Jump to content

Mini 1000 -75


pensseli69

Recommended Posts

Kiitoksia vain. Joo mopon karkaus on vaikea enää ittellekkää selittää että normaalia ois, mutta eikö jokainen ministi ole vähän omalaatuinen ;) Kuskin ja apukuskin tila ei ole vakiosta muuttunut juuri ollenkaan, autoon meneminen ja pois tuleminen on eri asia. Yllättävän lujaa nuo 2kpl 8" soi että taivas varjele mitä sieltä tulee kun on kaikki 12kpl kytkettynä :o

Meinasi ittelläki monta kertaa jäädä paneelit tekemättä ku ei millään meinannut saada mahtumaan kaikkea oleellista.

Nyt kun takasivulasit on liimattu kiinni niin tuntuu että ovien/ikkunoiden ollessa kiinni painetta ei tulisi niin paljoa mutta ovi auki painetta tulee ihan niin että sen tuntee. Tehoa bassot saavat liian vähän mutta pakko olla noin että voi kisata oikeissa luokissa. Vloppuna näkee mitä se mittarille hönkii, täytyy soitella varovasti kun ei ole painemittarilla vielä säädetty maximi volumeja.

Paneelit eivät istu aivan 100% enää kun laitoin eristettä ja tiivistysnauhaa väliin mutta parempi kuin että joka paikka rätisee ja paukkuu. Tänään ois paikkamaalausta että saa pahimmat jäljet piiloon ja perjantaina ois tarkoitus myllyttää sekä laittaa alusta/ohjaus kuntoon.

Link to comment
Share on other sites

Traileri autoa tästä ei ikänä tule! Auto on rakennettu ajoon joten käytönjälkiä tulee väkisinkin ja jos alkaa liian pahalta näyttämään niin tehdään uusiksi ;D Ite en sellasista "näyttelyautoista" välitä joilla ei ajeta, ei siinä ole järkeä.. hmm. onkohan tässäkään :o

Voin laitella vähän infoo mihin tapahtumiin olen matkalla kunhan saa auton nippuun ja päätettyä tapahtumat.

Link to comment
Share on other sites

Niin no itse kullakin varmaan aina herää kysymys harrastuksen järjellisyydestä, oman auton kohdalla se on ohitettu kanssa jo kauan sitten mut on se vaan niin hauska peli :) .

 

Ja ei kun takas alakertaan porailemaan lisää kevennysreikiä jos vaikka sais kokonaiset ½kg painoo taas pois muutaman tunnin aherruksella :))

Link to comment
Share on other sites

Projektiin liittyvää keskustelua...

 

Pensseli69:

Tekniikka vaihdettu Suzuki Swift gti tekniikkaan ja ongelmia alustan kanssa.

Auton ajettavuus oli ok minin omalla moottorilla mutta tekniikan vaihdettua auto on melkosen vaarallinen peli.

Ohjausakselia on siirretty taaksepäin kelkan edestä.

Aluksi ongelmana oli että pyörät kääntyivät montuissa mutta ratti ei, eli yhtäkkiä auto lähti kääntymään jos montusta ajoi.

Nyt kokeiltu vaihtaa pitemmät "olkavarret" että raidetangot olisivat samassa linjassa niin ongelmana on että ratti ei palaudu jos ajossa kääntää ja päästää ratin vaan auto syöksyy sivulle ja pienen korjausliikkeen jälkeen auto lähtee toiseen suuntaan ja tätä jatkuu ja tuntuu että auto lähtee käsistä. Ei tarvitse kuin vähän koskea rattiin ja auto lähtee todella äkillisesti kääntymään.

Minin tekniikalla pyörät olivat ihan edessä ja nyt ne on säädetty niin taakse kuin voi caster n.4 että pitäisi olla parempi näin päin?

Olkavarsien vaihdon jälkeen tuntuu ettei pyörät elä enää omaa elämää vaan ratti kääntyy myös montuissa, tämä ongelma tuntuu rauhoittuneen.

Periaatteessa muita muutoksia ei ole tehty edelliseen verrattuna,sama painolasti paitsi etupää(moottori) hitusen kevyempi. Suurta merkitystä ei ollut oliko auto tyhjä vai lastattu.

 

Jos jollain voi olla hajua asiasta niin tarkentavia kysymyksiä SAA laittaa

 

 

MIKA J:

Ohjausakselia on siirretty taaksepäin kelkan edestä.

Aluksi ongelmana oli että pyörät kääntyivät montuissa mutta ratti ei, eli yhtäkkiä auto lähti kääntymään jos montusta ajoi.

 

 

"bumb steer". Ongelma varmasti ollut sellainen, että auraus on lisääntynyt räjähdysmäisesti jouston yhteydessä. Tätä tapahtuu aina myös vakioalustalla, mutta sen verta pienissä määrin että se ei yleensä tule ongelmaksi.

 

Nyt kokeiltu vaihtaa pitemmät "olkavarret" että raidetangot olisivat samassa linjassa niin ongelmana on että ratti ei palaudu jos ajossa kääntää ja päästää ratin

 

 

Olet ilmeisesti pidentänyt niitä varsia mihin raidentangon päät tulevat kiinni. Ihan oikeanlainen suuntaus vähenää tuota aurauksen muutosta jousituksessa. Tästä kyllä seuraa tosiaan se, että palauttava voima pienentyy mitä pidemmät varret on käytössä. Ajattele vaikka näin, jos laitat siihen metrin pitkät varret, niin pidät helposti sormin kiinni vaikka voimamies koittaisi vääntää rengasta takaisin suoraksi. Millin varrella sitten taas et saa pidettyä paikallaan millään, vaan ohjaus keskittää itsensä.

 

Minin tekniikalla pyörät olivat ihan edessä ja nyt ne on säädetty niin taakse kuin voi caster n.4 että pitäisi olla parempi näin päin?

 

 

Mitä enemmän casteria, sitä rauhallisempi ajokäytös on noin periaatteessa. 4astetta ei pitäisi olla mitenkään liian vähän. Tosin jos on huomattavasti otettu rengasta taaksepäin, niin ettei nyt olisi negatiivista casteria? Minin vakioasetus taitaa olla noin 3astetta, joten kuulostaa hurjalta jos rengasta on otettu paljon taaksepäin ja vielä olisi 4astetta positiivista. Negatiivinen casteri selittäisi myös vähän käytöstä.

 

Koitappa vaikka lähteä siitä tosiaan että sitä casteria olisi positiivista 3-4astetta. Sitten raidetangot saisi tulla olkavarteen kiinni niin että ne lähtevät ihan hieman yläviistoon kun jousitus on normaalitasolla. Tolla saadaan usein pienin aurausmuutos käytännössä.

 

MINORV8:

Ohjausakselila tarkoitat varmaan hammastankoa ? Paljonko sitä on siirretty ? Siirtyikö korkeussuunnassa ?

Link to comment
Share on other sites

Tulipas sekava mutta...

 

Ohajusakselilla tarkoitin hammastankoa ja sitä on siirretty ehkä jopa 4cm sisäänpäin, korkeussuunta ei ole muuttunut koska henkselit ovat samoissa rei issä. Syy siihen oli että minigarage sanoi että kelkka ei muuten mahdu(mk2) ja siirto tehtiin ennen kuin kelkka saapui koska kesti niin kauan valmistus, hammastankoa voisi tuoda ehkä pari senttiä eteenpäin mutta voiko tuollainen tehdä niin paljon.

Silloin kun rakensin kaaret, pyörät olivat kiristettynä ihan eteen reaktiotangoista(ei ollut mitään tietoa kulmista) ja pyörät edessä ajeltu minin moottorilla, nyt pyöriä vedetty taaksepäin ja kaaret ns. väärässä kohdassa, caster positiivista 3astetta.

Tänään kokeiltiin vetää renkaita eteen ja kulmat olivat n. Etu camber 1aste, caster 4,5astetta, auraus heitteli liikuttaessa kaulaa 0.0-0.20 astetta. Takana camber -0.40, auraus 0.2astetta. Takana uudet renkaat, edessä lähellä sakkopintaa(tasaisesti kuluneet)

Iskareita/rengaspaineita säädetty, ei vaikutusta paitsi suti paremmin iskarit jäykällä.

Muutoksilla tuntui olevan vähän vaikutusta ratin palautumiseen mutta mitä kovempi vauhti sen helpommin auto lähtee heittelemään eikä sitä saa hallintaan helposti.

Paikaltaan lähtiessä sutien ratti suorassa ratti/pyörät lähtee jompaan kumpaan suuntaan kääntymään, eli kun ei pidä ratista kiinni. Normaali auto pyrkii menemään suoraan mutta onko tämä normaalia miniin?

 

Nyt kun caster on 4,5astetta vetarit menevät vaakasuunnassa melkein suoraan mutta esim 3asteella ne ovat jo vinossa taaksepäin.

3 asteella raidetangot olivat melkein vaakasuorassa näillä pitemmillä varsilla.

 

 

No sitten illalla tapahtui jotain uutta kivaa, Monttu + suuri tilannenopeus =

 

img3588910.jpg

 

Nopean katselun jälkeen Vasemman takatukivarren sisempi "pultti" poikki, voi olla että iskari paskana myös kun autoa nostaessa pyörä nousi mukana. Edessä tapahtui jotain myös, ratti vinossa ja kuskin puoli tipahti sentin verran. Autolla pystyi ajamaan eikä ottanut kiinni kaariin, hyvältähän se näyttäisi noin matalana:) Onko vain huonoa tuuria vai onko nämä tehot + painolasti vain liikaa minille. Takaa hilot on ruuvattu niin auki kun vain voi eli ne painavat jo auto ylhäällä akselia. Tosin näin ajettiin koko viime kesä ongelmitta.

Link to comment
Share on other sites

Tukivarsi purettuna ja uusi tilattu, vissiin jo hetken akseli syönyt reikää , täytyy hitsata prikka kelkkaan niin ei klappaa yhtä paljoa enää :D

img3592433.jpg

img3592432.jpg

 

 

Painemittauksissa tuli ihan ok tulosta, ovet auki 150,9db, ovet kiinni 152,3db, nämä ovat piikkituloksia eli ainoastaan korkein db lukema tulee mittariin. Toisessa kisataan niin että lasketaan 30sek keskiarvo eri taajuuksista.

 

Ja pari kuvasta melkein valmiista sisustasta.

img3592434.jpg

img3592435.jpg

img3592436.jpg

Link to comment
Share on other sites

Joo pelkkä akseli poikki, mutta ei tullut ulos millään ja ajattelin ottaa varman päälle ja laittaa uuden tukivarren, kuulemma vmäinen saada ees itte asennettua korjaussarja :o

 

Tottapa tuokin. Jos ei ole kalvainta niin hankalapa se on laittaa suoraan....Eikä nuo kunnostetut pahan hintaisiakaan ole.

Link to comment
Share on other sites

Mulla on mk2 tekniikka ja ruotsinmies sanoi että hammastankoa pitää siirtää kelkan tieltä. Muutos tehtiin ennen kelkan saapumista ku toimitus kesti vaivaiset 2kk ja siirrettiin varman päälle.

Pyyhkijänmoottori on suzukista ja vivusto omarakennus, hyvin toimii mutta pyyhkii hiukan pieneltä alueelta.

T'änään sain tukivarren vaihdettua ja vaikuttais toimivan, iskari näyttäis olevan ehjä. Hitsasin prikan parilla pallolla kiinni ku ei tossa maantasossa oikein viitti edes yrittää, täytyy nosturilla hitsata paremmin ku pyöränkulmat säädetään vaihteeksi. Ollut klappi varmaan jonkin aikaa ku ei kuulunut enää kolinaa takapäästä. Etupäästä nostin vasenta hiloa vähän ja ratti näyttäis olevan suht suorassa.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Kajarit saapuneet ja olleet viikon verran kiinni. Nyt on vain ajeltu eikä tekniikassa ei ole ollut ongelmia, alustaa en ole vielä muunnellut.

Pähkäilty on ja pari asiaa mitkä mietityttää, viime vuonna etupää makasi pohjaanlyöntikummien päällä eikä jousittanut hirveästi, nyt ne on poikkastu joten voisiko tällä olla vaikutusta ohjaukseen? iskareiden säätö jäykästä löysäksi ei tuonut minkäänlaista muutosta. hammastanko pitäisi tarkistaa ettei siinä ole mitään vikaa, se ei vain ole kovin nopea ottaa irti :-\

 

Sisustasta löytyisi kuvia http://minihiippari.co.cc/ . Ihan hyvännäköinen se on mutta jokainen öljytahra näkyy ja kova homma hinkata pois.

Tarkoitus olisi lähteä radalle.comin tapahtumaan Hämeenlinnaan 11.8 ja vaasassa olisi tapahtuma 25.8 . Sitten Oulun finaalit olisi syksymmällä.

Link to comment
Share on other sites

Pähkäilty on ja pari asiaa mitkä mietityttää, viime vuonna etupää makasi pohjaanlyöntikummien päällä eikä jousittanut hirveästi, nyt ne on poikkastu joten voisiko tällä olla vaikutusta ohjaukseen?

 

On, varmasti paljonkin. Sinulla rupeaa ylätukivarsi olemaan niin "naurettavassa" asennossa että joustossa tapahtuu todella iso muutos pyöränkulmissa. Tilannetta pahentaa vielä se, että jos raidetanko lähtee pyörästä yläviistoon. Tällöin käy niin että sisäänjoustossa ylätukivarsi "lyhenee", raidetanko "pitenee" ja alatukivarsi pysyy about samana. Aurausmuutos on maksimaalinen, tilannetta voi helpoiten koittaa korjata niin, että raidetanko lähtee vaakatasoon pyörältä tai sitten alaviistoon.

Link to comment
Share on other sites

Tässä linkkiä pikkisfoorumille:

 

http://www.minipickup.org/forum/viewtop ... &start=510

 

Kaveri veti pikkiksen tonttiin ja sai aikaiseksi kaiken sorttista ongelmaa... mm. potjointin kuulat oli melkein pesästään ulkona. Ks. ketjun sivu 34. Noissa kuvissa näkyy hyvin miten päin persettä jousituksen geometria on kun auto on madallettu liikaa. Siihen kun vielä yhdistää isot ja leveät renkaat niin takuulla on mielenkiintoinen ajettava.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Eilisen yön minin säädöt toivat vihdoinki ajettavuuden takaisin. Vaikuttavat muutokset olivat uudet pohjaanlyöntikummit jotka makaavat reilusti pohjassa, edestä iskarit jäykällä, pyörät vedettynä niin eteen kuin saa(caster 6,5astetta) camber muuttui lähellee nollaa, niin ja uudet kumit edessä. Paikallaan edelleen pidemmät olkavarret. Kaupunkiajossa auto hypyyttää hitusen, edessä jousto minimaalinen mutta tasakaasulla ei vetele eikä ohjaus ole haukkaava. Auton sutiessa ja pidon vaihdellessa meinaa edelleen sinkoilla ojaan mutta sitä ei taida pois saada. Auto on yli 100km/h vielä vakaa ajaa eikä tartte kieli keskellä suuta ajaa. Parantelua voi vielä kokeilla ja ainakin alatukivarren oranssit puslat menevät vaihtoon, ovat aivan klapit, samoin hammastangossa on hitusen väljää.

Olisiko vakio puslat paras vaihtoehto vai onko kenelläkään kokemuksia eri puslista?

Link to comment
Share on other sites

Peitelevyn irrottamalla pääsee ohmeja mittaileen. Eikö se showcar invited ollu vain kutsutuille autoille? eiköhän kaikki selviä aikanaan.

 

 

Vaihteeksi kävi pieni accidentti, Hi-Lon pultti petti ja renkas painu kaareen ja ihan mukavan näköistä jälkeä tuli :)

Onks tää nyt sitä motorsporttia...

 

netti1.jpg

 

netti2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...