Jump to content

Jarrulevyjen ja -palojen vaihto!


Recommended Posts

Kirjoitettu

johnny: toisella teistä on ajoneuvoasentajan koulutus+teku takana arvaappa kummalla ja en kyllä minäkään ole senkummemmin MINI:n kuin muidenkaan korjaamieni takalevyjarrujen kohdalla joutunut säätämään mäntää likelle ennen kasausta saadakseni jarruja/käsijarrua toimimaan mutta jokainenhan tekee asiat parhaaksikatsomallaan tavalla.

Muistaisin kuulleeni et jossain Mazda:n jarrusatulassa olisi erillinen kuusiokoloruuvi mistä jarrua pystytään säätämään likemmäs kasauksen jälkeen mutta ei mikään yleinen systeemi.

Kirjoitettu

Pakko osallistua keskusteluun.

 

Itse työskentelen autojen parissa päivittäin, paitsi nyt kun olen kesälomalla. En ole koskaan pyöritellyt mäntää lähemmäs, korkeintaan senverran että jarrupalassa mahdollisesti oleva tappi menee männän reikään/koloon. Aina ovat jarrut toimineet paremmin ku vanhat, testattu aina jarrudynamometrissä ennen ja jälkeen korjauksen.

 

Toi säädettävä mäntä jossa on se 5mm tai 4mm kuusiokoloruuvi: Mäntä pyöritetään sieltä lähelle korjauksen jälkeen, ja tais olla sillainkin että pyöritetään sieltä myös sisään (en muista 100% tark.). Ainakin vanhemmissa Hondissa ja Mazdoissa on tuota ja taispa jossain Volvossakin olla. Itsellä oli aiemmin Mazda 626 -94, jossa on tuollaiset satulat takana.

 

Mutta tärkeintähän se on että jarrut toimii korjauksen jälkeen paremmin kuin ennen, tyyli on puolestani täysin vapaa. :D

Kirjoitettu

silti mä uskallan epäillä ettei kässäristä oo tullu yhtä hyvä kuin mitä se ennen remppaa oli ollut(näin Johnny kommentoi)

 

Ja toi muuten pitää paikkansa,että useemman naksun nousee käppäri ylös,nyt kun alkaa tarkemmin tutkaileen.Eli kyllä sille jotain esisäätöä tarvii tehdä,kun toi käppäristä moneen otteeseen nykiminenkään ei auta siihen asiaan. ;)

Eli uusiksi homma meni niiltä osin :D

Kirjoitettu

hauskaa lukea näitä :D

no ensin mikajlle.. eli sun mielestä ei ole mitään järkeä pyöritellä mäntää lähemmäs? ootsä koskaan edes kokeillut sitä, ja jos sinulla on kymmeniä remontteja takana nii on niitä minullekin ehtiny kertyä jo satoja. mitään ei ole koskaan tarvinnu purkaa koska sen ymmärtää ilman sitäkin, toimiiko kaikki niin kuin pitää vaiko ei, eli mikään vippaskonsti tuo ei ole. ja muka ekalla polkasulla kiila pamahtaa tehdassätöihin.. on täytynyt sitten jo tehtaalta lähtiessä olla olemattomat jarrut :D

 

kun tätä nyt ei 'kaikki' tunnu tietävän nii..

annan nyt tämmösen pienen neuvon kaikki niille jotka mahdollisesti joskus joudutte esim kiilasäätöisiä jarruja laittamaan. eli purkaessa kiila ylös ja kasattaessa ensin pari polkaisua niin että kiila laskeutuu sen verran alas(enempää se ei itseasiassa laskeudukkaan) että näkyy pultin reiästä ja sen jälkeen pojlin pohjaan ja meisselin avulla kiila niin alas kuin saatte(pumppaamalle se ei nimittäin mene) muttei kuitenkaan nii et jää makaa päälle. volá.

 

ruuvisääteiset..

noi mikajn pumppaamiset voi kyllä samantien unohtaa.. meisselin tai erikoistyökalun avulla ruuvataan säätöä --> kenkiä, ensin niin lähelle rumpua kuin saadaan, rumpu päälle tarkistetaan ettei laahaa(jos säätöä voidaan käyttää pultinreiän läpi tai itse säätöreiän läpi kuten usein levyllississä nii se vaan helpottaa asiaa), vähän voi mätkiä vasaralla ja tarkistaa et kangät on kunnolla asettuneet jos tämän jälkeen pyörii taas turhen herkästi nii säädetään lisää. samalla tavalla myös liuskasäädöllä toteutetut, ensin kengät lähelle rumpua meisselin avulla, tämä säätö voi vaatia kaksi meisseliä tai sitten ei ;p ja vasta näiden toimenpiteiden jälkeen voidaan puhua jo automaattisäädöistä ja niiden toiminnasta eli kuinka jarrut automaattosäädön avulla säätävät hihnoja lähemmäs sitä mukaan kun ne kuluu.

mun mielestä perusasioita.. mut silti ilmeisesti ajoneuvoasentajan koulutus+teku eivät sitä kertoneet. ??

 

niin ja näistä kuusiokolosäädettävistä kaliipereista.. ettehän te niissäkään jätä mäntää sinne sisälle vaan ruuvatte sen kuusiokolonruuvin avulla lähemmäs paloja.

 

 

sitten mini1380 vastaan sinulle sillai 'filofisesti' x)

on ihmisiä jotka opiskelevat koko ikänsä eivätkä silti tajuaa niistä asioista tuon taivallista. lähinnä se kai näkyy käytännölisyydessä.. tätä samaa voi verrata vaikkapa.. harrastuksiin, esim lätkään. toinen kaveri pelaa seurassa kymmenen vuotta ja toinen heebo muuten vaan jossain omalla takapihalla kavereitten kesken. nii ethän sä voi väittää että seurassa pelannut, kynäilisi sen toisen 10-0. todennäköisesti se on juuri päinvastoin. :p

 

ja lopuksi mini one, kiitos! :))

mutta ennen kuin ryhdyt jarruja kokonaan purkamaan uudestaan nii tarkista nyt kuitenkin että ne vivut joihin tulee kässärivaijerit kiinni, eivät ole jumissa. kuten täällä jo joku oli ehtinyt mainita, tämä saattaa aihettaa sen että kahva nousee liian ylös, siihen tulee löysää. jos esim jompikumpi on jumissa ts. vipu ei palaudu täysin takaisin omalle paikalle, kässärin ollessa pois päältä. nii hoida se ensin.. vaiska irti, rastipenaa väliin ja herkistele vipua papukaijoilla. sen jälkeen tarkistat uudestaan vaatiiko muita toimenpiteitä. toivottavasti ei ;)

Kirjoitettu
Nyt ihan aikuisten oikeasti: lopettakaa nyt perkele tämmöinen turha nokittelu ja tehkää kummatkin omalla tavallanne.

Juu ei nokitella,mutta herää kysymys ketähän noilla "kummatkin"tarkoitat??? ;)

  • 3 kuukautta myöhemmin...
Kirjoitettu

Laitetaas tänne...

 

Tossa keväällä ostamaani MCS -06 vaihtelin talvikumit alle ja totesin molempien takapyörien pyörivän vain (erittäin) nihkeästi.

 

Kuuluuko asiaan vai pitäskö jarruille tehdä jotain? Mun mielestä pitäisi pyörien pyöriä vapaammin.

 

Autoon on edellisen omistajan toimesta vaihdettu/vaihdatettu levyt ja palat ympäri auton. Olisko joku 10t km sitten. Levyt ei olleet naarmuiset, eikä ainakaan mitään lämmöistä johtuvaa värimuutosta ollut havaittavissa.

 

Mielipiteitä? korjausehdotuksia?

Kirjoitettu

Oma MCS-04 on aivan samanlainen. Tosi jäykkä pyörittää niitä takarenkaita ja edessä pyöri paljon vapaammin. Niin ja omat jarrut oli myös huollettu tässä 2kk sitten, kun kässäri jäi hieman laahaamaan ja vikisi rasittavasti matka-ajossa, eli kyllä ne levyt+palat+välykset ihan kunnossa nyt on.

Kirjoitettu
Laitetaas tänne...

 

Mielipiteitä? korjausehdotuksia?

 

ei olis tänne kannattanu laittaa.. :D mut jos pyörät pyörii nihkeesti silloin on jotain jossain jumissa. joko jarrupalat, liukutapit, vaijerin vipu tai itse vaijeri. mäntä on aika epätodennäköinen.

  • 4 years later...
Kirjoitettu

Tiedä sitten osuuko oikeaan ketjuun mutta meikäläisen -07 R56:ssa toimii jarrut pirun hyvin ja myös känkkä, nyt kuitenkin auto herjaa punaista takajarrujen osalta. Palat ja levyt ovat kyllä hyvännäköisessä kunnossa eli olisiko jomman kumman puoleinen tunnistin mykkä? Kuinka pitkälle ne piuhat menevät siis takajarruista ettepäin?

Kirjoitettu

Ainakin R53:ssa ne tunnistimet herjaa aika hyvissä ajoin, lähes puolet oli edessä jäljellä palaa kun valo sytty. Palojen vaihdon yhteydessä jätin tunnistimet irti...

 

Lähetetty minun E5823 laitteesta Tapatalkilla

Kirjoitettu

Ainakin R55:ssa sensori pitää olla oikosulussa että varoitusvalo ei pala, eli ei kannata niks naks poikki vetää.

 

Takana sensori on apukuskin puolella ja edessä kuskin puolella, ja takana johto menee aika kauas eteenpäin ennenkun tulee liitos vastaan.

 

Mutta meillä kävi siten tuossa jo jokunen aika sitten, että syystä tai toisesta juuri apukuskin puolella takana palat kuluivat epätasaisesti, joten piti vaihtaa palat päikseen, ja se taas vaati rälläkkää kun R55:ssa noissa paloissa on ne rautaiset "ohjarit" jotka tavallaan määrää meneekö se pala satulassa männän vai liu'un puolelle.

Kirjoitettu

No olettaisin noin, itse ainakin tein niin että jo oikosulussa olevien johtojen tilalle laitoin sensorit samalla kun vaihdoin palat, ja jarruilmaisimen nollaus meni kertaheitolla läpi.

  • 1 kuukausi myöhemmin...
Kirjoitettu

Huh kun on kamalan vaikeaksi tehty nuo jarruremontit. Itse ratkaisin ongelman jättämällä aamulla avaimet asentajalle ja hakemalla iltapäivällä xxx määrää rahaa vastaan,totesin ihan toimivaksi ratkaisuksi. Ei laahaa jarrut ja käppärikin tuntunut pitävän auton parkissa koko yön

  • 2 viikkoa myöhemmin...
Kirjoitettu

Huh kun on kamalan vaikeaksi tehty nuo jarruremontit. Itse ratkaisin ongelman jättämällä aamulla avaimet asentajalle ja hakemalla iltapäivällä xxx määrää rahaa vastaan,totesin ihan toimivaksi ratkaisuksi. Ei laahaa jarrut ja käppärikin tuntunut pitävän auton parkissa koko yön

 

Hitto olisit aikasemmin kertonut että remontit voi tehdä noin helposti. Tosin vähän luulen että xxx ei olis riittänyt viimesimpään pikku huoltoon... :P

Kirjoitettu

Hitto olisit aikasemmin kertonut että remontit voi tehdä noin helposti. Tosin vähän luulen että xxx ei olis riittänyt viimesimpään pikku huoltoon... :P

 

Ens kerran viisaampana,itelle tulikin kaikki liikkuvat uutta ja xxx olikin sen mukaista.

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...