pake Kirjoitettu 19. Huhtikuuta, 2011 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 19. Huhtikuuta, 2011 Voipi olla että kuristat koneen aika perusteellisesti noilla ilmanputsareilla. Jep, suodattimet ei ole vielä valmiit. Tarkoitus olisi heittää vaahtomuovit tunkiolle ja laittaa sopivankokoisesta lieriösuodattimesta pätkät väliin. Katotaan nyt miten paljon jää tilaa mutta vähintään 60mm siivut. Pancake suodattimet sopivat tyyliin, joten siksi ne ovat ainut vaihtoehto ^-^ Vapaavirtaussuodattimet ei kiinnosta. Niistä ei ole mitään hyötyä. Ja vaikka aivan toimivia olisivatkin, niin en ole valmis maksamaan turhasta "hippo-osasta". Joskun yritettiin saada 400hp Saabin ilmamassaan mitattavaa eroa käytettäessä orkkis vs K&N filtteriä. Senkin ajan olisi voinut käyttää vaikka krapulaa loiventaessa :)) No vaparissa vähän eri juttu. Mutta jos 700hp autossa ei tarvi vvsuodatinta, niin miksi alle 100hp minissä tarvii?
minorv8 Kirjoitettu 20. Huhtikuuta, 2011 Raportoi Kirjoitettu 20. Huhtikuuta, 2011 Ehkä Saabissa on sitten niin jumalattoman hyvä ilmansuodatin ?
MikaJ Kirjoitettu 20. Huhtikuuta, 2011 Raportoi Kirjoitettu 20. Huhtikuuta, 2011 Jep, valitettavasti vaan kaikissa autoissa ei ole tuota Saabin suodatinta. Mutta paine-eromittuksillahan suodattimen virtauskyky on helppo todeta.
pake Kirjoitettu 20. Huhtikuuta, 2011 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 20. Huhtikuuta, 2011 Jos orkkisfiltterin virtauskyky on N ja vvsuodaatimen virtauskyky on 2xN. Tarkoittaako se automaattisesti että vvsuodattimen kanssa saadaan enemmän tehoa koneesta ulos? Ei tarkoita, riittää kunhan alkuperäinen suodatin ei ole pullonkaulana muuhun rautaan verrattuna. Useimmissa autoissa näin ei ole. Ei Saabissa mikään ihmeellinen suodatin ole. Ihan samaa perustavaraa kuin muissakin autoissa. En ala väittelemään aiheesta. Mutta jos joku saa mitattavan ja toistettavissa olevan tehonlisäyksen vvsuodattimen asentamalla, niin silloinhan kaikki on hyvin ja voi onnitella itseään oikeasta valinnasta....vai voiko sittenkään, entäs jos olis laittanut vieläkin paremman suodattimen ;)
ek Kirjoitettu 20. Huhtikuuta, 2011 Raportoi Kirjoitettu 20. Huhtikuuta, 2011 Oon ainakin ymmärtänyt että esim KN etu tulee varsinkin näkyviin kun suodatinta on käytetty jo jonkin aikaa ja se alkaa oleen aikas paskanen niin sillon KN virtaa huomattavasti paremmin kuin orkkis. En oo mitään mittaillu että voin tietenkin olla väärässä....
MikaJ Kirjoitettu 20. Huhtikuuta, 2011 Raportoi Kirjoitettu 20. Huhtikuuta, 2011 Jos nyt otetaan jonkun modernimman auton suodatin, niin suodatusmateriaalia alkuperäisessä suodattimessa on noin 100x enemmän kuin K&N/yms "vapaavirtaussuodattimissa". Maalaisjärjelläkin jo voi päätellä kuinka paljon paskaa tulee siitä tuuningsuodattimesta läpi verrattuna orkkikseen, mikäli vielä virtauskyky on isompi. Tämän takia varmasti nuo vapaavirtaussuodattimet virtaa paremmin pidemmän aikaa, koska pysäyttävät vain ne oravaa isommat roskat.
pake Kirjoitettu 20. Huhtikuuta, 2011 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 20. Huhtikuuta, 2011 Jos nyt otetaan jonkun modernimman auton suodatin, niin suodatusmateriaalia alkuperäisessä suodattimessa on noin 100x enemmän kuin K&N/yms "vapaavirtaussuodattimissa". Maalaisjärjelläkin jo voi päätellä kuinka paljon paskaa tulee siitä tuuningsuodattimesta läpi verrattuna orkkikseen, mikäli vielä virtauskyky on isompi. Tämän takia varmasti nuo vapaavirtaussuodattimet virtaa paremmin pidemmän aikaa, koska pysäyttävät vain ne oravaa isommat roskat. Juuri näin. Yhden K&N hinalla ostaa 3-4 tarvikesuodatinta, joten paskaisen orkiksen voi hyvällä omallatunnolla vaihtaa tarvittaessa uuteen. Lisäksi rahaa säästyy mahdolliselta MAF:n hajoamiselta.
koirankoppi Kirjoitettu 20. Huhtikuuta, 2011 Raportoi Kirjoitettu 20. Huhtikuuta, 2011 Niitä alkuperäisiä SU:n pestäviä teräsvillasisältöisiä, öljyttäviä "pannukakkuputsareita" ei taida enää saada mistään? Ne ei ainakaan virtauksia ahdista, eikä kai ihan olemattomia puhdistukyvyltäänkään, vaikka ehkä katsellessa voisi epäillä. Mulla on ollut ralliCooperissa 1,5" SU:issa sellaiset koko ajan ja kyllä sillä joskus ajettiin kovasti pölyisissä oloissa ja myös talvella jäällä. En ole kokenut mitään ongelmia aikanaan. Vielä maskiasiaan, joka on tietysti puhtaasti makuasia, niin minun mielestäni tuo ns. "uudempi" maski tekee kaikkien Minien nokasta raskaan "möhkäleen" näköisen ;) Sun autosi on niin hieno, ettei se sitä pilaa, mutta tekisin kyllä pienen vertailun. Ainakin joskus. Kyllä on nätti konehuone! Juuri sitä hyvää makua! SU:t ja kaikkee :)
meerha Kirjoitettu 20. Huhtikuuta, 2011 Raportoi Kirjoitettu 20. Huhtikuuta, 2011 Tohon vois sopia uudemman MPi Minin 8-rivinen maski. Siis sellainen jossa ei ole tuota konepellin ulkopuolisen avausvivun reikää. Tällöin tarttis tietenkin rakentaa sisäpuolinen vaijeri avaus. Maskin voisi pitää kiiltävänä tai maalata makunsa mukaan mustaksi tai auton väriseksi.
pake Kirjoitettu 16. Toukokuuta, 2011 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 16. Toukokuuta, 2011 Kärry on jotakuinkin nipussa ja kulkee omin voimin. Ilmeni kuitenkin pari takaiskua. Läppärinkenno vuotaa ja valojenvaihtaja on täysin halvaantunut. Ja eikun tilaus vetämään UK:sta....
pake Kirjoitettu 2. Kesäkuuta, 2011 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 2. Kesäkuuta, 2011 Minin uusi elämä alkoi virallisesti 1.6.2011. Noin 20 vuoden tauon jälkeen kilvissä on taas virtaa!!! Muutoskatsastus meni kerrasta läpi. Tein etukäteen selvityksen muutoksista ja hankin tarvittavat referenssit mm. moottorista, jarruista jne. Silti jarruista jouduttiin vähän vääntämään. Sain kuitenkin katsastusmiehen lopuksi vakuuttuneeksi että Mini GT 1275:ssa todellakin on 8.4" levyjarrut ilman tehostajaa. Se siis merkittiin jarrujen osalta "verrokkiautoksi". Selattiin siinä samalla vuosien varrella tehtyjen Minien muutoskatsastuksia. Niistä ei ollut käytännössä mitään apua, niin kirjavia oli autojen tiedot muutoksista. Taisipa joukossa olla sellaisiakin autoja joita ei olisi koskaan pitänyt päästää läpi.
pake Kirjoitettu 24. Kesäkuuta, 2011 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 24. Kesäkuuta, 2011 Laitetaas viimeisimmät kuvat. Pientä viilausta vielä täytyy tehdä, mutta aika pitkälti näillä mennään tämä kesä.
claymad Kirjoitettu 27. Kesäkuuta, 2011 Raportoi Kirjoitettu 27. Kesäkuuta, 2011 Kyllä on asiallinen peli, vielä kun saat tohon viiksi maskin :)
Idefix Kirjoitettu 28. Kesäkuuta, 2011 Raportoi Kirjoitettu 28. Kesäkuuta, 2011 Täytyy sanoa että kyllä vaan komeita pelejä valmistuu tämän foorumin jäseniltä...
MikkoViitala Kirjoitettu 1. Heinäkuuta, 2011 Raportoi Kirjoitettu 1. Heinäkuuta, 2011 On kyllä hyvän näköinen
Jukka Selenius Kirjoitettu 12. Marraskuuta, 2011 Raportoi Kirjoitettu 12. Marraskuuta, 2011 Google haun mukann sulla olis myytävänä 12G940 sylinterinkansi. Vieläkö se on sulla ja möisitkö sen? Jos jollain muulla on hyväkuntoinen ehjä ja mielummin portaamaton yms kansi niin meilaa jukkaselenius@hotmail.com
pake Kirjoitettu 17. Marraskuuta, 2011 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 17. Marraskuuta, 2011 En ole tietääkseni koskaan myynyt 12G940 kantta.
pake Kirjoitettu 26. Helmikuuta, 2012 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 26. Helmikuuta, 2012 Minille ei ole talven kuluessa tehty oikeastaan mitään. No ilmanputsarit on sentään värkätty, pancake "lätkien" väliin laitettu paperisuodattimet. Tuli sentään hommattua tarvikkeet uutta sytkää varten. Olisi tarkoitus käväistä Tampereen torilla, joten eiköhän siksi jo minin sytkää ohjaa kuvassa näkyvät palikat.
pake Kirjoitettu 18. Huhtikuuta, 2012 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 18. Huhtikuuta, 2012 Jakaja sai väistyä ja tilalle tuli Megajolt + edis4 romut. Megajolt on aika yksinkertainen kapistus joten asennuskin on kohtuullisen yksinkertainen homma. Auto lähti käymään ilman suurempia ongelmia. Ei päästy vielä ajamaan, sateinen keli ;). Mutta sen mitä tallissa autoa testattiin, niin varsin hyvältä vaikuttaa. Toimii kyllä aika eleettömästi. Mielestäni lähtee paljon paremmin käyntiin, vastaa herkemmin kaasuun (alipainesäätö tuntuu toimivan hyvin) ja käy tasaisemmin kaikilla kierrosalueilla. Parit asennuskuvat (kännykällä otettujen kuvien laatu ei ole kaksinen).
pake Kirjoitettu 18. Huhtikuuta, 2012 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 18. Huhtikuuta, 2012 Ai niin ja ilmansuodattimetkin valmistui siinä samalla. Sopiva pätkä paperifilsua väliin ja verkko ympärille. "Filtterisiivut" on siis leikattu yhdestä isommasta suodattimesta.
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään