Jump to content

Kytkin ongelma


soppa

Recommended Posts

Kirjoitettu

Ei kai siinä ole leiponu kytkimen vetoratas kiinni kampuraan?🤔. Onhan se koppa kiinni tasaisesti.? Kyllä se nyt kannattaa irti ottaa. Turusta tunnen parikin tietäjää, käyvät harvoin tällä foorumilla.Voin kysyä, saanko antaa heidän numeron.

  • Replies 56
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kirjoitettu

Laitoin yv:n.

Kirjoitettu

Kyllä tää haiskahtaa että vetoratas on jumissa kammen kanssa. 

Keula ylös, vaihde silmään, kytkin alas ja sitten pyörittää pyöriä. Jos ei ole irti niin on toi ongelmana.

Kytkimen liikerata on riittävä irrottamaan.

Tarkista nyt vielä sen säätöruuvin välys. Vedä akselia ulospäin ja sit pitää säätää pieni välys siihen ruuvin. Alle 0,5mm.

/kimi

 

Kirjoitettu
21 tuntia sitten, Kimi kirjoitti:

Kyllä tää haiskahtaa että vetoratas on jumissa kammen kanssa. 

Keula ylös, vaihde silmään, kytkin alas ja sitten pyörittää pyöriä. Jos ei ole irti niin on toi ongelmana.

Kytkimen liikerata on riittävä irrottamaan.

Tarkista nyt vielä sen säätöruuvin välys. Vedä akselia ulospäin ja sit pitää säätää pieni välys siihen ruuvin. Alle 0,5mm.

/kimi

 

Ohessa videot, eli kytkin pohjassa pyörii ja kytkin ylhäällä pyörii mutta keveämmin. Välyksen säädin n.0.2mm. Laitan vielä videon uusiksi oikeasta tavasta👍

Bonuksena tipahti jostain vauhtipyörän paikkeilta tällaiset palat. Olisiko vauhtipyörän lukituspalasta?

 

IMG_0002.jpeg

Kirjoitettu

Tohon Kimin viestiin, tarkotus että etupyöriä pitäs pyörittää samaan suuntaan kytkin pohjassa. Nythän ne pyöri erisuuntaan.

Kirjoitettu

No niin nyt löytyi kaikkea kivaa, eli taitaa tulla pientä kone remppaa? En tiedä, mikä näistä kytkimen toimimattomuuteen vaikuttaa mutta tosiaan:

1. Lukituslevyn tapit poikki, eli ne löytyi aiemmin

2. Näytti siltä, että vauhti pyörä oli pyörähtänyt? Hahlot varmaan pitäisi olla kohdakkain kts. Kuva? Vauhtipyörä ei muutenkaan ollut juurikaan kiinni, melkein olisi irronnut ilman vetäjää.

3. Akseli oli aika syödyn näköinen, lienee vauhtipyörä ja akseli sorvanneen toisiaan..

Onko tässä nyt muuta tehtävissä, kuin nostaa kone pois ja alkaa purkamaan? Riittääkö kääntää kone ylös alaisin ja ottaa alakerta pois? Voiko tuota kampiakselin loppupäätä vaihtaa vai onko koko akseli entinen?

Jos koko akseli on entinen, niin mistä uutta vai löytyykö keneltäkään käyttökelpoista kampea?

IMG_0027.jpeg

IMG_0014.jpeg

IMG_0030.jpeg

IMG_0035.jpeg

Kirjoitettu

Aika pahalta näyttää, mutta ehkä vielä jotain mahkuja yrittää korjata ilman koneen pois ottoa. Venttiili hioma tahnaa tohon kampuran päähän ja vauhtipyörään. Hiontaa riittävästi, että silenee. Alin kuva: pyöriikö tuo ratas jouhevasti? Ota silti stefa irti niin rattaan saa ulos. Näkee senkin laakereiden kunnon.

Kirjoitettu
32 minuuttia sitten, Turbo 69 kirjoitti:

Aika pahalta näyttää, mutta ehkä vielä jotain mahkuja yrittää korjata ilman koneen pois ottoa. Venttiili hioma tahnaa tohon kampuran päähän ja vauhtipyörään. Hiontaa riittävästi, että silenee. Alin kuva: pyöriikö tuo ratas jouhevasti? Ota silti stefa irti niin rattaan saa ulos. Näkee senkin laakereiden kunnon.

Tero laittoi viestiä, että aika toivottomalta näyttää et saisi kalua. Voi olla et ei ole enää pyöreä ja ei taida vauhtipyöräkään olla. Ainakin tuota metallitöhnää on aikapaljon, joten jostain se on hioutunut.

Ruuvarin laitoin akselin päähän ja pyöritin et sain lukiteprikan pois, suhteellisen kevyesti pyöri. Ehkä pientä kahnausta mutta ei kai se ihan tahmattomasti voikaan pyöriä?

Kirjoitettu

Ite kyllä ainakin kerran kokeilisin hiontaa, sittenhän sen näkis.

Kirjoitettu

No joo, moka tapahtunut jo asennusvaiheessa. Tokassa kuvassa näkee että kampi samassa tasossa vp akselin kanssa. Ei se mitään tossa enää ole  kiristynyt.

Milli ainakin akselin päästä pois, jotta saa kiristystä tohon. eiikä tarvii viedä sorviin! Rälläkkä kelpaa ja viilalla siistii.  . Ei sen pään suoruus merkkaa mitään. Ei tarvii olla 100% suora. Siviiliauto niin hiomatahnaa vaan väliin ja hioo tasaseks et tarraa kiinni. Tunnin duuni ainakin. Sit näkee saako sen hyväks.

 Ja sitten hionnan jälkeen kevyt koekiristys ettei nappaa kiinni vetorattaseen. Vp voi rupee painaa sitä c prikkas ja sitten on välykset pois ja kaikki on yhtä puuta.

Pitää tarkistaa myös onko se rattaan väli prikka vielä ehjä,yleensä menee muusiksi jos vp on irti. Jos rikki, niin rattaassa sellane 2mm välys kun lukitus paikoillaan.

Jos ravistaa pahasti, niin sitten koko paketti tasapainotettavaksi.

/kimi

Kirjoitettu
7 tuntia sitten, Kimi kirjoitti:

No joo, moka tapahtunut jo asennusvaiheessa. Tokassa kuvassa näkee että kampi samassa tasossa vp akselin kanssa. Ei se mitään tossa enää ole  kiristynyt.

Milli ainakin akselin päästä pois, jotta saa kiristystä tohon. eiikä tarvii viedä sorviin! Rälläkkä kelpaa ja viilalla siistii.  . Ei sen pään suoruus merkkaa mitään. Ei tarvii olla 100% suora. Siviiliauto niin hiomatahnaa vaan väliin ja hioo tasaseks et tarraa kiinni. Tunnin duuni ainakin. Sit näkee saako sen hyväks.

 Ja sitten hionnan jälkeen kevyt koekiristys ettei nappaa kiinni vetorattaseen. Vp voi rupee painaa sitä c prikkas ja sitten on välykset pois ja kaikki on yhtä puuta.

Pitää tarkistaa myös onko se rattaan väli prikka vielä ehjä,yleensä menee muusiksi jos vp on irti. Jos rikki, niin rattaassa sellane 2mm välys kun lukitus paikoillaan.

Jos ravistaa pahasti, niin sitten koko paketti tasapainotettavaksi.

/kimi

Silti mietin, että mikä tästä ongelmasta on nyt aiheuttanut tämän kytkimen toimimattomuuden? VP liian kaukana kytkin levystä vai mikäköhän?

Näin ajattelinkin, että jotain kasatessa on käynyt koska kytkin on ollut aina huono. Tosin en tiennyt tästä, kun en itse konetta kasannut.
Pitäisikö VP:n laipan ja kampiakselin hahlot olla kohdakkain? Ainakin lukituslevyssähän on aika leveät palat ja meneekö ne molempiin samassa linjassa? 
Eli vähän pois rälläkällä ja hionta, onko tuohon hiontaa jotain ohjetta miten kannattaa tehdä, ettei tule soikeaa? Voiko tuosta viilalla ottaa isoimmat rösöt pois?

Mikä prikka katsoa, c prikka vai se sen vastakappale? Kuvasta?

Eli koe kasaus, siis vedän kaikki kiinni ja kokeilen taas startin reijästä, että liikkuuko levy -> jos liikkuu niin sitten vielä loppu kiristys?

IMG_0038.jpeg

Kirjoitettu

Toinen mitä mietein, eli auttaako tuo hiominen mitään jos VP menee vain lähemmäs c prikkaa tai mitä jos se on jo kiinni siinä? Kuvassa ainakin kampiakseli on kulunut ihan loppuun asti. Onko näissä ”uutena” VP:n laippa yli kampiakselin pään, eli tällöin kiristysvaraa on? Tässä tapauksessa sitä ei ole enää ja onko peli menetetty?

Kirjoitettu
35 minuuttia sitten, soppa kirjoitti:

Toinen mitä mietein, eli auttaako tuo hiominen mitään jos VP menee vain lähemmäs c prikkaa tai mitä jos se on jo kiinni siinä? Kuvassa ainakin kampiakseli on kulunut ihan loppuun asti. Onko näissä ”uutena” VP:n laippa yli kampiakselin pään, eli tällöin kiristysvaraa on? Tässä tapauksessa sitä ei ole enää ja onko peli menetetty?

Voisiko akselia ”täyttää” kemiallisella metallilla? Jos siis akseli on jo mennyt liian ohueksi

Kirjoitettu

On tuo kyllä aika syvälle menny. Lukitus levy käy vain yhdessä asennossa paikalleen. Itekin pähkäilin, mikä tuon toimimattomuuden on aiheuttanu. Hioma tahnaa vaan väliin, Vp paikalleen ja tasaista pyöritystä.

Kirjoitettu
26 minuuttia sitten, Turbo 69 kirjoitti:

On tuo kyllä aika syvälle menny. Lukitus levy käy vain yhdessä asennossa paikalleen. Itekin pähkäilin, mikä tuon toimimattomuuden on aiheuttanu. Hioma tahnaa vaan väliin, Vp paikalleen ja tasaista pyöritystä.

Täytyy kokeilla VP nyt paikoilleen ilman levyä, niin näkee kuinka syvälle se painuu. Jos se menee askelinpään yli sisäänpäin niin eikös se silloin tarkoita et levy ja VP on kiinni toisissaan ja kytkin ei toimi

Kirjoitettu

Moi, 

Se toimimattomuus on tullut siitä, että se vp:n pultti ei ole kiristänyt vpyörää akseliin , vaan jäänyt löysälle kun ne pinnat on tasan. Se rupee heilumaan ja kytkin menee "kovaks".siksi sen akselin pää on ihan romuna kun heilunut vapaana. Ei tota ton enempää tarvii miettiä. Akselin päästä se milli pois ja hiot kartion  kohdalleen.Vaihda  se lukkoprikka uusiks kun on ihan romuna. Rattaan ja kammen välissä on seevattu prikka joka yleensä menee muusiksi noissa tilanteissa. Eli toi osa tossa linkissä. Se on niin pehmeätä kamaa että ei haittaa siellä laatikon pohjalla.

Kartion hiot sillä vauhtipyörällä ja venan hiomatahnaa väliin. Ei siitä soikeeta saa . Ensin isommat hakkaumat pois viilalla.

Kampea et voi millään kemssametallilla korjata.

Vauhtipyörän uraa johon se c prikka ja lukitus menee olen syventänyt sorvaamalla tai jyrsimellä.

https://www.minispares.com/dam6487-primary-gear-thrust-washer-1275cc-116-to-118-blue

/ kimi

Kirjoitettu
1 tunti sitten, Kimi kirjoitti:

Moi, 

Se toimimattomuus on tullut siitä, että se vp:n pultti ei ole kiristänyt vpyörää akseliin , vaan jäänyt löysälle kun ne pinnat on tasan. Se rupee heilumaan ja kytkin menee "kovaks".siksi sen akselin pää on ihan romuna kun heilunut vapaana. Ei tota ton enempää tarvii miettiä. Akselin päästä se milli pois ja hiot kartion  kohdalleen.Vaihda  se lukkoprikka uusiks kun on ihan romuna. Rattaan ja kammen välissä on seevattu prikka joka yleensä menee muusiksi noissa tilanteissa. Eli toi osa tossa linkissä. Se on niin pehmeätä kamaa että ei haittaa siellä laatikon pohjalla.

Kartion hiot sillä vauhtipyörällä ja venan hiomatahnaa väliin. Ei siitä soikeeta saa . Ensin isommat hakkaumat pois viilalla.

Kampea et voi millään kemssametallilla korjata.

Vauhtipyörän uraa johon se c prikka ja lukitus menee olen syventänyt sorvaamalla tai jyrsimellä.

https://www.minispares.com/dam6487-primary-gear-thrust-washer-1275cc-116-to-118-blue

/ kimi

OK, teen kuten kerroit.

Tarkennatko vielä vaikka räjäytyskuvalla mitä prikkaa tarkoitat? Ja siis voiko vaihtaa nyt samalla ilman koneen purkua?

Kirjoitettu
1 tunti sitten, Kimi kirjoitti:

Moi,

Stefan pois, vetoratas pois, niin se on siinä akselissa. Eli pujotetaan ennen ratasta akselille ja seevattu reuna moottoriin päin.

/kimi

Oliko tuossa VP:n ja akselin päiden limitys mikä jos kaikki on kunnossa? Eli kuinka paljon tuota kiristysvaraa on oikeasti, milli kaks vai enemmän? 
Nyt kun kokeilin laittaa VP:n paikalleen vielä ilman hiontaa niin VP jäi akselin päästä n. Vajaan millin yli, eli siinä on kiritysvara mitä on nyt.

Jos nyt otan millin pois päästä niin onko vaara, että ottaa kiinni C prikkaan? Voiko tuon todeta jotenkin? Saiko tuota kytkinlevyä liikuteltua jos laitan koko paketin kasaan asetelmineen? Ilman asetelmaahan se liikkui

Kirjoitettu

 Mittaamalla se pitäs selvitä, miten syvälle se vauhtipyörä menee.

Eikä Vp ihan irrallaan siellä ole heilunu, muutenhan konetta ei saa edes käyntiin. Lisäksi kone ottaa siinä vaiheessa aika herkästi kierroksia, kun Vp on irti koneen käydessä. Kokemusta on kerran.

Kirjoitettu

Moi, kyllä sen akselin pitää olla sellanen milli siitä vp reunasta kun vedetty momenttiin. Ei sulla ole tossa kiristysvaraa ollenkaan. Sen takia tuossa on kaikki romuna kun pultti vedetty kireelle, mutta ei se sitä vptä ole kirranut kartioon.  Kato se kakkoskuva niin  näet että ne on tasan. Hiomatta ja  kiristämättä  kunnolla et tota todellisuutta näe. Kannattaa nyt vaan uskoa että tossa se vika on ollut. Ei ne irrallaan heilu mutta tuon näköistä tulee kun ei ole kunnolla kiinni. Taotun näköstä joka kohdalta ja palasia murtuu lukkoprikasta kun se pääsee liikkumaan.

Ja sieltä sisäpuolelta se vp rupee ottaa kiinni lukituksiin ,   kun se kartio on jo noin vpn pinnassa. Vp työstöön ja sanoo että syventää sitä uraa vaikka pari milliä.

Noissa kisa vauhtipyörissä on joutunut joissakin  tekeen ton jo ihan uutena.

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×
×
  • Luo uusi...