jipeeki Kirjoitettu 11. Tammikuuta, 2009 Raportoi Kirjoitettu 11. Tammikuuta, 2009 Omasta mielestä kiva lukea toisten projekteja, joten laitetaas omastakin vähän. Heräteostoksena ilman sen suurempia suunnitelmia tuli hommattua -huhtikuussa 2008 -74 Mini kaverilta. Ajattelin pikkuhiljaa siistä ajo/leimakuntoon ja tavoite oli saada auto ajoon vappuna 2009. No tämä tavoite tuskin tulee täyttymään ajanpuutteesta ja parista muusta jutusta johtuen, mutta hiljalleen se ehkä valmistuu ainakin wapuksi 2010 :o Sovittiin että menen katsomaan autoa eräänä huhtikuun päivänä. Samaan aikaan oli käyttis Omega menossa maalaamoon ja jouduin kaatosateessa lähtemään -62 kuplalla töihin ja sieltä Miniä katsomaan. Alle +10 asteessa ilman lämppäriä 200km. Melko huuruinen reissu. Eka kuva Ministä, vielä vanhalla omistajalla. Olivat sovittaneet chevy vanin kattokorotuksen katolle :) Omassa tallissa Kuljetuskalusto. Huomaa trailerin rekkari :D Autoa oli jo alettu edellisen omistajan toimesta purkamaan, mutta projektiauto oli vaihtunut kuitenkin toiseen kesken kaiken. Pannuhuone Takakontissa varaosia Sitten purkuhommia pari iltaa
jipeeki Kirjoitettu 11. Tammikuuta, 2009 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 11. Tammikuuta, 2009 Etujalkatilan pellit oli solmussa, auto on ajettu jonnekkin kyntöpeltoon melko kunnolla joskus. Uudet helmapellit jäi edestä 5cm irti pohjasta, joten piti vaihtaa lattiat ja potkupellit (vai mitkä onkaan, ne mistä tulee raitisilmatötteröt läpi) Koppa kyytiin ja puhallukseen Ulkoavaruuden örkit kävivät tekemässä tutkimuksia Puhallettuja romuja kivempi tarkastella ja korjailla Ovien alareunat oli jo kertaalleen vaihdettu, joten vaihdoin koko pintapellit. Peltiä vaihdeltu pohjaan. Kävin näyttämässä kopan konttorilla puhallusten jälkeen, koska numeron kohta piti laikata uuden tieltä pois. Ottivat kopsut rekisteriotteesta ja toivottivat työn iloa ;) Takaluukku ja -lokarit oli hyvässä kunnossa Uutta ja wanhaa Päätin vaihtaa levyt eteen, myyntipalstalta löytyikin sopivat osat kunnostettavaksi, nyt kunnostettu ja maalattu Hitsaushommat alkoi tökkiä, joten välillä kelkkojen kimppuun. Tukivarsissa korjaussarjat, Hi-Lot, jarruletkua, leveet rummut, jarruissa oikeestaan kaikki uutta. Meinasi olla hankalaa löytää kalvain takatukivarren holkkia varten, mutta löytyi lopulta. Btw. meniköhän kumielementit oikein, paksummat taakse jo matalemmat eteen? Tää on tosiaan mun eka auto mitä oon yleensäkkään hitsannut, joten alkuun oli aika hankalaa, mutta nyt alkaa jo miggi pysyä suht hyvin hanskassa. Ja netistä löytyy kivasti projektitarinoita joista löytyy untamolle neuvoja esim ovipeltien vaihtoon. Mä luulin aiemmin että sekin olisi jotain rakettitiedettä, mut paskat, helppo nakki 8-)
jipeeki Kirjoitettu 11. Tammikuuta, 2009 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 11. Tammikuuta, 2009 Keulan pellit heppailtu paikalleen, näyttääpä pitkästä aikaa hyvältä, kun tulee jotain näkyvää :) Nyt tiedän mikä ero on alkuperäisellä ja tarvikeosalla :-/ Ilmeni tossa myös että auton oikea etukulma on tölväisty johonkin, ei tahtonut osat istua. Tuli kuitenkin suht hyvä, näin aloittelijan taidoilla. Konepelti on vähän siinä ja siinä tuleeko vanhasta kalua, katotaan nyt. Niin ja takaluukun kansi on joskus kauan sitten vaihtunut MK1 malliseksi. Kontin kannesta hitsasin 23 kpl porattuja reikiä umpeen, joista suurin osa yli 10mm kokoisia ja kilven kohdalla. Vissiin muutama kilpi ollut autossa :o Olivat peitetty kemiallisella metallilla..
Purtsi Kirjoitettu 11. Tammikuuta, 2009 Raportoi Kirjoitettu 11. Tammikuuta, 2009 Hyvinhän tuo on edistynyt siitä, kun tuon viimeksi näin :) Eikös nuo kumielementit ole kaikki samankokoisia? Vai hommasitko minisportin smootha-riden kumipallot? Niissä on kaiketi jotain eroja...
jipeeki Kirjoitettu 11. Tammikuuta, 2009 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 11. Tammikuuta, 2009 Gummipallot on vanhat mitkä autossa olikin. Ja ne on erikokoiset :-? Oon itekkin ihmetelly kun jossain törmäsin pallloihin, jotka sopii eteen ja taakse. Mulla oli jotenkin sellanen tuntuma että paksummat oli edessä, mutta nyt kuitenkin laitoin ne taakse. Matalammat sujahti eteen helpommin paikalleen. No, hi-loilla saa säädettyä oikeeseen korkoon, mutta onko sitten jäykemmät jommat kummat?
Purtsi Kirjoitettu 11. Tammikuuta, 2009 Raportoi Kirjoitettu 11. Tammikuuta, 2009 Etteivät olisivat sen verran vanhat pallot että olisivat jo lässähtäneet? ;)
MikaJ Kirjoitettu 11. Tammikuuta, 2009 Raportoi Kirjoitettu 11. Tammikuuta, 2009 Epäilisin kanssa että on samanlaiset ollut alunperin, mutta etummaiset on mennyt enemmän kasaan.
koirankoppi Kirjoitettu 11. Tammikuuta, 2009 Raportoi Kirjoitettu 11. Tammikuuta, 2009 Kyllä alkuperäiset "kumipallot" ovat aina olleet samanlaiset kummassakin päässä. Etupään jouset ovat vanhoissa (eikä niin vanhoissakaan) aina reilusti lässähtäneitä, 10-20mm helpostikin. Kannatti tietysti laittaa ne paksummat eteen.
jipeeki Kirjoitettu 12. Tammikuuta, 2009 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 12. Tammikuuta, 2009 Jaahas, no siinä tapauksessa menee uudet tilaukseen. Ainakin 2kpl. Nätisti ovat sitten painunut kasaan. Hyvä että tuli puheeksi tässä vaiheessa kun kelkat on vielä irti :)
Mini1380 Kirjoitettu 12. Tammikuuta, 2009 Raportoi Kirjoitettu 12. Tammikuuta, 2009 Miksi ne pitäis vaihtaa? Nehän on hiukan jäykemmät nyt kun menneet kasaan, ne uudet mitä myydään on löysempiä kuin alkuperäiset (ellei osta "kisamallin" palloja).
claymad Kirjoitettu 12. Tammikuuta, 2009 Raportoi Kirjoitettu 12. Tammikuuta, 2009 Tota samaa oon miettiny mitä 1380 sanoi, eli nyt kun ei puhuta ajomukavuudesta, niin eikö noilla vanhoilla kasaanmenneillä paloilla auton pitäis kallistua kurveissa vähemmän. Tämä taas saattaa olla tarkoitus jos autolla on ajetaan radalla...
Mini1380 Kirjoitettu 12. Tammikuuta, 2009 Raportoi Kirjoitettu 12. Tammikuuta, 2009 Spareksen C-STR688 numerolla olevat kelta pisteiset on ainakin vakiota kovemmat/jäykemmät . Ja nykyiset orginaali pallot on pehmeämpiä kuin alkuperäiset mitä 60-70-luvulla tehtiin , ainakin näin monesta paikasta kuullut , yksi syy tähän oli myöhempien tuotantominien matalampi-profiiliset (lue jäykemmät/kovemmat) renkaat . Itsellä noita originaaleja vielä jäykistetty entuudestaan ja omasta mielestä pelaa hyvin (ainakin tiellä pysytty ja mutkista selvitty).
Jamppa Maijala Kirjoitettu 12. Tammikuuta, 2009 Raportoi Kirjoitettu 12. Tammikuuta, 2009 Uuden kumipallon etu on se elastisuus. Painaa rengasta kovemmin asfalttiin. Eli ulospäin työntävä voima on suurempi kuin vanhalla kuivuneella kumipallolla. Jäykkyyttä taas tälläisessä tapauksessa voi muuttaa esim. hi-lo:lla. Trumpetin muoto on ratkaiseva. Esim. farmarissa on erilaiset trumpetit kuin henkilöautossa mutta kumpipallot samat. Kilpureissa käytimme tuoreita palloja edessä ja jousitrumpetit olivat kupit jotka menee pallon ympärille ja näin se jäykistyi. Lukottomassa kilpurissa kyllä käytettiin avuksi myös sitä kumitopparia etukelkassa. Topparikumia voitiin hiukan madaltaa(ei aina) ja mittailtiin kovaa ajettavissa mutkissa kuinka painaa toppparia. Minulla on tuolla varmaan vielä noita kuppitrumpetteja joista voisin jossain vaiheessa laittaa kuvankin jos ei selityksestäni oikein aukea. :-? Olisipa itsella vielä intoa noin paljon kuin sinulla jipee. Upeeta ja hattua nostan [smiley=thumbsup.gif]
Idefix Kirjoitettu 12. Tammikuuta, 2009 Raportoi Kirjoitettu 12. Tammikuuta, 2009 Ensinnäkin, hienoa että uusia projekteja tulee seurattavaksi. Pidähän jatkossakin viestiä päivitettynä. Hienon näköistä jälkeä taas tässäkin tallissa on tehty... Toiseksi, hieno kupla sulla. Meilläkin löytyy pihasta kupla; olin luvannut vaimolle että kun Mini on valmis, niin hänelle rakennetaan kupla. Nyt kun Mini projetki on kestänyt jo viisi vuotta, päätin että on ehkä parempi tunnustaa realismi aikataulujen suhteen ja niimpä viime kesänä hankittiin sitten käyttöön toinen klassikko...Itsekö olet rakennellut, vai tuliko se valmiina pihaan? Kolmanneksi, avoimesti tunnustan kateuteni kaikille joilla on noin paljon tilaa ja valoa tallissa ;D. Kunnon talli on vähän niinkuin polkupyörä ilman satulaa. Sen tärkeyden huomaa vasta kun se puuttuu. Se että auton toiselle puolelle mahtuu kävelemään ilman että joutuu siirtämään hitsausvehkeitä, kompuraa, ja vielä itse autoa ja ilman että haalari tarttuu kolme kertaa matkalla törröttäviin metallinpaloihin tai ruuvipenkkiin on etu jota täytyy osata arvostaa. Jääkaappi tallissa on jo brassailua.....Minulla on 35 neliön jääkaappi, aina joulukuusta maaliskuuhun. Neljänneksi, tuo hiekkapuhallus kuva on vallan pätevä kuukauden kuvaksi. Otos vangitsee täydellisesti harrastuksen syvimmän olemuksen. Loisto otos.
koirankoppi Kirjoitettu 13. Tammikuuta, 2009 Raportoi Kirjoitettu 13. Tammikuuta, 2009 On tosiaan hienoa seurata toisten AIKAANSAAVIEN projekteja :) Osaavia innokkaita kavereita tuntuu riittävän!! Hyvä niin :). Kunpa nämä kaverit viitsisivät laittaa juttuja/kuvia projekteistaan myös Clubin kerholehteen!! Tällaisia tarinoita siellä kaivataan kovasti!! Eikä tarvitse olla mitään kirjailijatekstiä. Hyvät kuvat puhuvat puolestaan ;) jipeekin Miniprojektista tulee oma Ensimmäinen minirojekti mieleen :)Samanvärinen/ikäinen aihio ja vuosi oli 85 8-) Täytyi oikein kaivaa omia vanhoja kuvia ja ihmetellä kuinka HUONO aihio oli, vaikka ikää sillä ei ollut kuin 10 vuotta silloin?! ja maksoi 200 mk!
Mini1380 Kirjoitettu 13. Tammikuuta, 2009 Raportoi Kirjoitettu 13. Tammikuuta, 2009 Ja nykyiset orginaali pallot on pehmeämpiä kuin alkuperäiset mitä 60-70-luvulla tehtiin ...Toisaalta, nuo nykyiset saa jo "vaarallisen" koviksi pelkässä 5-7 vuoden ulkosäilytyksessä. Liekö sittenkään vielä riittävän kovat... Ainakaan ei seuraa tietä kovn tarkkaan ellei oo täysin tasainen asfaltti. Se on Mini ei se vaan sovi uriin, ollu joskus aikaisemminkin keskustelua. Ja noi nyky-kumit on todellakin kaikin puolin erilaisia kun vanhat, tullut vuosien varrella kaiken näköisiöä ympäristö/kustannus juttuja joiden takia puhutaan eri tuotteista, sen huomaa kaikessa muussakin kumista valmistetuissa autotarvikkeissa. Mut jos tuntuu siltä et ne haluu vaihtaa niin siitä vaan ei tässä kukaan oo kieltänyt niitä vaihtamasta.
jipeeki Kirjoitettu 13. Tammikuuta, 2009 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 13. Tammikuuta, 2009 Toiseksi, hieno kupla sulla ..Itsekö olet rakennellut, vai tuliko se valmiina pihaan? Kolmanneksi, avoimesti tunnustan kateuteni kaikille joilla on noin paljon tilaa ja valoa tallissa ;D. Kunnon talli on vähän niinkuin polkupyörä ilman satulaa... Kupla hommattiin 3,5 sitten tossa kunnossa. Tai pakolliset säätöpalat hitsasin etuakseliin vaihdoin olkatapit ym. katsastusta varten. Hitsaamaton, ylimaalattu kylläkin jossain vaiheessa ja sisusta pommin jäljiltä. Piti alunperin rakentaa tosta jotain, mutta on niin orkkis kunnossa ettei raaskinutkaan. Tallin rakennus alkoin niin, että ajoin hiacen siihen kohtaan mihin talli oli tarkoitus rakentaa, avasin ovet ja takaluukun ja kävelin kädet levällään auton ympäri. Samalla piirsin ulommalla jalalla seinien paikat hiekkaan. Tuli oikean kokoinen laakista :D Tein Purtsin ehdotuksesta takakaariin lisää tilaa tulevien levikkeiden alle. Levikkeet tulee toivottavasti tällä viikolla, että pääsee leikkaamaan edestäkin, ilman mallia kun en uskalla etupäähän koskea, ettei lähde liikaa (tai liian vähän). Takaa tein lokarin "suoraksi". Takaluukun kannesta pitää vielä korjata ruostevaurio, sitten puhallellaan hitsisaumat ym. ruosteenestomaalia pohjaan ja pohjien tekoon (yök!) Ja kiitti kaikille kommenteista, täällähän on elämää :)
jipeeki Kirjoitettu 13. Tammikuuta, 2009 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 13. Tammikuuta, 2009 Kunpa nämä kaverit viitsisivät laittaa juttuja/kuvia projekteistaan myös Clubin kerholehteen!! Tällaisia tarinoita siellä kaivataan kovasti!! Eikä tarvitse olla mitään kirjailijatekstiä. Hyvät kuvat puhuvat puolestaan ;) mk! Pitänee vissiin tutustua näihin clubijuttuihin? Kerholehtikin kiinnostaa, mites kerhoon pääsee mukaan?
koirankoppi Kirjoitettu 13. Tammikuuta, 2009 Raportoi Kirjoitettu 13. Tammikuuta, 2009 Katsoppa Clubin sivuilta yhteystiedoista Jukka Pörin tiedot ja ota häneen yhteyttä. Sillai homma hoituu! Uusia innokkaita naamoja tarvitaan ,kun vanhat jäärät hyytyy ja kangistuu kaavoihinsa ;)
cabrio Kirjoitettu 13. Tammikuuta, 2009 Raportoi Kirjoitettu 13. Tammikuuta, 2009 Uudet jäsenet: Jukka Pöri Roineenkatu 33 37600 Valkeakoski Puhelin: 040 - 574 9907 Sähköposti: uudetjasenet@mcff.net http://www.mcff.net/ Sinne pistät tietoja itsestäs. Kyllähän näitä rakennus puuhia on tosiaan mukava katsella!!!
Purtsi Kirjoitettu 13. Tammikuuta, 2009 Raportoi Kirjoitettu 13. Tammikuuta, 2009 Noista lokareistahan tuli nätit 8-) Vielä kun saisin omaan miniin tehtyä tuon saman jossain vaiheessa ;D btw. oon kahen viikon päästä tulossa taas karkkilaan viikonlopuksi minejä rassaamaan. Jos vaikka ehtis käymään kattomassa projektiasikin lähempää :)
jipeeki Kirjoitettu 25. Tammikuuta, 2009 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 25. Tammikuuta, 2009 Juhlapäivä, projekti liikahti eteenpäin! Sen kunniaksi pari kuvaa :) Sain lopulta levikkeet ja pääsin muokkaamaan etupyöränkaaret. Onneksi en luottanut minisportin sapluunoihin, ei ollut ihan alkuperäisen kaltaiset lasikuitu sportspack levikkeet. Kiinnityspisteet ei ollut ihan oikeissa kohdissa. Alkaa näyttää että kopioin claydmania, kun on aika samannäkösiä projektikuvia :-? 16 ainakin sopii, luulis mahtuvan 13:kin :D Leikkasin ekana 3cm ympäriinsä kaarta pois, sitten vielä ylhäältä toiset 3cm. Ens viikolla toivottavasti hiekkapuhallus ja pohjamaalailua. Tossa vielä haulikolla ammuttu takaluukku, josta jo hitsattu ne 23 reikää. Lisääkin löytyi kymmenkunta maalin alta.. Kokeillaan nyt tehdä tosta, katotaan mitä tulee.
jipeeki Kirjoitettu 25. Tammikuuta, 2009 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 25. Tammikuuta, 2009 Juhlat jatkuu, kävin ostamassa tänään purtsilta 1300 moottorin 8-)
Jamppa Maijala Kirjoitettu 4. Maaliskuuta, 2009 Raportoi Kirjoitettu 4. Maaliskuuta, 2009 Oli joskus puhe niistä kuppimallisista jousitrumpeteista jousituksen jäykistykseen. Kimi tuolla rakentelee Mini tonnia [smiley=thumbsup.gif] ja hänen sivuilla oli yksi versio näistä http://www.syntax.fi/jff_motorsport/ind ... &Itemid=69 Nämä ovat yksi yksinkertaisimista ratkaisuista. Meillä oli käytössä vastaavia alumiinisia kuin hilot mutta kupilla jousipallon ympärille. :)
jipeeki Kirjoitettu 20. Maaliskuuta, 2009 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 20. Maaliskuuta, 2009 Hiljaa hyvä tulee, sanoi jipeeki kun miniä rakensi.. Koppa hitsattu ja vähän jo pohjamaalailtukkin. Kävin hakemassa varastosta puretut osat tallin puolelle. Putsailtu ja maalailtu kaikennäköistä. Jarrut kasailin etukelkkaan. Sitten kysymys: tuleeko sisemmän vetarin "holkki" jonka sisään kuulat tulee, noin päin vetariin kun kuvassa? Eli ulompi nivel pitää napauttaa irti että saa toisesta päästä työnnettyä holkin paikalleen. Vetarinkumin pannat on saletisti entiset jos joudun ne vielä avaamaan, tuli säädettyä niitten kanssa jo jonkun verran tossa aiemmin :-? Edittiä: joo näinhän se oli, nyt on kaikki nivelet paikallaan.
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään