Jump to content

Austin Mini 1970


Idefix

Recommended Posts

  • Replies 335
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kirjoitettu

Joo, hihnapyörä oli paikoillaan joten stefa on keskellä. Tossa hihnapyörässä on pieni lommo, täytyy katsoa josko sen saisi kotikonstein naputeltua suoraan, vai toisikohan joku tohon pihaan ehyen? saas nähdä. Samoin sen kytkin vipuvarren jossa on suht ehyt kuula, saa tuoda pihaan...

 

Alkuperäisempi olisi ollut maalata koko paketti vihreällä, mutta tuo kaksivärisyys tekee sen pienen mutta oleellisen silauksen tuohon.

 

Pakosarja on hiekkapuhallettu (paitsi tiivistepinnat), ja hyvin ohuelti kuumankestomaalilla suihkautettu väriä pintaan. Ensimmäisen kuumaksi käyttämisen jälkeen se tosin on yhtä monivärinen kuin kaikki muutkin, mutta näyttääpähän ainakin projektikuvissa hyvältä...

Kirjoitettu

Jos niitä kytkinvipuja on vielä kohtuuhinnalla uusia saatavana?, niin osta uusi.

Kirjoitettu

Minun mielestä on tärkeää totuttaa auto raikkaaseen ulkoilmaan, ettei sitten valmistumisen jälkeen tule vieroitusoireita kun yhtäkkiä tuodaan tallista ulkoilmaan. Nappasin kuvan kun piti kääntää keula toiseen suuntaan moottorin laittoa varten. Kuvan oton jälkeen laitoin takaikkunan paikoilleen...

 

1266429795068_5_large.jpg

 

Sitten oli aika tehdä sydämen siirto. Helpostihan tuo kohdilleen laskeutu, hyvin oli tilaa ja kone tippui omille kiinnikkeilleen ihan omalla painollaan..

 

1266429795068_3_large.jpg

 

Nyt pääsee taas etenemään, moottorin kököttäminen siinä pöydällä on ollut iso este monen asian etenemiselle...

 

1266429795068_2_large.jpg

  • 2 viikkoa myöhemmin...
Kirjoitettu

Vähän päivitystä.

 

Ovet kasattu, ikkunat ja lukot toimii. Pari mutkaa vaan matkassa.

 

Toisen oven lukko (se jossa oven peltiä jouduin siirtämään) ei sopinutkaan sille varattuihin koloihin, vaan lukon takareuna otti jo oven runkoon kiinni. Sitten kun sain avarrettua lukon reikää ovessa sen verran että lukko loksahti paikoilleen, niin kahvan ruuvinreijät oli pari milliä offsetissä. Vähän lisää jyrsimistä, ruuvien reijistä milli - kahvan kolosta puoli milliä toiseen suuntaan ja vielä itse kahvan rungosta jyrsin dremelillä puoli milliä ja nyt istuu kuin mummo kiikkustuolissa. Nyt pitäisi vielä huomenna hioa ja maalata saranat, niin pääsisi istuttelemaan ovia tiivisteiden kanssa paikoilleen..

 

Moottorin sytytyksen sähköt vetelin, puolat ja solenoidit ja muut. Tuossa autossa on solenoidi ollut kiinni konetilan sivuseinässä ruuvinreikien perusteella. Ja se ei mahdu niihin samoihin reikiin kuin "väärinpäin", eli kytkennät taivasta kohti. EIkös tuo kuitenkin alunperin ole tuo krominen solenoidikelan kuppi ylöspäin?  Lisäksi, tuosta alkuperäisestä johtosarjasta lähtee sulakkeille johdot ihan tuohon solenoidin viereen, eli kytkimen puoleisen päädyn peltiin. Tosin sille sulakerasialle ei ole reikiä. Sehän on niillä muovitinkseillä kiinni? Johdot selkeästi näyttää että sulakerasia ei ole ollut rintapellissä kiinni niinkuin yleensä olen nähnyt....

 

Ja kun startti oli pultattu kiinni ja sen johdot vedetty, ja laturin paikoilleen laittoa kokeiltu...niin olihan se maski pakko ruuvata kiinni...

 

Ai että kiiltelee...

 

1267307174457_1_large.jpg

Kirjoitettu

Kun ei oikaise missään vaiheessa niin lopputulos näyttää hyvältä, minun mielestä yksi parhaista mitä olen nähnyt (kuvien perusteella). Ja eikös se solenoidi tule juurikin niin että kuppi alaspäin.

Kirjoitettu

Kuvat valehtelee aina aika paljon... viimeistely ei missään nimessä ole sitä luokkaa kuin mitä se voisi olla.

 

Jaa kuuluu toi solenoidi "nurinpäin", so se selittää tuon asian. Mutta mites muilla, onko teillä sulakerasiaa tuossa sivupellissä. Tuossa kuva (solenoidi lämmityslaitten venttiilin takana), eli nuo keltaiset johdot yläpuolelta ja vihreät alapuolella, siihen väliin tulee sulakerasia. Mutta noitten reikien mukaan tuossa autossa ei ole tuossa kohtaa sulakerasiaa ollut. Kuuluuko siihen? Onko minulla tuohon autoon kuulumaton johtosarja, vai enkö vaan osaa ?!?

 

1267385987680_1_large.jpg

PS. kuvassa näkyy mallia yksinkertainen jousipuristin. Yksi kierretanko aluslevy ja mutteri...

Kirjoitettu

Oletkos muuten hommannut tiivisteet noihin jarru ja kytkin putrkkien väliin?

Molemmin puolin tietty samanlaiset...  (tuli vaan mieleen kun tuo toinen nyt on tuossa irtonaisena)

Kirjoitettu

Juu, säiliöitten alla on tiivisteet, tuohon toiselle puolelle en ole vielä ehtinyt tehdä. Minulta puuttuu tuosta se vahvikelevykin. Tai sellainen on, mutta se on niin ruosteinen että täytyy tehdä uusi. Se kuuluu tosin sarjaan "sitten kun muut on valmiit"...Tosin täytyy mun tuo laittaa kiinni jotta saan moottorin yläpäästään kiinni.  Eilen illalla taistelin kiroamispisteeseen asti vetoakselien ristinivelten U-pulttien kanssa...Taas vaihteeksi kerran oli sellainen "teen sen äkkiä" hetki, ja siinäpä se ilta menikin...Jostain syystä ristinivelissä olevat urat niille U-pulteille ja vastaavasti vetoakselin päissä olevat reijät on by default 5mm eri etäisyydellä toisistaan. Ja vielä kun hommia tekee auton alla, niin jo on niskat ja olkapäät taas kipeenä ja mustelmilla...Mutta kyllä ne sinne menee, ja sitten kun kiristää pultit niin ristinivelen kumiin vulkanoidut metallihahlot löytävät oman paikkansa...

Kirjoitettu

Olethan ne tehnyt sellaisesta "pehmeästä" aineesta ne tiivisteet sinne väliin?

Ne on orginaalisti sellasta "vaahtomuovia"...  HÖH en nyt saa mieleen sen aineen oikeaa nimeä.....  >:(

http://www.minispares.com/Product.aspx? ... tle=MASTER CYLINDER GASKET EA...

No tota mä ny tarkoitin.

Juu, säiliöitten alla on tiivisteet, tuohon toiselle puolelle en ole vielä ehtinyt tehdä. Minulta puuttuu tuosta se vahvikelevykin. Tai sellainen on, mutta se on niin ruosteinen että täytyy tehdä uusi. [/quite]

 

Heh toi on aina hauska homma!!! ;D

Mä kanssa laiton tohon mun -69 viime kesänä uudet kun tein täydellisen remontin ennen IMMiin lähtöä.

 

Eilen illalla taistelin kiroamispisteeseen asti vetoakselien ristinivelten U-pulttien kanssa...Taas vaihteeksi kerran oli sellainen "teen sen äkkiä" hetki, ja siinäpä se ilta menikin...Jostain syystä ristinivelissä olevat urat niille U-pulteille ja vastaavasti vetoakselin päissä olevat reijät on by default 5mm eri etäisyydellä toisistaan. Ja vielä kun hommia tekee auton alla, niin jo on niskat ja olkapäät taas kipeenä ja mustelmilla...Mutta kyllä ne sinne menee, ja sitten kun kiristää pultit niin ristinivelen kumiin vulkanoidut metallihahlot löytävät oman paikkansa...

Kirjoitettu

...itse asiassa en. Tein sen normaalista paksusta tiivistepaperista vanhan perusteella (joka ilmeisesti joskus on ollut pehmeä ?? ).

 

En ihan heti hoksaa syytä miksi tuossa kohtaa tuo tiiviste on tuollainen joustava?

Kirjoitettu

Joo ei se taida noissa vanhemmissa peleissä olla missään kovinkaan pehmeä....  ??? ::)

 

Nii miksi pehmeä..... en mä vaan tiedä mutta sellanen sinne kuuluu...  :o ;)

Kirjoitettu

Väärän paksuisilla tiivisteillä ja välilevyllä purkkien alla voi jarrupolkimen välys tulla vääräksi tarkkuutta siis.

Kirjoitettu

En usko että se on syynä, sillä kun purkit kiristää paikoilleen, niin se paksu pehmeä tiiviste litistyy yhtä ohueksi ja kovaksi kuin tavallinenkin tiiviste. Eli välys on suurinpiirtein sama...se välilevy minulla on paikoillaan..

Kirjoitettu

Alunperin siellä on "tiivisteet" samanlaista materiaalia kuin takaluukun ja ulkopuolisten  saranoitten alla.

Ei niiden paksuus/materiaali niin tarkkaa ole. Kun ei nyt millitolkulla!

Kirjoitettu

Mitä vuosimallia nyt tarkoitat Timppa?

 

Eli katoitko ton linkin ku laitoin? Mihin vuosimalleihin toi sitten sun mielestä kuuluu?

 

Meinaan et mä en oo ihan varma oliko mulla -69:ssä tollanen vai kova tiiviste.

Avossa on tollanen ku laittamassani linkissä on.

Kirjoitettu

Sellaisesta paksusta tiivistepahvista sinne tiivisteen askartelinkin. Eli tuo on sellaista "pehmeää" niin kun on takalamppujen lasin ja lampun rungon välillä, vähän kuin telttapatja mutta ohuempaa.

 

NAM9197.jpg

 

Mutta pääasia että toimii...ja pysyy paikoillaan...

Kirjoitettu

Jarrupääsylinterin alle 21A2048 Washer-sealing master cylinder

Kytkinpoljinsylinterin alle 31G279 Washer -sealing

 

Käsittääkseni tiivisteiden kuuluu olla samaa materiaalia kuin

saranoiden "aluspahvit" kuten Timppa mainitsi.

31G279 käy myös Janin automaattiin sokeen lätkän alle,

kun ei oo sitä kytkinpoljinta.

 

Lämppärin letkujen läpivientiin Sparescenter tarjoaa Janin esittämää

NAM 9197 tiivistettä, joka ei mielestäni hoida asiaa kunnolla eli ei

tiivistä letkujen läpivientiä. Alkuperäinen tiivisteen varaosanumero on

ALA6598, jonka Spares kääntää NAM9197.

 

Ehdotus:

Tiiviste pitää tehdä itse esim. mopon tai moottoripyörän sisärenkaasta.

Pitää olla kuitenkin asennuksessa tarkkana, että moottorintuki hoitaa hommansa

paksun tiivisteen asentamisen jälkeen.

 

Tietolähteenä käytetty mm. varaosakirjaa AKD5146 10/69 ja Sparesin nettisivua

Kaksipiirijarrusylinterin alla on 31A840 vaikkei sitä kysyttykään.

Kirjoitettu

Noniin, sieltähän se taas fakta löytyi. Kiitosta vaan...

 

Jeps, letkujen läpiviennin tosiaan teen jonninsorttisesta kumista niin että letkuille varattu reikä jää vähän letkun halkaisijaa pienemmäksi, että oikein puristuu tiiviiksi. Ja tuo sylintereiden alla tiiviste on tiivistepahvia ja se on kuin alunperinkin.

 

Meni muuten se ristinivelen U-pulttikin tänään ihan ilman kirosanoja paikoilleen...En tiedä kutistuiko nivel viisi milliä vai mikä oli, mutta kiinni on....

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×
×
  • Luo uusi...