jiikoo Kirjoitettu 21. Joulukuuta, 2007 Raportoi Kirjoitettu 21. Joulukuuta, 2007 On ollut muutaman pävän aikana taajamakaduilla aika liukasta ajella. Ei oo tullut Minillä ajettua aiemmin näin liukkailla. Kokoajan meinaa irrota käsistä. Toki, jos Kehälle ja muille isommille teille menee, niin sulana on tiet. No, tuleepahan harjoittelua nelipyöräluisujen oikaisussa 50-60 vauhdeissa. Vaikka ei haluaisikaan. No, uudeksi vuodeksi sais tulla ainakin pohjosempaan oikeat talvikelit - eli pakkasta - niin ei Luostolle/Luostolta ajessa vuorokausitolkulla mene... Jag tycker inte om. Ohut jää ja kosteutta pinnassa. :o :-[
MikaJ Kirjoitettu 22. Joulukuuta, 2007 Raportoi Kirjoitettu 22. Joulukuuta, 2007 Riippuu aina keneltä kysyy, minun mielestäni vallan mukavat kelit :D No seikkaan tietenkin vaikuttaa se että kaikki harrastevermeet on jo talviteloilla, ja ajettua tulee tuolla joka nurkasta raapivalla Autounionilla missä on kunnon nastakumit alla. Kesällä keskikulutus 12-13l/100km, ensimmäisillä liukkailla 25 ja sitten lopun talvea vajaa kahtakymppiä satkulla. Varmaan vaan niin huono vierintävastus noilla talvikumeilla ;D
jiikoo Kirjoitettu 1. Tammikuuta, 2008 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 1. Tammikuuta, 2008 Luostolta palattua toinen raportti liukkaudesta. Kelit oli kuulemma liukkaat säätiedotusten mukaan ja tänään paluumatkalla tie oli liukkaaksi kiillotettu Rovaniemeltä lähtien, joten valitsin Kemijoen eteläisen tien. Olipa mainio valinta. Yhtä hauskaa oli Rovaniemen pohjoispuolella. Eli karhuttu, jäinen tie antaa pitoa niin, että auto kulkee kuin kiskoilla. Kemin jälkeen paluu kiiltävälle päätielle. Ja liukkaannäköinen tie jatkui siihen asti, kunnes käännyin Iisalmea kohti. Hieman ennen Iitä saavutettiin noin 10 km/h hitaammin ajanut letka, jota pari autoa lähti ohittelemaan. Minillä en viitsinyt ohittelemaan lähteä, koska kiirettä hautajaisiin ei ollut ja toisaalta muutaman kilsan päässä oli tulossa pysähdys. 10 km/h on muutenkin niin pieni nopeutus, etten sellaisen vuoksi lähde ohituksia tekemään. No, eipä tuollekaan ohittajalle sitten hyvin käynyt, kun kohta jono pysähtyi. Oltiin lähes ensimmäisten joukossa paikalla, joten ei jouduttu lööpeissä mainittuun parin tunnin katkokseen. Autoa en pysäyttänyt, kun elvytys näkyi olevan jo käynnissä - ja itseasiassa EVVK, koska kuskillahan näytti olevan kiire niihin hautajaisiinsa... Muutaman minuutin kuluttua kuului pysähdyspaikan pihaan lanssin ääni. Ketään ei tainnut kuolla, mutta 2 loukkaantui vakavasti :'( Fysiikan lait ei tulleet 50-luvulla suunnitellulla autolla ja 90-luvulla suunnitelluilla kitkarenkailla tällä reissulla vastaan. Koputetaan puuta, että osais jatkossakin lukea kelin riittävän hyvin. Opetus: 80-rajoituksella 85-90 oli Iissä sopiva nopeus. 75-80 toki joutui jonossa tyytymään, jos ei ollut kiire hautajaisiin. 95-100 oli hautajaisiin sopiva nopeus. Polanne oli nimellinen, joten se ei autoa suistanut vaan kuskin ohjausliikkeiden laatu. Havaitut liukkaat kohdat: Tupoksen ABC:ltä rampille kiihdytyksessä ei meinannut saada kelattua vauhtia, kun pidot oli kortilla. Iisalmen pohjoispuolella moottoritien rampin risteykseen kääntyessä meni mutka 40-nopeudella pitkäksi eli aivan ulkoreunaan. Yhdellä korjausliikkeellä hoitui tuo ja sitten hanaa rampilla varovasti. Lisäys: Bättiksen linkissä näkyvä auto oli tien varressa ja jotakuta aloittivat elvyttämään vieressä, kun ajettiin ohi. 240 Volvo oli vaurioitunut toiselta puoleltaan tai se oli ojassa, eikä sitä havaittu pysähtyneiden autojen seasta... Onneksi ei oltu lähempänä tapahtumia, kitkoilla ei haluaisi hätäjarrutuksia pahemmin tehdä (max hidastuvuus saavutetaan suunnilleen moottorijarrutuksella tuollaisella kiillotetulla asfaltilla)...
Bättis Kirjoitettu 2. Tammikuuta, 2008 Raportoi Kirjoitettu 2. Tammikuuta, 2008 siinähän se on http://www.iltasanomat.fi/videot/uutiset/1471060
jiikoo Kirjoitettu 13. Tammikuuta, 2008 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 13. Tammikuuta, 2008 Selvisi viime huollossa sekin, miksi Kemin jälkeen huoltsikalla renkaiden paineiden tarkastuksen jälkeen ajo oli parissa kohdassa jopa liukasta. Laitoin mittarin mukaan (pakkasta ainakin 15) paineet hieman yläkanttiin eli 2.1. No, huollossa mittari oli näyttänyt kaikissa renkaissa painetta reilusti yli 3! Pitää jatkossa laittaa lämpimissä tiloissa tai muuten toimivaksi varmistetulla mittarilla paineet järkeviksi. Jo, pitäväähän nuo kelit on olleet tänä talvena kolmena päivänä olleita muutamia kohtia lukuunottamatta (+veli ajoi perjantaina Kuopiosta Jyväskylään ja sanoi moottoritiellä olleen lunta niin paljon, että pohjapanssari/pohjaa oli lumi hangannut), joten 90-luvun puolenvälin kitkarenkaat ja 50-luvulla suunniteltu auto ovat olleet riittävä yhdistelmä. Jokatapauksessa, ei riemulla rajaa, kun sain 106:n eilen vaihdettua takaisin Miniini :P Motivaatio on ollut tässä yleisesti hakusessa melkein kaks viikkoo...
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään