Jump to content

Viime kevään Pulley-party ?


Recommended Posts

Kirjoitettu

Mulla ei tuu mieleen kun scooper, jolle vaihdettiin pulley viime huhtikuussa. Ei muuten, mutta yhdellä toisella foorumilla yks ässä hemmo kyselee tietoja tosta vaihdon vaikutuksesta. Ohjasin sen tänne, mutta taitaa olla ministit aika hukassa vielä täältä.

 

Eiks joku ostanut myös sen välikaapelin ja softat tilasi jokainen internetistä. Softan päivitys onnistui läppärillä jossain huoltiksen pihassa ...

  • Replies 61
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kirjoitettu

No olihan Pulley-partyssä eli ne joille  vaihtoivat sen hihnapyörän .... niin Hiffe, scooper, Silli ja eiks sieltä Pohoojanmaaaaalta ollu se yks punainen S .... kukas se nyt olikaan   ja taisihan olla vielä joku myöhemminkin   ... ::)

 

Hehän vaihtoivat niitä sitten nopeasti, kun saivat kunnon työkalut ( ulosvetäjä ) .... se hihnapyörien mukana ostettu ulosvetäjähän oli ihan surkea ja ......  no vanhassa  foorumissahan siitä olis ollut juttua  ja kuvia ...

 

Hiffe, joka oli master jutussa, tietää parhaiten noi asiat ... että ei muuta kuin sille privaaa  tai sähköpostia ... on tuolla noita harvoja, jolla on sen osoite näkyvissä .....

 

Elikkä saa ehkä nopeastikin kiinni ...    

Kirjoitettu

 

 

jee!

löysin tänne!

 

kyselin tosiaan siitä pulley vaihdosta.

 

Onko kellään tietoa tai kokemusta muutoksista.

omat etukäteistiedustelut on antanut seuraavaa infoa.

 

1. 15% pienempi pulley ja uus datapaketti moottorille +40hv ja hinta noin 1700e

 

2. Schnizer paketti pulley, data ja takapönttö +23hv, hinta 3700e johon marraskuun loppuun mennessä saa schnizer 17" vanteet kylkiäiseksi.

 

3. 11,5% pienempi pulley johon mootorin boxi tekee automaattisesti muutokset!!! hinta asennettuna 350e. tehon lisäys ei ole selvinnyt. (olisiko jotain +15hv?)

 

4. amd tecnik paketti. edustus tulossa espooseen vuoden vaihteen aikoihin. Hinnat ja tehot +8hv/500e ....+110hv/8000e

 

oma auto valmistuu joulukuun tokalla viikolla ja menee kilpiin HETI välittömästi tammikuun alussa. ajan sisäänajot vakiolla ja sen jälkeen teen päätökset laittamisesta saamieni tietojen pohjalta, joten jos vaan on infoa tulevalle ministille niin kiitos jo etukäteen

Kirjoitettu

Kohta 3:

Muistelisin, että (olisko ollu scooper) valitti kulutuksen suurta lisääntymistä pelkän pulleyn jälkeen. Kun softa päivitettiin niin ne palasi kohtuudelle.

 

Eli pylley + softa oli viime kesän pop juttu.

 

Kohta 4:

Toihan kuulostaa mielenkiintoiselta  ;D

Onko jo turboo mukana tossa ?

 

Itsellä on 210 hv:n works ja tuntui viimeksi alastarolla jotain kaipaavan huippukierroksille. Tää on ihan riittävä mun normaali-ajoihin, mutta suurilla kierroksilla ... ahdin ahistaa.  8)

 

P.S. laitoin hiffelle yv:n, jos vaikka kommentoisi, kun hän tietää paremmin nää tekniikka hommat.

Kirjoitettu

eli siis pelkkä pulley ei ehkä paljon lämmitä...

joo mietin sitä jcw pakettia, mutta hinta oli aikas roisi...

kävin viime viikolla saksassa ja siel hinta 3100e...

voisi tietenkin ajaa keväällä hakemaan muutaman olusen ja päivittämässä tekniikan...

 

siitä amd eri stage virityksistä : osoite jossa infoa on http://www.amdtechnik.com/

Kirjoitettu

Joo, tuota, minähän en asiasta sinänsä ymmärrä hevon humppaa, mutta pulleyn vaihdosta unelmoin silti jo pitkään.  :)

 

Elikäs, jos löydätte jonkun fiksun ja kohtuuhintaisen ratkaisun, niin mielenkiinnolla odotan.

 

Ja josko jotakin uuden partyn poikasta saataisiin pystyyn, niin olisin heti mukana. Yksin en ala vaihdon kanssa leikkimään, mutta mukaan tulisin mielelläni oppimaan ja tuon omankin kullan siinä samalla ropaamaan.  8)

Kirjoitettu

Olin itse paikalla pulley-partyn alkuvaiheessa vaikka perus-Cooperilla liikunkin.

 

Se punainen pohjanmaanpoika oli Karde, joka siellä duunaili Sillin, Hiffen ja scooperin lisäksi.

 

Mulla ei siis mitään kokemuksia pulleyn vaihdosta kuten ei myöskään softamuutoksista, mutta kilauttelen Kardelle ja Sillille, joskos ne kommentois näihin.

 

n.

Kirjoitettu

Jumank, täällähän on sivusto hienossa kuosissa!

 

Tuosta pulley-asiasta oli ihan hyödyllistä(kin) tietoa vanhassa foorumissa,  sääli  :(

 

Lyhykäisesti ostettiin pulleyt Doc-Powerista Espoosta, josta voi myös vuokrata irroitustyökalun. Työkalu on aivan onneton, vaikka nykyinen malli hiukan vanhaa parempi onkin - lisäksi tarvii käytännössä myös yleismallisen ulosvetäjän, kun tuo Forgen vetäjä ei yksistään kestä.

 

Työhön meni ekalla kerralla 13 tuntia neljään autoon yhteensä. Viimeiseen niistä tosin alle kaksi tuntia. Työ ei sinänsä ole kovin vaikea, ja netistä löytyy hyvähköt ohjeet, mutta ainahan uudehkon auton ruuvaaminen...

 

Softaa ei sinänsä ole pakko päivittää. 2003 mallin alkuperäisellä softalla luistonesto otti kyllä ärsyttävästi kiinni kesken mutkien, kun alavääntöä tuli reilusti lisää  :)              

Kirjoitettu

eli rivien välistä tulkiten....

pelkkä pulleyn vaihto (siis se doc-powerin 11,5% piemempi) tuntuu ja muuttaa auton luonnetta kuitenkin niin paljon että sen tuntee auton ajettavuudessa?

olenko tulkinnut oikein kokemusta omaavan konkarin tekstiä?

Kirjoitettu
eli rivien välistä tulkiten....

pelkkä pulleyn vaihto (siis se doc-powerin 11,5% piemempi) tuntuu ja muuttaa auton luonnetta kuitenkin niin paljon että sen tuntee auton ajettavuudessa?

olenko tulkinnut oikein kokemusta omaavan konkarin tekstiä?

 

Minun käsitys softarajasta on kyllä ollut 15% pulley, elikkä vasta 17% tai 19 % vaatisi välttämättä softan.

 

15% pulleyn muutos ilman muita muutoksia on, sanoisko hämmästyttävä. Perstuntumalla aivan jotain muuta, kuin luvatut 20 hv.      

 

Ajelen itse luultavasti vakisoftalla, tai sitten auto on vaan muuten "ihmeparantunut". Mulla oli ongelma ajonvakautuksen kanssa pari kuukautta sitten, ja korjaamolla laittoivat varmaan uudemman vakisoftan MTH-virisoftan tilalle. Ainakin käytöksen parannus ajoittuu niihin aikoihin, ja autosta tuli taajamapyörityksessä tosi jouhea. Mua alkoi kesällä kyllästyttää mainostettu "highly improved throttle response" eli käytännössä turhan äkäisen nytkähtävä kaasun käytös pikkuajossa tuon MTH:n kanssa. MTH sinänsä oli taannoin parannus autossa alun perin olleseen softaan :).      

  • 2 viikkoa myöhemmin...
Kirjoitettu

Wanha omorfin aikaanhan vaihdettiin yhteensä viiteen autoon pulleyt: Hiffe, Karde, Samppa (<-Nuno tietenkin taas unohti hänet), scooper ja Silli.

 

Sillin pulleyn kohdistusta korjattiin jälkikäteen kertaalleen.

 

Mites se on Hiffe saako meidän pulleyn hintoja mainostaa julkisesti? Kimppaostos. Halpaa se oli joka tapauksessa.

 

MTH:n softa oli n. 80 muistaakseni. Olisko nykyisin kallistunut 150:oon

Denso:n IK22 tulpat 80. Halpaa halpaa.

 

15% hihnapyörillä, joita me käytettiin, riittää alkuperäinen softa, koska Siemens:n ECU osaa korjata seoksia vielä siihen asti. MTH:n softa tosiaan korjasi luistoneston yli-innokkuuden. Tosin mullakin on käynyt mielessä, että josko olisivat määräaikaishuollossa (kesällä) päivitelleet softaa.

 

Kaiken kaikkiaan sen verran merkittävä muutos kuitenkin rassaamatta mottia, että mikä ettei. Ja ahtimen pitäisi kestää samalla tavalla kuin alkuperäiselläkin hihnapyörällä.

Kirjoitettu

 

Mites se on Hiffe saako meidän pulleyn hintoja mainostaa julkisesti? Kimppaostos. Halpaa se oli joka tapauksessa.

 

MTH:n softa oli n. 80 muistaakseni. Olisko nykyisin kallistunut 150:oon

Denso:n IK22 tulpat 80. Halpaa halpaa.

 

 

Hienoa, että oot Scooppa taas mukana !!

 

Ei niistä hihnapyöristä nyt niin kovin ihmeellistä alennusta tullu, olisko parikymppiä. Lähtöhinta on 105 eur. Maailmalta saa toki muutaman euron halvemmalla - ei kyllä maksa vaivaa  :)

 

Mitenköhän tuon uuden version vakisoftasta sais tallennettua siihen Cartuneen, siis lähettämättä Saksaan? Nyt jos laitan MTH:n takaisin, niin vakioksi palauttaessa tulee taas se alkuperäinen eikä tämä nykyinen softaversio  :( :)  

Kirjoitettu
Kohta 3:

Muistelisin, että (olisko ollu scooper) valitti kulutuksen suurta lisääntymistä pelkän pulleyn jälkeen. Kun softa päivitettiin niin ne palasi kohtuudelle.

Olisiko ollut myös oikean jalan asennolla asiaan vaikutusta? Eli meitti heittänyt sellaisen pikku vitsin tuossa kohtaa ;D

 

Tällä hetkellä ajelen 9.2 litran/100 kilometriä keskikulutuksella, joka on aivan kohtuullinen mielestäni (kaupungissa). Sitä on vissiin jotain oppinut kun on rankasti opetettu  :P

Kirjoitettu

Olisiko ollut myös oikean jalan asennolla asiaan vaikutusta? Eli meitti heittänyt sellaisen pikku vitsin tuossa kohtaa ;D

 

Tällä hetkellä ajelen 9.2 litran/100 kilometriä keskikulutuksella, joka on aivan kohtuullinen mielestäni (kaupungissa). Sitä on vissiin jotain oppinut kun on rankasti opetettu  :P

 

Ja sitten vertailuksi tähän väliin, että mulla on omassa Cooperissa keskikulutus reilun kahden vuoden ajalta n. 8,2 l/100km - kaupunkiajossa n. 10 litraa/100km...

 

Joko kaasujalan asento on erilainen tai sitten tolla softalla oikeasti on vaikutusta.

 

n.

Kirjoitettu

 

Ja sitten vertailuksi tähän väliin, että mulla on omassa Cooperissa keskikulutus reilun kahden vuoden ajalta n. 8,2 l/100km - kaupunkiajossa n. 10 litraa/100km...

 

Joko kaasujalan asento on erilainen tai sitten tolla softalla oikeasti on vaikutusta.

 

n.

Katsos kun pidetään ne kierrokset matalalla (<2500rpm), käyttäen sitä mukavaa vääntöä jota "puhallin" tuottaa jo välittömästi sen jälkeen kun on virta-avaimesta käännetty.

Kirjoitettu

Eli siis haluaisit tämän sinun autossa juuri tällä hetkellä olevan tehtaan tarjoaman uusimman softaversion talteen, jotta voisit kokeilla miltä MTH taas tuntuu?

No sehän tapahtuu ihan samalla tavalla kuin ennenkin eli Cartune:a apuna käyttäen. Ei ne sun nykyiset tiedostot Saksaan lähde, eikä tallennu Cartune:en vaan menee back-up:ksi kovalevyllesi vapaasti valitsemaasi kansioon. Niitähän pystyi latailemaan ECU:un loputtomasti edestakaisin (vakio->viri->vakio...jne.)?

 

Sittenhä ei oo mitään hätää. Luulin, että kun paluuviestissä Saksasta oli kaksi filettä, että se toinen olisi jollain tavoin palautettavaksi siellä muokattu vakiosofta. Mutta hjyva näin  :)  

Kirjoitettu

 

Sittenhä ei oo mitään hätää. Luulin, että kun paluuviestissä Saksasta oli kaksi filettä, että se toinen olisi jollain tavoin palautettavaksi siellä muokattu vakiosofta. Mutta hjyva näin  :)  

Puhuin palturia:

http://www.northamericanmotoring.com/fo ... hp?t=54480

 

07.11.05 - 04yellowS:"Just save the file that's in your car and load your old file. Will work just fine".

08.11.05 - Volker@MTH:"No, better not! If you have a new BMW SW, the MTH file should be adjusted accordingly. Sorry to all that are waiting for files. We are terribly busy at the moment."

  • 2 viikkoa myöhemmin...
Kirjoitettu

Ja todentotta... ne viisi hihnapyörää, jotka vaihdettiin viime kesänä. Nehän sitten todellakin olivat 11,5% pienempiä EIKÄ 15% pienempiä kuten silloin (Doc-Powerissa) mainostettiin ???

Tulipahan verrattua tuossa eräs päivä nykyisiä ja puolen vuoden vanhaa hihnapyörää keskenään. Samankokoisia ovat :'(

 

Forgen insinöörit olivat sitten taannoin laskeneet hieman väärin prosenttilukujaan ::)

Kirjoitettu
Ja todentotta... ne viisi hihnapyörää, jotka vaihdettiin viime kesänä. Nehän sitten todellakin olivat 11,5% pienempiä EIKÄ 15% pienempiä kuten silloin (Doc-Powerissa) mainostettiin ???

Tulipahan verrattua tuossa eräs päivä nykyisiä ja puolen vuoden vanhaa hihnapyörää keskenään. Samankokoisia ovat :'(

 

Forgen insinöörit olivat sitten taannoin laskeneet hieman väärin prosenttilukujaan ::)

 

Hohhoh...näin pahaa unta, että joku väitti vaivalla vaihdetun hihnapyörän olevan vain 11,5% pienempi, mutta sitten onneksi heräsin.... >:( >:(

 

Tyytyväinen oon ollut tähän asti ollu tehon lisäykseen, vaan nyt vähän kiukuttaa !!!  

Kirjoitettu

Siis mitäh? Doc Powerin kaverit mainosti hihnapyörän olevan 15% pienempi, mutta ne olikin 11,5% pienempiä?

 

Rahat takas! KELE! ;D

 

Eiks Silli käyttäny omaansa ihan dynossakin? Ja tehot oli jossain 200 huitehilla?

 

n.

Kirjoitettu

eikö asennusvaiheessa herännyt ihmetys jos alkuperäinen hihna kävi hyvin uudelle kiekolle? 15%pienempi kiekko ei kiristä hihnaa tarpeeksi vaikka säädön vetää ihan loppuun...

 

kannattaa toki reklamoida myyjää ja yrittää saada jotain kipukorvausta...

 

ja kannattaa laskea vielä itse se %...

mikä on orkkis kiekon hihnapinnan halkaisija ja mikä viri hihnan?

ja onko ilmoitettu % kiekon kehän vai kiekon pinta-alan suhde

Kirjoitettu

Otetaas ensinnäkin ihan rauhallisesti.

 

Doc-Power on mainostanut niillä tiedoilla, jotka Forge-merkkisen hihnapyörän valmistaja on antanut.

 

Toisaalta tuolla -11.5%:n fillarilla ei tarvinnut ostaa siis uutta hihnaa  ;D ;)... sehän on säästöä ::)

 

Ja onhan tuo alkuperäinen jo poissa... nykyisen virifillarin vaihto vieläkin pienempään hihnapyörään on jo lastenleikkiä, kun ei tarvitse hyvällä tuurilla edes minkäänlaista ulosvetäjää :)

 

Voisihan sitä vielä käydä mittailemassa pyll(e)yjä, mutta tuskin ne tulokset vaikuttaa enää mihinkään. Mielenkiinnosta joo voisi, ehkä. Ulkona on kylmä... täytyy harkita viittiskö :D

Kirjoitettu
Otetaas ensinnäkin ihan rauhallisesti.

 

Doc-Power on mainostanut niillä tiedoilla, jotka Forge-merkkisen hihnapyörän valmistaja on antanut.

 

Toisaalta tuolla -11.5%:n fillarilla ei tarvinnut ostaa siis uutta hihnaa  ;D ;)... sehän on säästöä ::)

 

Ja onhan tuo alkuperäinen jo poissa... nykyisen virifillarin vaihto vieläkin pienempään hihnapyörään on jo lastenleikkiä, kun ei tarvitse hyvällä tuurilla edes minkäänlaista ulosvetäjää :)

 

Voisihan sitä vielä käydä mittailemassa pyll(e)yjä, mutta tuskin ne tulokset vaikuttaa enää mihinkään. Mielenkiinnosta joo voisi, ehkä. Ulkona on kylmä... täytyy harkita viittiskö :D

 

Juu. Just. Eikun siis ihan rauhassa vaan... Pientä sarkasmia oli tossa mun edellisessä kommentissa ja jos oikein rivien välistä lukee, niin ei sillä niin väliä ole tainnut olla teille, jotka sen härpättimen silloin vaihdoitte. Vai kuinka? Ainakin Hiffe on hehkuttanut omaa tyytyväisyyttään, eikö niin?

 

Kestääpä konekin paremmin (lootasta tai kytkimestä puhumattakaan), kun on "vain" 11,5%... ;)

 

n.

  • 2 kuukautta myöhemmin...
Kirjoitettu

se on sit sisäänajot veivattu minillä. 5 tonnia on mulle annettu ymmärtää et on toi suositus km.

 

tänään lähti maailmalle tilausta tehon lisäykseen tähtäävistä hiluvitkuttimista....

 

pari kolme viikkoa suomeen ja sit kevään lämpeneville asfalteille pieni tehopaketin asennus.

asennus suoritetaan tammesterissa (!) ku sieltä sattui sopiva heebo löytymään.

 

eli huhtikuun aikana pitäisi päästä työntelemään puhdikkaammalla cööpperilla.

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×
×
  • Luo uusi...