Jump to content

Kevyet 4-piste vyöt?


Recommended Posts

Kirjoitettu

Ketään törmännyt kevyisiin "pilottilukollisiin" 4-pistevöihin, paino 1-1,2kg?

Ilmoittelevat aika nihkeästi noita vöiden painoja nettisivuilla ja niissä on kumminkin aika tuntuvia eroja omia kun punnitsin niin heittelivät 1-1,55kg:n välillä.

Mustat olis hakusessa.

Kirjoitettu

Ne "siviililukkoiset" on vaan pääsääntöisesti niin lapsellisen oloisia/näköisiä muutoinkin kuin lukkojen osalta.

Noi painot mitä oon punninnut on juurikin "siviililukkoisista":

- OMP 1030gr (aivan lelut ja punaiset)

- Scroth 1149gr (kohtuu siedettävät mut punaiset)

- Total 1533gr (ainoot mustat mitä löyty itteltä ja painaa tonnin)

 

Noita Scroth:in vöitä oon miettinyt mustina jos ei muuta löydy.

Kirjoitettu
Sun pitää Lari kohta alkaa laihikselle, enää ei pysty Miniä kauheasti keventämään ;D

 

Niinpä, 2-3kg aattelin jos keventäis itteäänkin.

Kirjoitettu

No oikeasti se nyt olisi aika tyhmää laittaa Larin Miniin painavat vyöt, kun samalla vaivalla sinne pulttaa kiinni köykäsetkin. Alkaa olemaan sen verran panostettu tuon auton keventämiseen, että voisi jo väittää keveimmäksi katu Miniksi.

 

Jokainen on varmaan todennut kuinka Minin suorituskyky laskee kun hanttarin penkille istahtaa 80kiloa lisäpainoa. Siitä voitte kuvitella mitä tekee suorituskyvylle kun tuollainen paino otetaan pois auton vakiopainosta.

Kirjoitettu

kyllä sen painonlisäyksen huomaa, itellä nuo hifi vehkeet painoi noin 200kg(tuleva setti luultavasti enemmän) ja tällä hetkellä kuskien penkkien takaa ihan tyhjänä. Aivain kuin kaasu olisi keventynyt ;D omassa on ehkä reilu 80hv ja esim. apukuskin penkin puuttumista en huomaa,apukuskin puuttumisen kyllä huomaa. Mutta pääsee tuolla täyteenlastatulla rekan ohi vielä ;)

Kirjoitettu

No herättipä tämäkin kysymys "keskustelua" mut ei viel yhtään hyvää vastausta.

Niinkuin Mika sanoi jos on maksanut keventelystä sen mitä minä niin ei viitsis turhaan lisätä painoa painavailla vöillä jos on kevyempikin vaihtoehto (hinnan pysyessä vähänkään maltillisena).

Tuntuu muuten suomalaisilla kilpatarvikemyyjillä menevän turhan hyvin kun ei viitsitä vastailla kyselyihin.

Kirjoitettu
No herättipä tämäkin kysymys "keskustelua" mut ei viel yhtään hyvää vastausta.
No, koklasin kuukkelia sopivilla hakusanoilla ja 5 minuutissa löytyi kevyitä malleja valmistava hieman tutummalta kuulostava merkki - Sabelt. Jotain passenger car lightweight vyömallejakin näkyi olevan toisaalla ja kahden nelipistevyön sisältämän paketin laskutuspainoksi sanottiin 7 paunaa, joten saattoi olla hieman liian painavat, joten en sitä tänne kerro. Sabeltin vöille en näin nopsalla haulla löytänyt kaikkien vöiden painoja, mutta siellä mainittiin joidenkin F1-vyömallien painavan kaikkineen 800 g, joten voipa olla, että sieltä alle Minin arvon hinnaltaan oleva malli löytyy, joka painaa tuon 1,0-1,2 kg. Tuolla näkyis olevan muitakin tutunkuuloisia vyömerkkejä, voi olla joku vieläkin kevyempi niiden valmistamana.
Kirjoitettu

Ei paljon kerro painoista jos malli on ultralight tai lightweight ja kun pistät kyselyä tai käyt liikkeissä vataukset on tyyliin kait ne jotain aina painaa.

Uskoisin kanssa tietäväni muutamankin vyö merkin mutta valmistajien sivuillapa ei yleisesti ole painoja sangen outoa kun puhutaan kilpa-auton osista joissa paino on usein aika määräävä tekijä (tai ainakin pitäisi olla).

Kirjoitettu
Ei paljon kerro painoista jos malli on ultralight tai lightweight ja kun pistät kyselyä tai käyt liikkeissä vataukset on tyyliin kait ne jotain aina painaa.

Uskoisin kanssa tietäväni muutamankin vyö merkin mutta valmistajien sivuillapa ei yleisesti ole painoja sangen outoa kun puhutaan kilpa-auton osista joissa paino on usein aika määräävä tekijä (tai ainakin pitäisi olla).

Sabeltilta löytyi kuitenkin erillisten osien painoista tietoa, joten niiden perusteella voi laskea vaikkapa vyön kokonaispainon (kun vain tietää, montako metriä sitä vyötä on) ja lisää siihen niiden metalliosien painot päälle. Jos sulla on itsella teräsosia ja tuolta valikoi titaaniset tai alumiiniset tilalle, niin on aika erikoista, jos ovat painavampia... Vähintäänkin kukkaro kevenee sen pual kiloa ja sitten vielä sen 100 grammaa saa turvavyön lukosta piälle. Sen jälkeenhän tuleekin eteen tilanne, että ei oo varaa tankata kuin max 5 eurukilla kerrallaan (eli auto senkin osalta kevyt) ja joskos vielä ajais aina öljyt, vedet ja jarrunesteet alarajalla. Joku Bilteman nippuside ois kyllä selvästi kevyempi ja silläkin pysyis tiukasti penkissä.

 

Ja tavallisessa vyössä on vähemmän turvavyömetrejä, joten sitä vastaan ei kisavyön ole keveydessä helppo kilpailla - kilpavöillä kun on muita (tärkeämpiä) ominaisuuksia ensisijaisesti täytettävä - keveys tulee tavoitteena niiden tärkeämpien jälkeen. :-X

Kirjoitettu

Kyllähän noiden mukaan on hankala laskea vöiden painoa, siellä kerrotaan materiaalien painojen ero prosenteissa, mutta ei välttämättä titaani ja alumiinisoljissa ole sama määrä materiaalia.

 

Jos Mini1380:sen vyöt maksaa 500e/pari, niin puhutaan aika marginaalisesta summasta siihen verrattuna mitä koko auton rakentaminen on hänelle maksanut, epäilen että rahaa jää tankkaamiseen senkin jälkeen vallan mainiosti. Turha varmaan huudella että kuka täällä on köyhä ja kuka ei, ja kenellä on varaa ostaa muutakin turvavarustetta autoon kuin bilteman nippuside.

 

Se on vähän sama joka piireissä tämän moottoritehon lisäämisen ja keventämisen suhteen. Joku kun ostaa 5000e:n virityssarjan konetilaan niin kaikki kuolaa ja kunnioittaa. Sitten kun tekee järkevämpää eli yrittää keventämällä saada suorituskykyä paremmaksi, hirveetä vauhkoomista että miksi helvetissä joku 100grammaa nyt jotain merkkaisi.

Kirjoitettu
...kenellä on varaa ostaa muutakin turvavarustetta autoon kuin bilteman nippuside.

 

Se on vähän sama joka piireissä tämän moottoritehon lisäämisen ja keventämisen suhteen. Joku kun ostaa 5000e:n virityssarjan konetilaan niin kaikki kuolaa ja kunnioittaa. Sitten kun tekee järkevämpää eli yrittää keventämällä saada suorituskykyä paremmaksi, hirveetä vauhkoomista että miksi helvetissä joku 100grammaa nyt jotain merkkaisi.

Kilpavyön ja katuvyön painoero voi olla katuvyön eduksi. Bilteman nippuside voittaa kummankin. Autosta voi irrottaa peltejä (vaikka konepellin ja takaluukun) ja kevenee edelleen, nesteiden määrät voi laittaa minimiin, kannattaa syödä&juoda vasta ajamisen jälkeen, pölyt&lika&pisarat pitää poistaa auton pinnasta ennen ajamista, renkaisiin kannattaa pumpata heliumia (ellei peräti vetyä!). Nää on kaikki kevennysehdotuksia, joilla saa auton vielä kevyemmäksi. En usko, että noita kaikkia on vielä käytetty, mutta niillä saa helposti moninkertaisen painonsäästön verrattuna katuvyö->kisavyö muutokseen (joka lienee negatiivinen) tai kisavyö->kevyempi kisavyö. Auton arvohan (käypä) ei yleensä muutu rakentamisella merkittävästi - saa laittaa auton rakentamiseen vaikka 20000, niin arvo kasvaa ehkä sen 2000 - jos siis myisi sen...
Kirjoitettu

Miten tämä auttaa etsimään tietoa nelipistevöiden painosta?

 

Kevyimmän auton saa kun parkkeeraa sen lausteelle, parissa tunnissa auto on keventynyt 100%, ihan ilmaiseksi.

Kirjoitettu

Punnasin tos perus tarvikerullavyöt ja ne painoi sen 1,4kg (jiikoolle tiedoksi).

Rullavyöt toimii myös hiukan heikosti kuppipenkkien kanssa (jotka oli yhteensä 30kg kevyemmät kuin vanhat Recaron sportpenkit).

Ja Bilteman nippusiteet on ihan p****ja niil en sitois ees johtosarjoja yhteen saati mitään raskaampaa ;) .

Kirjoitettu
Punnasin tos perus tarvikerullavyöt ja ne painoi sen 1,4kg (jiikoolle tiedoksi).

Rullavyöt toimii myös hiukan heikosti kuppipenkkien kanssa (jotka oli yhteensä 30kg kevyemmät kuin vanhat Recaron sportpenkit).

Ja Bilteman nippusiteet on ihan p****ja niil en sitois ees johtosarjoja yhteen saati mitään raskaampaa ;) .

Ihan niinkuin tuossa ois puhuttu monikkomuodossa. Siis onko näin, että repsikan penkki ja turvavyö on myös autossa? Ja mikä on auton ikä? Jos turvavyö ei ole pakollinen, niin lainvaatiman turvavyön paino on 0 g. Se 800 g F1 kisavyö lienee yhden vyön paino (niitä useinkin tarvitaan vain 1), joten jos 2 tavallista rullavyötä painaa 1,4 kg, niin sehän on 700 g per vyö. O0

 

Eli auton vuosimallikin vaikuttais paljon, jos itse olisin autonkevennysprojektia tekemässä. Uudemmissa samat jutut ei ole sallittuja, mitkä vanhemmissa on. Katon poisto eli avokkaaksi muuttaminen voisi keventää myös autoa, jos jättää tarvittavat vahvistukset tekemättä :o 0-100 kiihtyvyyden maksimointi ei kuitenkaan kaipaisi kattoa ja sen tuomaa tukevuutta yhtä paljon kuin rata-ajo, joten myös se keventämisen motiivi vaikuttaisi minulla siihen mistä otetaan ja minkä verran. Erinäisiä metalli- ja muoviosia pystyy rei'ittämällä keventämään reilusti. Ja ilmastointi pelaisi erinomaisesti sen jälkeen. Hieman riippuisi siitäkin, että onko tarkoitus tehdä katulaillinen ja kevyt vaiko pelkästään kevyt. Liekö kisavyötkään sallittuja katuautoissa - sitä en vielä tutkinut...

 

P.S. Vararengastakaan ei autossa tarvita - siinäkin säästää jokusen kilon. Varoituskolmioista ja ea-pakkauksista on olemassa pieniä versioita ja tunkki ei taida sekään olla pakollinen. Myös parkkikiekon, lukkosulan, jääraapan, hinausköyden, käynnistyskaapelit, öljy-, tuulilasinpesuneste-, jarruneste- ja jäähdytysnestepuskit, WD40:t,... voi unohtaa kotiin ja taas tulee painonsäästöä.

Kirjoitettu

Se oli yhden rullavyön paino, F1-vyöt myös ovat liian lyhyet normiautoon jos yhtään autoja tunnet.

Vm-71 joten vyöt eivät olisi pakolliset.

Tuon ikäiseen autoon vöiden ei tarvitse olle E-hyväksytyt joten käytännössä kaikki vyöt käyvät.

Otappa katto pois vahvistamatta koria ja kato kuis käy eipä taida mennä suoraankaan kovin hyvin ja tuskin inssikään tykkää.

Auto on ja tulee olemaan rekisterissä.

On sitä jonkun verran jo porailtu sieltä täältä ja peltiä vaihdettu alumiiniin ja hiilariin kuin myös valurautaa alumiiniin ja terästä mangnesiumiin.

Kirjoitettu
Se oli yhden rullavyön paino, F1-vyöt myös ovat liian lyhyet normiautoon jos yhtään autoja tunnet.

Vm-71 joten vyöt eivät olisi pakolliset.

Tuon ikäiseen autoon vöiden ei tarvitse olle E-hyväksytyt joten käytännössä kaikki vyöt käyvät.

Otappa katto pois vahvistamatta koria ja kato kuis käy eipä taida mennä suoraankaan kovin hyvin ja tuskin inssikään tykkää.

Auto on ja tulee olemaan rekisterissä.

On sitä jonkun verran jo porailtu sieltä täältä ja peltiä vaihdettu alumiiniin ja hiilariin kuin myös valurautaa alumiiniin ja terästä mangnesiumiin.

Ei minun tarvii autoja tuntee yhtään - minä vaan ajan... En vielä hahmottanut motiivia, mutta kaipa sen jo kaikki muut tietää selittämättäkin. Meikäläiseltä lähtis isoimmat ja painavimmat osat ekax, jos haluaisin autoa rata-ajoon tai kiihdytyssuoralle mahdollisimman nopeex, eikä todellakaan kyytiin istuis ketään muita lisäpainoksi mun lisäx, mutta selvästikin joku muunlainen idea... En tosin ite huomaa kuin juuri ja juuri eroa täydellä kuormalla Euroopan ympäri ajettuani ja nyt yksin ajaessani olevan kuorman kanssa. Kuorman kanssa menee kuopissa ja pompuissa tasaisemmin - suunnilleen yhtä tasasesti kuin ilman kuormaan jossain yli 130 vauhdeissa. Lähinnä huomaan ajamiseen liittyviä asioita kukkaron ja pankkitilin kautta - kädet ei näissä ajohommissa paljoo likaannu. Paitsi täällä foorumilla... >:D
Kirjoitettu

Motiivi kevennykselle on auton suorituskyvyn parantaminen, ei se sen kummempaa ole. Tehoa tuossa oranssi/mustassa kotterossa huhujen mukaan on sen verran jo, että sen lisäämisellä suditetaan vain enempi eturenkaita. Tämä on kato tätä, jotkut arvostaa sitä vaivattomuutta ja mukavuutta kuten ilmeisesti sinä, toiset sitten haluavat sen auton aina menevän kovempaa, mikään ei riitä.

 

Sen voin sivusta seuranneena vannoa, että tuosta autosta on kyllä isoimmat ja painavimmat osat otettu pois, tai vaihdettu kevyempiin jos niitä ei ole poistaa voinut :D Omistajan lompakosta on kadonnut sellainen summa rahaa, että ei varmana rupea ikinä laskemaan mitä auton rakentaminen on tullut maksamaan :P

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...