajoin. Monesti ne on sellaisia kahvimukin - alle litran astioita. Vesi ei niissä tahdo pysyä, jos ei ole kunnolla tehty ja jos ei ole viileässä paikassa, vaan jatkaa matkaa moottoriin.. Tyhjennysväli on helposti sellaista parin kuukauden luokkaa.

 

Vaikea sanoa ilman kokemusta miten paljon tavaraa tulee ministä. Ei siitä mitään haittaakaan ole, jos sitä ei päästä tulvimaan.

 

Nyrkkisääntö on että välijäähystä ei saa löytyä öljyä. Silloin turbo mitä tod näk. vuotaa ja on pian vaihtolistalla. Niitten putkien peseminen ilman irroitusta ei oikein tahdo onnistua.

 

Tulppaus toki yks vaihtoehto, mutta motoristina kiroan tätä ratkaisua... Diesel and oil kills - keep them inside the engine.

 

Eihän yksi autoilija teitä saastuta, mutta jos kaikki rupeavat näillä nykyvehkeillä moista harrastamaan, niin tervetuloa luistinradalle.

 

Kyllähän tässä kevään korvalla taas autokuumetta iskee, mutta kun on kuullut 1,4T VAG koneiden vastaavista ongelmista, kuin THP:ssä, niin pitää siirtää etsintä kohti vanhempaa teknologiaa ja isompia moottoreita... Ei kiinnosta tuotekehitys enää.

Link to comment
Share on other sites

Nyrkkisääntö on että välijäähystä ei saa löytyä öljyä. Silloin turbo mitä tod näk. vuotaa ja on pian vaihtolistalla. Niitten putkien peseminen ilman irroitusta ei oikein tahdo onnistua.

 

Eikö MINIssä ole huohotusta johdettu ahtimen imupuolelle? Usein on huohotus hoidettu noin ahdetuissa moottoreissa, ja silloin on ihan normaalia että ahtoputkistossa on öljyä, koska sitä tulee huohotuksen kautta.

Link to comment
Share on other sites

Sinnehän ne imupuolelle putsarin jälkeen menee ja taatusti sotkee välijäähyä, kun kone on enemmän ajettu. Mites, jos sen keräyssäiliön laittaa viileään paikkaan talvikäytössä olevaan autoon?Sehän jäätyy ja sit tulee muita ongelmia. Tuo veden kerääntyminen on aika paljon kiinni öljyistä ja onko pätkäajoa, ettei kone ehdi kunnolla lämmetä.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...