Idefix Kirjoitettu 20. Heinäkuuta, 2010 Raportoi Kirjoitettu 20. Heinäkuuta, 2010 Tästä se nyt sitten lähtee... " Ostettu: Austin Mini 1964. Pientä laittoa vaille. Puuttuu auton pohja, peräkontin pohja sekä vähän ulkopeltejä. Vaatii vähän peltitöitä, mm saumat ja kantavat rakenteet. Toinen ovi erinomaisessa kunnossa. Tekniikka OK (vuonna 73 jolloin viimeksi ajettu). Sisusta lähes loistavassa kunnossa, takapenkin selkänojaa vähän spraymaalattu mustaksi. HALPA. Yst.yh.ot.kot. siv." Jatkoa seuraa syksyn mittaan...
tailke Kirjoitettu 20. Heinäkuuta, 2010 Raportoi Kirjoitettu 20. Heinäkuuta, 2010 Tämä on siis: Helpolla museokilpiin auto
inno75 Kirjoitettu 21. Heinäkuuta, 2010 Raportoi Kirjoitettu 21. Heinäkuuta, 2010 Jos jotain osia nyt kuitenkin puuttuisi, niin mullakin on jotain (lasisarja ,yms) .Tuletko Somerolle ? Timo Salminen
koirankoppi Kirjoitettu 21. Heinäkuuta, 2010 Raportoi Kirjoitettu 21. Heinäkuuta, 2010 Selkeästi "helpompi" projekti kuin edellisesi ;) Kukaan ei ole vielä aloittanut "pilaamalla" sitä hitsausröpellyksillään. :)
Idefix Kirjoitettu 21. Heinäkuuta, 2010 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 21. Heinäkuuta, 2010 Joo, meidän perheessä kaikki alle viiden vuoden projektit on helppoja. Hyvää tässä on se että ne hankalimmat paikat mitkä tuossa edellisessä oli huonot (mm tuulilasin reunat ja kulmat) on tässä ainakin terveempiä . Samoin kuin se että voi olla että tässä ei tarvitse tehdä helman vaihtoja, siis niin että joutuu katkaisemaan kylkipeltiä poikki. Sen sijaan kuva antaa liian aurinkoisen kuvan pohjan ja peräkontin pohjan kunnosta. Se pitää rakentaa kokonaan uudelleen, ja tähän tarkoitukseen kaipailin sitä runkojigiä. Ainoa mikä on selkeästi ikävä korjata on takalasin päällä oleva kattokouru, sen joutunee askartelemaan itse. Parhaimpana puolena tässä on se että ainakin tiedän mihin olen ryhtynyt. Ei tule niitä huokauksia jolloin tajuaa vasta jälkikäteen että joutuukin tekemään kaiken itse ja alusta. Ja että nyt on pihassa toimiva Mini jolla saa kaikki ajohalut tyydytettyä... Osat tuossa pitäisi olla lähestulkoon kaikki paitsi takakelkka tykötarpeineen. Ja näiden viiden vuoden aikana on omakin varaosahylly kasvanut ihan hyviin mittoihin. Jopa niitä lasisarjoja taitaa olla useammatkin...ja tuossa oli kaikki lasit mukana. Somerolle tultaneen jos nykyaikataulu pitää loppuviikon osalta kutinsa...on tämäkin lomaa, kiire joka suuntaan. Tämänhetkinen tavoite on tehdä autosta täysin alkuperäinen. Katsotaan miten mieli rakentamisen edetessä muuttuu... Kyllähän se niin on että toiset tykkää äideistä ja toiset tyttäristä, toiset haluaa "pientä laittoa" ja toiset haluaa pelastaa paalaukselta täysin valmiita tapauksia... Kunhan saan tuon lehden taas painokuntoon, niin voin sen jälkeen päivittää kotisivuille projektipäiväkirjaa myös tästä 'kuusnelosesta'
koirankoppi Kirjoitettu 22. Heinäkuuta, 2010 Raportoi Kirjoitettu 22. Heinäkuuta, 2010 Hyvää on myös se, että se on vielä vanha kumijousinen. Huomaat myös hitsaillessasi, että ne vanhat kopat on vielä tehty ihan oikeasta pellistä. Etumaskipeltikin taitaa olla alkup. jossa pyöreäkulmainen alahelma. Mulla on sitten se varaosakirja, jota voit lainailla ja kartottaa mitä pitäisi löytyä, jos alkup. meinaat.
minorv8 Kirjoitettu 22. Heinäkuuta, 2010 Raportoi Kirjoitettu 22. Heinäkuuta, 2010 minkä värinen sisusta tossa on ? Mulla pitäis olla pari hyvää takapenkin verhousta jossain jemmassa.
Idefix Kirjoitettu 22. Heinäkuuta, 2010 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 22. Heinäkuuta, 2010 Sisusta on vaalean vihreä. Tuohon ulkoväriin on saanut ainakin ruskeita penkkejä, mutta tuossa on sellaisen karamellinvihreät penkit. Ja penkit on hyvässä kunnossa, lukuunottamatta takaselkänojaa joka on joskus spreijattu mustaksi...Täytyy kysellä minkälainen aine pehmittäisi spraymaalin, muttei tuhoa nahkaa... Ja pellit on oikeasti paksut, nuo lokaripellitkin on keulasta ihan hyvät, harmi vaan että kolmiopellin reunasta on ruostuneet läpi asti, joten vaihtoon mennee...
minorv8 Kirjoitettu 22. Heinäkuuta, 2010 Raportoi Kirjoitettu 22. Heinäkuuta, 2010 tavallinen jarruneste
Idefix Kirjoitettu 29. Elokuuta, 2010 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 29. Elokuuta, 2010 Noniin, ensimmäinen ilta tallissa vietetty uuden rojektin kimpussa. Nyt tuli itse asiassa vasta tutkittua että mitä tuli ostettua. Enimmäkseen yllätyksiä positiiviseen suuntaan, ne mitkä tuossa -70:ssä aiheutti paljon ylimääräistä työtä, kuten ikkukarmien, tuulilasin alakulman pellit ja kojelaudan ylänurkat, on tässä parempia. Peräkontin pohja ja koko oikeastaan koko auton pohja pitää rakennella uudelleen, mutta se ei ollut yllätys. Tässä muutama kuvanen. Pahiten on kärsinyt peräkontin ympäryspelti... Sen sijaan nämä peräkontin nurkkasaumat (pohjaa lukuunottamatta) sekä ennenkaikkea renkaan kaaret on lähes alkuperäisessä maalissa. Eli niitä ei tässä tarvitse vaihtaa. Vänkärin puoleinen takalattia on melkeimpä puhaltamalla kuntoon...tosin en tiedä alapuolelta kuinka ohueksi peltisitten puhalluksessa menee. Uudet pohjapellit on jo hankittu, saa nähdä tarviiko niitä. Helmat luonnollisesti menee uusiksi. Kuskin lattia ja poikittaispalkki on saanut vähän osumaa. Palkki oiotaan ja lattia vaihdetaan. Sisätilat on suht ok. Tarvii saada takapenkin selkänoja sekä kuskin penkki....anyone? Näitten peltien priimakunto helpottaa kovasti. Nämä oli 70:ssä ihan mädät... Siitäpä se sitten lähtee. Jos ensimmäinen vaihe olisi tukirungon rakentaminen sisälle sekä parannellun grillin kytkeminen Miniin. Parannellussa grillissä on ainakin 360 astetta pyörivät pyörät, sekä parempi läpivienti vartaalle. Siten että vartaan voi vetää pois kun takaluukun ja konepellin peltejä mallailee. Vanhassa oli varras hitsattu kiinteästi paikoilleen ja esim konepellin mitoitus oli vähän liian mittailua ja mittailua ja mittailua ja toivomista että pelti lopulta sopii kohdilleen... Lisää kuvia (noin 60) löytyy täältä: http://projektipaja.kotisivukone.com/al ... inmini1964
koirankoppi Kirjoitettu 30. Elokuuta, 2010 Raportoi Kirjoitettu 30. Elokuuta, 2010 Nyt laitat varmaan "ihan oikean" takakontin pohjan ;)
pensseli69 Kirjoitettu 30. Elokuuta, 2010 Raportoi Kirjoitettu 30. Elokuuta, 2010 Musta ei olis kyllä tästä lähtemään rakentamaan autoa, pahaa tekee kun kattelee kuvia. Pakko kirjoittaa että on varmasti huonommistakin rakennettu että kukaan ei pääse pätemään >:D No sivustakatsojalle ja tässä tapauksessa lukijalle mielenkiintoinen projekti luvassa, äläs sitten unohtele päivitellä kuulumisia!
jipeeki Kirjoitettu 31. Elokuuta, 2010 Raportoi Kirjoitettu 31. Elokuuta, 2010 Hullu mies. Mulla meinas tulla ressi kun joutui vääntämään 2 vuotta tota omaa, ei pysty noin isoa projektia ottaa ihan äkkiä. Ite otin pari suzukia (PV ja GSXR) talveksi työn alle, tulee valmista nopeemmin noitten 2-pyöräisten kanssa. Itse asiassa PV on jo viittä vaille valmis, kun "vähän" alottelin tässä talvea odotellessa. Voimia ja jaksamista ;)
Idefix Kirjoitettu 31. Elokuuta, 2010 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 31. Elokuuta, 2010 Heh, pienipä se on maailma. Minullakin on entisöinnin alla vm86 PV Suzuki, juurikin sellainen millä itse ajelin silloin aikoja sitten. Olen tässä etsinyt parisen vuotta täysin alkuperäisiä osia, ja nyt on kone purettuna tuossa tallin pöydällä. Minulla oli tarkoitus tehdä se kesällä, mutta niimpä se vaan aika meni johonkin muuhun. Ja muuten tästä projektista vaimokin nyt ihan kysymällä kysyi että "Miksi?" .... hetken aikaa raavin päätäni enkä löytänyt oikein tyhjentävää vastausta.. Mutta tämä Mini, joo, Älä Timo huoli, tasan varmasti tulee alkuperäinen kontin pohja, sellainen on tuolla luovuttaja-autosta jo irroitettu. Eikä tule yhtään näkyvää hitsisaumaa...eli toisin sanoen tätä olisi vähän tarkoitus nysvätä. Katsotaan kun kolme neljä vuotta on mennyt, alkaako mieli muuttua. Mutta nyt mennään kovasti tällä suunnitelmalla eteenpäin. Tällä autolla on historiaakin. Selvitin alkuperäisen omistajan, ja jäljet johti 60 luvun Tampereelle sekä Helsinkiin kuuluisan suvun tyttäreen ja hänen ensimmäiseen autoon. Oli aivan häkeltynyt kun kerroin että hänen ensimmäinen rakkautensa oli vielä jossain olemassa....(hän ei ole vielä nähnyt kuvia nykytilasta)...lupasi kaivella josko löytyisi kuvia auton alkutaipaleelta. Aika jännä, tuo 70 oli alunperin Kainuussa maatalon isännällä, ja tämä 64 on pyörinyt kuuskytluvun seurapiireissä. Hyvä esimerkki siitä että Mini oli koko kansan auto... Päivittelen tätä projektiviestiä sekä noita kotisivuja kunhan homma lähtee kunnolla käyntiin...
Turbo 69 Kirjoitettu 18. Syyskuuta, 2010 Raportoi Kirjoitettu 18. Syyskuuta, 2010 Minä en rupeis vaihtamaan noin suoria lokasuojia,vaikka helpompi putsata alta mutta se alkuperäisten peltien paksuus...uusien lokareitten istuvuus mitä sattuu.Tää oli vain oma mielipide,tsemppiä!
Idefix Kirjoitettu 18. Syyskuuta, 2010 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 18. Syyskuuta, 2010 Jep, ainakin tuo kuskin puolen lokari on aika lähellä sellaista että sen voi vielä käyttää...Joka tapauksessa ajattelin porata ne pistehitsiporalla irti ja katsoa mitä näkyy...Tuossa olen tutkinut vaurioita vielä ja tulipellin maton takaa paljastui vielä yksi pahempi ruostepaikka, mutta muuten olen likaisia nurkkia naputellut korimassasta puhtaaksi, ja sen alta on paljastunut kirkasta mustaa peltiä...muutama paikka jonka luulin jo hapanneen kokonaan, onkin täysin priimassa pohjamaalissa tehtaan jäljiltä... Nyt on auto kokonaan purettu ja uutta grilliä tehnyt. Tuleepa aika paljon helpompi käyttää tämä uusi...laittelen kuvia kun saan valmiiksi...
claymad Kirjoitettu 18. Syyskuuta, 2010 Raportoi Kirjoitettu 18. Syyskuuta, 2010 On kyllä varmaan nyt hienoa tehä tota toista projektia kun tietää millainen siitä pitäisi tulla ja jopa sen et miten joku kuuluisi tehdä. Täähän on sit ens keväänä mobiliassa ::) ::) ::)
Idefix Kirjoitettu 3. Lokakuuta, 2010 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 3. Lokakuuta, 2010 Juu Mobiliaan taas tähdätään... O0 Ainakin Grilli saatiin tänään paikoilleen, ja grilli on nyt sitten kehitysversio 2 eli MKII. Vartaan korikinnikkeitten tekoa: Takakiinnitys vähän yksinkertaisepi, ja sellainen että varras ei ole hitsattu nyt kiinteästi kiinni vaan sen saa pois kun tarvii... Ja etukiinnike sellainen että se ei tuki koko väliseinää moottorin ja ohjaamon välissä niinkuin entinen teki... ..ja kiinnitys jo olemassa oleviin reikiin.. ja vartaan lukitus/vapauttaminen tapahtuu nyt yhdellä kädellä ilman työkaluja...peräkärryn tukipyörän kiinnike uusiokäytössä.. Siitä se sitten lähti...
MikaJ Kirjoitettu 3. Lokakuuta, 2010 Raportoi Kirjoitettu 3. Lokakuuta, 2010 Vinkki jos meinaat vielä tehdä kehitysversion kolme grillistä :D Kaveri teki viimeiseksi sellaisen, mikä on laakeroitu ihan perus auton takanavoilla/jarruilla, lukituksena toimii käsijarrukahva ja orkkis jarrut. Toki Minissä nyt ei oo kunnon laakeroinnille niin hirveätä tarvetta, kun on niin köykäinen. Kaverin auto tuollainen täysikokoinen jenkki, öljytankkerista yksi kokoluokka pienempi.
Idefix Kirjoitettu 3. Lokakuuta, 2010 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 3. Lokakuuta, 2010 Juu, Naapuri juuri rakentelee myös grilliä ja peräkärryn pyörän laakerista nimenomaan. Sitä en ole ennen kuullut että jarrua olisi siinä käytetty...Noi jenkit tosiaan harvemmin on läpi auton vartaalla, vaan auton runkoon on rakennettu sellainen poikittainen palkki mihin laakerointi tulee..Toi Mini tosiaan painaa saman verran kun kaverin Chryslerin konepelti, joten tuo nokkapyörän lukko pitää auton oikeassa asennossa helposti, ja ilman työkaluja...
koirankoppi Kirjoitettu 4. Lokakuuta, 2010 Raportoi Kirjoitettu 4. Lokakuuta, 2010 Siitä se lähtee! Sillon se on tehtävä kun on polte suurimmillaan! Toi varras on kyllä ihan ehdoton juttu. Ite tuli vain aikanaan könyttyä pitkin lattioita ja tuettua kaikilla virityksillä eri asentoon. Ei muka viitsinyt ruveta vartaita touhuamaan, vaikka oli jo sellaisesta kuullutkin. Pelkässä työajassakin varmasti säästää valtavasti, saati mukavuudessa ja myös laadussa. Onko sen peräpellin suhteen mitään uutta?
LeeHarvey Kirjoitettu 4. Lokakuuta, 2010 Raportoi Kirjoitettu 4. Lokakuuta, 2010 Kuinka hyvin kori on tasapainossa tuolla vartaalla? Onko pahasti mahapainoinen?
Idefix Kirjoitettu 4. Lokakuuta, 2010 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 4. Lokakuuta, 2010 Suhteellisen hyvin tasapainossa...Ei kuitenkaan niin että auto pysyy asennossa kuin asennossa...eli kyllä se massulleen kääntyy jos ei kiristä. Mutta pointti on että yhdellä kädellä on voimaa kääntää autoa. Entinen oli selkeästi liian mahapainoinen, ja se johtui siitä että vartaan takakiinnitys oli liian ylhäällä. Nyt uudessa sitä laskin noin 7 senttiä (enemmänkin olisi voinut laskea, mutta sitten auto olisi ollut liian vinossa vartaassa)...Luulen että tuon optimimpaa ei oikein voi tehdä... Takapellin suhteen ei mitään uutta, pari MK2 tarjokkia oli mutta niissä on isompi takaikkuna joten ei sovi tähän. Kiitos vaan tarjoajille... VARMAAN jollain on latojen perukoilla mätä/kolaroitu MK1 josta liikenis peräpelti kiertoon. Tai vähintään takaikkunan ja peräluukun välinen kannas...muut on korjattavissa...
LeeHarvey Kirjoitettu 5. Lokakuuta, 2010 Raportoi Kirjoitettu 5. Lokakuuta, 2010 Itse en oikein ymmärrä miksi tuo tanko pitää ehdoin tahdoin vetää läpi. Kiinnitys on tietysti sellainen, että keulanvaihto onnistuu grillissä, mutta itse kuitenkin tykkään tuosta meidän yksilöstä, joka kiinnittyy kelkankiinnitteisiin. Mahdollistaa auton sisällä työskentelyn pohjaa tehdessä tai maalatessa. Lisäksi sama grilli sopi myös Vanille. :) Mutta niin tai näin, niin ehdoton värkki, jos tekee koritöitä. Eli jos vain ruuvaa kelkat irti ja peltitöitä on enemmän kuin kerkii tunnissa hitsaamaan, niin aina grilliin. :D
simonits Kirjoitettu 5. Lokakuuta, 2010 Raportoi Kirjoitettu 5. Lokakuuta, 2010 kun auton hitsaa grillissä ja sovitta luukut paikoilleen,niin pyörillä ollessaan luukut eivät sovi välttämättä yhtähyvin paikoilleen,jos haluu että luukut sopii virheettömästi paikoilleen niin sovitus aina pyörillä ollessaan.
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään