Jump to content

1275 jarruasiaa


danowiz

Recommended Posts

Kirjoitettu

Onko 1275 minissä ollut 7.5" levyjä ilman jarrutehostajaa ?

 

Selailin jotain manuaaleja, mutta omaan silmään niistä tietoo ilman tehostinta ei löytyny.

 

Tuli kyseinen kone nostettua keulille ja pitäis mennä leimalle.

Aattelin olisko jotain speksejä, mitä näyttää leima hemmolle jos kyselee tyhmiä.... Vai pitääkö tehostin laittaa?

 

Auto on ex 850 vm.64 johon muutama vuosi sitten vaihdettu 1100cc kone ja 7,5" levyjarrut .

Kirjoitettu

1275 minejä ei ole tietääkseni ollut 7,5" levyjarruilla ilman tehostajaa "virallisesti. Hyväksytty niitäkin on Suomessa jossain päin, lähinnä kats.miehen tietämättömyyttä hyväksi käyttäen. Kaikki on kats.miehestä kiinni. Tampereella ei kelpaa.

1100 kone ei vaadi edes levyjarruja.

Kirjoitettu

Ihan niitä ensimmäisiä Clubman GT:tä ei ole tainnut kovin montaa Suomeen tulla?

Mutta jos sellainen olisi ollut 7,5" levyjarruilla ilman tehostajaa, niin luulisi että sitä tietoa olisi hyödynnetty muutoskatsastuksissa?

Silloin kun vielä piti anoa Miniinkin moottorinvaihtolupa 1275:n, niin maahantuojan todistuksessa vaadittiin tehostin 7,5" jarrujen kanssa S:n verraten.

Muusta ei puhuttukaan.

Kirjoitettu

Saattaapi johtua vertailutehoista. S 76 hv ja 1275GT vain 59 hv.

 

Jos oikein tarkkoja ollaan, niin linkin kuvissa esiintyy kaksi eri Miniä.

Vrt rekisteri numeroja ja vannekokoa >vanhemmissa oli 10" ja uudemmissa 12". Ainakaan vanhemissa 10" (-73 saakka?) ei tehostajaa ollut

Kirjoitettu

Huomasin myös tuon kuvahomman.

Tehoista ei kyllä johtunut, koska muistan että lupapaperissa oli maininta 1300 Mailerin moottorista.

Taitaisi se moottorinvaihtolupapaperi vuodelta -85 vielä löytyäkin jostain arkistoista?

Luulenpa että taisi johtua nokanmallista. Clubmannejahan oli aika vähän ja vertailu siihen olisi voinut tyssätä kats.miesten tulkintaan eri autosta?

Tai sitten kukaan vain ei ole hoksannut koskaan verrata niitä. Jos kerran löytyy tehtaan tekemä vertailukohta, niin ei tehostajaa silloin tarvita kun laittaa dokumentit pöydälle.

Kirjoitettu
Ainakaan vanhemissa 10" (-73 saakka?) ei tehostajaa ollut

 

1275 GT:ssä oli tehostaja alusta alkaen eli -69 loppuvuodesta lähtien myös 10" pyörillä. Kymppituuman pyörillä jarrut olivat 7,5" tuuman levyt edessä ja takana levitetyt rummut pitkillä pyöränpulteilla. Samat kuin "S":n jarrut paitsi tehostin oli uudemman mallinen eli sama kuin tuossa kuvalinkin konehuoneessa.

 

-70 ja -80 luvuilla 1300 koneellisiin Mineihin vaadittiin konttoreilla ihan oikeasti vähintään Minin 7,5 tuuman levyjarrut plus jarrutehostimen. Jotkut katsastusinssit myös vaativat paperin jossa ilmeni, että Miniin on todellakin vaihdettu kyseiset jarrut. Aina ei riittänyt pelkkä paperi jossa kerrottiin mitä Miniin pitää vaihtaa 1300 koneen myötä. Se oli sitä aikaa kun omien jarrujen rakentamista ei katsottu hyvällä...

Kirjoitettu

Hmm.. Täytynee tunnustaa notta oli väärässä. Tämä ei tule toistumaan >:D

Hämäyksen aiheutti lähinnä GT:n luokitustodistus(5405), jossa kuvassa tehostin näkyy, mutta tekstiosassa ei ole mitään mainintaa !!?

 

Aiheeseen liittyen, onkohan kenelläkään hajunpalaa siitä millaisia ilmansuodattimia kuuluu Spesial Tuning Pluspac S HS6 kaasuttimien kanssa käyttää 1-ryhmässä? (HS4 kanssa pancake-tyyppinen filtteri c-aht 210)

Kirjoitettu

Lähes samasta asiasta väännettiin konttorilla viimeviikolla. Kyseessä tosin 8.4" levyt. Muutoskatsastus hyväksytiin ja referenssinä juurikin 1275 GT.

 

http://www.minicoopersofmiami.com/MINI_ ... _76-89.pdf

 

Sivulta 4-15 alkaen. Minusta 1275 GT kohdalla ei ole mainintaa tehostajasta 8.4" levyjen yhteydessä. En tunne minin eri versioita riittävän hyvin, että voisin asiaa varmaksi väittää. Mutta tähän dokuun vedoten katsastus kuitenkin onnistui ilman tehostajaa.

Kirjoitettu

Noitten "isojen" jarrujen kanssa ei tehostinta pitäisi vaatiakaan.

Mahdettiinkohan Suomeen koskaan virallisesti tuoda Clubmanneja jotka oli 12" pyörillä? Epäilen että ei.

80-luvun puolivälissä ei juuri muita vaihtoehtoja Minin levyjarruiksi ajateltukaan kuin 7,5" S:n jarrut.

Jotain omavalmisteita ei edes kuviteltu saada virallisesti katsastettua, eikä olisi saanutkaan.

Kirjoitettu

Taisi olla -70 luvun puolivälissä 1974(?) kun 1275 GT siirtyi 12" pyörien käyttäjäksi. Vähän on sellainen hämärä muistikuva, että tällöin myös etujarrut vaihtuivat 7.5 tuumaisista 8.4 tuumaisiin. Tehostajan käytöstä ei hajuakaan näiden uudempien yhteydessä.

 

Jossakin välissä siirryttiin myös 2-piirijarruihin. Tuli vaan mieleen jos tehostinta ei ehkä kerran ole 8.4 tuumaisissa 1275 GT:ssä ollut niin oliko niissä silloin 2-piirijarrut?

 

Itselläni on muistikuva vain parista vuoden 1974 jälkeen tuodusta 1275 GT:stä. En tiedä tuliko yhtään virallisen maahantuonnin kautta. Vanhempia tuli kuitenkin alkuun Morrikset Voimavaunun ja Austinit Vehon kautta. Enimmät kuulema Vehon kautta.

Kirjoitettu

Vanhan Cooper S:n tehostaja taitaa olla pienin Ja jos sellaisen löytää, niin voi tulla merkittävästi kalliimmaksi.

Vai joko niitäkin tehdään uustuotantona jossain Kiinassa?

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...