laaksoj Kirjoitettu 23. Lokakuuta, 2011 Raportoi Kirjoitettu 23. Lokakuuta, 2011 Siis kyseessä clubman 1,6 diesel 2008 josta meni jakohihna poikki ajettu 164 tuhatta, maahantuoja ilmoittaa vaihtoväliksi 240 000 / kymmenen vuotta. Minissä on merkkiliikken täys huoltokirja, takuu autosta meni umpeen 04/2011. Mini vietiin konalaan jossa tehtiin vauriokartoitus ja lopputuloksena pitäisi vaihtaa uusimoottori hinta arvio 9500 euroa. Aluksi konalasta/minin merkkihuollosta ilmoitettiin ettei tehdas ja maahantuoja korvaa mitään johon minä mitä v...ua. Meni muutama viikko niin konalasta soitettiin että BMW-Suomi korvaa asiakastyytyväisyytenä puolet osista 3900 euroa minun pitäisi maksaa loput 5400 euroa. Soitto kuluttaja-asiamiehelle ja sieltä sain uusia neuvoja taisteluun en tiedä onkos niistä apua loppukädessä vien asian kuluttajariitalautakuntaan , katsotaan kuis maksujen kanssa käy. Olen myös ollut yhteydessä suoraan BMW:lle saksaan odottelen mitä sieltä kuuluu. Mihinkäs kuluttaja voi luottaa jos ei maahantuojan ilmoittamaan hihnanvaihto väliin ja yrittävät maksattaa minulla koko remontin. Mini hajosi 9.9.2011 että on tässä mennyt jonkin verran aikaa, täyty hommaa toinen auto tilalle.
jvuotila Kirjoitettu 23. Lokakuuta, 2011 Raportoi Kirjoitettu 23. Lokakuuta, 2011 Kuulostaa ikävältä yksittäistapaukselta. Hihnassa lienee ollut vikaa. :'(
laaksoj Kirjoitettu 23. Lokakuuta, 2011 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 23. Lokakuuta, 2011 Kuulostaa ikävältä yksittäistapaukselta. Hihnassa lienee ollut vikaa. :'( Niimpä kuluttajaneuvoja sanoi samaa, kyseisessä hihnassa/autossa on ollut virhe, ei vikaa ja joka kuuluisi virhevastuulain mukaan korvata/ korjata PS. Muistakaa että aina on kyseessä virhe ei vika, sillä virhevastuulaki käsittelee ainoastaa virheitä
jvuotila Kirjoitettu 23. Lokakuuta, 2011 Raportoi Kirjoitettu 23. Lokakuuta, 2011 Olisiko mitään mahdollisuutta saada hihnan valmistajaa osallistumaan korjauskuluihin? Surkea homma ja pirun kallis vahinko. Itselläni on vastaava Cooper D alla ja mittarissa on nyt vajaa 105 tkm. Edellinen autoni oli Ford Fiesta 1.4 litraisella saman PSA konsernin dieselillä ja tiedän että sillä on nyt ajettu yli 230 tkm alkuperäisellä hihnalla. Luulisin että on ne siihen hihnan ikään ihan reilun marginaalin laskeneet joten ei tällaisten vahinkojen kovin yleisiä pitäisi olla. Ei valmistajakaan niin hullu ole että riskillä huoltovälejä määrittelisivät. Harmillinen homma.
laaksoj Kirjoitettu 23. Lokakuuta, 2011 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 23. Lokakuuta, 2011 Niimpä kummallista tässä tapauksessa on maahantuojan reagointi aluksi ja autossahan on merkkiliikkeen huoltokirja viimeinen huolto tehty 150 000 tuhannessa. Hihna meni tosiaan poikki tyhjäkäynnistä ei mitään ennakko ääniä/merkkejä. Vauriot aika laajat, autokeskus/konalan mukaan venttiilit väärät, nokkapukkeja poikki, jälkiä männissä sekä lohkossa ym. Korvaus kiistaan pääsee mukaan auton meille myynyt liike (kaupasta kului viisikuukautta) mutta hekin ovat ilmoittaneet etteivät korvaa mitään josta kuluttaja-asiamies oli erimieltä sillä auto on virhevastuulain alainen. Kuluttaja-asiamiehen mukaan ensisijaisessa korvausvastuussa on maahantuoja koska hihna ei ole kestänyt ilmoitettua kilometrimäärää.Hihnassa siis on ollut virhe. Jos/kun vien tämän asian kuluttajariitalautakuntaan niin käsittely kestänee puolestavuodesta vuoteen. Sen takia tuli hommattua toinen auto (ei miniä)
Clubman Kirjoitettu 23. Lokakuuta, 2011 Raportoi Kirjoitettu 23. Lokakuuta, 2011 Painetta Munchenin (?) suuntaan, luulisi joku kommentti + vastaantulo löytyvän siltä suunnalta. Vaikka soitto niin korkealle taholle mitä löytyy... Kiinnostaa kovasti minkämoista kommenttia sieltä heruu.
Turbo 69 Kirjoitettu 24. Lokakuuta, 2011 Raportoi Kirjoitettu 24. Lokakuuta, 2011 Peugeotilla samalle koneelle hihnan vaihtoväli vain 140t/6v, onko eri merkkinen hihna vai mikä?
jvuotila Kirjoitettu 25. Lokakuuta, 2011 Raportoi Kirjoitettu 25. Lokakuuta, 2011 Peugeotilla samalle koneelle hihnan vaihtoväli vain 140t/6v, onko eri merkkinen hihna vai mikä? Sama 1.6 litrainen diesel? Aika erikoista, ehkä Peugeot tietää jotain sellaista mitä esim. Mini ja Ford ei tiedä. Tai sitten se ei ole sama kone... :-\
JPTT Kirjoitettu 26. Lokakuuta, 2011 Raportoi Kirjoitettu 26. Lokakuuta, 2011 Moottorin vaihtohinta on 6-10k Eur nykyään merkki kuin merkki. Ei ne rupea niitä korjaamaan kun venttiilit iskee tonttiin. Eipä tuossa ole mitään ihmeellistä ja uutta mullistavaa. BMW Suomi haluaa testata asiakkailla, kuinka kauan jakohihna kestää ja sitten kun tulee ongelmia, on vaihtoväli asiakkaan vika, ihan sama mitä papereissa lukee. Jaapaanilaisissa autoissa ketjun vaihtoväliksi suositellaan 300 tkm vaikka niitä ei monet vaihda koskaan, sillä ohjekirjassa ei ole edes vaihtoväliä. Opel on opettanut: jakohihnan turvallinen vaihtoväli on sakemanneissa 60tkm. Tällöin ei tarvitse kikkailla moottoririkoilla 100 tkm välein. Säälittävää on toki se, että sama virsi minin kohdalla, ihan sama mikä menee rikki, ei bmw suomi sitä korvaa. Tästä voisi asiakkaat pikkuhiljaa vetää johtopäätöksiä, kannattaako....
laaksoj Kirjoitettu 28. Lokakuuta, 2011 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 28. Lokakuuta, 2011 Asia saamassa "onnellisen" lopun, BMW-Suomi korvaa 100 prosenttisesti osat siis vaihtomoottorin, itse joudun maksamaan vaihtotyön meille myyneen autoliikkeen kanssa puoliksi. Kerron lisää asian saamista "käänteistä" kun saamme minin pois korjaamolta.
JPTT Kirjoitettu 28. Lokakuuta, 2011 Raportoi Kirjoitettu 28. Lokakuuta, 2011 Nyt alkaa kuullostaa normaalilta. Tai siis epänormaalilta bmw suomelle. ;) Myös legendaarisista toyotoista, mazdoista jne. hajoaa moottoreita (mm. öljypumppurikkojen takia). Pääsääntöisesti japsikoneita leviää vähän, mutta maahantuoja vaihtaa koneen ja matka jatkuu. Monesti japanin pojilla vie tosin n. 3-4 kk motin vaihto, koska niitä ei tehdä vaihtokoneiksi varastoon, mutta asiakkaalta ei aleta kinuamaan rahaa, koska autot on suunniteltu niin, että hajoamiset on harvinainen tapahtuma ja epäoleellinen kulu valmistajalle. Minin moottoreita hajoaa jatkuvasti, jonka takia ilmeisesti kokeillaan, saako asiakkaan maksajaksi. Tuotekehitys ja kustannuspaikka on siis käännetty nurinpäin. Onkohan tässäkin syy miksi bmw on laittanut uusiin mineihin oman diesel koneensa... Luulis olevan helpompaa lähettää omistajille kirje, jossa kerrotaan, että hihnan vaihtoväli puolitetaan, kun on tullut luvattua puppua hihnan vaihtovälin kohdalla (kuten opel aikoinaan teki eräille malleille).
MikaJ Kirjoitettu 28. Lokakuuta, 2011 Raportoi Kirjoitettu 28. Lokakuuta, 2011 En ole kyllä missään muussa autossa kuullut noin pitkästä vaihtovälistä pohjolan olosuhteissa. Monen auton vaihtoväli on heti uutena puolitettu Suomeen tuotaessa, koska kylmät kelit rasittavat hihnaa paljon. Myös Long-life huoltoväleissä on huomattava ongelma pohjolan olosuhteissa, VAG:n 1.8t pitkittäismoottoriset ovat surullisen kuuluisa esimerkki tästä. Öljyn imusihti tukkeutuu pikkuhiljaa mustasta kovasta mönjästä, täystuho on melkein itsestäänselvyys ilman sihdin vaihtoa. Tukkeutumista ei tapahdu jos autolla ajetaan paljon ja öljyt vaihtuu kerran vuoteen, mutta nurkka-ajolla ja harvalla öljynvaihtovälillä tukkeutuminen on taattu. Vähänhän niitä moottoreita kaikista autoista hajoaa, poislukien semmoiset mallit missä on ihan joku suunnittelumoka (mikä kyllä 99%:sti korjataan kun huomataan). Ymmärrettävästi vaan sana kantautuu kun tulee täystuho, vaikka se hoidettaisiinkin merkkiedustuksen puolesta mallikkaasti. Itse kyllä en käsitä moista korvauksen kieltämistä, näin tehtaan edustajan näkökulmasta (ei, onneksi ei BMW ole työnantajani). Moottorin valmistuskustannukset tehtaalle on pisara meressä (hatusta heitettynä jos ovh moottorille on 7800e, tehtaan suora menetys on alta 1500euroa), asiakastyytyväisyys on huomattavasti tärkeämpi asia.
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään