Jump to content

Mini 1000 -75


pensseli69

Recommended Posts

Kelkka saapui tänään, 3kk odotettu mutta rahti tuli nopeaa, maanantaina lähti matkaan ja tänään perillä ja kävi vielä heittämässä ylimääräisen 200km lenkin matkahuollon kyydissä:)

Kojetaulu oli lähes valmis paitsi että tänään tuli parit kajarit ja olin netistä katsonut mitat + että soitin maahantuojalle ja tarkistin mitat, no eihän ne menneet upotuksiin, 200mm EI OLE 212mm, katsotaan nyt saako niitä hienosti upotettua vai jääkö mini ilman hifiä tälle kaudelle >:D tuli myös diskantti paitsi että laatikko oli tyhjä! Tähän ei voi sanoa muutakuin että älä ikinä missään tilanteessa aloita tekemään mitään ennnenkuin tavara on kädessä!

Vloppuna ois kelkan sovittelua,maalausta ja ehkä pakosarjan tekoa.

Link to comment
Share on other sites

Kyl se siitä :) Ja allekirjoitan kyllä tuon, ettei mitään pitäisi tehdä ennen kuin kaikki tavarat on hyppysissä.

 

Millanes pakosarja sulle tulee? Mulla on yks ausseista tullut 4-2-1 pakosarja jota en ole vielä ehtinyt edes sovitella kiinni ja saa ny nähdä, että saanko sitä tuonne ees mahdutettua. Taitaa olla ihan millimetreistä kiinni jos mun laskelmat yhtään pitään paikkaansa.

Link to comment
Share on other sites

Viime yö värkkäilty miniä ja vähäsen eteni. Moottori meni paikalleen nätisti yläkautta, saa olla imusarjaki paikallaan.Pienet vahvistukset vielä kelkkaan ja hiekkapuhallus,maalaus.

Pakosarjaki valmistui melkein valmiiksi merkkiä Kargelius Pipe 4-2-1, parista ministä löytyy vastaava ja tehonlisäystä tällä ~8hv mutta vääntö kasvaa huimasti. Onhan tuo ahdas tila ja tuskinpa sinne suizan omaa peltisatsia saa mahtumaan, nyt olis tilaisuus valmistaa pari ylimääräistä halukkaille, hinta pyörii varmasti ~400-500€.

img3457805.jpg

 

img3457806.jpg

 

img3457808.jpg

 

img3457809.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vloppuna edetty taas. Vaihteensiirtäjä modattu ja muokattu vaihdevälilyhennin,näpäkät vaihteet tuntui tulevan. Pakosarja valmis ja mitäs kaikkea pientä tuli tehtyä :o Kelkka viety hiekkapuhallettavaksi, toivottavasti ehtii maalata vielä ennen vloppua niin pääsis vihdoinkin kasailemaan.

img3460073.jpg

 

img3460074.jpg

 

img3460075.jpg

Link to comment
Share on other sites

On muuten harvinaisen kaunis pakosarja 8) Nyt miltei harmittaa, että on se oma hankittuna jota pitää rankalla kädellä muokata, että sen saa paikalleen...

 

edit: onko mahdollista ottaa kuvaa suoraan sivulta missä näkyisi, että kuinka läheltä lohkoa tuo tulee menemään?

Link to comment
Share on other sites

Hiukan edetty. Vihdoinkin alkoi kasaus. Perjantai ahkeroitiin ja kotia pääsin klo. 5.10 :) Suurin osa tekniikan osista maalattu ja valmiiksi sovitettu joten eiköhän tuo tekniikkapuoli lähde vaihdilla käyntiin.

 

img3465064.jpg

 

Kaiuttimetkin sopivat vaihdoinkin paikalleen. Ei siitä ihan sellanen tullut kuin piti mutta menköön tämän kerran.

img3465065.jpg

 

img3465066.jpg

Päälle tuli vielä putki.

img3465067.jpg

 

img3465068.jpg

 

img3465069.jpg

Link to comment
Share on other sites

En tiedä kuinka tarpeellista oikeesti on kun vetarit on niin ohkaiset, mutta matskusta johtuen esi+jälkilämpö tekee hitsauksesta paljon kestävemmän. Näin ainakin professori duunissa totesi kun ihmeteltiin että miten mun vastaavat vetarit kootaan takaisin nippuun. Mitään tarkempaa analyysia ei kyllä tehty, ihan pikainen vain. Toi ylimääräinen putki sauman ympärillä kun on kestoltaan jo isompi kuin orkkis vetari, joten ei katottu asian olevan niin tarkkaa. Testiä ei ole tehty, kun projekti on jäänyt muitten jalkoihin.

Link to comment
Share on other sites

onko noita hitsattuja vetoakseleita saatu kestämään itse yritin moneen kisaautoon hitsailla ja liittää milloinkin milläkin systeemillä enkä saanut koskaan kestämään kisaluokka oli sellainen että mahollisimman kevyeen autoon laitettiin mahollisimman iso ja tehokas moottori ja autoissa oli myyntivelvoite kisan jälkeen tuo rajoitti ostoakseleita sen takia niitä joutui hitsailemaan :)

Link to comment
Share on other sites

Meillä oli joskus kilpurissa (Mini) hitsatut vetarit ja kesti ongelmitta vuosia, autolla ajettiin rallia, asfaltti- sekä sora-sprinttejä ja ovat muistaakseni tällä hetkellä yhdessä Turun suunnalla pyörivässä Turbo-Minissä alla.

Link to comment
Share on other sites

Oleellista olis tietää materiaali ja sen koostumus jotta vois arpoa karkenevuutta (mm. teräksen hiilipitoisuus), sen perusteella esilämpö/jälkilämpötarvetta, sopivaa lisäainetta ja jopa mahdollista lämpökäsittelyn tarvetta. Hyvällä tuurilla voi kestää vaikka kuinka kauan, mutta jos esim. nuorrutusteräsakselin katkaisee ja hitsaa semmoisenaan peruspuikolla niin saattaa olla aika lyhytikäinen. Toisaalta on Minin kansiakin hitsattu migillä ja on pelittänyt senkin jälkeen :) Smurffin lain mukaan hajoaa silloin kuin ei tarvitsisi ;D

 

Esim. Jaguarin klassinen taka-akseli oli semmoinen että siinä ei ollut varsinaista ylätukivartta vaan sen virkaa toimitti vetoakseli. Corveteissa oli vähän vastaava tsydeemi. Jaggen akseleita kun sitten kavennettiin rodeihin niin vaati vähän tarkempaa hitsausta että pelitti. Näin siis Ruotsissa, Suomessahan moista ei varmaan oltaisi hyvällä katsottu... Yksi rodipelle teetti Ruotsissa analyysit materiaalista ja siinä oli yhtenä murheena just korkea hiilipitoisuus.

Link to comment
Share on other sites

Hiukan edistytty. Sähköjä vedetty pitkän matkaa, jarrut/kytkin nesteitä vaille. Saa nähdä kestääkö vetarit repimistä mutta uskon nivelten pettävän ennen akselia ;D

Vielä pitäs syylärille tehdä paikka,laturille teline, ilmanputsari hässäkkä paikoilleen, loppuauto purkaa ja hitsata tankkiin lähdöt + bensalinjat, ja ovipahvit,keskikonsoli ja ja ja.... :o :o :o

 

img3476270.jpg

 

Kuskin puolen pyöränkaareen tuli töötti ja pissapojansäiliö, täyttöputki tulee kivasti konehuoneen puolelle.

img3476271.jpg

 

img3476272.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Tekniikka alkaa olemaan hyvällä mallilla, jarrut löytyy, kytkin löytyy, öljyt koneessa, periaatteessa sulakkeita ja jäähdytintä vaille valmis. Huomenna olis tarkoitus koekäynnistää auto. Johtojen ja sulakkeiden määrä hiukan kasvanut vakioon nähden, täytynee tehdä sähkökaavio vielä kun muistaa mikä oli mikä :)

 

Pyöränkotelo täytettynä.

img3490327.jpg

 

Tuli suksipoksi ostettua, eiköhän tosta sopivan saa ku näyttää vähän rälläkkää :)

img3490328.jpg

 

Moottoria tuettu alhaalta kolmesta paikkaa(vakiot) sekä jakopuolelta että vastapuolelta. Toisessa päässä uniball ja toisessa pusla, ei pitäisi tehot karata moottorin elämiseen.

img3490329.jpg

 

img3490330.jpg

 

img3490337.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ai että kun näyttää siistiltä :) Itekin olen suunnitellut noitten ubiballien käyttämistä koneenkiinnittämiseen siinä vaiheessa kun teen nuo tuennat uusiksi. Se jakopään puolella oleva pultti on muuten mulla mennyt jo kahteen otteeseen poikki koneen liikkumisen vuoksi. Jakopään yläpuolen suoja ei näytä ihan vakiolta ellen ihan väärässä ole?

Link to comment
Share on other sites

Ohan siinä sitten vielä tekemistä. Mihin olet muuten jemmannut tuulilasinpyyhkijänmoottorin vai eikö sitä ole vielä asennettu? On vaan niin kliinin näköinen tuo konehuone, että ihan kuin sieltä puuttuisi tavaraa ::)

 

Niin ja tuo jakopäänkoppa kyllä näyttää hyvältä. Ilmoittele jos noita jossain vaiheessa tulee viimeistelemättönä myyntiin :)

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...