Jump to content

avo-nysä-mini-projekti


peksy

Recommended Posts

1) Koitan tulla ainakin Tampereelle kesäkuun alussa.

Mahdollisuuksien mukaan muuallekin. Pääseehän siinä arjesta irti kun lähtee kerrankin kiireettä ajelemaan jonnekin. Kalastuvälineet ja Trangia mukaan, ja johonkin sopivan lammen rantaan ahvensopan ja tsaikan keittoon kun nälkä tulee jne..

2) Hienoudesta en tiiä, taitojen puute näkyy monessa yksityiskohdassa. Mutta oppia ikä kaikki, parannellaan vähitellen.

3) 10" vanteet voiskin muuten olla hyvät, ne korostais tota huvittavaa pienuutta.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Terve.

Älkää te tehkö näin..

Vaihdoin eilen miniin öljyt. Käyttelin moottorin lämpimäksi ja lorautin vielä pienen pullollisen moottorinpuhdistusainetta koneeseen ja jätin koneen käyntiin hetkeksi. Tiedän että öljyt itsessään putsaa moottoria eikä moisia litkuja tarvita, mutta "kun sellaista nyt sattui olemaan".

Sammutin koneen, laskin öljyt astiaan, ja avasin öljyntäyttökorkin. Venttiilikopasta nousi vähän valkoista höyryä.

Mietin että onkohan tämä vesihöyryä kun täyttökorkissakin oli ollut vähän valkoista vesi-öljy-töhnää. Lämpöjen kanssa ei ole ollut mitään ongelmia ja nesteet pysyy koneessa, joten siitä ei ollut kyse, mutten asiaa älynnyt miettiä. Sen sijaan otin sytkärin taskusta ja tuikkasin kipinää öljyntäyttöaukolle.

Kuului sekunssin murto-osan pituinen vihellus ja paukahdus. Voihan ....kele.

Höyry oli siis joko öljyn joukkoon vuotanutta bensaa tai sitten sitä puhdistusainetta (mikä varmaan olikin jotain öljyyn sekoitettua tärpättiä). Nokkapelti oli ihan öljyssä, samoin oikea eturengas, kun räjähdyspaine sylkäisi moottorin avonaisista rei'istä öljyjä pihalle.

Parin sekunnin kuluttua moottorin syylärin puoleisesta päästä alkoi liristä vettä lattialle. Asiaa tarkemmin tutkiessa sylinerinkannesta/termostaattikotelosta vesipumpulle tuleva pieni (vanha ja hauras) letku oli hiukan haljennut.

Nyt jäi menemättä Minillä Kouvolaan rompetorilla tänään. Huomenna letkua vaihtoon ja sitten katsomaan pysyykö vedet ja öljyt siellä missä pitääkin. Tampereelle tuloa tämä ei estä(ne..)

 

Pari kysymystä:

1) Tietääks joku mikä tuon pienen letkun (kansi->vesipumppu) tarkoitus on? Päästääkö se veden kiertämään kannesta takaisin vesipumpun imupuolelle silloin kun termostaatti on kiinni?

2) Tuleeko mieleen mistä paine voisi päästä kampikammio-venttiilikoppa-tilasta jäähdytysjärjestelmään? Kannentiivisteen välistä, kannessa olevan reiän läpi, ...?

 

-p

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...