Jump to content

Panoraama kattoluukku ongelma!


Recommended Posts

Kirjoitettu

Hei vaan kaikille!

 

Olen uusi MINI Cooper S:n (-03) ylpeä omistaja mutta heti oston jälkeen tuli huomattua että autossa on pari aika ärsyttävää vikaa. Suurin vika on että panoraama kattoluukku ei toimikkaan niin kuin pitäisi.

Avasin luukun täysin auki asentoon ja aukaisu vaiheessa luukun moottorista kuului outoa aika kovaakin naksuntaa/pauketta. En välittänyt tästä sillä halusin nähdä toimiiko luukku vai ei. No sitten kun rupesin sulkemaan luukkua niin eipä moottori jaksanut vetää kun n. 10 cm ja sitten loppui veto. Ja tämän pienenkin matkan luukusta kuului se sama tuttu naksunta/kolina kuin avaus vaihessakin. Muutaman kerran yritin saada kattoluukun kiinni mutta aina sama homma, ei vaan jaksa vetää kun pienen matkan. Samalla kun yritin sulkea luukkua niin kaverini seurasi toimintaa auton etupuolelta ja huomasi ettei tämä lasinen luukku kulje kiskoillaan kovin tasasesti vaan ikään kuin lasi olisi hieman pois kiskoilta. Tarkistin silmämääräisesti että luukku kulkee kiskoilla ja putsasin kiskot kaikista roskista mutta ei auta. Myöskään se että pitää autoa käynnissä ei auta kattoluukun sulkeutumiseen. (Ensin ajattelin että akku ei anna tarpeeksi virtaa luukulle...) Onneksi ohjekirjasta sitten löytyi ohjeet miten saa kattoluukun suljettua manuaalisesti. Eli vetästään katossa oleva kello-yksikkö pois ja sen alta löytyy kuuskulma-avaimelle sopiva reikä. Sitten vaan oikean kokoisella avaimella veivaamaan ja voin muuten sanoa että oli aivan älyttömän tiukassa. Myös manuaalisesti sulkiessa kuului tätä samaa outoa naksuntaa/kolinaa kattoluukun moottorin suunnalta.

 

Toivottavasti kenenkään muun Ministin ei ole tarvinnut painia saman ongelman kanssa mutta jos jollakin on ollut saman tyyppistä vikaa niin nyt olisi kaikki apu kultaakin arvokkaampaa.

 

Eli kysymykset kuuluukin:

- Onko kattoluukun moottori viallinen tai rikki kun kuuluu sitä outoa naksumista/pauketta?

- Voiko luukun kulkusuuntaa jotenkin hienosäätää? Kun tosiaan näyttää siltä ettei luukku kulje kiskoilla täysin suoraan vaan vasemmalta oikealla tärähdellen.

Kirjoitettu

Esittämisiisi kysymyksiin en osaa vastata,mutta tuli semmoinen mieleen,että ostitko yksityiselta vai liikkeestä auton?Jos liikkeestä,niin sinulla on 6kk kuluttajasuojan mukainen takuu,eli ota yhteyttä liikkeeseen,mutta mikaäli yksityiseltä,niin onnea ja menestystä ongelman ratkaisuun. :-[

Ja onnittelut vielä Minin ostosta! ;)

Kirjoitettu

Ostin yksityiseltä joten ei ole takuutakaan. Ostaessani autoa kattoluukun toiminnasta oli kyllä puhe ja otin tietoisen riskin. Mutta kun näihin Mineihin hullaantuu niin minkäs teet ^-^

  • 2 viikkoa myöhemmin...
Kirjoitettu

Joskus tuon on kanssa hirttänyt, katso että se on kunnolla voideltu. Sinne on hankala saada öljyä, mutta se toimii ihan erilailla kun on voidellut kiskot, ei narsku eikä nitise enää.

Kirjoitettu

Mini on tällä hetkellä huollossa ja huollon yhteydessä vaihdetaan myös koko kattoikkunaa kiertävä tiiviste. Tämän toimenpiteen aikana ne todennäköisesti joutuu avaamaan sitä kattoluukkua ja lupasivat tsekata voisiko luukun vaijereita "herkistää" eli hienosäätää ja samalla laitetaan kunnon voitelu kiskoihin. Kunhan saan Minin takasin niin kerron kuinka kävi.

  • 3 viikkoa myöhemmin...
Kirjoitettu

Nyt on saatu MINI huollosta ja tuomio oli että koko kattoikkunan "kasetti" on vaihdettava eli suomeksi koko systeemi uusiksi. Ja kalliiksihan se tulee mikäli sen päätän korjauttaa mutta onneksi talvi tulee ja ei tarvitse murehtia kattoluukun toiminnasta ainakaan puoleen vuoteen :) Näillä näkymin en aio korjauttaa ollenkaan koko systeemiä koska autosta löytyy ilmastointi ja näkyyhän niistä kattoikkunoista läpi joka luo tilavaikutelman. Ja kas näin säästämme taas n. 1000€ jonka voi sijoittaa johonkin muuhun korjaukseen. Syy minkä takia MINI oli huollossa niin siitä aion kirjoittaa uuden jutun.

  • 4 years later...
Kirjoitettu

Huomasin muka tänään kun laitoin vänkärin oven kiinni, että kattoluukku nousi saman verran kuin oven lasi (oven siis mennessä kiinni). Miksihän se niin tekee? Kuskin puolelta menin sisään, virrat päälle ja kokeilin kattoluukun nappia, että nousiko se oikeasti, niin vähän se laski (eli oli noussutkin) ja meni kunnolla kiinni asti. Kuskin oven kun laitoin kiinni, niin kattoikkuna pysyi kiinni.

  • 3 viikkoa myöhemmin...
Kirjoitettu

Olisko jotain välystä jossain jos lasi kerran nousi jonkin verran kun laitoit oven kiinni...?

 

Tuo lasikatto on ilmeisesti aika monimutkikas, ja kallis korjattava. Mutta jostain täältä foorumilta muistaakseni olen lukenut että joku Ministi oli saanut lasikaton pelaamaan ihan vain lasien säätämisellä kun syystä tai toisesta itse lasit niinsanotusti kanitti eli itse lasi laittoi kattoluukun jumiin. Ja tietysti rasvaus voi myös auttaa jos tilanne on se ettei luukkua ole juurikaan käytetty.

Kirjoitettu

Kattoluukkua voi joutua häiriöiden yhteydessä "opettaa uusiksi,initalisoida" jos se prosessin aikana jumittelee,eikä toimi toivotulla tavalla.Auton ovilaisien "opettamiseen " koti-konstein on ollut eri foorumeilla ohjeitä,liekö panoraaman saisi samalla tavalla korjattua?Olen itse painellut pitkään avausta/sulkemista,mutta en muista nyt oikeaa prosessia.Auton huoltohistoriasta löytyi merkintä "kattoluukun uudelleen initalisointi".... Meidän musta MCS on kesäkuumalla juuri temppuillut panoraaman aukasuvaiheessa,tuntuu oleva tiukka sovite lasi-kehys, silikoni puikko on auttanut vaivaan.Myös liukujen ja vaijereiden voitelu aikaajoin on luonnollisesti tärkeää,hieman halvempaa kuin laittaa luukku-kasetti uusiksi! Omasta on myös takimmainen aurinkoverho saanut hieman kipeää , aikaisemman omistajan lapset on todennäköisesti vetäneet leukaa verhon reunassa ,ei sulkeudu täydellisesti,korjaus: Uusi kasetti!... ...Ja yllätys, NAM -foorumilta löytyy useita juuri tähän panoraamaluuku-ongelmaan paneutuvia keskusteluita.

Kirjoitettu

Tuon kerran jälkeen en ole enää huomannut, että olisi noussut. Tallissa kun sai auton kunnolla sulaksi, niin testasin luukkua ja toimi hienosti. Pitää rasvailla mekanismia, kun saa taas auton lämpimään.

Kirjoitettu

Ja mitä sulle sanottiinkaan siellä huoltoliikkeessä? Koko luukku uusiksi... Jos se sulatuksen jälkeen toimii niin tosi hyvä - taas näki mitä jotkut firmat tekee saadakseen rahat asiakkaalta pois...

 

Ei muutaku kovaa käyttöä vaan nii kyllä se toimii :) Eikös takalasin pyyhkijöidenkin ensimmäinen jumiutumisen aiheuttava tekijä ole liian vähäinen käyttö :)

  • 5 years later...
Kirjoitettu

Tervehdys!

Tulipa sitten rikottua vaimon R56 -07:n panoraamakattoluukku. Erehdyin nyt talvella (plussan puolella toki keli) kokeilemaan luukkua. Aukesi joo, mutta eipä sitten enää mennytkään kiinni asti mitenkään. Manuaalisesti kiertämällä luukku meni melkein kiinni, kunnes pysähtyi kuin seinään. Käytin auton lopulta pajalla, jossa luukku saatiin kiinni ja diagnoosi oli, että vaijeri poikki toiselta puolelta poikki ja mahdollisesti muutakin rikki. Uusi kasetti 3500 e + asennus. En nyt sitten vielä siihen lähtenyt, vaan tilasin ebay:stä käytettynä -13 mallin koko luukkusetin laseineen päivineen. 

Netistä löytyi asennusohjeita (mm. newtis.info), mutta kyselenpä täälläkin, josko joku olisi moiseen projektiin ryhtynyt?  Eli hyviä vinkkejä kaipailen 🙂

Tarkoitus siis itse se joku viikonloppu vaihtaa....

  • 6 kuukautta myöhemmin...
Kirjoitettu

Päivitetääs tilanne tännekin... Eli keväällä oli alun perin tarkoitus ko. projekti tehdä. Ikävästi ebay:stä tilattu luukku tulikin palasina perille (lasit oli ehjänä, mutta muuten kasetti oli valmiiksi rikki). Erinäisten reklamaatioiden jälkeen sain rahat lopulta takaisin. Uusi käytetty luukkusetti löytyi Saksasta ja se oli pakattukin asianmukaisesti. 

Vaihtoprojekti meni suunnitelmien mukaan. Paras apu oli newtis.info:n mallikohtainen ohje. Eniten aikaa meni verhoilun purkamiseen (häikäisysuojat, sisäkahvat, pilareiden suojat, peili, sisävalo, katon kytkinpaneeli, kattopahvi, sivu airbagien kaasupatruunoiden irroitus). Kattopahvin kanssa sai hieman taiteilla että sai sen autosta ulos ilman taitoksia.

Itse luukun irroitus oli suoraviivainen operaatio: 18 kpl ruuveja auki ja luukkupaketti oli irti. Tässä kohti apumiehelle oli käyttöä, sillä luukkupaketti painaa n. 24 kg ja on kooltaan sen verran suuri.  

Kasetin asennuksessa ei ollut mitään ihmeellistä.  Ohjeen mukaan hankin keskitystapit luukun asemoimiseksi oikein -- käytännössä olisi pärjännyt ilmankin. Lopuksi verhoilun takaisin asennus. 

Kasetista on tullut 2007:n jälkeen useampikin versio, itselle tuli nyt realoem:n mukaan viimeisin (2012>) versio.

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...