Jump to content

kevyemmäksi


jn

Recommended Posts

Kirjoitettu

En löytänyt minäkään sellaisella merkinnällä.

Ei toi 400e nyt niin pahalta kuullosta, luulin että oikeesti kallista.

Veikkaan kanssa et ihan normi karkaistua polykarbonaattia ja se kyllä naarmuuntuu käytössä.

  • Replies 50
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kirjoitettu

Autourheilun säätökirjasta Lainattu!!!!!!!!!!!!

 

13.2 Takalasien, ovilasien ja tuuletusikkunoiden on oltava

turvalasia tai vähintään 5 mm:n paksuista jäykkää

ja läpinäkyvää materiaalia (FAA-tyyppistä materiaalia,

esim. Lexan 400 suositellaan).

 

Ja kun omat lasiliikkeestä hain niin kalvoissa kyllä luki LEXAN 400!!!

 

En siis itse ole tota tyyppiä keksinyt!

Kirjoitettu
Autourheilun säätökirjasta Lainattu!!!!!!!!!!!!

 

13.2 Takalasien, ovilasien ja tuuletusikkunoiden on oltava

turvalasia tai vähintään 5 mm:n paksuista jäykkää

ja läpinäkyvää materiaalia (FAA-tyyppistä materiaalia,

esim. Lexan 400 suositellaan).

 

Ja kun omat lasiliikkeestä hain niin kalvoissa kyllä luki LEXAN 400!!!

 

En siis itse ole tota tyyppiä keksinyt!

 

En meinannut et oisit keksinytkään mut en vaan löytänyt netistä sellaista haulla.

Noista auton painoista vielä, että korin vuosimallikin vaikuttaa aikast paljon saavutettavissa olevaan painoon.

 

ps. akkukotelon kun tekee alumiinista säästää n.1kg:n ja MK3:sen pyyhkijänkulmavaihteita vertailemalla säästää 50gr.

Kirjoitettu

Eikös Miniä ole tehty ihan Mininmuotoisella lasikuitukorilla tehdastekoisesti jossain päin maailmaa ? Ja jo kauan sitten?

Mahtoiko tosin olla paljon sen kevyempi?

Kirjoitettu
Eikös Miniä ole tehty ihan Mininmuotoisella lasikuitukorilla tehdastekoisesti jossain päin maailmaa ? Ja jo kauan sitten?

Mahtoiko tosin olla paljon sen kevyempi?

 

Etelä-Amerikassa niitä tekivät. tarkkaa maata en nyt muista.

Kirjoitettu

Kyllä tehtiin. 60-luvulla Chilessä ( nähtiin vielä 2008 yksi Santiagossa, ei ollut yhtään ruosteessa ;D ). 90-luvulla Venezuelassa tehtiin myös. Kerholehdessä oli kuvia ko autosta Argentiinan Mini-treffeiltä. Painoista en uskalla sanoa mitään, mutta voin kysyä Alvarolta mitä ne painavat. Vastaillaan tänne palstalle.

Kirjoitettu
Kyllä tehtiin. 60-luvulla Chilessä ( nähtiin vielä 2008 yksi Santiagossa, ei ollut yhtään ruosteessa ;D ). 90-luvulla Venezuelassa tehtiin myös. Kerholehdessä oli kuvia ko autosta Argentiinan Mini-treffeiltä. Painoista en uskalla sanoa mitään, mutta voin kysyä Alvarolta mitä ne painavat. Vastaillaan tänne palstalle.

 

Saiskohan sellaisen '60-lukulaisen tuotua suomeen ja vielä kilpien väliin? ::)

Kirjoitettu

Lasikuitukorista Miniä tehtiin Venezuelassa 1991-1995 Mini Cord merkkisenä. Valmistusmäärä 1309 kpl, sisältäen myös avoversion.

Paino 700 kg, mikäli sain selvää tuhruisesta mainoskuvasta.

 

Myös Englannissa tehtiin Minin lasikuitusta korisarjaa Mini Minus nimellä.

1999 IMM aikana törmäsin moiseen "boyraceriin" paikallisilla ratapäivillä, kaverin mielestä auto oli tosi kevyt. Omasta mielestä se painoi saman verran kuin normi Mk1!!

Hän varmaan vertasi sitä SPI/MPI Miniin...

 

Sitä miten Suomessa saa tuollaisen valmiste numerottoman kopan leimaan onkin toinen asia ;)

 

Ja onhan Marcos ja JEM kuttaperkkaa myöskin!!

Kirjoitettu

Sitä miten Suomessa saa tuollaisen valmiste numerottoman kopan leimaan onkin toinen asia ;)

 

Kai noissa tehtaalla lähteneissä lasikuitukoppasissa jokin sarjanumero kuitenkin on? Oli se sitten Minus tai E-Amerikassa tehty. Vai ovatko niin pienissä nyrkkipajoissa tehty ettei sarjanumeroa ole tarvinnut?

Kirjoitettu

On kai niissä jokin numero. Cord nyt tietty kokonainen auto, mutta Minus/ vast on vain korisarja, jonka kanssa saa varautua ainakin prosentti tappeluun AKE:n kanssa. Voi odottaa mielenkiintoista kanta-auto tarkastusta..

 

Haluan tulla kärpäseksi kattoon, kun joku yrittää leimata Chileläisen 60-lukulaisen lasikuitu-Minin ;)

Kirjoitettu

Minus korinvaihto ei Suomessa onnistu, tai erikoisluvalla kyllä. Itsekantavaa koria kun ei saa nykyisin enää muutoskatsastuksella vaihtaa. Mutta sen sijaan tuollainen tehdastekoinen -60luvulla tehty lasikuitupulkka menee kyllä kilpiin, -90lukuinen ei :D

Kirjoitettu

Kyllä pelti on peltiä ;)

Alumiini vielä lasketaan.

Mulla oli alkup. Mk1:sen alumiiniluukut ja kyllä nekin aika köykäiset oli vakioihin verrattuna. Ja silti tukevat!

Kirjoitettu

Nojoo, saahan sitä briteistä lähestulkoon kaikki peltiosat hiilikuidustakin, niin että vanhaa ei jää kuin pelkkä häkki pohjan kanssa. Jos siis haluaa oikein kevyeksi ja vielä säilyttää sen runkonumeron auton alkuperäisessä pellissä...

 

Mut silti chileläinen lasikuitumini suomalaisissa kilvissä ois aika kova juttu 8)

Kirjoitettu

Laitetaanko haku päälle olisiko tuollaista eksynyt Brasseihin, sieltä olisi ehkä tässä jossain kohtaa tulossa kontissa Suomeen autoja :D Köyhemmistä teollistuneista maista kun löytyy aina kaikkia kivoja omia spesiaalimalleja. Monesti retkilläni olen törmännyt moisiin, ja pari kertaa melkein oikeasti ostanutkin jonkun. Tähän mennessä onneksi vain on matkatavarat ollut täynnä paskaisia autonosia tuliaisina.

 

Itselle tulossa (vahva ehkä) VW:n SP2. Joku idiotismi kun on siihen, että autojeni tarttis olla harvinaisia...

Kirjoitettu

Ompas tää juttu vähän paisunut ::) Punnitsin omani sillon -96.Ajokuntoisena,tankki täynnä(45l)tulos:620kg.Korin osat kaikki peltiä,ikkunat polyä,kevyet kupit jakkaroina ja äänieristeitäkin oli.

Kirjoitettu
Ompas tää juttu vähän paisunut ::) Punnitsin omani sillon -96.Ajokuntoisena,tankki täynnä(45l)tulos:620kg.Korin osat kaikki peltiä,ikkunat polyä,kevyet kupit jakkaroina ja äänieristeitäkin oli.

 

Mulla painoa on 720kg (vai oliko se 690kg, ei muista) vaikka on täysalumiininen moottori :-( tosin kehikko, poppikoneet, vararengas ja iso läjä työkaluja kontissa toi aivan varmasti useita kymmeniä kiloja tuohon lukuun.

Kirjoitettu

No niin vähän on.

 

Mk1 Pikku-Cooperi (siis historic-ralli) painoi Pohjanmaa-rallin virallisessa puntarissa 645kg kilpailuvarustuksessa, puoli tankkia bensaa ja pari kevennettyä työkalua mukana. Luokituspaino on 615kg, ettei olla edes siinä vielä eikä Minillä laillisesti varmuudella siihen pääsekään.

Autossa on toki kaaret (n. 30-35kg) ja pohjapanssari(kevennetty, n. 5kg), kaikki luukut on (kevennettyä)peltiä ja muutkin luokkarin mukaiset lelut tietty sellaisia kuin tarvii. Mutta muuten siinä ei ole tasan mitään ylimääräistä ja painoa on säästetty jokaikisestä pikku nippelistä välillä suorastaan koomisistakin paikoista(mm. pissapojan suuttimista). Siis ihan joka paikasta!!

Ei ole äänieristeitä, massoja, varapyöriä, tunkkeja yms, ikkunat polyä, kevyet turvavyöt, sähköjohdot niin ohuita kuin toimivuus tarvitsee, pikkuakku jne jne.

 

Ilman kaaria ja muita kilpailu tarvikkeita olisi siis tyhjänä 645kg-30kg(kaaret)-10kg(panssari, turkkilevyt ja työkalut)-11kg(bensa)

= n. 590-595kg

 

Painaa ne lasikuitu/hiili- luukutkin jotain, että ei tuo aikaisemmin mainittu 530kg ihan kovin helposti onnistu!!!

Ei toki mahdotonta, mutta erinomaisen vaikeaa. Ja kallista.

Kirjoitettu

Meillä painoi kinneri samoissa kinkereissä 711kg,tankki täynnä,vararengas ja työkalut kontissa.

Eli kevennystä pitäisi kehitellä,varsinkin jos tuohon pikkuluokkaan lähtee ajamaan ensi vuonna

:-[

 

Että hyviä vinkkejä kaivattaisiin,mistä sitä painoa saisi karsittua :o

Kirjoitettu
Brittilästähän noita polycarbonaatti-ikkunoita saisi ihan sopuhintaan.

 

http://acwmotorsportplastics.co.uk/miniclassic.aspx

 

Mainostavat vielä näillä sanoin: All Polycarbonate Window Kits Now Manufactured From Lexan Exell *D Polycarbonate.

 

Hyvä sivu ja eipä tuo 160£ olis kovin paha kun ottaa huomioon kuinka kallista "pleksi" yleensä on.

 

Saako Suomessa korvata takakelkan palkilla/coiloverseilla jota monet Englantilaiset puljut myyvät ?

 

http://www.force-racing.co.uk/ :o

Kirjoitettu

Etralla vastaavan 4mm polykarbonaatin neliöhinta 94e ovh, eikä ole perinteisesti ohjehinnaltaan ollut halpa paikka. Lasit vielä niin naurettavan helppo itse tehdä, käyttää vanhoja mallina.

 

Takakelkan korvaaminen tuolllaisella "tehdastekoisella" palkilla pitäisi olla sallittua, omatekoinen ei niin helposti kelpaa.

Kirjoitettu

Ei tuo kevennys heikennä koria katukäytössä, ehkä vähän ovet lerpsaille tuulessa.

Varattu pelkääjän paikka on ihan jees, riippuen tietysti kuka siinä istuu.

Foiltekistä saat polykarbonaattia edullisesti.

 

 

T. Kimi

  • 4 kuukautta myöhemmin...
  • 2 kuukautta myöhemmin...

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×
×
  • Luo uusi...