Jump to content

Citroen DS3


JPTT

Recommended Posts

Kirjoitettu

Ajattelin aloittaa aiheen koeajokokemuksista tästä suoraviivaisesta minin kopiosta.

 

Hinnoittelu onen, cooperin ja cooper s:n kanssa on yhtenevää, DS3:ssa saa toisinaan enemmän leluja samaan rahaan. Tosin DS3 lisävarusteet on nekin kalliita.

 

DS3 on 2gen miniin verrattuna piirun pidempi ja korkeampi, myös ajoasento on korkeampi, ilmeisesti penkki on korkeammalla. Tilaa on siis paperilla hieman enemmän. Käytännössä kokoluokka on sama.

 

Itse vertasin 150 pollen sport chic 1,6turbo versiota cooper s:aan. Rengastuksena ds:ssa 205/45/17 bridgestone eli sama kuin minissä mut ei runflat...

 

DS3 moottori on käytökseltään minin kanssa identtinen. Kaasuvaste on suora ja puhtia on. Moottoritilassa intercooler on pystyssä, joten putkitus on periaatteessa lyhyempi. Kaikki nestesäiliöt tyngän konepellin alla on fiksummin sijoiteltu kuin minissä, muovisuojia on enemmän. Jotain on siis opittu.

 

Vaihteisto on ds3:ssa hyvä, mutta keppi ei yhtä tarkka kuin minissä.

 

Ajotuntuma on sit erilainen. Ohjaus DS:ssa on tarkka ja onnistunut, mutta jousitus ja alusta penkki mukaanlukien on piirun pehmeämpi kuin minissä. DS3 jousitus on kumminkin mielestäni onnistunut, kuopat ja kaikki sujuu ok.  Itse tosin pidän jämäkämmästä perus s alustasta minissä.

 

Sisusta on ds:ssä laadukas, ei kollissu ja helissyt. Penkit ovat sporttipenkeiksi aivan liian pehmeät. Kojelauta on makuasia, se on futuristinen sekamelska erilaisia muoveja ja erivärisiä led valoja, näytti kuin osa näytöistä oli erisävyisiä, vaikka tarkoitus on ollut saada samanvärisiksi. Ei häirinny, mutta kiillotettu muovilista häikii auringossa tuulilasiin varmasti.

 

Hifi popit ihan ok, mut yhtä "surkeat" kuin minissä. Rengasmelu tulee DS:ssäkin päällimmäisenä, mutta 80-120 vauhdissa auto oli mielestäni tuulensuhinoita poislukien hiljaisempi kuin cooper s. Minissä tuulensuhinoita ei tosin kuulu, joten siitä citroenille miinus..

 

Takapenkille mahtuu, jos kuski ei ole isokokoinen, tavaratila on hieman isompi kuin minissä. Näkyvyys ylemmästä ajoasennosta johtuen on ds:ssä parempi.

 

Mitä jäi siis käteen: Erittäin onnistunut mini kopio, joka miellyttänee pehmeämpää ja piirun hiljaisempaa kyytiä arvostavaa. Lisävarusteita ds:ään saa paljon, mutta ei yhtä paljon kuin miniin.

 

Sit laittaisinko saman rahan ds:ään kuin miniin. En, on kumminkin  eri asia ajaa minilla kuin citroen3:n coupe versiolla.

 

DS3 näyttää modernilta ja kauniilta, mutta kestääkö ulkonäkö aikaa, on toinen juttu. Arvo ds:ssa putoaa taatusti miniä nopeammin ja laadusta ei osaa sanoa kuin sen että huoltosopimus lienee paikallaan...

 

Eipä silti, jos olisin ostamassa käytettyä miniä, en jättäisi ds3 koeajoa väliin.

Kirjoitettu

Minissä ei tuulensuhinoita tosin kuulu...  No joo, ei ehkä suhinoita mutta aika hel...tin kova vihellys alkaa tossa 140-150 km/h. Itse siihen jo tottunut eli ei sekään oikeasti haittaa enää  8)

Kirjoitettu

Minissä ei tuulensuhinoita tosin kuulu...  No joo, ei ehkä suhinoita mutta aika hel...tin kova vihellys alkaa tossa 140-150 km/h. Itse siihen jo tottunut eli ei sekään oikeasti haittaa enää  8)

Eihän niin kovaa saa ees ajaa suomessa.

Kirjoitettu

Joo suljetulla moottoriradalla minäkin testasin...  :o

 

Ihan hyvä että gen3 minin kehitystä potkii persuuksille ees joku. VAGin A1 tulee olemaan se harmaavarpunen, jota verrataan lähinnä poloon ja nissan micraan.

Kirjoitettu

Jep, tiedän suomen nopeusrajoitukset ja niihin taas kova totutteleminen tulevana kesänä lomien aikana ;) Asun Luxissa ja saksan raja tossa n.30 km päässä. Siellä pääsee aina välillä nostamaan kierroksia 6. vaihteella.

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...