Jump to content

Mini -77 jäähdyttän korkin mitta?


Recommended Posts

Kirjoitettu

Auto on Mini1000 vm 1977. Ongelmana on se, että nykyisessä korkissa on viriteltynä ohut o-rengas ja tiivisteliimalla tehty korotusta korkkiin. Hommasin uuden korkin, eikä se yletä alkuunkaan pohjalle asti. Mittasin jäähdyttimestä yläpinnasta olakkeeseen matkaksi 25...27mm. Korkit taas on 20..22mm jousilautasen pohjalta tiivistepintaan.

 

Viitsisikö joku mitata paljonko korkissa kuuluu olla puristumaa? Eli vastaavat mitat jos saisin vehkeestä jossa on oikea korkki oikeassa jäähdyttäjässä. Voisin laittaa sitten esim. yhden paksun o-renkaan, kun ei suomesta taida saada noita korkeita korkkeja...

 

Tai sitten jos jollain on oikeanlainen korkki ylimääräisenä, niin voisin sen ostaa.

Kirjoitettu

napsauta korkki lautasesta irti ja venytä jousta,kasaa irtonaisina osina paikalle niin pääset ainakin ajelemaan(kyllä toimii) ja käy seuraavilla römpepäivillä ostamassa haluamasi pituinen korkki sillä siellä on ollut ainakin tarjontaa korkeista on ollut kaiken näköisiä ja kokoisia korkkeja.

Kirjoitettu

Eipä taida Motonetissäkään olla sopivaa.. Nyt on niin että ilmeisesti autossasi on hyvin vanhaa mallia oleva jäähdytin. Se tunnetaan piireissä niinsanottuna kanttikulmaisena jäähdyttimenä. Siinä on pidempi täyttöaukon kaula. Mitta ero uudempiin on useita millejä. Korkin kokonaiskorkeudet ovat vanhamalli = 34 mm ja uusi malli 25 mm. Vanhanmallisen jousi on hyvin paljon ohuempi ja avautumispaine on 7 lbs (paunaa neliötuumalle) kiloissa eli baareissa 0, 5 ja uudemmat mallit joko 13 lbs tai 15 lbs, kiloissa 0,9 ja 1,0. Vanhanmallisen jousi painuu aavistuksen verran enemmän kasaan kiinni laitettaessa. Paineen avautumispaine on siis aika alhainen ja tuollainen jäähdytin kyllä hukkaa vettä helteellä tosi helposti ja saattaa keittääkin jos ei seuraa vesimäärää. Hyvä jäähdytin tuo kyllä muuten on.Nitä näkee vielä paljon minien konehuoneissa, mutta usein väärällä korkilla. Varaosanumero oikealle korkeamalle korkille on GRC101 tai FC41A. Ja kas kummaa - Fiat 850 takatuupparin korkki on myös sopiva, vaikkakin avautumispaine on 10 lbs.Numerolla FC49 niitä pitäisi saada tilaamalla. Sama korkki näyttää olevan myös Skoda 120 ja 130 malleissa, mutta näihin Motonetti kauppaa vielä heikomalla jousella olevaa mallia jonka avautumispaine on vain 4 lbs !!! En sellaista laittaisi muuta kuin hätätilassa. Että tämmöttii...

Kirjoitettu

Ei se vanhemmanmallinen syyläri nyt niin ihmeellinen kapistus ole etteikö siihen jostain löytäisi korkkia.

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...