skithund Kirjoitettu 6. Huhtikuuta, 2010 Raportoi Kirjoitettu 6. Huhtikuuta, 2010 Tänään kävin vuosikatsastuksessa ja hylsyhän sieltä tuli. "Pakoputkisto, jälkitarkastus. E-merkintä/TÜV-todistus, vaaditaan lisäselvitystä." ja kuukausi aikaa reagoida. Varmistin asian Milltekiltä, eikä putkisto ole tosiaan "EC/EG-hyväksytty". Mitäs nyt sit? Saanko syyttää vain itseäni, että en tajunnut helvetin kalliin/"tunnetun" putkiston olevan laiton Suomessa vaikka sitä myydään ilman mitään "ei katukäyttöön" mainintoja? Ei kiinnostaisi sijoittaa marmoritiskillä perseettömiä summia uuteen hyväksyttyyn putkistoon. Originaali downpipe+cat on sentään tallella, mutta cat-back meni aikoinaan kierrätykseen. Pisti sen verran *tuttamaan aamun katsastus-keikka, että piti tarkistaa vieläkö Laakkosella olis GP myynnissä... ei ollut - onneksi :)
johnny Kirjoitettu 6. Huhtikuuta, 2010 Raportoi Kirjoitettu 6. Huhtikuuta, 2010 ei tommosen takia uutta orkkis putkea kannata ostaa.. nyt joku toinen ässän omistaja vaa lainaa omastaan sitä putkea leiman ajaksi ja sen jälkeen taas omat romppeet kii. :D kättä vaa pystyyn ketä haluu lainata.. :)
Manke Kirjoitettu 6. Huhtikuuta, 2010 Raportoi Kirjoitettu 6. Huhtikuuta, 2010 Olikos ensimmäinen kerta kyseisellä putkella katsastuksessa? Itsellä kanssa Miltekin putki eikä ole ollut ongelmia katsastuksen kanssa ainakaan vielä. Pitäisi katsastaa oma Mini parin kuukauden sisään ja nyt alkoi pelottamaan ettei sekään mene enää läpi ;D Mulla on kyllä alkuperäinenkin putki tallessa vielä kyllä.
skithund Kirjoitettu 6. Huhtikuuta, 2010 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 6. Huhtikuuta, 2010 Ensimmäinen kerta koko putkistolla. Viime vuonna meni cat-back läpi ilman mitään sanomisia.
skithund Kirjoitettu 7. Huhtikuuta, 2010 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 7. Huhtikuuta, 2010 Mitenhän tuota AKE:n tiedotetta tulisi tulkita. http://www.ake.fi/pdf/ATT5-2005.pdf Tiedotteessa puhutaan, että katista tulisi löytyä tyyppihyväksyntä, mutta pakoputkessa sovelletaan vain melusaaste-mittausta? Ehkä soitan tuolle "tosi mukavalle" katsastus-sedälle ja kysyn mikä meni pieleen ;) I'm confused. Varaosana asennettava ja myytävä katalysaattoriAjoneuvojen rakenteesta ja varusteista annetun asetuksen muutoksen (1037/1998) mukaan varaosana asennettavan ja myytävän katalysaattorin on 1.10.1999 alkaen tullut olla EY-tyyppihyväksytty tai hyväksytty E-säännön 103 mukaisesti. Vaatimus koskee sellaista EY-tyyppihyväksyttyä autoa, jonka alkuperäinen katalysaattori korvataan varaosalla. Hyväksytyssä varaosakatalysaattorissa on oltava EY- tai E-tyyppihyväksyntämerkki. Hyväksyntämerkin on oltava selvästi luettavissa eikä se saa kulua pois Pakoputkiston muutokset ja meluarvojen selvittäminenKatsastajia muistutetaan, että erityisesti pakoputkistojen muutosten osalta tulee katsastuksessa kiinnittää huomiota meluraja-arvojen täyttymiseen. Auton melu voidaan tarvittaessa arvioida ohiajo-melumittauksella ja ilmeisen selvästi melurajan ylittävästä autosta on vaadittava muutetun pakoputkiston vaatimustenmu-kaisuudesta erillinen selvitys. Esimerkiksi 1.10.1996 tai sen jälkeen käyttöönotetun bensiinikäyttöisen henkilöauton (enintään 3500 kg) suurin sallittu ohiajomeluarvo on 74 dB(A), jonka ylittyminen enemmän kuin 3 dB(A):lla aiheuttaa katsastuksessa tarpeen saada lisäselvitystä meluarvoista (tyypillisesti ”tuning-muutoksia”).
Ioni Kirjoitettu 7. Huhtikuuta, 2010 Raportoi Kirjoitettu 7. Huhtikuuta, 2010 Konttorin vaihtoa suosittelisin, ellei katsastus olisi niin riistohintaista. Muutamia eri lähteitä käyttäen kerrotaan seuraavaa: AKE "Pakoputken vaihdon yhteydessä katalysaattori tulee tietysti säilyttää ja melut eivät saa olla autoa koskevia määräyksiä suuremmat. Varsinaista hyväksyntää ei vaihtoputkistolta edellytetä, mutta EU-tyyppihyväksyttyyn autoon ei saa tehdä sellaisia muuotksia, että se ei täyttäisi EU-tyyppihyväksyntävaatimuksia. Viimemainitun asian takia EU-tyyppihyväksyttyyn autoon vaihdettu pakoputkisto tulee olla E-/e-hyväksytty tai testattu vastaavien direktiivien mukaisesti. ( ks. LMp auton raketeen muuttamisesta 779/1998; 3§, 4 §, 9 § )" Kun taas Katsastajat.com:issa oli seuraavaa: K: Mistä vuosimallista eteenpäin katalysaattori ja putkiston osat (esim.äänenvaimennin) pitää olla e-tyyppi hyväksyttyjä? Autoni on 6/98 V: - Katalysaattorin tulee aina olla e-hyväksytty, muissa osissa e-hyväksyntää ei tarvitse olla. Tämä vastaus taas mailitse AKE:lta, kun kysyttiin pakosarjan vaihdosta EU-tyyppihyväksyttyyn autoon. AKE:ltä kun asiasta kysyin. Hei. Pakoputkiston vähäiset muutokset, mukaan lukien putkiston kahdennukset, ovat sallittuja seuraavin edellytyksin: a) auton melu ei muutoksen jälkeen saa ylittää meluarvoja, jotka olivat Suomessa voimassa auton käyttöönottoajankohtana tai 85 dB(A) taikka, mikäli auton kokonaismassa on suurempi kuin 3500 kg, 92 dB(A), pienemmän arvon ollessa määräävä; b) pakoputken pään tai päiden on halkaisijaltaan ja sijoitukseltaan oltava rakenneasetuksen määräysten mukainen; ja c) katalysaattorin saa asentaa, mutta sitä ei saa poistaa, mikäli se on välttämätön autoa koskevien pakokaasupäästömääräysten täyttämiseksi; mikäli putkisto kahdennetaan, on myös katalysaattorit kahdennettava. Auton on kuitenkin täytettävä myös muutoksen jälkeen sitä koskevat pakokaasupäästövaatimukset. Pakosarjan E-hyväksynnästä ei ole erikseen mainittu. Tällöin sitä ei voida erikseen vaatia.
skithund Kirjoitettu 7. Huhtikuuta, 2010 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 7. Huhtikuuta, 2010 Konttorin vaihtoa suosittelisin, ellei katsastus olisi niin riistohintaista. Halvempaa se konttorin vaihtaminen taitaa olla kuin uusi putkisto, mutta onnistuuko konttorin vaihtaminen enää tässä vaiheessa? Eikös niillä ole pakostakin joku atk, josta näkee että herra on ollut jo kerran yrittämässä.
Ioni Kirjoitettu 7. Huhtikuuta, 2010 Raportoi Kirjoitettu 7. Huhtikuuta, 2010 Konttorin vaihtoa suosittelisin, ellei katsastus olisi niin riistohintaista. Halvempaa se konttorin vaihtaminen taitaa olla kuin uusi putkisto, mutta onnistuuko konttorin vaihtaminen enää tässä vaiheessa? Eikös niillä ole pakostakin joku atk, josta näkee että herra on ollut jo kerran yrittämässä. Mitä olen noiden turbovehkeiden kanssa pelannut viime vuosina (yllättäen on konttorien vaihtoja joutunut tekemään esim. välijäähdyttimen vaihdon takia), niin eipä ole ennenkään hylkäystietoja syötetty yleisiin tietokantoihin, ellei kyseessä ole ollut vakava syy. Tällä en kuitenkaan sitä sano, etteikö näin voisi olla. On taas kohdalle osunut yli-innokas inssi.
Mini1380 Kirjoitettu 7. Huhtikuuta, 2010 Raportoi Kirjoitettu 7. Huhtikuuta, 2010 Auton täytyy putkistomuutoksen jälkeen suoriutua päästövaatimuksista, tällä tarkoitetaan VTT:n/vastaavan mittauksia ei katsastuskonttorin tekemiä jotenkin jaksan epäillä että auto suoriutuisi noista kyseisillä muutoksilla ja katsastusmies voi vaatia todistusta päästöistä.
Guest Huikko Kirjoitettu 8. Huhtikuuta, 2010 Raportoi Kirjoitettu 8. Huhtikuuta, 2010 Auton täytyy putkistomuutoksen jälkeen suoriutua päästövaatimuksista, tällä tarkoitetaan VTT:n/vastaavan mittauksia ei katsastuskonttorin tekemiä jotenkin jaksan epäillä että auto suoriutuisi noista kyseisillä muutoksilla ja katsastusmies voi vaatia todistusta päästöistä. Juuri näin. Ainakin Tampereella ovat ottanet tiukemman kannan kaikkiin asioihin mitä on katsottu vuosia ns läpi sormien. Nykyautossahan on pykälät oikeastaan aika tarkat siitä mitä saa muuttaa ja mitä ei. Ihan hyvä niin. En silti usko että toisella konttorilla on tietoa asiasta, suosittelisin sitä nyt ensi hätään. Eli aloittaa nollasta toisella konttorilla.
skithund Kirjoitettu 21. Huhtikuuta, 2010 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 21. Huhtikuuta, 2010 Unohtanut aivan päivittää tilanteen. Kävin toisella katsastusasemalla, jossa dialogi inssin kanssa meni jokseenkin seuraavasti: Inssi: Oletko käynyt jossain toisaalla näyttämässä, kun kone piipittää? Minä: Kävin A-katsastajilla viikko sitten Inssi: Mistäs kiikasti? Minä: Ei pidetty pakoputkistosta, joten tulin tänne, missä viimeksi meni läpi Inssi: Eihän tästä edes lähde kova meteli... ja hyvin tehty. kului tovi, kun inssi syynäili lampulla lisää auton alla Inssi: Täällä on kuskin puolelta alatukivarren pusla täysin muusina, eikö sitä huomattu siellä? Minä: Ei huomattu, eikä huomattu Laakkosella huollossa n. kuukausi sitten Inssi: Siellä toisella asemalla on siis puututtu tärkeisiin asioihin... Inssi: No, se pusla on rikki ja siitä tulee hylky. Jälkitarkastus on 25€. Laakkosella todettiin, että kakkoshuollossa olisi pitänyt moinen puslaongelma huomata ja tulevat vastaan uuden huollon hinnassa ja katsastuksen jälkitarkastuksen hinnan korvaavat. Hyvinhän tämä kai meni :) Juhazi 1
Mini1380 Kirjoitettu 21. Huhtikuuta, 2010 Raportoi Kirjoitettu 21. Huhtikuuta, 2010 Hyvä näin, välillä insseiltäkin löytyy ymmärrystä auton rakentelulle ja viilaamiselle.
karipv Kirjoitettu 21. Huhtikuuta, 2010 Raportoi Kirjoitettu 21. Huhtikuuta, 2010 Kyllä tuo on ihan ***vetinmoista koheltamista Laakkoselta. Ihan sama juttu, kun Autokeskus väitti oman pirssini takapään kolinan syyksi hinausköyden irrallista koukkua. Ilmeisesti eivät edes tsekanneet kallistuksenvakaajaa kiinnityksineen, josta todellinen syy löytyi. Multa ei löydy ymmärrystä :-X
scooper Kirjoitettu 21. Huhtikuuta, 2010 Raportoi Kirjoitettu 21. Huhtikuuta, 2010 Hyvinhän tämä kai meni :) Joo.. niin voisi sanoa ;D Itse tosin en olisi laittanut alkuperäisiä puslia
skithund Kirjoitettu 21. Huhtikuuta, 2010 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 21. Huhtikuuta, 2010 Itse tosin en olisi laittanut alkuperäisiä puslia Ajattelin tilata Lohenilta tuon niiden tekemän Powerflex-setin, jossa on ilmeisesti kaikki tarpeelliset polyuretaanista, jotta saan mökille jotain tekemistä kesäksi. Koska täällä kotosalla ei ole mitään paikkaa ruuvailla, niin mennään jälkitarkastukseen Laakkosen huollon avituksella. Näkeepähän sitten samalla, olenko perinyt mitään geenejä faijalta, jolla oli mitä milloinkin projektia autotallissa. Ehkä pian saan kipinän ja pihasta löytyy classic minin ahjo :)
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään