Jump to content

Rengas-, takuu- ja äänenvaimennusasiaa


Recommended Posts

Kirjoitettu

Mittasin iMetelit ajaessa oikealla kädellä pidellen puhelinta mikki menosuuntaan korvien korkeydella keskellä autoa. Tie oli jotain korpea jyväskylän ja tampereen välissä. 85db oli mittaussession keskiarvo.

OK. Asennan tuon softan. Mutta nyt täytyy kuitenkin muistaa että tuon softan tarkkuus voi olla lähinnä hupitasoa. Puhelin kun ei kuitenkaan ole äänenpainemittari ja mikrofoniyksilöissäkin voi olla isoja eroja.

 

Ei millään viittisi laittaa tonnikaupalla rahaa tuohon. Oliko Finikorin käsittely tyyris?

700 eurosta ollaan sovittu, mutta vielähän en ole duunia maksanut.  8)

Kirjoitettu

Ei tuohon "dB Volume Meter" -softaan voi luottaa. Olen mitannut tänään ajomelua kahdessa eri autossa. Toinen autoista on todella hiljainen ja toinen ei. Molemmissa autoissa tuo mittari ilmoittaa täsmälleen samoja 88-91dB arvoja vähän nopeudesta ja tien pinnasta riippuen. Kumpainenkaan auto tuskin oikeasti on näin meluisa.

 

Hiljaisemmassa testiautossa voi keskustella 120 nopeudessakin aivan samalla äänellä kuin huonetilassa vieressä istuvalle, mutta mittari ilmoittaa melutasoksi 91dB.

 

Tuskin nuo lukemat on edes sinne päin. Virhemarginaali on varmaan ±20dB. Eli aika sama olisi heittää tikalla "mittaustulos".

Kirjoitettu

Viestiketjun alkupään viestiin koskien Ford Fiestan vaimennusta pieni päivitys.

 

Eli auto on nykyisin kaverillani ja suoritetimme menneen viikonlopun ja kuluvan viikon alun aikana autoon lisävaimennusta.

 

- Tulipelti vuorattiin 3-4 kerroksella Silent Coatia + 10mm paksulla Bilteman äänenvaimennusmatolla.

- Oviin tuli 2 kerrosta lisää Silent Coat + Silent Coat Noise Isolator 8 matto.

- Taakse sivupelteihin tuli kerros Silent Coatia ja Bilteman 20mm vaimennusmatto.

- Lisäksi lattia tilkittiin aivan totaalisesti Bilteman 10mm matolla jo ennestään olleiden Vibroplast M1 + vajaan Biltemakerroksen lisäksi.

 

Auto on tällä hetkellä kyllä helkutin hiljainen ajomelun puolesta kokoluokkansa huomioiden. Jatkossa kaveri suorittaa vielä katon vaimennuksen sekä bitumilevyjen liimaamisen pyörien kaariin (ulkopuolelle). Melkein rohkenisin jo väittää että tässä lienee Suomen hiljaisin Fiesta.  ;D

 

Liitteeksi pari kuvaa tulipellin vaimennuksesta.

 

fiestan_tulipelti-1.jpg

Ihan aluksi pienimuotoinen purkutyö jotta tulipeltiin päästiin käsiksi...

 

fiestan_tulipelti-2.jpg

... vaimennusmateriaalit, lämmityslaite ja tukirauta paikalleen asennettuna

Kirjoitettu

Fiestan täytyy olla kyllä todella hiljainen! :D Vai meinaatte uskaltaa laittaa bitumilevyä pyörän kaariin.

 

Jos mini olisi ihan atomeina niin kyllähän kattokin kannattaisi laittaa.

 

Mä taidan kuuroontua tai sitten tiet alkaa tasoittua nastojen jäljiltä. Tänään tre-hki-tre -reissu sujui jo vähän kivuttomammin.

Kirjoitettu

Kerrotko ruostesuojauksesta kokemukset, kun olet sen tehnyt. Itsellä sama edessä jos auto jää pihaan.

Nyt on auto saatu takaisin Finikorin Stop Sonic käsittelystä. En huomaa ajomelussa mitään eroa, joten ei se kovin suuri vaimennus ole jonka se pohjaan ruiskutettava äänenvaimennusmassa (=fabertex) saa aikaan.

 

Varapyöräkotelon ja kontin pohjan vuorasin jo viikko sitten itse, joten se jäi nyt käsittelyssä tekemättä. Sen vaikutuksen huomasi rengasmelun suhteen selvästi, joten tuossa Finikorinkin käsittelyssäkin lienee suurin vaikutus juuri tuolla tavaratilan bitumimatolla vuoraamisella.

 

Ruostesuojauksesta en osaa muuta sanoa kuin että pohja näyttää olevan käsitelty ja pinta on kullanruskea. Ovien sisään kertoi ruiskuttaneensa kotelonsuoja ainetta, kuten myös takaluukun kynnyksen sisään. Autossa on sisällä tuon käsittelyn jäljiltä aika pistävä liuttomien haju. Täytynee ostaa vaikka Autoglymin odour eliminatoria hajut poistaaksen.

 

Kannattiko? Mielestäni ruostesuojauksen osalta kyllä, koska ei tuo ollut juurikaan sen kalliimpi kuin mikä tahansa muu tunnettu ruosteenestokäsittely. Äänenvaimennukselta ei mielestäni kannattanut tässä tapauksessa. Tavaratilan pohjan vuoraamalla saa saman vaikutuksen aikaan ja se on helppo itsekkin vuorata. Ehkä jossain heppoisemassa kotilossa tuo pohjan massaaminen olisi hyödyllisempi.

 

Käsittelijä sanoi auton pohjan olleen vielä täysin ruosteeton, joten käsittely oli hyvä tehdä ehjään pintaan. Autolla ikää nyt 2v ja takana 41tkm. Ruosteenestokäsittelyn vastustajat voivat siis vetää sen johtopäätöksen että maksoin aivan turhasta, mutta itselleni tuo kyllä antaa mielenrauhaa kun tietää ettei alustarakenteet happane ja kaikki pysyy alkuperäisessä lujuudessaan.  ;)

Kirjoitettu

Ei se suojaus hukkaan mee. Itsekin laitan, kun olen kaikkiin edellisiinkin ruosteettomiin autoihin laittanu, mutta tod. näk vasta ensi vuonna.

 

Se massahan on paras laittaa ruosteettomalla pellille....

 

Kuten mainitisit, ei minin melu tule ilmeisesti ns. ulkopelleistä vaan sisätilan peltien värähtelystä?

 

Pidentääkö tuo äänieristemassaus käsittelyaikaa?

Kirjoitettu

Taitaa tuo Silent coat ja Vibroplast M1 olla ihan samaa paitti että eri näkönen pinta. Samassa paketissa ne kuitenkin oli ja uusi paketti oli paljon halvempaa ainakin tukkupaketissa.

Omaan autoon käytin vibroplastia ja dynamat superlitea. Dynamatissa parempi liimapinta ja saa mihin muotoon tahtoo, tosin liikaa muotoillessa sormi menee kyllä läpi. Vibroplast vaimentaa huomattavasti paremmin. Itse laitoin koko autoon dynamattia ja suurin pintoihin vibroo päälle.

Nyt kun hifit on kiinni ja testattu niin kyllä se vaikuttaa,paine/ääni pysyy todella hyvin autossa eikä mikään paikka rämise. projekti osiosta lyötyy enempi juttua jos kiinnostaa lukea.

Kirjoitettu

Taitaa tuo Silent coat ja Vibroplast M1 olla ihan samaa paitti että eri näkönen pinta.

Samaa tavaraa, mutta Silent Coatin vahvuus kasvoi vähän M1:een verrattuna. Eli hinta ja laatu on nyt entistäkin parempi.

Kirjoitettu

Kuten mainitisit, ei minin melu tule ilmeisesti ns. ulkopelleistä vaan sisätilan peltien värähtelystä?

Pidentääkö tuo äänieristemassaus käsittelyaikaa?

Tai sitten se äänenvaimennusmassa on vain niin ohut kerros ettei se riitä vaimentamaan riittävästi jo vakionakin kohtuullisen hiljaista autoa. Sisäpuolelle tehty perusteellinen vuoraus auttaisi varmasti, mutta ihan heti en nyt taida jaksaa siihen ryhtyä.

 

Ei tuo vaimennusmassan ruiskutus lisännyt käsittelyaikaa niin paljoa että sen vuoksi olisi ylimääräinen vuorokausi mennyt. Eli auto oli 3 päivää käsittelyssä.

  • 3 viikkoa myöhemmin...
Kirjoitettu

Oventiivisteet clubmanissa vaihdettiin takuuseen aikanaan. Uudessa tiivisteessä on isompi huullos ja meteli loppui siihen. Vanhat vuotivat myös vettä sisään tietyissä olosuhteissa.

Eivät reagoineet huollossa pari-kolme viikkoa sitten mitenkään kun asiasta huomautin. Sitä vastoin menneenä torstaina samassa yhteydessä kun avasin clubioven paneelit kaiuttimia tutkiakseni, huomasin tiivisten olevan taitoksissa ovipaneelin alla. Oikaisin tiivisteen ja tien pinnasta nouseva ajomelu loppui sisätilassa tyystin. Erikoista, onkohan jossain huollossa aiemmin töpeksitty vai liekkö ollut jo tehtaalta lähtiessä väärin asennettuna (epätodennäköistä)?

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...