1300cc Kirjoitettu 1. Kesäkuuta, 2010 Raportoi Kirjoitettu 1. Kesäkuuta, 2010 Moi, Tutkikaapa. miten tuo uusi bensa sopinee ORGINAL - MINIin!! http://www.e10bensiini.fi/files/50/E10- ... toihin.pdf - linkki kertoo vain seuraavaa: Mini E10 soveltuu kaikkiin bensiinikäyttöisiin Mini-malleihin alkaen mallivuodesta 2000. Ja useimmat meistä ajaa ORGINAL MINIllä jotka ovat 2000 ja taaksepäin :o No, tarina jatkuu; esimerkkinä vanhat jo tuotannosta poistuneet mallit. Näiden mallien kohdalla on ohjeena, että E10-bensiiniä ei tule käyttää. Pysynemme siis 95E ja 98E versioissa.......
koirankoppi Kirjoitettu 1. Kesäkuuta, 2010 Raportoi Kirjoitettu 1. Kesäkuuta, 2010 Jossain vaiheessa lähitulevaisuudessa tulee vastaan aika, ettei 95/98 E bensaa enää saa ollenkaan huoltamoilta ja näitten vanhojen autojen käyttö on mahdollista vain jonkin "sikakalliin" lisäaineen kanssa tai "vanhaa bensaa" saa vain joistain harvoista paikoista tuplahintaan. Esim kaikkien työkoneiden päästömääräyksetkin (metsäkoneet) tiukkenevat lähivuosina niin , ettei edes tällähetkellä käytettävä polttoöljy eivätkä kaikki dieselit pysty täyttämään vaatimuksia, kaikista uudelleenkierrätyksistä ym.ym huolimatta. Olikos se seuraava IMMI Sveitsissä. Saako siellä enää vanhalla "isopäästöisellä" Minillä edes mennä joka paikkaan? ;)
1300cc Kirjoitettu 1. Kesäkuuta, 2010 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 1. Kesäkuuta, 2010 No mutta, saa tietenkin mennä. Ei tämä näin nopeaa ole! ;) Ja kyllä 95E ja 98E vielä pitkään riittää eikä hintakaan tupliin nouse ihan lähipäivinäkään! 8)
MikaJ Kirjoitettu 1. Kesäkuuta, 2010 Raportoi Kirjoitettu 1. Kesäkuuta, 2010 spekulaatioden mukaanhan 95E muuttuu E10prosenttiseksi ja 98E E5prosenttiseksi. Nesteen asemillahan 98E on ollut jo noin 5prosentin alkoholilisällä nelisen vuotta. 5prosentista ei pitäisi olla haittaa kumiosille, vaikkei ne suoranaisesti alkoholia kestäviä olekkaan, joten Miniin voi tankata tuota 98E:tä vielä tulevaisuudessa huoletta. E10:nen tankkaaminen sitten ei vaadi muuta kuin kumiosien uusimista polttoainepuolella alkoholia kestäväksi, sekä napsu suutinputkea alemmas. Niin, ja mitään lisäainetta ei taida markkinoilla olla minkä kanssa voisi tankata "epäsopivaan" autoon E10:iä. Ongelmahan on kumiosien alkoholin kesto, no tietty jos sitä lantraa alkoholittomalla bensalla 50/50 ;) Huoli pois siis, vanhan Minin saa helposti kulkemaan vaikka E85:lla. Muutenkin mikäli ei ole vaihdettu 20vuoteen polttoainepuolen kumiosia, niin nythän alkaa olemaan hyvä aika tehdä se huolto alkoholia kestävillä kumiosilla.
koirankoppi Kirjoitettu 2. Kesäkuuta, 2010 Raportoi Kirjoitettu 2. Kesäkuuta, 2010 Eipä tahdo nämä kaikki tällähetkellä myytävät "bensaletkutkaan" kestää nykybensaakaan vuotta kauempaa ;) En ole mikään asiantuntija, enkä ole asiaa mitenkään tutkinut ja kysynkin viisaammilta onko tosiaan niin, että nämä vanhan ajan "korkeapuristeiset","viritetyt" Cooper S kaasari kilpakoneet ym. ;), toimivat moitteetta tällä uudella polttoaineella, kun vain kumiosat on OK? Sittenhän ei mitään huolta. En tiedä faktoja, mutta eikös se Sveitsi ole missä ollaan ainakin menossa aika tiukkaan päästökuvioon?
MikaJ Kirjoitettu 2. Kesäkuuta, 2010 Raportoi Kirjoitettu 2. Kesäkuuta, 2010 Halpapaskabensaletkut eivät tosiaan kestä lyijyttömän polttoaineen lisäaineistusta, mutta eihän sitä mikään estä sitä niitä myymästä polttoainekäyttöön soveltuvina... Alkoholilliset polttoaineet sopivat erinomaisesti "viritettyihin" moottoreihin, esim E85:sen nakutuskestävyys on täysin omaa luokkaansa. Turboahdetuissa moottoreissa yleensä moottorin säätäjän hermot pettävät ennen kuin nakutusraja tulee vastaan, vapaastihengittävissä nakutusraja nousee vielä ahdettuja korkeammallekkin. E85:lla ainoa vaadittava säätötoimenpide on seoksen rikastaminen 35-40prosenttia, johtuen alkoholin pienemmästä energiatiheydestä. Hemmetti, 25litran tankilla ei enää sitten pitkälle pötkitä viritetyllä koneella :D
Mini1380 Kirjoitettu 2. Kesäkuuta, 2010 Raportoi Kirjoitettu 2. Kesäkuuta, 2010 Hemmetti, 25litran tankilla ei enää sitten pitkälle pötkitä viritetyllä koneella Ja mäkin menin just vaihtaan 35:n 30 litraseen.
LeeHarvey Kirjoitettu 2. Kesäkuuta, 2010 Raportoi Kirjoitettu 2. Kesäkuuta, 2010 Itsekään en asiaa tunne, mutta isot pojat puhui, että kaasarin ja sytkän säädöt menee uusiksi. Muuten kaiketi vaarana, että menee laihalle ja ... Bensan ja alkoholin lämpöarvot on eri.
koirankoppi Kirjoitettu 3. Kesäkuuta, 2010 Raportoi Kirjoitettu 3. Kesäkuuta, 2010 Jos tuollaiset arviot, että noin 40% enemmän pitäisi syöttää polttoainetta koneelle jotta toimisi, niin kyllä se käytännössä merkitsisi että ajot olisi aika pitkälle ajettu, ainakin päivittäiskäytössä. Ei ihan heti tulisi mieleen lähteä esim. IMM:i reissuun Minillä joka veisi polttoainetta Esim 15 l satasella. Näissä asioissa tosin olen ihan muitten vietävissä. En ole ajatellut, enkä ymmärtänyt itse asiasta mitään :o. Kunnon lyijyllisellä lentobensalla Minin kone kehrää niin mukavasti.... ;)
Sakke Kirjoitettu 3. Kesäkuuta, 2010 Raportoi Kirjoitettu 3. Kesäkuuta, 2010 Ei ihan heti tulisi mieleen lähteä esim. IMM:i reissuun Minillä joka veisi polttoainetta Esim 15 l satasella. Ai miten niin? 8) 8) 8)
MikaJ Kirjoitettu 3. Kesäkuuta, 2010 Raportoi Kirjoitettu 3. Kesäkuuta, 2010 Noh 15l/100km on vähän liioiteltua jos ei puhuta mistään kovasti viritetystä pelistä, matka-ajossa kuitenkin hyvin säädetty ja miedosti viritettykkin Mini pitää mennä 100% bensalla alle 7l/100km keskikulutuksella, tuohon kun lyödään 40% päihin niin ollaan vielä alle 10l/100km. 15l/100km meinaisi noin 11l/100km kulutusta bensalla, Mun 1800kg nelivetoinen muutamasatahevosvoimainen käyttöpelikin menee pienemmällä. Noi kulutusvertailut siis siihen verrattuna jos siirtyy bensasta E85:een. Jos siirtyy bensasta E10:een niin silloin polttoaineen lisä on noin 4%. Tosin Suomesta ei ole pitkään aikaan saanut muuta kuin E5 bensaa, joten jos auto on säädetty nykyisellä bensalla, niin polttoaineenlisä on enää max 2%. Tosiaan, Nesteen toimittamat bensat ovat jo monta vuotta sisältäneen noin 5% etanolia. Nestehän toimittaa leijonanosan raakabensasta Suomen asemille. Sytytyksen säätöihin ei ole pakko koskea mikäli haluaa siirtyä E85:een, koska sen puristuskestävyys on huomattavasti parempi kuin esim 99oktaanisen. Mutta hieman voi saada lisää voimaa ennakkoa lisäämällä.
Laza Kirjoitettu 13. Syyskuuta, 2010 Raportoi Kirjoitettu 13. Syyskuuta, 2010 Onko joku tiedustellut maahantuojalta minkälainen tuo soveltuvuus BMW:n tekeleisiin oikeasti on? Esim cooper vs. cooper S, R50/53 vs. R56.
skithund Kirjoitettu 13. Syyskuuta, 2010 Raportoi Kirjoitettu 13. Syyskuuta, 2010 www.e10bensiini.fi soveltuvuuslista kertoo: "E10 soveltuu kaikkiin bensiinikäyttöisiin Mini-malleihin alkaen mallivuodesta 2000."
Laza Kirjoitettu 13. Syyskuuta, 2010 Raportoi Kirjoitettu 13. Syyskuuta, 2010 Joo, mutta eipä se pidä paikkaansa muidenkaan merkkien kohdalla. Täytyypi kysellä lisää.
skithund Kirjoitettu 13. Syyskuuta, 2010 Raportoi Kirjoitettu 13. Syyskuuta, 2010 No niinpä tietysti. Ei pitäis koskaan luottaa tollaisiin listoihin. Kaimafoorumilla onkin useampi sivu juttua (ongelmia) gen1 kanssa... http://www.mini2.com/forum/first-genera ... blems.html
jiikoo Kirjoitettu 14. Syyskuuta, 2010 Raportoi Kirjoitettu 14. Syyskuuta, 2010 Ja useimmat meistä ajaa ORGINAL MINIllä jotka ovat 2000 ja taaksepäin :oTäälläpäin, missä meikäläinen asuu, tulee useammin vastaan noita 2000 ja eteenpäin valmistettuja. Miten lie rekisteröintitilastojen kanssa - eikös noita uudempia myydä vuosittain suunnilleen puolet siitä, mitä vanhoja on liikenteessä?
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään