mini one Kirjoitettu 17. Heinäkuuta, 2011 Raportoi Kirjoitettu 17. Heinäkuuta, 2011 En löytänyt noista vanhemmista keskusteluista vastausta ongelmaani! Eli tyhmyys tiivisty tänään,kun yritin vaihtaa noita jarru osia tuohon takapäähän.Levyt ja palat sain kyllä irti,mutta,kun yritin painaa jarrumäntää sisäänpäin,että uudet sopii väliin,niin se ei nytkähtänytkään,vaikka ilmausruuvi oli myös auki,mutta tuokaan ei auttanut. Kysynkin nyt,että pitääkö käsijarru systeemit purkaa pois,että männän saa puristettua sisään vai mikä avuksi? Vai voiko olla jopa sylkät niin yhtäpuuta? Kiitos taas,että autatte noviisia tyhmää uutta BMW-MINISTIÄ! ;)
minorv8 Kirjoitettu 17. Heinäkuuta, 2011 Raportoi Kirjoitettu 17. Heinäkuuta, 2011 Lienee normi käsijarrulliset satulat joissa mäntää pitää painaa ja kiertää sisäänpäin samanaikaisesti. Sitä varten on simppeli työkalu esim. Biltemassa. Onnistuu kyllä kotikonsteinkin. Tyypillisesti mäntää pitää kiertää myötäpäivään mutta käyttö-Mondeossa oli semmoinen ihme että toisella puolelle piti kiertää vastapäivään ja toisella puolella myötäpäivään. Ilmaruuvia ei tarvitse avata. Nyt joudut varmaankin ilmaamaan takapiirin kun kerran ilmaruuvit on olleet auki.
mini one Kirjoitettu 17. Heinäkuuta, 2011 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 17. Heinäkuuta, 2011 Lienee normi käsijarrulliset satulat joissa mäntää pitää painaa ja kiertää sisäänpäin samanaikaisesti. Sitä varten on simppeli työkalu esim. Biltemassa. Onnistuu kyllä kotikonsteinkin. Tyypillisesti mäntää pitää kiertää myötäpäivään mutta käyttö-Mondeossa oli semmoinen ihme että toisella puolelle piti kiertää vastapäivään ja toisella puolella myötäpäivään. Ilmaruuvia ei tarvitse avata. Nyt joudut varmaankin ilmaamaan takapiirin kun kerran ilmaruuvit on olleet auki. Kiitos tiedosta.Kuten sanoin tyhmyys tiivistyi. Eipä tullut edes moinen mieleen,kun yli 20 vuoden autoilu urani aikana ei ole vielä tullut vastaavaa vastaan,vaikka remppoja on tullut tehtyä,niin itselle,kun kavereille/tutuille. No eipä mennyt tämäkään päivä hukkaan,kun oppi jotain uutta. ;)
skithund Kirjoitettu 17. Heinäkuuta, 2011 Raportoi Kirjoitettu 17. Heinäkuuta, 2011 Liitteenä lontoonkieliset gen.1 etu- ja takajarrupalojen vaihto-ohjeet BMW:n TIS ohjeistuksesta. etujarrut.pdf takajarrut.pdf
johnny Kirjoitettu 24. Heinäkuuta, 2011 Raportoi Kirjoitettu 24. Heinäkuuta, 2011 tääki ois hyvä muistaa kun taakse vaihtaa paloja, jos takana ei ole rummullisia levyjä ts kässäri samassa käyttöjarrun kanssa eikä kässärikengillä toteutettuna.(ja tietysti on poikkeuksia kuten esim tietyt volvot joissa on mäntäkuusiokolosäädöt) eli kun palat on satulassa levyä vasten ja olet sovittamassa päälle kaliiperia nii olisi suotavaa saada mäntä niin lähelle kuin mahdollista tämä yleensä vaatii sen et mäntää pyöräytetään hieman ulospäin(jos se on pyöräytetty ihan pohjaan). ja tämä sen takia koska käsijarruvaijeri käyttää samaa mäntää sitä vedettäessä. jos mäntä jää liian kauas nousee kässärikahvaki turhan korkealle. mäntä tietysti tule lähemmäs jarrua pumppaalla mutta koska se palaa takaisin se voi silti jäädä liian kauas. sellaiset männät joissa on lovi ja vastaavsti paloissa 'kohouma', ovat tästä kai erityisen tarkkoja koska mäntä menee päälle vain tietyssä asennossa.
MikaJ Kirjoitettu 24. Heinäkuuta, 2011 Raportoi Kirjoitettu 24. Heinäkuuta, 2011 Levyjarrun mäntä palaa aina saman verran takaisin, eli pari kymmenystä mitä tiiviste sitä takaisinpäin vetää. Kaikki tähän mennessä vastaan tulleet levyjarrun satulassa olleet käsijarrut, jotka ovat olleet automaattisäätöisiä, eivät vaadi mitään erikoistoimenpiteitä kun pulttaa jarrut takaisin kiinni. Mikäli mäntä jää huomattavan sisälle, niin parilla polkaisulla se sieltä luonnollisesti ulos tulee. Tämän jälkeen riippuen automaattimekanismin herkkyydestä, voi joutua pari kertaa rykäsemään käsijarrusta että sieltä välykset poistuu. Missä autossa jarrusatulan mäntä palautuu takaisin (jos ei nyt oteta huomioon tuota parin kymmenyksen palautumista tiivistesuunnittelun takia)?
johnny Kirjoitettu 24. Heinäkuuta, 2011 Raportoi Kirjoitettu 24. Heinäkuuta, 2011 millä sä rykäset käsijarrusta löysät pois? :D tuntui et sä myönsit kaiken sen jälkeen kysyit ja vieläpä vastasit siihen itse :))
MikaJ Kirjoitettu 25. Heinäkuuta, 2011 Raportoi Kirjoitettu 25. Heinäkuuta, 2011 Käsijarrukahvasta vetämällä? Välys ei ole palojen ja männän välillä, vaan männän ja käsijarrumekanismin...
johnny Kirjoitettu 26. Heinäkuuta, 2011 Raportoi Kirjoitettu 26. Heinäkuuta, 2011 kahvasta vetämällä.. nojoo ehkä se välys katoaa jos kahvassa sattuu olemaan automaattinen kiristäjä.. minissähän ei sellaista ole. mutta kun mitään välystä ei tulisi jos sen männän säätäisi heti lähelle. samahan se on kenkien kanssa.. pumppaalla se autom.säätö levittää niitä kenkiä mut ei ne kuitenkaan tuu tarpeeks lähelle, ja sitten alkaa vaijerin kiristys. ::)
MikaJ Kirjoitettu 27. Heinäkuuta, 2011 Raportoi Kirjoitettu 27. Heinäkuuta, 2011 Ei kait missään autossa ole kahvassa automaattista kiristäjää, se on siellä käsijarrusatulan sisällä. Käsijarruvaijereita ei missään nimessä saa ruveta kiristelemään jos käsijarrukahvan liike on liian pitkä, ongelma on 99,9% varmuudella silloin satulan käsijarrumekanismissa, ja pahenee vain jos ruvetaan vaijeria kiristämään. Jos kaikki on kunnossa, kuten tietenkin jarrujen remppaamisen jälkeen pitäisi olla, niin se automaattisäätö hoitaa kengät/palat juuri niin lähelle kuin auton valmistanut tehdas on suunnitellut. pumppaalla se autom.säätö levittää niitä kenkiä mut ei ne kuitenkaan tuu tarpeeks lähelle Jos näin olisi, niin sittenhän sillä automaattisäädöllä ei ole mitään virkaa. Aina kun kengät kuluu, niin joutuu purkamaan systeemin ja säätämään ne käsin lähemmäs.
johnny Kirjoitettu 27. Heinäkuuta, 2011 Raportoi Kirjoitettu 27. Heinäkuuta, 2011 no mun muistaakseni esim uudemmissa mondeoissa on ainakin automaattinen kiristäjä kahvassa kiinni.. Ja käsijarruvaijereitahan aletaan kiristää siinä vaiheessa kun vaijeri on oikeasti löysällä eikä silloin kun halutaan kahvasta löysät pois. sitä lähinnä tarkoitin silmien pyörityksellä, kyllähän sä ymmärsit ;) automaattisääto tulee siinä vaiheessa peliin kun kaikki muut palikat on omilla paikoillaan ja oikeilla etäisyyksillä.. sen jälkeen automaattisäätö toimii niin kuin auton valmistanut tehdas on ne suunnitellut. ethän sä kenkiäkään laita kiinni ja sen jälkeen jarrupoljinta pumppaamalla säädät ne lähelle vaikka niissä olisi se autom.säätö?? sama juttu satuloissa..
MikaJ Kirjoitettu 28. Heinäkuuta, 2011 Raportoi Kirjoitettu 28. Heinäkuuta, 2011 automaattisääto tulee siinä vaiheessa peliin kun kaikki muut palikat on omilla paikoillaan ja oikeilla etäisyyksillä.. sen jälkeen automaattisäätö toimii niin kuin auton valmistanut tehdas on ne suunnitellut. Tuota tuota, missä autossa automaattisäätö ei toimi, mikäli ei olla "oikeilla etäisyyksillä"? Kaikki vastaantulleet järjestelmät kyllä toimii ihan koska vaan. Aina oppii uutta, vaikka luulee suurimman osan järjestelmistä nähneensä. ethän sä kenkiäkään laita kiinni ja sen jälkeen jarrupoljinta pumppaamalla säädät ne lähelle vaikka niissä olisi se autom.säätö?? sama juttu satuloissa.. Riippuu automaattisäätötavasta, kiila-automaattisäädöllä niitä on ihan turha hieroa etukäteen kohdalleen, koska kuitenkin ekalla jarrunpainalluksella menee kohdalleen. Ruuvisäätöiset sitten taas sinnepäin ekaksi, mutta muutamalla pumppauksella ne sitten hakevat oikean paikkansa. Satuloissahan sitten ei ole mitään muuta mahdollisuutta kuin käyttää automaattisäätöä, tai tietty joku meedio pystyy ajatuksen voimalla koskemaan automaattisäätöön mikä on rakennettu satulan sisälle ;)
johnny Kirjoitettu 28. Heinäkuuta, 2011 Raportoi Kirjoitettu 28. Heinäkuuta, 2011 Tuota tuota, missä autossa automaattisäätö ei toimi, mikäli ei olla "oikeilla etäisyyksillä"? Kaikki vastaantulleet järjestelmät kyllä toimii ihan koska vaan. Aina oppii uutta, vaikka luulee suurimman osan järjestelmistä nähneensä. enhän mä sanonu ettei ne toimisi.. ne ei vaan toimi 'kunnolla' (huonosti) koska säädöt on pielessä. ts. jarrut on ihan paskat :)) Riippuu automaattisäätötavasta, kiila-automaattisäädöllä niitä on ihan turha hieroa etukäteen kohdalleen, koska kuitenkin ekalla jarrunpainalluksella menee kohdalleen. Ruuvisäätöiset sitten taas sinnepäin ekaksi, mutta muutamalla pumppauksella ne sitten hakevat oikean paikkansa. Satuloissahan sitten ei ole mitään muuta mahdollisuutta kuin käyttää automaattisäätöä, tai tietty joku meedio pystyy ajatuksen voimalla koskemaan automaattisäätöön mikä on rakennettu satulan sisälle ;) kiilasäädöillä tarkoitat varmaan niitä volkkarin säätöjä.. mutta aivan samalla tavalla vaatii nekin ensin manuaalisen 'käsisäädön', tässä tapauksessa toinen heebo menee polkasee jarrupolkimen pohjaan ja toinen liiutta pultinreiästä sitä kiilaa alaspäin. samoin ruuvisäätöiset.. sinne päin ne menee pumppaamalla mutta jos haluaa pitävän kässärin ja hyvät jarrut nekin on säädettävä ensin käsin ruuvaamalla. ja satuloista jos puhutaan nii ne kaliiperin sisäiset automaattisäädöt voi unohtaa samoin kuin meedioista puhumiset ;) , sullahan on mäntä siinä esillä mitä voi säätää ja sillä sitten myös säädetään. mainitaan nyt et esim raskaankaluston jarrutkaan eroaa millään tavalla vaikka olisi kuinka hienot 'knuurbreemsenin' satulat tai vaikka ihan jotkut kymppituuman rummut, samotein vaativat esisäädöt manuaalisesti ennen kuin voi jättää homman automaattisäädön käsiin. miksi henk.autoissa olisi toisin.. kokeile huviksesi joku kerta, toisen säädät ja toisen jätät säätämättä. molemmat pitää, mut toinen pitää vaa "hitusen" paremmin :p ainoat jarrut joita ei tarvii säätää ovat etusatulat, ellei ne oo kässärillä varustettuja.. mikä on muuten samalla yksi typerimmistä keksinnöistä :))
johnny Kirjoitettu 28. Heinäkuuta, 2011 Raportoi Kirjoitettu 28. Heinäkuuta, 2011 tässä alkaa ihan tehdä mieli päästää jarruja rassaamaan.. :))
MikaJ Kirjoitettu 28. Heinäkuuta, 2011 Raportoi Kirjoitettu 28. Heinäkuuta, 2011 Kait mä sitten vaan oon työksenikin aina tehnyt asiat väärin, ja niin kaikki tehdaiden manuaalitkin väärin neuvonut... Ei vaan pieni ihminen ymmärrä miten käsijarrullisen jarrusatulankin mäntä voi palautua liikaa sisällepäin jos ei ensin kierrä sitä riittävän ulos. Sekä miten ihmeessä sen säätö on parempi jos sen ensin kierittää ulospäin, sama asia siellä automaattisäädöllä kuitenkin tapahtuu. Toivottavasti mulle selitetään miksi näin on, ihan juurta jaksain kun en ymmärrä.
johnny Kirjoitettu 28. Heinäkuuta, 2011 Raportoi Kirjoitettu 28. Heinäkuuta, 2011 et sä niitä väärin oo tehny, ne vaan olisi voinut tehdä paremmin.. :)) tän viestiketjun aloittanut voisi nyt kertoa miten niiden jarrujen ja kässärin kanssa kävi.. tai joku muu joka on satulakässärijarruja laittanu :p
MikaJ Kirjoitettu 29. Heinäkuuta, 2011 Raportoi Kirjoitettu 29. Heinäkuuta, 2011 Niin, mutta edelleenkin mulle on epäselvää että miksi sinun tapasi on parempi? Ei vaan pieni ihminen ymmärrä miten käsijarrullisen jarrusatulankin mäntä voi palautua liikaa sisällepäin jos ei ensin kierrä sitä riittävän ulos. Sekä miten ihmeessä sen säätö on parempi jos sen ensin kierittää ulospäin, sama asia siellä automaattisäädöllä kuitenkin tapahtuu. Toivottavasti mulle selitetään miksi näin on, ihan juurta jaksain kun en ymmärrä.
Turbo 69 Kirjoitettu 29. Heinäkuuta, 2011 Raportoi Kirjoitettu 29. Heinäkuuta, 2011 Pitää vissiin miunkin kommentoida, miun edellisessä-02:ssa tuli hylsy katastuksessa käsijarrusta.Vaihdoin levyt ja palat, poljin hampaat irvessä polinta ohjeiden mukaan, kässäriä ei saanu toiselta puolelta hiekalla lukkoon :o .Säädin palat mäntää kiertämällä lähemmäs ja kappas, jo rupes pitämään.Toisen puolen satulassa saattoi olla jotain vialla, kun ei totellu normaali ohjeita ::) Eli maku-asia, miten ne säätää, kuhan saa pelittämään ^-^ .
timot Kirjoitettu 29. Heinäkuuta, 2011 Raportoi Kirjoitettu 29. Heinäkuuta, 2011 Onpas tullut tehtyä miniin käsijarruremontti. Ei siinä ollut mitään ihmeellistä, vanhat palat pois ja sitten kiersi ja painoi männät pohjaan. Sitten uudet palat paikalle. Tietenkin piti tarkistaa, että käsijarrun automaattisäätö liikkui herkästi. Sitten vain poljetaan palat jarrulevyä vasten ja vetetään käsijarrunnupista niinkauan kuin kahva tuntuu sopivalta. Näin tein ja kävin katsastamassa. Tulos oli, että kumpikin takajarru oli kuin yhtä puuta, sama tulos.
MikaJ Kirjoitettu 29. Heinäkuuta, 2011 Raportoi Kirjoitettu 29. Heinäkuuta, 2011 Pitää vissiin miunkin kommentoida, miun edellisessä-02:ssa tuli hylsy katastuksessa käsijarrusta.Vaihdoin levyt ja palat, poljin hampaat irvessä polinta ohjeiden mukaan, kässäriä ei saanu toiselta puolelta hiekalla lukkoon :o .Säädin palat mäntää kiertämällä lähemmäs ja kappas, jo rupes pitämään.Toisen puolen satulassa saattoi olla jotain vialla, kun ei totellu normaali ohjeita ::) Mahtoiko käsijarruvipu satulassa liikkua jouhevasti, pienikin takertelu aiheuttaa helposti sen, että mekanismi ei toimi kunnolla? Mikäli vipu ei palaudu aivan alkuasentoonsa, ei "räikkä" toimi kun liike on liian lyhyt. Jotkut asentavat rasvanippoja vanhoihin satuloihin, että saavat niille hieman lisää elinaikaa, eli poraavat tuohon käyttöakselille nipan paikan. Ongelmat kylläkin yleensä johtuvat väljistyneesta akselista/pesästä, joten usein tuo korjausmenetelmä ei ole suositeltava. Eli maku-asia, miten ne säätää, kuhan saa pelittämään ^-^ . Aivan totta, pääasia on että vehkeet pelaa korjauksen jälkeen.
mini one Kirjoitettu 29. Heinäkuuta, 2011 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 29. Heinäkuuta, 2011 et sä niitä väärin oo tehny, ne vaan olisi voinut tehdä paremmin.. :)) tän viestiketjun aloittanut voisi nyt kertoa miten niiden jarrujen ja kässärin kanssa kävi.. tai joku muu joka on satulakässärijarruja laittanu :p Yleisönpyynnöstä ketjun aloittaja kommentoi. ;D Eilen tuli "palikat"vaihdettua.Eli vanhat pois ja mäntä ohjeiden mukaan kiertämällä sisään niin pitkälle,kuin meni ja sitten uudet palat kiinni ja kokoaminen.Tämän jälkeen painelin/pumppasin jarruja polkimesta,niin että siitä polkimesta tuli kova.Itse käsijarrun säädölle en tehnyt mitään.Hyvinhän tuo tuntuu pitävän,niin hiekalla,kuin asfaltillakin. Joten voin todeta rempan onnistuneen 100% ainakin omastamielestä. ;)
johnny Kirjoitettu 30. Heinäkuuta, 2011 Raportoi Kirjoitettu 30. Heinäkuuta, 2011 no jopas.. :D silti mä uskallan epäillä ettei kässäristä oo tullu yhtä hyvä kuin mitä se ennen remppaa oli ollut, jos nyt on alunperinkään ollu hyvä. se että kässäri pitää kahvan ääriasennossa ei ole hyvä asia, leimallakin tulee sanomista. itse jarruremontteja tehneenä olen tämän huomannut ja ajettelin mainita vaikka oletinki tän olevan ihan peruskauraa. mut jos kerran saatte pelkästään pumppaamalla mainiot jarrut/kässärit nii minun puolestani ihan vapaasti.. :P
MikaJ Kirjoitettu 30. Heinäkuuta, 2011 Raportoi Kirjoitettu 30. Heinäkuuta, 2011 Pystytkö nyt vääntämään rautalangasta miksi sinun tapasi on se paras ja oikea? Vaikuttaa kieltämättä nyt siltä että ei sinulla ole ihan täyttä tietoa miten tuollainen levyjarrullisen käsijarrumekanismi toimii, tai sitten minä + monet muut ollaan ihan väärässä.
johnny Kirjoitettu 30. Heinäkuuta, 2011 Raportoi Kirjoitettu 30. Heinäkuuta, 2011 no mitenhän mä sen sulle rautalangasta vääntäisin.. kun tuntuu et sun täytyy olla oikeassa joka hemmetin asiassa ;D mun täytyy kyl sanoa et en oo käyny autonasentajakouluja enkä täysin tiedä miten tuollainen levyjarrullisen käsijarrumekanismi toimii eikä voisi oikeastaan vähempää kiinnostaa, mul on vaan jonkilainen kokemus takana. tosin itsehän et tuntunu ymmärtävän edes kenkäjarrullisten säätöjen(kiilat ym.) päälle mitään, joten ehkä myös tämä, ohjekirjasta poikkeava tieto sai sinut hämilleen. eei minulla ole mitään syytä valehdella teille.. tämä säätöjuttu on vaan tullut tutuksi lähes kaikki merkit/mallit/satulat nähneenä :p ja hei.. saa onnitella! :D
MikaJ Kirjoitettu 31. Heinäkuuta, 2011 Raportoi Kirjoitettu 31. Heinäkuuta, 2011 Ei minulla ole mikään tarve olla oikeassa joka asiassa, melkein joka päivä oppii uutta ja huomaa tehneensä virheitä. Mutta kun oman kokemuksen mukaan ei siinä ole mitään järkeä pyöritellä sitä mäntää takaisin, tämäkin perustuu kymmeniin takajarruremontteihin ja myös olen muutaman kerran purkanut koko mekanismin. Jos olisit tietoinen miten tuo mekanismi toimii, luultavasti rupeisit epäilemään onko siellä kaikki kunnossa jos tollaista vippaskonstia tarttee käyttää jarrun kasaamisessa... Niin ja rumpujarrullisen kiilasäädöstä, kaikki mitkä olen purkanut ja kasannut, on toiminut ihan niin että ekalla polkasulla se kiila sieltä pamahtaa "tehdassäätöihin" alas, ei ole kenenkään tarvinnut sieltä ruuvarin kanssa avittaa. Kierresäätöisiä sitten joutuu pumppaamaan muutaman kerran. Myönnän heti olevani väärässä (ja moni muu minusta paljon kokeneempi ammattiasentaja), jos vain pystyt jotenkin selittämään että miksi se levyjarrullisen mäntä pitää ruuvata ulos. Nyt tuntuu siltä että toisen kirjoittajan tapa on se ainut oikea, vaikka myöntää ettei tiedä koko järjestelmän toiminnasta mitään. Jos mä sitten vaikka väitän että auton ilmastointi toimii siten, että se kerää talvella kylmää ilmaa varastoon, mitä sitten kesällä voi puhallella. Sen takia jos ostaa uuden autonkin kesällä, autotehdas kierrättää sen pohjoisnavan kautta että uusi omistaja saa kylmää ilmaa ensimmäisenä kesänä sieltä ;)
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään