Jump to content

Kolinaa peräpäässä ?


Guest Rossi

Recommended Posts

Kirjoitettu

Mistähän tuommonen kolina on peräisin.. oikealta puolelta kuuluu auton peräpäästä.. Välillä ei kuulu mitään ja nyt taas pitää ihan pirun kovaa ääntä, töyssyt ja kallistukset senkun vahvistaa vaan.. oliskohan jousituksessa, iskareissa tai jossain muussa vika.. Kellään vastaavaa??

 

50.000 ajettu ja tuntuu että auto hajoo kohta käsiin totaalisesti.. :(

Kirjoitettu
Takaluukun tiiviste?

 

 

Voi olla et takaluukkukin kolisee.. sillon tulee toisenlainen kolina kun takapenkit on alhaalla, säätelin kyllä niitä kumeja takaluukusta mutta toi tiiviste täytyy tarkastaa.. Mut tää toinen kolina tuntuu kuuluvan enemmän auton alta.. täytyy pistää joku muu ajaan autolla niin jos sit pystys paikallistaan paremmin mistä se kolina tulee..

 

Mini 2.comissa noista kolinoista on paljonkin juttua.. mutta kun ei ymmärrä kaikkea prkles..

Kirjoitettu
Mut tää toinen kolina tuntuu kuuluvan enemmän auton alta..
Jos noin on, niin itse kokeilisin, jos pakoputkea voi liikuttaa päästä niin, että se osuu eli kolahtaa johonkin kiinni. Jos kannatin(kumi) on pakoputkesta irti/vääntynyt tai joku kannatin vaikka kokonaan irronnut, niin tuollaisia ääniä kuuluu autosta kuin autosta. MINIstä en ite tiiä oikeestaan mitn muuta kuin täällä foorumilla kerrottua. Takaluukku on jollain kolissut - siksi sitä ekaks veikkasin. Pakoputki on kolissut useammassakin tietämässäni autossa ja siksi veikkaus kakkonen on se, kun suunta kerran on alempana...
Kirjoitettu

Tosiaan viimeisellä kerralla kun Worksillani ajoin, takaa oikealta alkoi kuulua ikään kuin kaiken kruununa jotain kolinaa. Ei harmainta aavistusta että mistä oli peräisin... Kunnon naurut ainakin sain  ;D Munkin auto oli vähän reilu 50 ajettu...

Kirjoitettu

uhhuijaa.. ulkoiseen kolinaan saattoi löytyä ratkaisu.. takimmat poikittaiset tukivarret tai mitkä ovatkaan oli kerännyt hirveet määrät hiekkaa ja aika isohkoja kiviä.. elikkäs tukivarret jotka kiinnittyvät auton keskelle takaosassa, myöskin joustavat autoa liikuttaessa ylö alas, niistä löytyy käden mentävä aukko auton keskellä tukivarren päissä, jossa hiekka ja kivet olivat. Se selittäisi sen että ääni kuuluu lähes kokoajan ja välillä ei ollenkaan eli kivet jäävät sinne varren ja korin väliin ja aiheuttaa siten pauketta ja kolinaa ja välillä tulevat pois niin ei kuulu mitään ääntä... mutta illalla pääsee vasta testaileen että oliko tämä se ongelma vai ei..  :-?

Kirjoitettu

Noniin, kyllä nyt näyttäisi siltä että ääni katosi kun hiekat ja kivet puhdistettin pois tukivarsista.. kyllä taas minillä ajelu hymyilyttää kun ei kolise.. kehtaa taas ajella..  ;)

Kirjoitettu
Noniin, kyllä nyt näyttäisi siltä että ääni katosi kun hiekat ja kivet puhdistettin pois tukivarsista.. kyllä taas minillä ajelu hymyilyttää kun ei kolise.. kehtaa taas ajella..  ;)
Varsin uskomaton "vika" ja edullinen korjata. Nähtävästi autoja ei suunnitella maihin, joissa on muunlaistakin tietä kuin asfalttia. ;D Mullakin välillä irtokiviä helisee jossain takarenkaiden seuduilla. Ja siellä on sopivat kourut, jonne kiviä ja hiekkaa oli kertynyt iso kourallinen. Vuosia kosteilla keleillä muhiessaan, tuollainen hiekka varmaan pehmentäisi "kivasti" ajo-ominaisuuksia. Tuolta kourusta putoavat pikkukivet voi olla kivoja vastaantulijoiden ja takana-ajajien ikkunoissa... :-X Perunankokoiset ois vielä hauskempia - vois tulla joku perässä jopa kotiin asti, jos moinen sinkoutuisi tuhoja aiheuttaen...
  • 3 years later...
Kirjoitettu

Miulla kuului entisessä Cooperissa takapäästä mystinen kolina,jarrupalojen vaihdon jälkeen se hävisi.Palat oli ilmeisesti väljät satuloissa ja antoivat äänen.Aika outoa sinänsä,kun ne aina meinasi vähän jumittaa.

  • 3 kuukautta myöhemmin...
  • 3 viikkoa myöhemmin...
Kirjoitettu

Tästä piti vielä kirjoittaman, tämä uusi forum softa kun ei anna noita mini R56 perusvika listaa enää muokattavat.

 

Kolinan paikantamiseksi kannattaa jonkun istua takapenkillä esim. hidastetöyssyjen yli ajettaessa. Itselläni aiheuttaja oli takaluukku.

 

Eli:

 

Mini kolisee auton peräpäässä, huollossa olivat asiasta varsin valveutuneita - oletettavasti siksi, että vikaa on ollut:

 

- Hyvä perusveikkaus on puslat R55/R56 osalta - ne ovat kertakäyttökamaa ja vaihtoväli on 30-50 tkm. Eli rahalla selviää

 

Jos kolinaa ei aiheuta puslat, niin vaihtoehtoja on ns. R56 ominaisuus:

 

- R56 takaluukun lukko ei pidä. Varsinkin kesällä kolina on voimakkaampaa, koska takakontin reunatiivisteet ovat kesällä löysempiä - ne tavallaan vaimentavat takakonttia talvella paremmin. BMW:llä on ohje lukon linjaamiseen ja kiristämiseen. Joillakin tämä auttaa, joillakin ei. Perusongelma on se, että lukon U-vastakappale on myös metallia, eikä mitään vaimennusholkkia tms. ole käytössä. Muovisia vaimennusholkkejahan on joissakin autoissa takakontissa käytössä.

 

Hyvä ratkaistu jenkkiforumin malliin on vääntää erkkaria luukun U-kappaleen ympärille, se toimii lähes 100%. Itselläni 2 kierrosta riitti. Erkkari ei vaan pysy pitkään ehjänä, joten jokin kutistesukka tms voisi olla parempi.

 

Kolina aiheuttaa yleensä myös sen, että kaikki takakontin alueella oleva kama alkaa hajota, eli rekisterikilpi tippuu/rämisee, takalasin pyyhkijämoottori lopettaa toimintansa + pissapoika alkaa vuotaa ja pumput hajota.

 

Kyselin myös, voiko olla mahdollista, että peräkontin tiivisteet tai avauspumput ovat vääränkokoiset / vialliset. Ainakaan vielä ei ole tullut vastausta.

 

Clubmaniin takaoven tiivisteitä on vaihdettu takuuseen, siellä ongelma on pahempi.

 

Itselläni R56 lukko on säädetty ja linjattu uudestaan, ensi kesä näyttää, auttoiko. Luovuin erkkarin käytöstä toistaiseksi.

 

Tämäkin voi olla asia, joka vaivaa vain osaa mineistä / pahenee entisestään iän myötä.

 

Mutta taisin luvata, että keskityn ajamiseen... ;)

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...