Jump to content

Minin ongelmat?


Alfred10

Recommended Posts

Viime viikonlopun pohdin -08 Cooperin hankintaa. Paljon googlasin, ja Foorumin kirjoituksia lukiessani tuli aika paljon epäilyjä Minin hankinnan suhteen - ikkunaongelmat, moottorin hyytyminen, jäätyvät jarrut ym ! No, parin koeajon jälkeen monta vuotta sitten herännyt ajatus hankkia Mini sitten kuitenkin toteutui. Muutaman päivän kokemuksen jälkeen ei muita kommentteja kuin "ajamisen iloa"  :D.

 

Jäin kuitenkin miettimään sitä, että nämä ongelmalähtöiset kirjoittelut ehkä pelottavat uusia Mini-ostajia. Ainakin osaltani auto melkein jäi hankkimatta ... Ymmärrän kyllä, että on hyödyllistä vaihtaa kokemuksia ongelmista ja niiden ratkaisuista, mutta ainakin itse olisin kaivannut enemmän kannustusta Minin hankintaan - Forumia kuitenkin pitävät todelliset Mini asiantuntijat. Ehkä sellaiset kirjoitukset kuuluvat Forumin toisille palstoille mutta toisaalta en ole vastaavissa määrin nähnyt kannustavia kirjoituksia. Olkoon tämä kuitenkin sellainen!

Link to comment
Share on other sites

Joo, usein kirjoittelussa korostuu negatiiviset puolet, mutta se on ihan ymmärrettävää, koska kyllähän tuollaiset vaivat, joita täälläkin on käsitelty, varmasti ottavat päähän aika raskaasti. Hyvä niistäkin on tietää, jos omaan kulkupeliin tulee jotain vastaavaa. Tietäähän ainakin kertoa korjaamolla, että nää taitaa olla yleisempiäkin ongelmia ko. automerkillä.

 

Mulla ei kyllä ole ollut valittamista omasta vuoden -06 Cooperistani. Neljä vuotta ajeltu kesät ja talvet eikä mitään isompaa kremppaa. Olenkin jotenkin ollut käsittävinäni, että ongelmia esiintyy enemmän uuden korimallin Cooper S:ssä kuin normi-Cooperissa tai Onessa. Ymmärsin, että säkin olet hommannut nimenomaan tavallisen Cooperin. Eipä siinä ilmeisesti pitäiskään olla mitään kummempaa, toivotaan ettei mitään ilmenekään. Ja ilmeisesti Ässäänkin on tehty parannuksia viimeisimpiin versioihin, joten ehkä semmoisenkin vois uskaltaa hankkia...

Link to comment
Share on other sites

Onnittelut hyvän auton hankinnasta.

 

Ikkunoiden korjaus (uusi jalkatilan yksikkö) maksaa takuun ulkopuolella n. 200 Eur.

 

Cooperin moottori on lähes ongelmaton. Ässän ei.

 

Mielestäni merkin luotettavuus on suoraan verrannollinen korjaus ja takuupalveluiden toimivuuteen.

 

Se että Minissä on ns. tyyppivikoja runsaasti ja niihin löytyy korjaukset, ei ole mitenkään poikkeuksellista. Ongelma on se että niitä vähätellään, eikä niitä korjata maahantuojan toimesta, kuin pitkän vetkuttelun jälkeen.

 

Minillä ei ole ollut yhtään takaisinkutsukampanjaa. Kummalista, eikö?

 

Vaikka forumeilla käsitellään helposti ongelmia, on huolestuneelle kuluttajalle kumminkin suuri ilo ja helpotus löytää tietoa edes jostain, jos marmoritiskillä / auton myyjän toimesta yritetään tarjota valohoitoa.

 

Itku olisi suurempi, jos pettyneenä tuleekin ostettua jotakin sellaista, jota ei ole osannut odottaa.

 

Esim. 1.gen ja 2.gen tyyppiviat ovat hyvin erilaisia. Mm. 1.gen xenon ongelmat ratkaistiin siirtämällä valot pois konepellistä 2.gen mallissa, xenonit kun ei kestä konepellin kiinnilaittoa...

Link to comment
Share on other sites

Ainoat ongelmat omassa -04 ässässä ovat olleet takaluukun/kahvan ruostuminen ja apukuskin ovikahva, joka talvella tuppasi jäämään pohjaan. Vaihdatin kahvat uudempiin malleihin (kiikkumekanismi), joten ovetkin aukeavat taas moitteetta. Xenonitkaan eivät ole reistailleet *kop*kop*.

 

Ärsyttävät kojelaudan muovien narinat olisi korjattu takuun piikkiin pehmuste-setillä, mutta olin liian myöhään matkassa (kampanja päättynyt talvella 2007). Tilasin setin (hintaa muutama kymppi), joka odottaa kesän asennus-sessioita miljoonan muun palikan ohella.

 

Laakkosella huollot ja jälkiasennusvarusteiden asennukset/tilaukset ovat sujuneet varsin moitteetta, mutta onpa sinne sitä rahaakin kannettu. Harmillista luettavaa nuo uudemman Minin jarrujen jäätymiset, konenakutukset yms. Nyt kun nuo ongelmat on saatu ratkottua uudemmilla osilla - tuleekin Miniltä uudet moottorit 2011 malleihin :) Mikäli ei ole vielä tutustunut 2011 päivitykseen, niin MotoringFilessä on pitkä artikkeli aiheesta.

 

Edellinen autoni oli pakasta napattu uusi Citroën C4, jossa olikin ongelmia niin paljon, että päätin purkaa koko työsuhdeleasing-sopparin, vaikka siitä tulikin useampi tonni maksettavaa. Mielenkiintoiset takaisinkutsutkin puhuivat laadun puolesta: jarruputkien tarkistus, kaasupolkimen tarkistus, abs/aibag-tietokoneiden tarkistukset. Viimeinen naula arkkuun tuli, kun auton moottorin alla oleva suojamuovi pamahti auki 115km/h vauhdissa. http://www.flickr.com/photos/skithund/458518714/

 

Huolettomia kilometrejä Minillä takana 50000km, edellisellä omistajalla 22500km (ajettu yht. 72500km). Edellinen omistaja piti autoa kuin kukkaa kämmenellä - ei konepesua, ei ajoa talvella jne, joten perin erittäin hyvin pidetyn yksilön. Edellinen omistajakin vaihtoi JCW versioon, ei olisi kuulemma luopunut muuten.

 

Ehkä paras ostokseni koskaan :) Minillä ajon hauskuus ja mukavuus pistää hymyilyttämään aina.

 

Kesää odotellessa...

Link to comment
Share on other sites

Aiemmin lähinnä japanilaisia ja eurooppalaisia autoja omistaneena olen törmännyt tähän bmw:n omituiseen huoltofilosofiaan:

 

Kärjistäen:  :'(

 

- Asiakas menee huoltoon ja sanoo, että renkaassa on naula, rengas on pahasti revennyt ja rengas pitäisi vaihtaa.

- BMW huolto kytkee auton tietokoneeseen, joka sanoo että renkaanpaine on alhainen, tietokone kehottaa lisäämään renkaaseen ilmaa.

- Asiakkaan pyynnöstä huolimatta renkaaseen laitetaan vain lisää ilmaa ja pyydetään tulemaan huoltoon uudestaan, jos vika ilmenee uudestaan...

 

Computer says: no...

Link to comment
Share on other sites

kummalta kuullostaa jos auton vie korjaamoon ja korjaamo ei toteuta asiakkaan toivomuksia auton laiton suhteen, jos maksaja on selvillä ja halukas maksamaan kitisemättä laskun,toimiihan merkkikorjaamot kumminkin tulosvastuullisina,takuukorjaukset ovat eri asia.itse tilasin varaosija miniini ja sain todella hienoa palvelua laakkoselta,eikä osat maksanut mielestäni sen enempää kuin muihinkaan autoihin,olen miniin ja varaosapalveluun todella tyytyväinen :)

Link to comment
Share on other sites

Onnea auton hankinnasta. Minä varsinkin olen täällä kirjoitellut paljonkin noista negatiivisista asioista. Mini on hyvä auto silloin kun se toimii. Nykykokemuksien perusteella kuitenkin voin sanoa että tuskin tämä nykyinen on kovin nopeasti vaihtoon menossa. Ostaisinko vielä joskus uuden minin? Se onkin sitten vaikeampi kysymys. Ainakaan ns. uuden mallisarjan ensimmäisiä autoja en enää osta valmistajasta riippumatta.

Link to comment
Share on other sites

kummalta kuullostaa jos auton vie korjaamoon ja korjaamo ei toteuta asiakkaan toivomuksia auton laiton suhteen, jos maksaja on selvillä ja halukas maksamaan kitisemättä laskun,toimiihan merkkikorjaamot kumminkin tulosvastuullisina,takuukorjaukset ovat eri asia.itse tilasin varaosija miniini ja sain todella hienoa palvelua laakkoselta,eikä osat maksanut mielestäni sen enempää kuin muihinkaan autoihin,olen miniin ja varaosapalveluun todella tyytyväinen :)

 

Kärjistäen:

 

Asiakkaalle varataan nykyään huoltamolla x minuuttia huoltoaikaa. Jos auto ei tule x minuutissa kuntoon, pyydetään asiakasta varaamaan uusi aika. Riippumatta siitä, onko tässä toimintamallissa järjen häivää.

 

Jos asiakas on kertonut, että renkaassa on naula, uskotaan mieluummin tietokonetta, että siellä on liian alhainen paine..

 

Sitten on bisnespuoli:

 

Jos BMW etädiagnostiikka suosittelee takuukorjaukseen softapäivitystä, vaikka autossa on fyysinen vika, tekee korjaava huoltoliike fyysisen korjauksen omaan piikkiin, bmw ei sitä korvaa. Tästä johtuen korjaava liike tekee siis softapäivityksen, koska bmw sen maksaa. Sama softarumba jatkuu kunnes huoltoliike ja bmw riitelevät keskenään, kuka maksaa fyysien korjauksen. Sanotaan näin että nimeltä mainitsematon huoltoliike asiasta on minua valaissut. Jos takuuhuoltoja alkaa olla mittarissa enemmän, on asiakas erittäin epätoivottu bmw:lle. Siellä ilmeisesti toivotaan, että valistunut kuluttaja vaihtaa autoa ja homma hautautuu.

 

Huikon kanssa samaa mieltä, että ns. lastentauteja täynnä olevaa ensimmäisen vuoden mallia ei kannata ostaa. 2.gen cooper s ei tullut tosin valmiiksi 3 vuoden aikanakaan.

 

Nostan hattua japanilaisten autovalmistajien asenteelle tänä päivänä. Siellä lähtölaukaukset takaisinkutsuille tehtiin 90-luvun alussa muistaakseni mitsubishin toimesta, kun markkinoille oli toimitettu isoja kappalemääriä sontaa...

 

Itse olen avoimesti kertonut, että 2.gen MCS on ollut huonolaatuisin auto, jonka olen koskaan omistanut. Ranskalaisista autoista olen sentään pysynyt erossa ihan tuttavapiirin karmeitten kokemuksien pohjalta.

 

Minillä on silti kivaa ajaa, mutta kuinka kauan...

Link to comment
Share on other sites

Itse en ole ihan tuota mieltä että MCS olisi huonolaatuisin auto mitä olen omistanut, tosin toiseksi uusin auto mikä on ollut on kahdeksan vuotta vanhempi ja muutenkin kaikki ovat olleet 120-480 tuhatta ajettuja.

 

Ehkä huonolaatuisin auto on ollut Renault Twingo. Tosin se ei yrittänytkään olla laadukas :)

Link to comment
Share on other sites

Ryhdyin harkitsemaan minin ostoa puolisen vuotta sitten. Auto tuli taloon tammikuun puolivälissä.

 

Ennen ostoa foorumia lukiessa alkoi tuntua siltä että kaikissa mineissä jäätyy paikat, ohjaustehostin hajoaa, auto rallattelee ja vikavalot diskottaa. Ääritarinoihin nähden hyvin on mennyt.

 

Foorumi tarjoaa paljon käytännön tietoa ja ohjeita. On oikeastaan selvä että vaikeat tilanteet nousevat määräävinä esiin. Oman kokemukseni mukaan ajo on ollut huoletonta ja ehdottoman hauskaa! Mini on hauska!

 

Yritän kirjoittaa kokemuksistani kunhan saan vähän maileja mittariin.

 

Auto on Mini One -09, seitsemän tonnia on tullut ajettua. Onhan tuossa niitä tyyppivikoja: Joka paikka natisee ja rengasmeteli on tajuton. Onneksi foorumilta löytyy paljon vaimennusohjeita. :D

Link to comment
Share on other sites

Itseasiassa auto on alle kymmenen pakkasasteen aika äänetön talvirenkailla. Motarinopeudet asia erikseen.

 

Kun tehtaan irtijättämät panelit pistettiin takuuseen kiinni, ei nitinöitäkään enää ole. Äänilähteiden paikallistaminen oli vain tuskastuttavaa puuhaa.

 

Aiemminkin tuli todettua, että ikkunoiden kalibrointi on avain ovien kolinaan.

 

Sit kun alle isketään kesäksi runflatit, voi tilanne olla taas eri.

 

Vanhemmiten kaikkien autojen panelit löystyvät ja ruuvit hukkuvat, jolloin ei auta muu kuin pistää massaa tai fyllinkiä lisää.

Link to comment
Share on other sites

Vanhemmiten kaikkien autojen panelit löystyvät ja ruuvit hukkuvat, jolloin ei auta muu kuin pistää massaa tai fyllinkiä lisää.

 

Näin siis jos niitä aukoo. Ei minulla vielä ainakaan ole ilman omatoimista irroittelua näin missään autossa käynyt. Olen itse asiassa omistanut 30 vuotta vanhoja autoja jotka ei nitise mistään.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä vanhat japsit nitisevät ja lotisevat joka suunnasta. Olipa värkänny tai ei.

 

Muovit haurastuu ja lohkeilee auringosta, ovien saranat väljenevät,  jne. Tärinä ja ruoste saa aikaan kyllä yllättäviä kiinnikkeiden katoamistemppuja.

 

Minissä en liiemmin ole mm. vaimennusmattoa koripaneleista löytänyt. Kaapelit on sentään eristetty.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Kaksi viikkoa Minin omistajana takana ja vajaa tuhat kilometriä tullut lisää Minin mittariin. Ei valittamista, päinvastoin  :) Talven näin jatkuessa olen päässyt kokeilemaan myös auton talviominaisuuksia. Hyvin toimii. Tosin auto kyllä kitisee A-pilarin ja kojelaudan saumasta, mutta ääni useimmiten katoaa auton lämmittyä. Toinen vieras ääni - alustan kolina takaa oikealta - kuuluu ainoastaan hyvin epätasaisella pinnalla (esim auraamaton jäätynyt katu). Kolina on ikään kuin kova pallo olisi irti jossain kohtaa alustassa. Ensin luulin äänen aiheuttajaksi hattuhyllyn narun kumipalloja ...  Jenkki Mini forumilta löysin kommentin vastaavasta ongelmasta; olivat epäilleet äänenvaimentimen/pakoputken ripustusta mutta päätyneet kuitenkin ymmärtääkseni vaihtamaan taka-akselin ripustuksesta jotakin (?) ("... I took a ride with the service manager and he thought it might be a loose exhaust hanger but they ended up replacing a stabilizing link on the rear stabilizer bar ..."). Onko kenelläkään kokemuksia? Pesun ja pakkasyön jälkeen lakkasi myös kuskin oven ikkuna laskemasta/nousemasta avaamisen yhteydessä. Ei saatu kuntoon Laakkosella vaikka yritettiin etsiä uudelleen ääriasennot. Toiminto kuitenkin "korjaantui" heti liikkeestä lähdettyäni - olisikohan tuo ollut jäässä kun ei ole sittemmin toistunut? Perjantaina olisi tarvittaessa mahdollisuus päivittää ikkunoiden softa, kannattaako varmuuden vuoksi? Kaiken kaikkiaan, onhan näitä pikkuasioita kuitenkin ollut.

 

Positiivisina asioina mm. "löysin" start/stop toiminnon kun viime viikolla moottori sammui liikennevaloissa. Vähän ihmettelin, että mikä sille nyt tuli mutta kun moottori käynnistyi laitettuani kytkimen pohjaan ja huomattuani näytön symbolin tajusin mistä on kyse. Tänään on taas ollut sen verran lämmintä, että systeemi lopulta toimii. Kaupungin ruuhkassa ajaessani tuli kyllä mieleen, että mitä järkeä on pitää auton moottoria käynnissä liikennevaloissa ym. seisoessa. Onko muuten mitään syytä sille, että kannattaisi kytkeä pois käytöstä (toistuvat käynnistykset tms)? Toinen havainto - en tosin ihan vielä tiedä miten tähän suhtautua - on se, että auto kyllä huomataan liikenteessä ;) Ei ole tullut täällä päin toista samanlaista vastaan (väri SS, musta katto). Kolmas iloinen havainto on se, että pari kertaa on vastaan tullut ministi morjestanut!

Link to comment
Share on other sites

Kaikki mitä saa takuuseen korjattua kannattaa korjauttaa takuuseen.

 

Joo tuo morjesteluilmiö on omituinen juttu. Jenkkiautoilijana olen siihen tottunut, mutta harva eurooppalaisen omistajakunta tuolla on lapa pystyssä liikenteessä.

Link to comment
Share on other sites

A-pilarin ja kojelaudan sauman kitinä johtuu siitä, että kojelaudan tuuletusventtiilin kaverina on ovessa juuri sillä kohtaa ikkunan nostomoottori. Ainakin autokeskuksella tietävät, mitä fyllinkiä laittaa, jos rupeaa pännimään. Kitinä tulee ovesta, ei pilarista. Lämmetessä vika yleensä häviää, kun ovi nojaa kojelautaan paremmin.

 

Nostomoottori on vakiona "joustava", mutta sillekin on syynsä, kun se joutuu koville.

 

Ikkunoiden kanssa on ollut kaikenlaista harmia:

 

Ikkunat ei laske, ikkunat seilaa eestaas, ikkunat ei mene kiinni, ikkunat menee kiinni ja repsahtavat 10 senttiä auki. 3 kertaa softa huollettu ja ikkunayksikköä jalkatilasta ei ole suostuttu vaihtamaan.

 

Olen ikkunat itse opettanut kymmeniä kertoja, mutta lopetin rumban ja päätin että huolto saa pelleillä nyt näitten kanssa. Viimeisimmän softapäivityksen jälkeen ikkunat liikkuvat vähemmän, joten voi olla että menee kesään ennen kuin taas repsahtavat ja  ikkunat pitää taas "huoltaa".

 

Kerran ikkunoiden lakattua totaalisesti toimimasta sisään tihkui 2 viikkoa lunta, kun ei ollut vapaata huoltoaikaa...

 

Voihan olla että omistamassani yksilössä on ikkunoiden kaarevuussäde väärä tms. Mutta tälläisten asioiden kyseenalaistaminen nostaa turhaan verenpainetta.

 

Kysyppä marmoritiskillä huviksesi, miksi ikkunoiden jalkatilayksikköä ei vaihdeta. Viimeksi sain vastauksen, että bmw ei anna lupaa.

 

Minin Start stop automatiikka on talvella koriste. Kesällä siitä on jotain hyötyä, ainakin starttimoottori tulee nopeammin vaihtokypsäksi.  :'(

Link to comment
Share on other sites

Väsytystaistelua vain mutta asiallisesti keskustelemalla. Tänään sain sovituksi hälyttimen sisätilatutkan vaihdosta. Projekti aloitettu joskus noin 8kk sitten. Samalla päivitetään koko softa uusimpaan.

 

Olen saanut kaikki asiat korjautettua takuuseen, vaikka osasta on pitänyt ihan oikeasti istua alas ihmisten kanssa ja selittää kuinka asia etenee osaltani jos tarjotaan aina luuta käteen.

 

Kyllä siellä BMW:n päässäkin taivutaan kun tajutaan, että ei se hyttynen katoa tuosta inisemästä ennen kuin sille antaa periksi. Toimitin kirjallisia lausuntoja eri paikoista joissa hälytin huuteli itsekseen ja otin samoihin popereihin maininnat aina siitä että muissa autoissa hälytin ei huudellut itsekseen.

 

Lentokenttähenkilökunnan, poliisin, isännöintiyhtiön, pysäköinninvalvojien, lehdenjakajien ja muiden avustuksella BMW uskoi että kyseessä ei ole "normaali hälytys", kuten tietokone sanoo. Normaalia siinä oli ainoastaan se, että hälyttimen laukaisi sisätilatutka "normaalisti". Tällöin ei vikaa tietenkään ole BMW:n tietokoneen mielestä.

 

Nyt sitten tänään tuli saksasta ruotsin kautta päätös taipua asiakkaan tahtoon, vaihtaa sisätilayksikkö ja anturit sekä päivittää softa uusimpaan. Näin tehtiin, siis siitä huolimatta että BMW ei saanut vikaa varmistettua omien kriteereidensä mukaan.

 

PS. Viimeksi kun kysyin että mitä tehdään kun ikkunat reistailee, vaihdettiin jalkatilayksikkö. Ei siitä edes naristu, vaan vaihdettiin. Tämä siis kesäkuussa 2009.

Link to comment
Share on other sites

Eli tärkein ohje: älkää antako periksi huoltotiskillä. Luottakaa omiin havaintoihinne. Omituiset ilmiöt joita autoni kanssa olen havainnut eivät vielä koskaan olleet tuulesta temmattuja. Alkaa väsy painaa kun kerran kuussa autoa pitää huollossa käyttää.

 

Ainoa tapa saada mini ohittamaan laadussa renault twingo (loistava vertailupari huikolta muuten) on vaan painaa härkämäisesti päälle. Fiatin laadukkuuteen on vielä pitkä matka.

 

Mutta onneksi bmw suostuu korjaamaan kaikki viat, jotka on rekisteröity takuuaikana. Se että välissä kokeillaan kaikenlaista valohoitoa ja laastarivirityksiä on toki firmalle edullista, kun vika korjataan 4-6 kertaa väliaikaisesti.

 

Tuosta sisätilan anturista muuten: Volkswagenin hälyjärjestelmä tietyissä malleissa ei kestäny vesisadetta. Ongelma poistui ottamalla järjestelmä käytöstä lopullisesti, tehdas ei suostunu sitä koskaan korjaamaan. (sivukommenttina siis että bmw haluaa yrittää parantaa toisinaan, vaikka aihio olisi mätä).

 

Ruostesuojaukseen asti en ole kerinnyt, kun kaikki muu show takuukorjausten ympärillä on vieny mielenkiinnon...

 

Sitten positiivisia asioita:

 

Minin avaimettoman järjestelmän olen todennut erittäin käteväksi, kuten hillhold toiminnon ja lämmitettävän tuulilasin. Jos auto vaihtuu, on seuraavassakin autossa sellaiset.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 kuukautta myöhemmin...

Tere.

Ostin MINIn huhtikuun alussa. Kilometrejä tullut n. 5000 oston jälkeen, autolla ajettu 248tkm.

Vikoja mitä olen huomannut: Ilmastointi ei toimi --> kompressorin magneettikytkin paskana --> Uusi kompura laitettu.

Kompuran vaihdon yhteydessä huomasin, kampiakselin värinänvaimenninpyörä rikki, vulkanointi repeytynyt --> pyörä "väpättää".

Oik. takapyöränlaakeri äänteli, vaihtoon. Oik. käsijarru ei ottanu ihan mitään, satula uusiksi :D

 

Auto on 2001 MINI Cooper, eli noin vanhassa autossa vikoja pitää jo sallia :) .

Kompurasta puolet maksoi autoliike, 624€ kokonaishinta. Alapyörä n. 300€ Oulun Wetteriltä. Satula ja laakeri olivat molemmat yli 200€.

Autoon mennyt enemmän rahaa kuin aiempaan autooni mun aikana (Mazda 626 -94, jolla ajoin n. 4 vuotta).

 

Olen kuitenkin joka tapauksessa ollut tyytyväinen MINIin, oikein mukava ajella kun on niin silmiinpistävä auto, ja muutenkin "hauska".

Link to comment
Share on other sites

  • 3 kuukautta myöhemmin...
Kaksi viikkoa Minin omistajana takana ja vajaa tuhat kilometriä tullut lisää Minin mittariin. Ei valittamista, päinvastoin  :) Talven näin jatkuessa olen päässyt kokeilemaan myös auton talviominaisuuksia. Hyvin toimii. Tosin auto kyllä kitisee A-pilarin ja kojelaudan saumasta, mutta ääni useimmiten katoaa auton lämmittyä. Toinen vieras ääni - alustan kolina takaa oikealta - kuuluu ainoastaan hyvin epätasaisella pinnalla (esim auraamaton jäätynyt katu). Kolina on ikään kuin kova pallo olisi irti jossain kohtaa alustassa. Ensin luulin äänen aiheuttajaksi hattuhyllyn narun kumipalloja ...  Jenkki Mini forumilta löysin kommentin vastaavasta ongelmasta; olivat epäilleet äänenvaimentimen/pakoputken ripustusta mutta päätyneet kuitenkin ymmärtääkseni vaihtamaan taka-akselin ripustuksesta jotakin (?) ("... I took a ride with the service manager and he thought it might be a loose exhaust hanger but they ended up replacing a stabilizing link on the rear stabilizer bar ..."). Onko kenelläkään kokemuksia? Pesun ja pakkasyön jälkeen lakkasi myös kuskin oven ikkuna laskemasta/nousemasta avaamisen yhteydessä. Ei saatu kuntoon Laakkosella vaikka yritettiin etsiä uudelleen ääriasennot. Toiminto kuitenkin "korjaantui" heti liikkeestä lähdettyäni - olisikohan tuo ollut jäässä kun ei ole sittemmin toistunut? Perjantaina olisi tarvittaessa mahdollisuus päivittää ikkunoiden softa, kannattaako varmuuden vuoksi? Kaiken kaikkiaan, onhan näitä pikkuasioita kuitenkin ollut.

 

Positiivisina asioina mm. "löysin" start/stop toiminnon kun viime viikolla moottori sammui liikennevaloissa. Vähän ihmettelin, että mikä sille nyt tuli mutta kun moottori käynnistyi laitettuani kytkimen pohjaan ja huomattuani näytön symbolin tajusin mistä on kyse. Tänään on taas ollut sen verran lämmintä, että systeemi lopulta toimii. Kaupungin ruuhkassa ajaessani tuli kyllä mieleen, että mitä järkeä on pitää auton moottoria käynnissä liikennevaloissa ym. seisoessa. Onko muuten mitään syytä sille, että kannattaisi kytkeä pois käytöstä (toistuvat käynnistykset tms)? Toinen havainto - en tosin ihan vielä tiedä miten tähän suhtautua - on se, että auto kyllä huomataan liikenteessä ;) Ei ole tullut täällä päin toista samanlaista vastaan (väri SS, musta katto). Kolmas iloinen havainto on se, että pari kertaa on vastaan tullut ministi morjestanut!

 

Auton alustan kolina selvisi lopulta: Ns. koiranluissa oli väljyyttä. Vaihdatin molemmat koiranluut ei-merkkihuollossa ja kolina katosi. Osat runsaat viisikymppiä ja vartin työ päälle ...

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...