Jump to content

avo-nysä-mini-projekti


Recommended Posts

Kirjoitettu

Terve.

 

Uusi jäsen ja etenkin projekti esittelyssä..

 

Kuten otsikossa vihjailtiin, työn alla siis avotettu ja 250mm lyhennetty (vai pitäisikö sanoa 10" :) ) Mini.

Vuosimalli -75, kone über-hurja 998cc, ja kopan muutoksiin AKE:n vuonna 2000 myöntämä lupa.

Fotoja löytyy osoitteesta http://users.tkk.fi/polkinuo/mini.htm

 

Auto on jo asianmukaisesti muutoskatsastettu korimuutosten osalta (tulipa tuolla ajeltuakin jo muutamana iltana loppukesästä), mutta yhtä ja toista pitäisi vielä tehdä, ja ideoita ja neuvojakin kaivattaisiin.

 

1) Moottori-asiat.

Tuo vakiokone tuntuu vähän tukkoiselta. Tilalle pitäisi saada hyvän alaväännön omaava ruudikkaampi mylly.

Vaihtoehdot:

- Turboahtaminen. Kaikki rojut olisi jo valmiina (mm. pari Ihi RHB5-turboa, yksipiste-ruiskukamat (pösöstä, mutta sovellettavissa..), megasquirt-moottorinohjausboksi ym.). Välitön kaasuunvastaaminen vaan jäisi saavuttamatta

- Eaton- tms. viritelmä. Mr. JN näköjään tehnyt hyvää duunia tällä saralla. Vaan kun en tahtoisi konepeltiä käydä muokkaamaan. Mahtuisko tuollainen M45'en vakio-konetilaan?

-Tuon nykyisen koneen virittäminen vapaastihengittävänä. Alavääntö kärsisi..

-1.3:n koneen hankkiminen. Lienee järkevin vaihtoehto? Mikä kone pitäisi hommata? Mitä tarkoittaa A+? Sattuuko sinulla olemaan ylimääräistä 1.3:sta myytäväksi hyvään kotiin?

 

2) Jarru-asiat.

- Tallista löytyy jo Metron (?) vetoakselit + navat + 8,4" levyt + nelimäntäiset satulat + pääsylinteri. Vaan vaatiiko katsastusmies jarrutehostimen vai not? Ristiriitaista tietoa löytyy..

 

3) Maalaus

- Onko hyviä ehdotuksia värin suhtten? Keltainen? Punainen Cooper-raidoilla? Vaalean sininen?

 

Nämä kun saisi aluksi ratkottua..

Toki yleisetkin kommentit ovat tervetulleita.

 

-p

Kirjoitettu

 

avotettu ja 250mm lyhennetty (vai pitäisikö sanoa 10" :) ) Mini.

Vuosimalli -75, ja kopan muutoksiin AKE:n vuonna 2000 myöntämä lupa.

 

OHO  :o :o :o :o :o :o

Kirjoitettu

1275GT malleihin tuli 70-luvun puolivälissä 8,4 tuumaiset jarrut ja ajan mittaan myös muihin Mineihin, joissa ne olivat tehostamattomia. Pääsylinteri/tehostin kompleksi tuli noihin vasta joskus 90-luvun taïtteessa. Eli et tarvitse tehostinta. Faktaa löytyy tehtaan manuaaleista jos katsastusmies ei muuten usko.

 

Lyhennetty Mini saattaa olla ahdettuna aika erikoinen ajettava kun normikoppainenkin vetelee aika reippaasti sinne tänne. Ehkä 1300 kone olis kuitenkin noista fiksuin vaihtoehto ?

Kirjoitettu

Kyllä tuon eatonin saa mahtumaan vakiokonepellin alle. Jotkuthan ovat myös pistäneet sen koneen etupuolelle mikä helpottaa huomattavasti esim lauhduttimen käyttöä.

Kirjoitettu

Fiksun näköistä työtä, noita ei kyl varmaan tuu montaa vastaa ainakaan leimassa:) Mut jos tohon turbo koteloon olis tarkotus laittaa esim perus T3:n niin toi kotelo pitäisi olla hieman pidempi.

Kirjoitettu

Kiitos kaikille arvokkaista tiedoista.

 

jn: Hyvä tietää. Mulla on Fordin edis4-suorasytytysroinatkin lojumassa tallissa --> virranjakaja olis helposti poistettavista ahtimen tieltä. Harkitaan..

 

v8: Hyödynnän tätä tietoa aikanaan tekniikan muutoskatsastuksessa. Ja 1.3 kone tosiaan olis houkutteleva vaihtoehto (ainakin aihio, koska tuon litraisenkin joutuisi kuitenkin kunnostamaan, ja vaiva menisi tavallaan hukkaan, jos päivitän myöhemmin isompaan).

 

claymad: Ei ole tarkoitus ihan T3:n kokoista murikkaa piilottaa tonne. Kuten mainitsin, pari Ihi RHB5:a erikokoisilla kompressoreilla on jo hankittuna, "kun halvalla sai". Haluan nimenomaan hyvän kaasuunvastaavuuden, vaikka sitten huipputehon kustannuksella. Siksi pieni turbo..

 

cabrio: muutosluvat oli anottu v.2000. Silloin oli mahdollista saada lupa myös akseliväli-muutoksiin. Nykyisin tilanne taitaa olla toinen. Pitkän avomininhän saa tehdä varmasti edelleen.

 

Lisäsin tuonne nettisaitilleni pari fotoa. Löytyy mm. lahjoitettavana olevaa epämääräistä mini-roinaa.

Kirjoitettu

Onkos tää Mini ollut jossain vaiheessa Karkkilassa osina? Kävin nimittäin monta vuotta sitten kattomassa yhtä valmiiksi katkottua miniä joka olisi vain pitänyt pistää kasaan.

Kirjoitettu

Kallistuisin kyllä siihen vapari 1.3 koneeseen vaikka sitten hiukan isommalla porauksella.

Voi tulla aika jäätävä vietävä ahdetulla moottorilla, mut jos tykkää vauhdista ja vaarallisista tilanteista niin miksei, tuppaa vaan mini oleen vakio akselivälilläkin suomen uraisilla teillä mielenkiintoinen vietävä kovemmissa nopeuksissa.

Kirjoitettu

Purtsi: Jep, helsinkiläinen opiskelukaverini osti tämän palasina Karkkilasta. Kun homma ei ottanut edetäkseen, päätyi auto minulle. Ja kyllä, se piti "vaan" laittaa kasaan, mikä olikin sitten aika helkutinmoinen homma! Pienet on piirit  :)

 

 

1380: Olet varmaan oikeassa. 1.3:sta vaparista saa enemmän löylyä kuin tämä koppa tarvitsee. Ei tuolla todellakaan yli sataa tee mieli ajaa. Sen sijaan kaupungissa olis kiva toisinaan maalata lakritsia asfalttiin lyhtypylväiden välin verran  :P

 

Pystyykö litraisesta tekemään 1.3:n (eli sopiiko kampiakseli, löytyykö porausvaraa..)?

Kirjoitettu

Purtsi: Jep, helsinkiläinen opiskelukaverini osti tämän palasina Karkkilasta. Kun homma ei ottanut edetäkseen, päätyi auto minulle. Ja kyllä, se piti "vaan" laittaa kasaan, mikä olikin sitten aika helkutinmoinen homma! Pienet on piirit  :)

 

 

No ei ihmekään että näytti sitten tutulta :) Jos en ihan väärin muista, niin tuon taisi omistaa jonkun karkkikaupan(?) omistaja ja siitä olisi pitänyt tulla mainosauto... tiedähäntä, mutta huomiota sillä ainakin olisi saanut :)

Kirjoitettu

Nätti/vekkuli peli :) ja hyvin tehty.

Oisko pieni tuulilasin "choppaaminen" ja turvakaaren matalampi toteutus vielä entisestään kohentanut ulkomuotoa?

Hienoo että tällaisiakin saadaan kilpiin ja toivottavasti näkyviin clubin tapahtumiin!! Mobiliaan 2010 !!!

  • 1 kuukausi myöhemmin...
Kirjoitettu

Terve

 

VASTAUKSIA:

koirakoppi:

Choppaaminen kävi mielessä, mutta ainakaan nykyisillä penkeillä ei olisi ollut mielekästä, sillä turvakaari on just niin matala kuin säännöt sallii (85cm penkin istuinosasta selkänojan suunnassa mitattuna). Mutta pystyyhän sen tekemään joskun myöhemminkin. Olen ajatellut sellaistakin, että maalaisi  turvakaaren ja ehkä tuulilasin kehyksenkin jollain tummemmalla värillä, kuin muun auton. Saattaisi näyttää matalammalta. Photoshopia kehiin..

 

STATUS QUO:

Tällä hetkellä nysä on purettavana, notta korin pääsee hiekkapuhaltamaan ja maalaamaan piiloon jääviltä alueilta (pohja, pyöränkoteloiden sisäpuolet, takakontti, lattia, jne...)

Maaliksi tulee Tikkurilan RM40-epoksi. Näkyviin jääviä alueita ei hiekkapuhalleta kuin paikoitellen, ettei pellit kupruile pahasti (niin kuin tuo ei jo olisi koko auto yksi kynnöspelto).

 

KYSYMYKSIÄ:

1) Näkyviin jäävien (ulko-) pintojen osalta on vielä vähän auki, notta kannattaisko tuo paklata polyesterikitillä, vai pitäiskö tinata ensin? Täytettävää on pahimmillaan n.4-5mm. Mielipiteitä, kiitos..

2) 997- ja 1275- moottorit: ovatko vauhtipyörä, kytkin, pudotusrattaat, vaihdelaatikko, öljypumppu, jne. vaihtokelpoisia keskenään? Toisin sanoen, pystyykö litraisesta tekemään 1.3:n vaihtamalla pelkästään

-lohkon,

-kampiakselin+veivit

-kannen ja

-männät ?

3) mikä missä milloin tää  mobilia on? Joku kokous kangasalalla tms.?

 

TOIVOTUKSIA:

Niin - hyvää alkavaa vuotta!

-p

Kirjoitettu

Mites tuon tuulilasin choppaaminen niin, että yläreuna jäisi auki eli ilman peltiä? Olisi huomattavasti kevyemmän näköinen sillä tavalla.

 

Ja vastauksia pariin kyssäriin:

1) Laita se tina sinne alle ensin, saat sillä paremman lopputuloksen kun ei lähde halkeilemaan.

3) Mobilian automuseolla Kangasalalla on tosiaan perinteisesti Mini-klubin kesän avajaisajelut toukokuussa. Tarkempi ajankohta tulee varmaan jossain vaiheessa selville.

Kirjoitettu

Jos lähtökohtana on todella 997 kone, unohda sen osien käyttäminen

1275 rakentamiseen ja hanki 1275 kokonaisuus. 997 poistui tuotannosta

tammikuussa 1964 joten osat ovat pikkaisen iäkkäitä eivätkä ole yhteensopivia

"isolohko" moottoriin edes vaihdelaatikon osalta.

 

Jos taas koneesi on 998 eli tonninen-kone, 60-luvun lopulta tai uudempi

käy myös vaihdelaatikko pienellä varauksella (kampikoneiston vapaa

pyöriminen varmistettava). 12G1053 primary gear eli ensiovedon kampiakselilla oleva

"holkki" pitää ottaa 1275 kuutioisesta. Muiden osien pitäisi sopia.

 

A+ moottorit ja v-laatikot ovat sitten taas eri juttu.

Kirjoitettu

Jos sulla on oikeasti alkup. 997 cooperin moottorikokonaisuus, niin sitä ei kyllä kannata lähteä "pilaamaan" millään tavalla.!

Sille on jonkinlainen arvo jo itsessään. Luulenpa että on miltei harvinaisin Minin moottori, ainakin 970 S:n jälk.

Tiedän ainakin yhden MR-rek 997:n, josta alkup. moottori puuttuu!

Tavallisia 998:a ja 1275:a on mailma täynnä ;)

Vaan toisaalta, mitäpä se mulle kuuluu 8)

Kirjoitettu

Terve.

 

Älkää huolestuko, kirjoitusvirhe  :)

Kone on alkuperäinen -75 tonninen. 99H791P..

Ja hyvähän sen on että porukka huolehtii uhanalaisista moottoreista!

 

-p

  • 3 viikkoa myöhemmin...
Kirjoitettu

Väliaikatietoja..

 

Mini tällä hetkellä purettuna. Rakensin vartaan, jossa koria saa pyöriteltyä. 50mm pyöreää putkea, joka menee rintapellin ja takapenkin "selkänojan" läpi. Ja selkä piti tietysti paskoa kun nostin lihasvoimin koria vartaaseen.

 

Viikonloppuna alkaa hiekkapuhaltamus. Kiinnittelin autotallin seiniin 22x50mm rimaa, johon saa nitojalla kiinni 0,3mm läpikuultavan polyeteenimuovin --> jospa se hillitsisi hiekan leviämisen koko talliin.

 

Ps. Muistattehan itse kukin jos hiekkapuhaltelette jotain kvartsihiekalla, että (kvartsi-)pöly on vaarallista. Hienojakoisena (reakoko n. 1-5um, eli millimetrin tuhannesosaa) se kerääntyy keuhkoihin eikä lähde sieltä ikinä pois ja aiheuttaa kivipölykeuhkoa (silikoosi) ja syöpää.

  • 4 viikkoa myöhemmin...
Kirjoitettu

Päivitystä..

 

Eipä auttanut polyeteeniseinä autotallissa, pölyä oli hiekkapuhalluksen jälkeen joka perskuleen paikassa.

 

Pohjassa, moottoritilassa, takakontissa ja matkustamon sisäpuolella on nyt harmaat Tikkurilan RM40-epoksit. Ajattelin niin, että harmaa väri sopii melkein minkä tahansa värin pariksi, ja kun harmaan päälle ei vetele lopullisia pintamaaleja, on mahdollinen auton värin vaihtaminen joskus tulevaisuudessa helpompaa.

 

Ulkopuolella on paklaaminen aluillaan (kittaamista on harjoitettu ahkerasti koko talvi). Paklattavat pinnat on pohjustettu Spies&Heckerin Permacron 8583-pohjamaalilla. Suosittelivat tuota nimenomaan polyesterikitin alle. Ehkä turhaa, mutta tulipa laitettua. Kittauksen päälle tulee sitten "normaali" tartuntapohjamaali, akryyli-hiontamaali, ja lopuksi pintamaali.

 

Meinaa perhana taas talvi loppua kesken..

(kone savuttaa ja pitäis kunnostaa, etujousitus pitäis käydä läpi ja etukelkka maalata, verhoilu pitäis suunnitella ja tehdä/hankkia, jne jne)

 

57-400.jpg

 

(ps. Poskettoman hienoja minejä ootte monet rakennelleet talven mittaan. Tulee vaan huuli pyöreenä ihmeteltyä!

pps. nettisivulla pari kuvaa lisää/suurempana.))

  • 1 kuukausi myöhemmin...
  • 1 year later...
  • 5 kuukautta myöhemmin...
Kirjoitettu

No ny on minissä viimein värit pinnassa.

Kirjoittelen vähän maalauslegendaa joskus paremmalla ajalla, ettei muitten "minähän maalaan tän ite"-pakkomielteiste tartte tehä ihan kaikkia samoja virheitä kuin minä hölömö.

101-400.jpg

  • 2 kuukautta myöhemmin...
Kirjoitettu

Tervehys

Nysästä saatu tänään pitkästä aikaa ekat savut. 2½ vuotta kuivilla on tehnyt tehtävänsä kaasarille, moottori käy tyhjäkäyntiä mutta tukehtuu kaasuun (bensan puutetta, pääsuutinpiiri osittain tukossa?). Kohokammio yrittää tulvia. Alumiinivanteet tarttisivat takajarrurumpuihin ~15mm levitystä sopiakseen paikalleen. Verhoilut on tekemättä mutta ne jää ensi talveen.

Mini pääsee katsastukselle kunhan ensiviikon lumisateet on sulaneet. Sitten on vuorossa visiitti ruostesuojaamoon.

116-400.jpg

  • 4 viikkoa myöhemmin...
Kirjoitettu

Nonih.

 

Rakkine sai tänään leiman.

Ensimmäisellä näytöllä pari viikkoa sitten tuli hylsy puuttuvan pelkääjän puolen penkin ja turvavyön ansiosta, selitykseksi ei kelvannut että auto on menossa ruostesuojaukseen ja penkki olisi haittana. No, pitäähän vöiden olla kunnossa. Onneksi överiksi menneeseen madallukseen ei puututtu, etutukivarsien vipusuhde kun ei ollutkaan internetistä löytynyt 1:3, vaan 1:4 --> keula putosi trumpettien lyhennyksessä kolmanneksen aiottua enemmän. Takalampuista meinasi myös tulla ongelma mutta onneksi katsastusaseman esimies(?) tuli paikalle, hämmästeli autoa hetken, ja tuumasi sitten katsastajalle että "onhan jenkkiautoissakin punaisia takavilkkuja.."

 

Kaasari alkoi toimia kun puhalteli paineilmalla (kuten viimeksikin pari vuotta sitten). Vanteisiin tuli tehtyä 20mm alu-levystä levikepalat, hyvää sorvausharjoitusta. Vanerisen kojelaudan ja ovipahvien väliaikaiseksi verhoiluiksi väsäsin paikallisesta halpiskaupasta ostettua puun näköistä kontaktimuovia, 2,5euroa rulla.

 

Vappuna teippaan turvakaareen kiinni lipputangon ja sen päähän neliömetrin kokoisen punalipun ja vedän tupsulakin päähän ja menen kylille cruisaamaan.

 

Tampereella nähdään! (ellei mini hajoa matkalle.. *koputtaa puuta* (=päätä))

 

-p

122-400.jpg

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...