Guest . Kirjoitettu 22. Elokuuta, 2006 Raportoi Kirjoitettu 22. Elokuuta, 2006 Toissapäivänä ajoin Bodomin ympäristössä pitkästä aikaa ja tuli kyllä järven länsirantaa etelään ajaessa mieleen Skotlanti ja Loch Nessin pohjoispuolinen rantatie (järvi vasemmalla puolella - mutkaisuus oli siellä läsnä kaikkialla). Samanlaista mutkatietä, tosin pätkä on aika lyhyt ja tammet on muuttuneet kuusiksi. Mutta puiden oksat kattoina, tie leveydeltään sama, hämärää valoisallakin kelillä. Sitten siihen suurinpaan eroon verrattuna Skotlantiin. Muistanko oikein, että tuolla reitillä olisi aiemmin ollut 60 rajoitus ympäriinsä? Nyt tuntui olevan pääasiassa 40-50 rajoitusta. Eihän siellä tietysti paljoa kovempaa kannata ajaakaan. Vastaavilla teillä UK:ssa on 50-60 rajoitus, mikä ei ehkä tunnu isolta. Kyse on kuitenkin maileista, mikä tarkoittaa, että suorilla pitää ajaa satasta tai hieman ylikin (ja silti paikalliset hiillostaa perässä ja ajavat lyhyilläkin suorilla ohi) ja mutkissa lukevaa SLOW-tekstiä todellakin kaikkien kannattaa noudattaa (mutkissakin vastaan tulee liian isolla todennäköisyydellä joku auto). Suomessa nopeusrajoitukset laitetaan tieosuuden hitaimman kohdan mukaan, jossain muualla luotetaan ajajien järkeen enemmän. Tai luonnonvalinnan voimaan. Kyllä brittiläiset nauraisivat suomalaisille, jos kuulisivat, että tuollainen (Bodomin ympärillä oleva) tie museoidaan. Siellä suurin osa teistä on tuollaisia... Eli mitä tarkoittaa Suomen huonot tiet? Liian leveitä ja tylsiä? Käsittääkseni Britteinsaarilla on pikkuisen enemmän porukkaa kuin Suomessa (myös autoja) ja silti päätiet on kapeita ja mutkaisia. Miten siellä mahtuu ajamaan pääasiassa max tasan kuorma-auton levyisillä kaistoilla, kun Suomessa ihan taajamien kadutkin on niin leveitä, että kuorma-auton lisäksi samalla kaistalle sopii rinnalle pieni (enklantilaisvalmisteinen) auto. Isommista teistä puhumattakaan. Eipä ole Ruotsinkaan keskikaiteella varustetuilla teillä kaistojen leveydet suuria. Huonot tiet tarkoittanee sitä, että joillakin teillä on halkeamia ja kuoppia. Ja tiet vain kokoajan huononee, kun rahaa käytetään ylläpitoon vähemmän. Mutta minkä sille voi, kun on menty alunperin tekemään se perusvirhe, että tehdään kaksikaistaisesta tiestä vähintään kolmekaistaisen levyinen hehtaaritie. Suomen tiet on ehkä keskimäärin 50% leveämpiä kuin vastaavat tiet UK:ssa/Norjassa (Norjassa leveä tie olisin aika kallis). Ja jonkin verran leveämpiä kuin Ruotsissa. Suuruudenhulluutta! Väittäisin, että tiet olisi paljon hienommassa kunnossa, jos ne olisi tehty alunperin oikeaan leveyteen. Eli suuri osa teistä jos ois kolmasosan kapeampia, niin samalla ylläpitorahalla saisi tiet pysymään hyvässä kunnossa, ilman jatkuvaa rapistumisvaaraa. Mutta ei se rapistuminen hirveesti haittaa, jos autoilijat pystyisivät (joidenkin pakko, kun kuoppiin ajaminen ei ole kivaa) hyödyntämään isomman osan tieleveydestä. No, ainakin kuoppien väistämiselle on metritolkulla tilaa! Mutta sekään ei tunnetusti riitä. Leveäkaistateillakään porukka ei välillä pysty ohittamaan edessäolevaa autoa samaa kaistaa ajaen, vaan odotetaan ensin tyhjä suora ja sitten ohitetaan niin kaukaa vasemmalta koukaten kuin mahdollista (eli piennarviivakin voidaan "tarvittaessa" ylittää). Onneksi kyseessä ei ole kuljettajien enemmistö. Jopa meikäläinenkin sopii ajamaan leveäkaistatiellä ohi samalla kaistalla, vaikka autonleveysarvio on välillä "pikkuisen" pielessä. Ei sentään yli viittä metriä pielessä. Mutta myöhäistä räpistellä, kun ...... on jo housuissa. :'(
Guest Nuno Kirjoitettu 22. Elokuuta, 2006 Raportoi Kirjoitettu 22. Elokuuta, 2006 Leveäkaistateillakään porukka ei välillä pysty ohittamaan edessäolevaa autoa samaa kaistaa ajaen, vaan odotetaan ensin tyhjä suora ja sitten ohitetaan niin kaukaa vasemmalta koukaten kuin mahdollista (eli piennarviivakin voidaan "tarvittaessa" ylittää). Onneksi kyseessä ei ole kuljettajien enemmistö. Jopa meikäläinenkin sopii ajamaan leveäkaistatiellä ohi samalla kaistalla, vaikka autonleveysarvio on välillä "pikkuisen" pielessä. Ei sentään yli viittä metriä pielessä. Tätä olen ihmetellyt itsekin. Normaalin kaistan levyinen piennar siellä viivan oikealla puolella ja siten nuollaan sitä keskiviivaa. Muutaman kerran olen mennyt ns. slalomlinjalla ohi tuommoisesta kaverista ja on ne sitten siitä yleensä siirtyneet sinne oikeaan reunaan piennarviivan tienoille... nimim. viime perjantaina Haminaan koko matka jonossa Helsingistä. n.
Nik0 Kirjoitettu 23. Elokuuta, 2006 Raportoi Kirjoitettu 23. Elokuuta, 2006 Sitten siihen suurinpaan eroon verrattuna Skotlantiin. Muistanko oikein, että tuolla reitillä olisi aiemmin ollut 60 rajoitus ympäriinsä? Nyt tuntui olevan pääasiassa 40-50 rajoitusta. Ittellä on kanssa tuon Bodom järven tien ajaminen jäännyt viimeaikoina vaikka lähellä nykyjään asunkin. Muistaakseeni rjaoitus laskettiin ennenkuin tie päällystettiin uudestaan. Siellä oli jo semmoisia Minin mentäviä reikiä tiessä. Toinen syy rajoituksen tiputtamiseen on varmasti moottoripyörät. Vielä kun kyseisellä tiellä oli 60 rajoitus niin autolla ei ollut kiva ajaa pimeitten mutkien kohtia kun vastaan tuli liki aina moottoripyörä leikaten väärän kaistan puolella yllättyneenä mutkien jyrkkyydestä tuohon rajoitukseen nähden. Tuolla tiellä juuri kaksipyöräisten määrä on viime vuosina ollut ihan älytön. Tuskin briteissäkään tuollaisella moottoripyörä määrillä kuormitetulla tielläkään on hirmu korkeita rajoituksia. Isle of Mania ei lasketa siellähän ei ole rajoitusta ollenkaan taajaman ulkopuolella. Ja löytyyhän noita hyväpintaisia kapeita mutkateitä suuremmilla rajoituksilla kohtuu läheltä pääkaupunki seutua ainakin länteenpäin mentäessä Kirkkonummelta, Siuntiosta ja Lohjan seudulta. Ja näillä teillä sinut tasan ohittaa paikalliset jos et aja vähintään rajoituksen mukaan. Ja jos mutkista ja vauhdista tykkää niin ei Ahvenisto niin pitkällä ole ja siellä ei kuitenkaan ole sitä nopeusrajoitusta ollenkaan eikä kukaan tule vastaan.
Guest . Kirjoitettu 23. Elokuuta, 2006 Raportoi Kirjoitettu 23. Elokuuta, 2006 ... Tuskin briteissäkään tuollaisella moottoripyörä määrillä kuormitetulla tielläkään on hirmu korkeita rajoituksia. Isle of Mania ei lasketa siellähän ei ole rajoitusta ollenkaan taajaman ulkopuolella.Kuten sanoin, niin briteissä luotettiin kuskin harkintakykyyn eli siihen, että varoitusmerkkejä noudatetaan. Eli ennen mutkaa on mutkasta varoittava kolmio ja tiessä lukee SLOW. Jos lisäksi on keltamustaa merkkiä mutkan kohdalla, niin on aivan oma vika, jos vedät 80-100 lasissa metikköön. "You have been warned". Pahimmillaan oli vielä tien kapenemismerkintää, ja erinäisten eläinten varoituksia voimassa samaan aikaan ennen mutkaa. Jos oikeasti ajat sitä sallittua 90 mutkaan tuollaisten varoitusten jälkeen, niin on turha perikunnan valittaa, jos vakuutusyhtiö nipistää korvausrahoista osan pois itseaiheutetusta vahingosta. Eli alle 50 rajoitukset erittäin harvinaisia muualla kuin taajamissa. Joku tietyöalue nyt muistuu lähinnä mieleen pienestä rajoituksesta. Taajamissakin yleensä vähintään 30 rajoitukset. Ja taajamissa ei tietenkään ollut koko ajan sama rajoitus vaan vaarallisissa kohdissa (koulu) lyhyt pätkä 20-30 rajoitusta ja välillä 40-50. Kaikki mainitut rajoitukset maileina. Tuntui oikeasti kummalliselta, kun ei voinut ajaa tasavauhdilla läheskään rajoitusten mukaista vauhtia. Suorilla olisi juuri ehtinyt kiihdyttää jopa yli rajoituksen, mutta mutkiin ois jatkuvasti pitänyt tehdä tiukkaa jarrutusta alle puoleen sallitusta. Suomessa voi yleensä pitää hitaimmissakin kohdissa sitä rajoitusten mukaista "minimi"nopeutta, joka on sitten muualla aika unettava nopeus. Suomessa rajoitusten tavoitteena on ehkä eri asiat (sakkotulojen maksimointi) kuin UK:ssa, jossa liikenne varmaan pyritään optimoida mahdollisimman sujuvaksi ja ihmisiä ei haluta ärsyttää (kohteliaisuus) virheellisillä varoituksilla ja rajoituksilla. En tietysti ihan kaikkialla käynyt, kun ajoin saarella vain 4700 mittariin, joten jostain varmaan löytyy prätkäilijöiden suosima mutkapätkä, jolla on laskettu rajoitusta. Tällaisesta pätkästä löytyy varmaan googlettamallakin tietoa - arvelen. Yritin etsiä ja löysinkin aiheesta jotain ;) : __ 1 __, __ 2 __, __ 3 __, __ 4 __ Epäuskoisena luin noissa linkeissä olevia prosenttilukuja moottoripyöräilijöiden mielipiteistä rajoituksien tasosta. Suomessa olisi "ehkä" erilaiset arviot muutenkin rajoitusten tasosta. Mutta kyllähän ne rajoitukset olikin sitä luokkaa, että maaseudulla olisi Suomessa ollut vastaavilla teillä sama rajoitus kilometreinä, kun siellä oli maileina. Mutta prätkällä ajettaessa noilla teillä kuitenkaan ei tila lopu yhtä helposti kuin autolla. Ja renkaiden kokokin auttaa epätasaisuuksissa. Ja 2-pyöräisellä monttuja mahtuu kapealla tiellä jopa kiertämäänkin.
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään