Jump to content

Austin Mini Van 1962


Recommended Posts

Kirjoitettu

Ensimmäisenä tulee mieleen raidetangon U-pultit. En muista nähneeni kuin nylokkeja tuossa.

 

Painot maalaan vasta, jos tulee rekisteriotteeseen pakettiautoksi. Tuostahan on paperit hukassa, joten molemmat vaihtoehdot mahdollisia.

  • Replies 266
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kirjoitettu

Piti oikein ruveta miettimään.

 

Nylockeja löytyy Vanista raidetangon U-pulteista, kumiristikkonivelen U-pulteista ja iskarin pulteista.

 

Lisäksi taitaa olla pari paikkaa, joita en paljasta, mutta ne ei kenellekään näy.

Kirjoitettu
Metalliset lukkomutterit oli 60-luvulla käytössä.

Ei tainnut olla "muovilukitteella" vielä 70-luvullakaan, ainakaan alkupuolella.

Ei taida niitä tästäkään Vanista löytyä.

 

Nylock keksittiin jo 1930-luvulla nimenomaan autoteollisuuden tarpeisiin. Kyllä Minissäkin niitä varmasti oli jo 60-luvulla, sen aikaisten nylock-mutterin ulkomuoto vain ei sitä välttämättä paljasta.

Kirjoitettu

Lisää kohteita:

Vanin takaovien saranoiden mutterit, reaktiotangon mutteri.

 

Millaisiakohan on ollut raidetangon päiden mutterit?

 

Eli vahvasti väitän, että nylockit kuuluu Miniin.

  • 2 viikkoa myöhemmin...
Kirjoitettu

4,5 h rekisteröintiä takana. Ei onnistunut. :-\

 

Seuraavaksi vuorossa autoveroilmoituksen täyttö. Kiva maksaa vanhasta Suomiautosta veroa, kun sitä ei ole aikanaankaan tarvinnut maksaa. Jos tulee iso lasku, niin sitten on kohta Vanin osia halvalla myynnissä.

 

Katsastusinsinöörin mielestä kaikki oli ok, mutta tietojärjestelmät oli eri mieltä. Nyt sitten taas odotellaan. Äärimmäisen turhauttavaa. No autosta olisi nyt tulossa pakettiauto lisäpenkein, joten voin maalata numerot kylkeen. Muistaako kukaan varmana riittikö pelkkä kuskin puoli. Jotenkin oli sellainen muistikuva, että painot vaadittiin vain kuskin puolelle vai muistanko väärin.

 

No onpa aikaa korjata vikoja. Kippaava traileri teki ekan ventin hiekkapeltiin, joten sen korjauksen ja tankin anturin vaihdon voi tehdä rauhassa. Toinen vetarikin ääntelee ylimääräisiä, joten ehkä senkin voisi vaihtaa nyt. Eipä tarvitse lähteä Fiskarssiin.

 

Mainittakoon erikseen, että palvelu Hyvinkään A-katsastuksen toimipisteessä äärimmäisen hienoa.

Kirjoitettu
4,5 h rekisteröintiä takana. Ei onnistunut. :-\

 

Seuraavaksi vuorossa autoveroilmoituksen täyttö. Kiva maksaa vanhasta Suomiautosta veroa, kun sitä ei ole aikanaankaan tarvinnut maksaa. Jos tulee iso lasku, niin sitten on kohta Vanin osia halvalla myynnissä.

 

:( Ei se lasku tuon ikäisen kohdalla pitäisi olla kovin suuri ole korkeintaan muutaman kympin, ainakin jos nyt tuo uustuontina samanlaisen.

Kirjoitettu

Aika erikoinen juttu??? Olisko kannattanut varmistaa tuo paperipuoli etukäteen ennenkuin meistasi numeroita koppaan?

Tuskin maksu kovin iso kuitenkaan, mutta ihmettelen kyllä miten jonkun suomiauton kuviot voi mennä noin??

Painot maalataan kuskin puolelle. Mulla kolmiopellissä, joissain nähnyt ovessa.

Kirjoitettu
Aika erikoinen juttu??? Olisko kannattanut varmistaa tuo paperipuoli etukäteen ennenkuin meistasi numeroita koppaan?

Tuskin maksu kovin iso kuitenkaan, mutta ihmettelen kyllä miten jonkun suomiauton kuviot voi mennä noin??

Painot maalataan kuskin puolelle. Mulla kolmiopellissä, joissain nähnyt ovessa.

 

Paperikuviot oli kahteen kertaan tarkistettu, että pitäisi onnistua. Koppaanhan ei meistetä mitään, kun meistaukset on jo aikakaudella meistattu.

 

Ongelman perustahan on siinä, että Trafi ei usko, että auto on ollut Suomessa kilvissä, kun ei ole kertoa heille kilpeä. Todennäköisesti tämäkin auto löytyisi heidän arkistoista, mutta kun eivät pysty etsimään vanhoja kuin rekisteritunnuksella.

Kirjoitettu

No voi piru!

On tää Suomi hieno maa kun saa veroja maksella useampaan kertaan samasta autosta.

Eiköhän Trafikin sen selville saisi jos haluaisivat mutta on varmaan liian työlästä niin eivät viitsi selvittää.

Ei kellään edellisistä omistajista tai heidän omaisistaan olisi jääänyt kuvaa autosta jojonkin perhealbumiin?

Kirjoitettu

Moron ! Laitan lusikkani soppaan numeroiden osalta. Mulla oli -62 Vanissa maalattu molemmin puolin numerot ( Autossa oli alkuperäinen maali, kun sen joskus ostin). Ilmeisesti näitäkin versioita on tehty eri paikoissa eri lailla ???

 

Harmittavaa toi Suomen autoverojutut, toivotaan että selviää parhain päin.

Kirjoitettu
Eiköhän Trafikin sen selville saisi jos haluaisivat mutta on varmaan liian työlästä niin eivät viitsi selvittää.

Vanhemmat rekisterikantakortit on arkistoitu Trafin tietokantaan rekisteritunnuksen mukaan eikä valmistenumeron, joten aikamoinen "neula heinäsuovasta"-operaatio olisi alkaa sieltä yksittäistä autoa etsimään.

Kirjoitettu

-66 eteenpäin autot on mikrofilmeillä rekisteritunnuksen mukaan. -69 eteenpäin voivat lisäksi hakea omistajan tiedoilla. Tätä eivät suostu minulle tekemään henkilötietolakiin vedoten. Tarvitsisi olla suostumus entiseltä omistajalta.

-75 eteenpäin tiedot on jo sähköisesti, joten haku onnistuu millä tiedolla vain. Ja tuolta ei Vania löydy. Oletus on, että ehtinyt jo kilvistä pois ennen sitä.

 

Hassuinta tässä on se, että todennäköisesti vero on korkeintaan kymmeniä euroja ja hirveä työmäärä muutaman euron takia. No onhan tällä työllistävä vaikutus.

Kirjoitettu

Vain suomessa...

 

Ajattele kun saat ton kilpiin ja myyt sen jumalattomalla voitolla ja elät loppuikäs herroiksi ! Pistää keskivertovirkamiehen suorastaan kateelliseksi >:D pakko estää sen rekisteröinti.

Kirjoitettu

Oletko missään vaiheessa kysynyt paikalliselta mobilistiporukalta apuja? Heitäkin on tietysti kahdenlaisia, kateita ja vähemmän kateita, mutta luulenpa/tiedän että sieltä löytyy paljon vastaavia kokemuksia vielä reilusti vanhemmista peleistä ja ovat saaneet ilman mitään verojuttuja asiat kuntoon. Sopivilla suhteilla asiat kyllä järjestyy ja "salaisetkin" arkistot avautuu.

Joskus mainitsit että sulla oli 2 vaihtoehtoa? Olisko se toinen ollut selkeämpi?

Kirjoitettu

Mobilistipiireissä riitti aikoinaan että oli kahdelta edelliseltä omistajalta kirjallinen vakuutus että auto on ollut kilvissä Suomessa. Mahdollinen kuva tietenkin auttoi asiaa etenkin jos rekkarista ei ollut mitään hajua. Kuinkahan monta T-hoppaakin Suomessa on rekisteröity vaikka alkuperästä ei ole mitään takeita ? Onko 50 v Mini liian nuori moiseen vapaamieliseen kohteluun ?

 

Tietääkö Timppa onnistuuko museopelien kohdalla homma vielä tuolla lailla ?

Kirjoitettu

Se tieto mikä minulla on, niin riittää.

Jopa yksi tuttu "oikea" katsastusmies sanoi taannoin, että jos auto on MR tarkastettu niin silloin kohtelu on väljempää.

Kirjoitettu

T-hopankin osalta homma on helpompi, kun sen aikakautena ei ollut tätä tilapäistä autoveroa. Toivottavasti tässä tapauksessa laskettaisiin autovero vanhan ikävähennyskaavan mukaan, jolloin se ei ole kuin muutamia euroja. Mutta jos verot lasketaan reaaliarvon mukaan kun sellaistakin tietoa tästä automallista löytyy, niin silloin valitettavasti puhutaan nelinumeroisesta verosummasta. Tai toivottavinta tietenkin olisi että niitä veroja ei tarttis uudestaan maksaa.

Kirjoitettu

Pikaisella vilkaisulla viime aikoina annetuista verotuspäätöksistä löytyy esim vm -67 Austin Healey 3000 MKIII, vero 46,98€. Tuskin ainakaan tuota suurempi voi olla... ;)

 

Muutama muu poiminta:

Saab 96 -62, vero 12,04€

Volvo Amatzon -62, vero 16,61€

VW 1500 -62, vero 10,02€

VW Karmann Ghia -62, vero 10,38€

VW 1200 Karmann -62, vero 11,89€

 

Jos myöhemmin selviää, mikä se aikaisempi tunnus on ollut, niin sitten pitää anoa veronpalautus... 8)

Kirjoitettu

SAHKin keskustelu palstalla vielä vuosi sitten väitettiin näin:

 

Ei olekaan pakottavaa tarvetta suuritöiseen ja epävarmaan kantakorttien kaiveluun. Riittää että on:

- Trafi:sta (ex. AKE) saatava todistus että ko. valmistusnumerolla ei ole rekisterissä ko. merkkistä autoa

- oikeaksi todistettu päivätty allekirjoitettu omistajuusselvitys vähintään 10v. ajalta

- luovari auton siirtymisestä itselle

 

Tämä ei vain eilen ollut mahdollista. Veroilmoituslaput olisi valmiina, mutta soitin vielä kerran Trafiin ja nyt taasen neuvoja oli sitä mieltä että onnistuisi. Ehka. Lupasi selvittää tarkemmin ja palata. Puhelinta mä päivystän...

Kirjoitettu

Trafin ohje vuodelta 2007:

 

Asiakkaan on osoitettava, että ajoneuvo on ollut jossain vaiheessa Suo-

messa rekisterissä (Suomi-auto).

 

Rekisterissä oleminen voidaan osoittaa rekisteröintiasiakirjalla, rekisteri-

korttijäljennöksellä tai muilla vastaavilla asiakirjoilla. Todistukseksi voi-

daan hyväksyä myös muu selvitys rekisteröinnistä. Tällainen voisi olla

esim. muu rekisteröintiin viittaava todiste yhdistettynä vanhaan lehtiar-

tikkeliin tai valokuvaan, mistä rekisteröitävän ajoneuvon rekisteritunnus

on näkyvissä.

 

Jos virallista asiakirjaa ei ole saatu hankittua, tulee esittää myös selvitys

siitä, mistä todistusta rekisteröinnistä on yritetty hankkia (esim. SA-HK

ry:ltä).

 

Autoverottomien ajoneuvojen osalta vaatimus aikaisemmasta rekisteröin-

nistä Suomeen ei ole ehdoton. Näiden osalta riittää luotettava selvitys sii-

tä, että ajoneuvo on ollut ja sitä on käytetty Suomessa pidemmän aikaa.

Esim. traktoreita on usein käytetty vuosikymmenien ajan rekisteröimättä

niitä.

Kirjoitettu

Nämä on juuri niitä asioita mitkä etenee just niin sujuvasti, kenen kanssa sattuu asioimaan.

Kaikki on mahdollista kun vain osuu oikeat henkilöt oikealla tahtotasolla paikalle.

Kirjoitettu

Jep. Tuli taas selväksi hetki sitten että Tullin työvaatimuksena on kokovartalomulkun ajatuksenjuoksun omaaminen. Kun soitin autoveropäätöksen tultua verotuksen tehneelle virkamiehelle, niin lopputulos olikin se että sieltä suoraan uhattiin nostaa tonnilla autoverotusta ja äänentaso ei enää ollut normaalin puheen tasoa virkamiehen päässä. Kai minä sitten niin väärässä olin, kun mielestäni ei se ihan oikein ole että Miniä verotetaan Mini Cooperin mukaan. Oletus kun valitettavasti oli että sieltä oltaisiin ymmärretty asia, kun heidänkin tiedostoissaan autojen uushinnassa oli 21prosentin ero, jonka verran olisin halunnut verotusarvoa pienemmäksi.

Kirjoitettu

Missä päin suomea auto on ollut rekisterissä sen erivaiheissa,saattas päästä sillä kiini vanhaan rekkariin.

Jos se on vaihtanut lääniä tai tippunut kilvistä ennen vuotta -67 .

Parin oman auton osalta kävin läpi mikkelin läänin kaikki kantakortit ,meni muuten useempi päivä, eikä tärpännyt.eli sit hakuun naapuriläänit

Mutta tulipahan 500 muun minin rekkarit ja valmistenumerot vuosilta -59 - 67 talteen, jotka on poistunut tuona aikana rekisteristä M tunnuksella.näistäkin melkein 1/3 oli läänin vaihtoja

onneks joittenkin läänien osalta noi kantakortti tiedot on laitettu koneelle ,eli niitä pystyy hakemaan muutakin kuin rekkarilla niin haku on paljon helpompaa

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×
×
  • Luo uusi...