JPTT Kirjoitettu 6. Huhtikuuta, 2010 Raportoi Kirjoitettu 6. Huhtikuuta, 2010 Laaturenkaita kaikki kolme. Michelin on aina varma valinta. Kerrotko ruostesuojauksesta kokemukset, kun olet sen tehnyt. Itsellä sama edessä jos auto jää pihaan. 2 kerrosta vibroplastia kyllä toimii tosi tehokkaasti, tuo splen 3008 lie joku uusi materiaali? Ittellä dynamattia ja stingerin roadkilliä kokeeksi käytössä kun sain "halvalla", näyttäis toimivan yhtä hyvin kuin vibroplast. Dynamat on kyllä normaalisti sikahintaista.
Guest Huikko Kirjoitettu 6. Huhtikuuta, 2010 Raportoi Kirjoitettu 6. Huhtikuuta, 2010 Oventiivisteet clubmanissa vaihdettiin takuuseen aikanaan. Uudessa tiivisteessä on isompi huullos ja meteli loppui siihen. Vanhat vuotivat myös vettä sisään tietyissä olosuhteissa. Energy saver on noista renkaista hiljaisin. Nopeusluokaksi kannattaa ottaa pykälää pienempi kuin mitä tehdas vaatii. Ei aiheuta toimenpiteitä suomessa.
jvuotila Kirjoitettu 7. Huhtikuuta, 2010 Raportoi Kirjoitettu 7. Huhtikuuta, 2010 Kerrotko ruostesuojauksesta kokemukset, kun olet sen tehnyt. Itsellä sama edessä jos auto jää pihaan. OK, laitan viestiä tänne. Saan auton massattuna ja ruostesuojattuna takaisin ajoon kuukauden kuluttua, joten hetki menee... 2 kerrosta vibroplastia kyllä toimii tosi tehokkaasti, tuo splen 3008 lie joku uusi materiaali? Huomasin eilen mallin vaihtuneen Splen 3004:ksi (puolet ohuempi materiaali). Splen 3004 on hieman telttapatjan tyyppinen solumuoviyhdistelmä, jonka pitäisi vähentää tehokkaasti mm. kaikua. Dynamat Dynaliner on vastaavan tyyppinen tuote, joskin kalliimpi kuten Dynamatit yleensä. Voi olla laadukkaampi.
jvuotila Kirjoitettu 7. Huhtikuuta, 2010 Raportoi Kirjoitettu 7. Huhtikuuta, 2010 Oventiivisteet clubmanissa vaihdettiin takuuseen aikanaan. Uudessa tiivisteessä on isompi huullos ja meteli loppui siihen. Vanhat vuotivat myös vettä sisään tietyissä olosuhteissa. Okei, nyt on viimeinen hetki koettaa vielä takuuseen näitä. Aika ikävä kohina sieltä tiivisteen välistä ajaessa kuuluu, joten tuskinpa noita on vaihdettu :'( . Täytynee soitella ja kysyä voisiko asialle tehdä jotain samassa huollossa joka on varattu 3 viikon päähän ikkunaongelman vuoksi. Energy saver on noista renkaista hiljaisin. Nopeusluokaksi kannattaa ottaa pykälää pienempi kuin mitä tehdas vaatii. Ei aiheuta toimenpiteitä suomessa. Energy saveria mietin jo edelliseen autoon pari vuotta sitten, mutta jäi nyt hankkimatta. Taitaa olla minun valinta, koska tuo on houkuttanut tähänkin saakka eniten. Saksassa näyttää olevan 195/55/16" T-nopeusluokituksella 340€/sarja + tk. Taitaa tulla aika paljon halvemmaksi kuin hankkia täältä Härmästä vaikka laskee rengastyöt päälle. Halvin tarjous parin viikon takaisen kyselykieroksen jälkeen oli 600€ alle asennettuna.
Guest Huikko Kirjoitettu 7. Huhtikuuta, 2010 Raportoi Kirjoitettu 7. Huhtikuuta, 2010 600 on kova hinta. Pitää saada suomestakin edullisemmin. Itse en ole netistä renkaita tilaillut, mutta kai sieltäkin samaa kamaa tulee. Valmistuskuukautta ei pääse tarkastamaan samalla tavalla kuin paikan päällä pystyy. Ei nyt ole ote kädessä enkä muista, mutta olikos tuo T-nopeusluokka se mitä Minissä on alunperin? Rengas on jonkin verran halvempi/hiljaisempi matalammalla nopeusluokalla.
jvuotila Kirjoitettu 8. Huhtikuuta, 2010 Raportoi Kirjoitettu 8. Huhtikuuta, 2010 Tilasin Michelin Energy Saverin kumit saksasta. Toimituskuluineen 401 euroa, joten eiköhän nuo saa vielä rengastyöt päälle lisättynä ihan kohtuu hintaan allekin.
jvuotila Kirjoitettu 15. Huhtikuuta, 2010 Raportoi Kirjoitettu 15. Huhtikuuta, 2010 Tuli kumit. Viikolla 41 vuonna 2009 ovat valmistetut. Eli ei ne mitään aatamin aikuista varastoa olleet.
massee Kirjoitettu 16. Huhtikuuta, 2010 Raportoi Kirjoitettu 16. Huhtikuuta, 2010 Oon nyt ajanut ei-runflat-kesäkumeilla viikon verran. Täytyy sanoa että meteli on vieläkin liian kova, varsinkin jos ajaa samaa uraa muiden autojen kanssa. Taitaa olla dynamat-hommat edessä. http://www.northamericanmotoring.com/fo ... th-it.html Tuolla on juttua äänieristyksistä ja aika perusteellista kokeellista toimintaa äänieristämiseen liittyen. Joku esitteli myös työmäärän ja kustannusten näkökulmasta tehokkainta ratkaisua. Ameriikkalaisten mukaan suurin osa tiemelusta tulee rengaskoteloiden kautta. Amerikaanot ovat innostuneet dynamattaamaan lokasuojien peltipintoja, itse en ehkä tuohon lähtisi. Taidan itse purkaa sisälokasuojat, puhdistaa pellit huolellisesti ja sutia äänieristysmassat ja ruostesuojat siihen päälle. Sitten vielä sisälokarit takaisin päälle. Pitäisi auttaa. Seuraavaksi sitten ovet...
karipv Kirjoitettu 16. Huhtikuuta, 2010 Raportoi Kirjoitettu 16. Huhtikuuta, 2010 Taidan itse purkaa sisälokasuojat, puhdistaa pellit huolellisesti ja sutia äänieristysmassat ja ruostesuojat siihen päälle. Sitten vielä sisälokarit takaisin päälle. Pitäisi auttaa. Seuraavaksi sitten ovet... Kuulostaa fiksulta ratkaisulta työmääräänsä nähden. Jos olis joku fiksu paikka (ja varsinkin autonosturi, jolla saa auton nousemaan pyörät roikkuen), niin tekisin saman. Pistä raporttia homman jälkeen, että auttoiko.
JPTT Kirjoitettu 16. Huhtikuuta, 2010 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 16. Huhtikuuta, 2010 http://www.northamericanmotoring.com/fo ... th-it.html Tuolla on juttua äänieristyksistä ja aika perusteellista kokeellista toimintaa äänieristämiseen liittyen. Joku esitteli myös työmäärän ja kustannusten näkökulmasta tehokkainta ratkaisua. Ameriikkalaisten mukaan suurin osa tiemelusta tulee rengaskoteloiden kautta. Amerikaanot ovat innostuneet dynamattaamaan lokasuojien peltipintoja, itse en ehkä tuohon lähtisi. Taidan itse purkaa sisälokasuojat, puhdistaa pellit huolellisesti ja sutia äänieristysmassat ja ruostesuojat siihen päälle. Sitten vielä sisälokarit takaisin päälle. Pitäisi auttaa. Seuraavaksi sitten ovet... Toisten korvat on herkempiä kuin toisten. Itseäni ei rasita normi runflateilla kuin 120 kmh nopeus. Ehdottomasti ei äänieristysmattoa auton ulkopintaan, bitumimaton alle jää kuitenkin joitain kuplia ja vesi hiipii ulkopinnassa sen alle. Sisällä niin suurta vaaraa ei ole.. Ulkopintaan kuuluu ruosteensuojausmassa / vastaavan firman ääneneristysaine. Tuo jenkkiprojektin takaosan vuoraus on yllättävän helppo tehdä itse. Auton purku ei vie kauan ja dynamatin / vibroplastin asennus pari tuntia. Suurin urakka on pistää homma pakettiin, niin, että ei tullut tukittua mitään kiinnikettä, pohjan kondessireikiä ei saa myöskään tukkia. Viikonloppuhomma, vibroplastit maksaa koko autoon ehkä 300+ Euroa. Samalla vaivalla kannattaa laittaa 2 kerrosta sinne, minne voi. Itselleni riittää räminävaimennus bitumimatolla, tiedän kokemuksesta, että takaosan perusteellinen äänieristys johtaa helposti kierteeseen, jossa pitää tehdä sit koko auto, niin kuin huikolla... ;)
massee Kirjoitettu 16. Huhtikuuta, 2010 Raportoi Kirjoitettu 16. Huhtikuuta, 2010 Laitan kyllä raporttia jos innostun paikkoja purkamaan. Tampereella ei paljon kadun varressa laiteta, kotikonnuilla käydessä voisi asiaan paneutua vähän enemmän. Voi olla että tuo mun karvalakkimalli (one) on ylipäätään huonommin eristetty kun ässät. Ainakin omassa kärryssä melu käy hermoille. Jos taas ajaa urien sivussa, ei ole mitään ongelmaa. Vibroplast näyttää kohtuuhintaiselle, sellaista taakse voisi laittaakkin. Dynamat vaikuttaa kalliille, mutta toisaalta tuo homma tehdään vain yhden kerran. Mä oon hyvä jahkaamaan. Mitä mieltä olette mattojen liimaamisesta esimerkiksi ovien ulkopellien sisäpinnalle? Näinkin ilmeisesti tehdään, itseäni huolestuttaisi mahdolliset kosteusongelmat. Entä mikä olisi hyvä mömmöyhdistelmä sisälokareihin? Perän purkaminen on näyttänut ohjeissa aika helpolle.
jvuotila Kirjoitettu 17. Huhtikuuta, 2010 Raportoi Kirjoitettu 17. Huhtikuuta, 2010 Tein edelliseen autooni Ford Fiestaan aika perusteellisen äänenvaimennuksen Vibroplast M1:llä ja Bilteman 10-20mm paksuilla vaimennusmatoilla. Tulipeltiin en päässyt käsiksi sillä se olisi vaatinut kojelaudan purkamista ja sitä en viitsinyt tehdä. Tarkoitus oli tehdä se myöhemmin, mutta vaihdoinkin auton aika yllättäen 8). Ajomelu tippui todella reilusti, mutta kyllä siihenkin korva tottui. Jonkin ajan kuluttua jo mietti että onko tämä lainkaan hiljaisempi kuin ennen vaimennusta ;D ... Mutta kyllä se oli, viimeksi tällä viikolla istuin tuon auton kyydissä ja aika samaa tasoa melun suhteen kuin tuo Clubman vakiona. Liitän tähän muutamia kuvia tuon Fiestan vaimennusprojektista. Ainakaan vielä en taida olla riittävän motivoitunut purkamaan Miniä samalla antaumuksella ::)
JPTT Kirjoitettu 17. Huhtikuuta, 2010 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 17. Huhtikuuta, 2010 Voi olla että tuo mun karvalakkimalli (one) on ylipäätään huonommin eristetty kun ässät. Ainakin omassa kärryssä melu käy hermoille. Jos taas ajaa urien sivussa, ei ole mitään ongelmaa. Vibroplast näyttää kohtuuhintaiselle, sellaista taakse voisi laittaakkin. Dynamat vaikuttaa kalliille, mutta toisaalta tuo homma tehdään vain yhden kerran. Mä oon hyvä jahkaamaan. Mitä mieltä olette mattojen liimaamisesta esimerkiksi ovien ulkopellien sisäpinnalle? Näinkin ilmeisesti tehdään, itseäni huolestuttaisi mahdolliset kosteusongelmat. Entä mikä olisi hyvä mömmöyhdistelmä sisälokareihin? Eipä coopereissa äänieristystä ole sen kummemmin käytetty. Alusta ja pyöräntuenta on eri, periaatteessa ns. pehmeämpi alusta, en osaa sanoa vaikuttaako meluun ainakaan negatiivisesti. Vakiorengastus vaikuttaa paljon, onessa ei välttämättä vakiona ne parhaimmat kumit alla? Oven ulkopellin sisäpinnalle voi liimata. Sinne voi ensin laittaa ruosteenestoainetta esim tectyliä ja liimata sen päälle kuivettua, jos pelkää ruostetta. Oven kondenssipoistoreikiä pohjassa ei saa tukkia. Kotelosuojamassoista on ollu vertailu oikein tm:ssä. Tais olla niin että kaikki aineet oli hyviä.
jvuotila Kirjoitettu 17. Huhtikuuta, 2010 Raportoi Kirjoitettu 17. Huhtikuuta, 2010 Tuosta Vibroplast M1:stä. Tuote on poistunut ja uusi malli on nimeltää Silent Coat. Käytönnössä varmaankin aika sama tuote, hieman eri näköiseksi prässättynä ja materiaalin vahvuutta on kasvatettu. Eli nyt saa entistäkin vaimentavampana ja edullisemmin. Hinta-/laatusuhde alkaa olemaan sellainen ettei Dynamatin tuotteet enää oikein houkuta. Uudella tuotteella normaalihinta on 29€/laatikko ja ainakin muutamat kauppiaat tinkaa isompien erien hintoja ihan reilusti. Itse ostin juuri 12 laatikkoa hintaan 24€/laatikko. Silent Coat vaimennusmatto
karipv Kirjoitettu 18. Huhtikuuta, 2010 Raportoi Kirjoitettu 18. Huhtikuuta, 2010 Onko kenelläkään kokemusta tosta Tectylin Noice Stopping -peruskäsittelystä: http://www.tectyl.fi/noisestopping.htm
Guest Huikko Kirjoitettu 18. Huhtikuuta, 2010 Raportoi Kirjoitettu 18. Huhtikuuta, 2010 Mulle tehtiin tuo alustakäsittely + korroosiokäsittely ja sen lisäksi koko sisätilan käsittely. Suosittelen.
karipv Kirjoitettu 18. Huhtikuuta, 2010 Raportoi Kirjoitettu 18. Huhtikuuta, 2010 Niin no mä ajattelin lähinnä tota peruskäsittelyä eli pyöräkoteloiden sisäpintojen ja tavaratilan käsittelyä. Tuli vaan mieleen, että onkohan siitä vastaavaa hyötyä ja mitä se maksaa. Varmaan Huikko toi sun täyskäsittely hiljentää autoa erittäinkin paljon mutta mä en oo valmis maksamaan siitä kovin paljoa: koko ikäni kaiken maailman pikkuropposilla ajaneena oon ihan sinut ajomelun kanssa. No jos pikkukustannuksilla (muutamia satasia) sitä saa vähän pienenemään, niin mikä ettei.
JPTT Kirjoitettu 18. Huhtikuuta, 2010 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 18. Huhtikuuta, 2010 Edelliseen autoon teetätin tectylin ruosteenestokäsittelyn (2vrk kesti) koko autoon, ajomelua se ei vaimentanut. Ajomelu tippui ko. autossa n. 2db kun takakontin käsitteli vibroplastilla. Mutta melu tuli ko. pirssissä takaa. Olisi ruosteeneston yhteydessä pitänyt älytä pyytää äänenvaimennusmassat myös. Ilmeisesti auto on äänenvaimennus lisäkäsittelyn takia pajalla pidempään? Itseäni siis houkuttelisi jättää bitumimatot tälläkertaa asentamatta ja kokeilla ruosteenesto+vaimennusmassoja. (tectylin lupaus n. 2db lienee realistinen). Huikko taisi saada 3db yhteensä alas kun laittoi vielä matot. Massat tuo lisäpainoa 10-20 kg ja matot toisen mokoman vähintään lisää, eli jopa 50 kg.
Guest Huikko Kirjoitettu 18. Huhtikuuta, 2010 Raportoi Kirjoitettu 18. Huhtikuuta, 2010 3db saatiin mitattuna aikaiseksi ja se kannattaa enemmän kuin 1db:n pudotus puolikkaalla budjetilla. Menee vaan rahat hukkaan jos hakee melutason alennusta vajaalla käsittelyllä.
jvuotila Kirjoitettu 25. Huhtikuuta, 2010 Raportoi Kirjoitettu 25. Huhtikuuta, 2010 Aloittelin eilen projektin kaiuttimien vaihdon ja ovien vaimennusten kanssa. Tänään täytyy hoitaa duuni loppuun. Aika työläät on Minin ovipaneelit purkaa auki, mutta toisaalta kaikki muovikiinnikkeet on sen verran tukevaa tekoa etteivät ne rikkoudu kuin hölmöilemällä. Alla pari projektikuvaa (halli aika pimeä, joten kuvat on vähän huonoja) Silent Coat vaimennusmattoa ulkopeltiin kolme kerrosta ja pokattuihin pelteihin yksi. Lopuksi Silent Coat Noise Isolator 8 vaimennusmattoa yksi kerros tasaisiin peltipintoihin. Varapyöräkotelon vuorasin kahdella kerroksella Silent Coatia. Styroksinen kotelo jossa on mm. tunkki mahtui tuon jälkeen edelleen aivan normaalisti paikalleen.
massee Kirjoitettu 26. Huhtikuuta, 2010 Raportoi Kirjoitettu 26. Huhtikuuta, 2010 Hyvälle näyttää oviverhoilut. Muista laittaa raporttia tuloksista. Itse etsin vielä parasta mahdollista hinta-hyötysuhdetta ja sopivaa motivaatiota. Tänään ajellessa meinasi taas korvat räjähtää. Ihan hullu meteli. edit: Hommasin iphoneen db-mittarin. Ei varmastikaan ole maailman tarkin kapistus mittailemiseen, mutta muistaakseni lukemat olivat 85db paikkeilla kunnon urissa. christ.
massee Kirjoitettu 27. Huhtikuuta, 2010 Raportoi Kirjoitettu 27. Huhtikuuta, 2010 Laitanpa tänne linkin kun moni tuntuu ainakin harkitsevan vaimennusopereissönin aloittamista takakontti- ja penkinalusosastosta. Näin lähtee takapenkit irti: http://www.miniacal.com/remove_rear_seats/ Olisi hienoa jos ovipahvien irroituksesta olisi samanlainen tutoriaali.
jvuotila Kirjoitettu 27. Huhtikuuta, 2010 Raportoi Kirjoitettu 27. Huhtikuuta, 2010 Hyvälle näyttää oviverhoilut. Muista laittaa raporttia tuloksista. No ihan mutuna sanoisin että kontin pohjan vaimentamisella oli selkeä vaikutus, lähinnä rengasmelun taajuus muuttui matalammaksi. Ovilla aika sama vaikutus, mutta edestä ei itse rengasmelu juurikaan ovet vaimentamalla tippunut. Sensijaan kaiuttimet soi aivan pirun paljon paremmin. Koko soundi on reilusti napakampi ja selkeämpi. Siinä mielessä tuo ovien perusteellinen vaimentaminen oli nappisuoritus. :) edit: Hommasin iphoneen db-mittarin. Ei varmastikaan ole maailman tarkin kapistus mittailemiseen, mutta muistaakseni lukemat olivat 85db paikkeilla kunnon urissa. christ. Kerroppa tuo softa jonka latasin niin lataan sen omaan iPhone 3G:hen niin voin kertoa mitä tuo näyttää kunhan saan auton perjantaina takaisin Finikorin Stop Sonic käsittelystä. Autossa on alla edelleen alkuperäiset run flat renkaat jotka on epämiellyttävän äänekkäät. Tallissa odottaa Energy Saverit vielä kotvan aikaa kun pintaa orginaaleissakin näyttää olevan edelleen 5mm niin en raaski viskata savustamolle. >:( Olisi hienoa jos ovipahvien irroituksesta olisi samanlainen tutoriaali. No tässä ulkomuistista Clubmanin ovipaneelien irroitusohje (jos jotain unohtui, en ota vastuuta) 1. irroita ovikahvan alla oleva pieni muovinen pinni ulos vetämällä 2. irroita ovikahvan ympärillä oleva pyöreä muovikehys (lähtee vetämällä, voi auttaa jostain kulmasta vähän talttameisselillä) 3. aloita repimään paneelia irti etualakulmasta, paneeli on kiinni muovinastoin ja vaatii aika reilusti voimaa irrotakseen 4. irroita ovivalon kehys paneelista ja nosta paneeli pois 5. poista pyöreät kumitulpat jotta näet ikkunan nostimien kiskot 6. laske ikkuna niin alas että ikkunan kiinnityspultit (torx) tulevat näkyviin 7. poista pultit ja nosta ikkunalasi pois paikaltaan 8. irroita kaapelit liittimistään ... isomman kaiutinelementin voi irroittaa ettei sitä riko vahingossa 9. poista kaikki näkyvissä olevat sisemmän ovipaanelin kiinnityspultit 10. irroita käsinojan kuori (irtoaa ylätakalaidasta nostamalla) 11. irroita käsinojan alta paljastuva iso torx sekä muistaakseni käsinojan puolivälissä oleva pienempi tox pultti 12. irroita oven ylälaidassa olevien kumitiivisteet paikallaan pitävät pienet muovitulpat 13. irroita oven ja a-pilarin välissä oleva isompi kuminen neliön muotoinen osuus vetämällä 14. irroita kumin altapaljastuvat kiinnityspultit 15. nosta sisempää ovipaanelia varovasti pois paikaltaa ja irroita ovikahvasta lähtevä vaijeri varovasti "nostamalla" ... paina mieleen mistä välistä vaijeri oli pujotettu ja nosta sisempi ovipaneeli pois paikaltaa Kokoaminen päinvastaisessa järjestyksessä, MUTTA ikkunan paikalleen passaaminen vaatii vähän jumppaa. Eli ikkuna täytyy saada asettumaan hyvin tiivistettä vasten etu- ja ylälaidasta. Tuohon ei ole oikein muuta neuvoa kuin laita lasi paikalleen, ruuvit kiinni ja nosta lasi ylös. Jos ikkuna ei asetu paikalleen, löysää vähän pultteja ja liikuta lasia tarvittaviin suuntiin. Työn iloa!
karipv Kirjoitettu 27. Huhtikuuta, 2010 Raportoi Kirjoitettu 27. Huhtikuuta, 2010 edit: Hommasin iphoneen db-mittarin. Ei varmastikaan ole maailman tarkin kapistus mittailemiseen, mutta muistaakseni lukemat olivat 85db paikkeilla kunnon urissa. christ. No jos toi iMittari näyttää korvien korkeudella yhtään oikeeseen suuntaan, niin autosi mekkala on ihan hilkulla, että kunnolliset kuulosuojaimet olisivat paikallaan. Mistä hemmetistä siihen noin paljon ääntä tulee? http://fi.wikipedia.org/wiki/Melu
massee Kirjoitettu 27. Huhtikuuta, 2010 Raportoi Kirjoitettu 27. Huhtikuuta, 2010 Kerroppa tuo softa jonka latasin niin lataan sen omaan iPhone 3G:hen niin voin kertoa mitä tuo näyttää kunhan saan auton perjantaina takaisin Finikorin Stop Sonic käsittelystä. Autossa on alla edelleen alkuperäiset run flat renkaat jotka on epämiellyttävän äänekkäät. Tallissa odottaa Energy Saverit vielä kotvan aikaa kun pintaa orginaaleissakin näyttää olevan edelleen 5mm niin en raaski viskata savustamolle. >:( Softa oli tämä: http://itunes.apple.com/us/app/db-volum ... 32115?mt=8 Mittasin iMetelit ajaessa oikealla kädellä pidellen puhelinta mikki menosuuntaan korvien korkeydella keskellä autoa. Tie oli jotain korpea jyväskylän ja tampereen välissä. 85db oli mittaussession keskiarvo. Nopeus oli 90kmh. Minun täytyy käydä kirjurin kanssa heittämässä joku lenkki moottoritiellä että saan parempia mittaustuloksia. Taas tänään Kankaanpään tienoilta Tampereelle ajellessa tuli sellainen epätodellinen "ei vittu" -elämys että miten helevetissä tällainen meteli voi olla mahdollista. Auto on 2009 One, ajettu nyt 21k. Hyvä kuulla että jo peräosan vaimentamisella saadaan jotain aikaan, se on kuitenkin kohtuullisen helppo operaatio toteutettavaksi kerrostalon pihassa. Silent Coatit on helppo laittaa, eivätkä maksa mansikoita. Ei millään viittisi laittaa tonnikaupalla rahaa tuohon. Oliko Finikorin käsittely tyyris?
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään