Jump to content

Austin Mini Van 1962


Recommended Posts

  • Replies 266
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kirjoitettu
1/4" varmastikkin alkuperäinen polttoaineputki, joten 6mm putkella ei taida saada museoautohyväksyntää pussihousuilta.

 

Pitää viedä uudelleen sinkattavaksi ja kasvattaa paksuutta sinkkaamalla. ;)

Kirjoitettu

Vanhoissa pakuissa näkee usein massat maalaattuna etulokariin tai oveen. Omassa Vanissa noita ei ollut, mutta en tiedä johtuuko uudelleen maalauksesta vai takapenkin lisäyksestä.

Onko kellään tietoa, mihin noiden kantavuuksien ja kokonaismassojen maalaus perustui? Pitäisi tietää maalaanko ne siihen vai en?

Kirjoitettu

Eihän niitä pakko ole maalata, mutta jos haluaa sellaisen pelin kuin Suomessa alunperin, niin sitten.

Jos sulla rekisteröidään pakettiautoksi?!

Oli myös niitä jotka oli rekisteröity henkilöautoksi, vaikkei ollut laseja, eikä takapenkkejä. Sillä vältettiin myöhemmin lätkä takaluukussa. Ensin 90 ja nykyisin 80.

Mulla on sapluuna millä voi luvut maalata. Alkup mallin mukaan tehty.

Kun vain löydän sen jostain!!!

Kantavuus

Kokonaispaino

Akselipaino

Muistisääntö: Kanna koko akseli ;)

Kirjoitettu

1 ääni painotietojen maalamiselle, mukava aikakauden yksityiskohta on se sitten kyseisessä vehkeessä alunperin ollut tahi ei eihän värikään ollut orkkis.

Kirjoitettu

Hmmm...

Pakettiauto vai henkilöauto? Mistä tuon tietää, koska minulla ei ole rekisteriotetta? AKE tai tuttavallisesti Trafi ilmoitti, että autoa ei löydy heidän kirjanpidosta.

Jos voin itse valita, niin pakettiauto...

Kirjoitettu

Kai sun joku identiteetti sille pitää selvittää, jos kilpiin aiot saada!???

Mutta jos sulla alkup. aihiossa, minkä alustannumerolla projekti on, oli Suomessa tehdyt takasivuikkunat ja takapenkki, niin todennäköisesti oli viimeisessä rek.otteessa henkilöautona.

Voi ne numerot silti siihen maalata, jos haluaa.

Ei niitä mikään nykylaki kiellä eikä vaadi mihinkään.

Kirjoitettu

Mitkäköhän on aikakaudella olleet vaatimuserot henkilö- ja pakettiauton välillä?

 

Tuo on varmaan ollut henkilöauto, koska kyljet oli auki. Koska tuosta ei rekisteriotetta ole, niin sen voisi samalla muuttaa pakuksi, jos vain tietäisi mitä se tarkoittaa käytännössä? Minä laitan sinne takapenkin, joten onko tuo jo este pakuksi muuttamiselle?

Kirjoitettu

Jos sulla on vanhassa rek.otteessa merkitty henkilöautoksi, niin voit laittaa takapenkin, vaikka umpikyljet

Mutta jos pakettiautoksi, et voi laillisesti laittaa takapenkkiä.

Kysyin tätä tutulta kats.mieheltä omassani silloin kun 2000 vuonna menimme perheen kanssa Vanilla Saariselälle.

Laitoin kyllä "laittomasti" sinne takapenkin siksi aikaa.

Takapenkillistä Vania, vaikka on museoauto, ei minun tietojen mukaan saa merkittyä pakettiautoksi rek.otteeseen.

Täytyyhän sulla jotain tietoja olla auton menneisyydestä kun rekisteröimään menet..???

Vai eikö enää vaadita mitään????

Vielä 80-luvulla sai umpikylki Vanin muutoskatsastettu pa:sta henkilöautoksi. Tiedän koska yksi kaveri halusi välttää 80 lätkän.

Enää ei saa!

Kirjoitettu

mielestäni kannattaa käyttömukavuuden kannalta rekisteröidä henkilöautoksi saa laittaa laillisesti takapenkit,mutta ei pakukaan paha ole ainoastaan 2-3 paikkainen,Eilen kävin kyselemässä katsastuskonttorilla, 47 vuoden mp rekisteröintiä jossa ei ole rek otetta ja pyörä on tuotu ruotsista,sanoivat että tarvitaan rek ote esi katsastusta varten,aken sääntö on ei rekisteröintiä jos ei otetta,mutta tiedän tapauksia missä ollaan rekisteröity pyöriä ilman otetta joten käytäntö on vähän kirjava,tälläistä mp puolella en tiedä koskeeko samat säännöt minijen rekisteröintiä,mielestäni rek ote pitää olla muuten tulee vaikeuksia rekisteröinnissä,

Kirjoitettu

Mobiliassa Kangasalla on iso AKE:n vanha kantakorttiarkisto, joka on ihan yleisesti käytettävissä. Moni on löytänyt sieltä tiedot vanhaan kulkupeliinsä!!

He ovat pelastaneet sinne valtavan määrän kantakortteja.

Ovat vieläpä jonkinlaisessa järjestyksessäkin!

Sinne saa mennä ihan niinkuin kirjastoon tutkimaan virka-aikana!

Kirjoitettu
Vielä 80-luvulla sai umpikylki Vanin muutoskatsastettu pa:sta henkilöautoksi. Tiedän koska yksi kaveri halusi välttää 80 lätkän.

Enää ei saa!

 

Oletko nyt ihan varma? Itse juuri muutoskatsatin erään toisen vanhan pakettiauton henkilöautoksi. En nyt jaksa tutkia asiaa enempää, mutta mahdollinen autovero maksuun ja muutoskatsastus henkilöautoksi.

Kirjoitettu

Minä en asiaa ruvennut pohjamutia myöten selvittämään.

Kysyin vain hyvin tutulta Miniharrastaja katsastusmieheltä miten onnistuu takapenkin laitto 65 mallin MR- rekisteröityyn umpikylkivaniin, koska tiesin että kaveri oli vastaavan muutama vuosi aikaisemmin muutoskatsastanut henkilöautoksi vain lätkän takia ja se onnistui 80-luvulla pelkällä muutoksella, ei mitään verojuttuja tms. Silloin sain vastauksen ettei onnistu. Tyydyin siihen.

Voi olla hyvinkin että jotenkin onnistuukin.

Omakohtaiset kokemukset aiheesta n. vuosilta 88 ja 90.

Jos kaveri tekee entisöityä museorekisteröitävää autoa, niin kannattaa varmaan ottaa kannat myös MR- tark.miehiltä!?

Puhelu konttorille varmasti selventää enemmä kuin meidän arvailut.

Kirjoitettu

Pakettiautoja ja henkilöautoja saa kyllä nykyäänkin veivata edestaaas konttorilla mutta pakettiauton pitäisi vastata henkilömallin versiota. Eli ton tulkinnan mukaan Vanin henkilömallissa ei saisi olla umpikylkiä takana? Aikoinaanhan takakyljet piti avata jotta taakse sai lisäpenkin ja papereihin merkinnän henkilöauto...

 

Nämä on kuitenkin sellaisia juttuja etenkin vanhoille autoille, että kannattaisi käydä parilla eri konttorilla ensin tunnustelemassa maaperää ja menee sinne missä lopputulos voisi olla enemmän itselle mieleen.

 

Toi paperittomuus voi olla nyky-yhteiskunnassa vähän ongelmallisempi kuin joskus ennen...en tiedä mitä Mobilian kantakorteista löytyy. Jos sieltä Minien tietoja löytyy enemmänkin niin jatkossa Suomi on sitten varmaan pullollaan pelkkiä museo-Coopereita... Selvittelin joskus -80 luvun lopulla olisiko mahdollista saada kilpiin useamman vuoden ladon takana lojunutta Cooperin raatoa ilman tietoa kyseisen kopin papereista. Vastaukseksi sain, että "Jos pystyt jotenkin näyttämään auton olleen joskus Suomeen rekisteröitynä niin onnistuu kyllä." Toteen näyttämiseen olisi riittänyt esim. vanha valokuva tai jonkun edellisen omistajan kirjoittama lappu, että autolla on ajeltu Suomessa kotimaisilla kilvillä. Homma jäi kokeilematta sillä hylsy ehti paaliin ennen pelastusta...

Kirjoitettu

On tullut Mobiliassa käytyä. Ongelma on, että Mobiliassa vain Hämeen kortteja ja oma auto on Helsingistä. Uudenmaan ja Helsingin kortit soveltuvilta vuosilta on hukassa.

 

Aken ohjeiden mukaan rekisteröinti pitäisi onnistua. Sain jonkun todistuksen, missä kerrotaan, että ei löydy heidän arkistosta. Pitänee varmaan käydä vielä etukäteen kysymässä konttorilta, mitä lappuja tarvitsevat mukaan.

Kirjoitettu

Eikös Helsingin pään Mobilisteillä ole vastaava kortisto tallennettuna heidän seudultaan??

Jotain kortistoa se SAHK ainakin heidän lehtensä mukaan kuorma-autolla oikein siirteli turvaan joku vuosi sitten??!

AKE:han ei tiedä niistä mitään.

Kirjoitettu

Pitäisin kyllä aika yllättävänä, jos vanhoja autoja saisi rekisteröityä vain sellaisella todistuksella ettei AKE:lla ole mitään tietoja??

Tiedothan voisi kaikki sitten keksiä omasta hatusta..??

Kyllä jotain todisteita auton olemassaolosta rekisterissä Suomessa tai jossain takuulla pitää olla?!

Kirjoitettu

Onkohan Veholla enää mitään 60 luvun arkistoja tallella? Jos olisi niin sieltä ainakin voisi selvitä, että autosta on aikoinaan maksettu tullit plus verot Suomeen sekä mille paikkakunnalle auto on päätynyt. Varmaan kuitenkin edellyttäisi vähintään jotain yli-innokasta veholaista, joka viitsisi selvitellä asiaa...

Kirjoitettu

Veholla ei ole arkistoja. Austimen arkistot oli kuulemma luovutettu eteenpäin maahantuonnin siirtyessä.

 

Autoverohan ei ole ongelma, koska se on tämän ikäisessä autossa melko vähän.

Kirjoitettu

Jos auto on ollut Suomessa rekisterissä 60-luvun puolivälin jälkeen, niin kyllä vielä 3 vuotta sitten sai AKE:sta kirjallisesti pyytämällä tiedot aikaisemmista omistajista!

Puhelimitse eivät hae mitään tietoja, ainakaan jollei ole suhteita.

Kirjoitettu

Kirjallisesti pyydetty. Ongelma on, että kilpi ei ole tiedossa ja joutuvat hakemaan valmistenumerolla ja noita eivät löydä -60 luvulta. Viimeisellä omistajalla voisi hakea, mutta pitää olla valtakirja omistajalta, että voi hakea, koska tietosuojalaki määrää niin. Edellinen omistaja on valitettavasti edesmennyt.

Kirjoitettu

Itsellänikin oli muistikuva, että voi olla aika vaikea saada tietoja vanhempiin autoihin pelkällä valmistenumerolla AKE/ Trafilta. Sääli, että Veho on putsannut arkistonsa.

 

Voisiko sen valtakirjan tietojen hakua varten saada perikunnalta?

Kirjoitettu

itse myin pari vuotta sitten minin eteenpäin jonka olin ostanut perikunnalta,uusi omistaja yritti rekisteröidä miniä perikunnan kaikkien osakkaitten allekirjoittamalla luovutustodistuksella perunkirjan etusivun kanssa jossa ilmenee osakkaat ja tietenkin rekisteriote oli mukana,eikä saanut kilpiin,tarvitaa täydellinen perunkirja jossa näkyy rekisteröitävä mini ja rek,ote ja tietenki pesän osakkailta luovutustodistus,ongelmana yleensa on että projekti minejä ei merkitä perun kirjaa kun luokitellaan romuiksi,ennen sai helpommalla kilpiin nykyää on vaiketa saada jos viimeinen omistaja on perikunta(kokemusta on parista vehkeestä parinvuoden ajalta)

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×
×
  • Luo uusi...