Jump to content

Kytkin ongelma


soppa

Recommended Posts

Kirjoitettu

Moro!

kytkin ongelmaa, eli A moottori ja kytkin katsosi tuossa viime syksynä ja kausi loppui siihen. Pientä oireilua oli jo aiemmin, että vaihteet meni hiukan huonosti. Sitten ajattelin et uusin pääsylinterin ja se ei auttanut. Sitten uusein työsylinterin ja työntötapin, auttoi hetkeksi. Painelaakerin käyttövipu on alkuperäinen ja samoin painelaakerin akseli. Säätö tehty, eli käsin niin paljon ulos kuin saa ja rajoitinsuuvi sopivasti käyttövipua vasten. Millään tällä ei ollut vaikutusta ja polkimessa ei ole oikein vastusta. Työsylinterin mäntä tulee niin ulos kuin pääsee, joten polkimen liike riittää. Kokeilin myös pidemmällä työsylinterin tapilla ja tämä auttoi myös hetken, sitten taas katsosi vaikka työsylinterin liike on sama. Joten voiko paineasetelmassa olla vikaa vai voisiko vika olla vain painelaakerin askelissa ja käyttövivun alkuperäisyydessä(kulunut)?

 

  • Replies 56
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kirjoitettu

Epäilisin, että asetelma antautunut. Koppa irti, sittenhän sen näkee. Ollut nuo vakio paine-asetelmat muutenkin löysiä. Ainakin 1275 koneissa helposti luisto ongelmaa asetelman takia.

Kirjoitettu
7 tuntia sitten, Turbo 69 kirjoitti:

Epäilisin, että asetelma antautunut. Koppa irti, sittenhän sen näkee. Ollut nuo vakio paine-asetelmat muutenkin löysiä. Ainakin 1275 koneissa helposti luisto ongelmaa asetelman takia.

Mistä tiedän, että onko asetelma antautunut? Pystyykö vaihtamaan ilman moottorin irroitusta?

Toinen asia, onko painelaakeri prässätty akseliin vai onnistuuko vaihto ilman prässiä?

Kirjoitettu

Epäilen vaan, kun ei ole vastusta. Voi vika olla painelaakerissakin.  Pystyy, kopan irrotus tosin hieman hankalaa. Kytkin puolen moottori kiinnikkeen pultit irti, kopan alapuolen pultit kannattaa myös ensin irrottaa. Sitten tunkilla konetta ylöspäin ja koppa pois, asetelma on heti siinä alla. Painelaakerin irrotus onnistuu ilman prässiä, uuden laitto ihan ruuvipenkissä. Kopan alapuolen pultit vaatii ehkä kiintoavaimen muotoilua. Startti kannattaa myös irrottaa.

Monttu tai nosturi helpottaa hommaa.

  • 2 viikkoa myöhemmin...
Kirjoitettu
27.3.2025 klo 09.11, Turbo 69 kirjoitti:

Epäilen vaan, kun ei ole vastusta. Voi vika olla painelaakerissakin.  Pystyy, kopan irrotus tosin hieman hankalaa. Kytkin puolen moottori kiinnikkeen pultit irti, kopan alapuolen pultit kannattaa myös ensin irrottaa. Sitten tunkilla konetta ylöspäin ja koppa pois, asetelma on heti siinä alla. Painelaakerin irrotus onnistuu ilman prässiä, uuden laitto ihan ruuvipenkissä. Kopan alapuolen pultit vaatii ehkä kiintoavaimen muotoilua. Startti kannattaa myös irrottaa.

Monttu tai nosturi helpottaa hommaa.

Moi! Otin irti kopan ja vaihdoin kaikki laakerista työsylinteriin asti. Päällisin puolin ei mitään huomattavaa asetelmassa.
Kaikki kasaan ja kokeilu, polkimessa tuntui vastus. Mutta, kun käynnistin niin sama juttu, eli pientä ulinaa vaan kun yritti vaihdetta silmään. 
Eli onko vika paineastelmassa vai jossain muussa…? Voiko tuolta antautua joku muu vahtipyörän takaa vai olisiko se vain tuo asetelma? Se tuntuu et painaessa tulee vastus ja ikään kuin ”irrottaisi” jotakin mutta ilmeisesti ei

 

Kirjoitettu

Otitko paine-asetelman irti? Sit olis voinu samalla kokeilla, liikkuuko kytkinlevy herkästi urillaan. Startin reiästä sen olis pystyny kokeilemaan. Se asetelma voi joskus vaan väsähtää, vaikka päälle päin ei mitään näykkään. Niitä jousi liuskoja voi myös lisätä siihen asetelman kiinnitykseen.

Kirjoitettu
5 minuuttia sitten, Turbo 69 kirjoitti:

Otitko paine-asetelman irti? Sit olis voinu samalla kokeilla, liikkuuko kytkinlevy herkästi urillaan. Startin reiästä sen olis pystyny kokeilemaan. Se asetelma voi joskus vaan väsähtää, vaikka päälle päin ei mitään näykkään. Niitä jousi liuskoja voi myös lisätä siihen asetelman kiinnitykseen.

Otin vielä eilen asetelman irti ja tosiaan en oikein nähnyt mitään ihmeellistä. Eli siis startin reijästä ja vauhtipyörän välistä pitäisi saada levyä liikuteltua? Mitä jos se ei liiku? 

Onko vauhtipyörä kova homma ottaa irti, että pääsee käsiksi levyyn ja onnistuuko ilman koneen nostoa pois? Voisiko tuolla levyn puolella olla jokin jumissa tai jotain?

Tilasin tosiaan heti uuden asetelman, joten jos sekään ei auta niin onko vinkkejä?

Kirjoitettu

Levyä pystyy liikuttelemaan startin reiästä, kun siirtää vastalevyn koneeseen päin. Ellei levy liiku, niin öljyä sinne vetorattaan uriin, levyn pitää liikkua herkästi.

Vauhtipyörän pystyy irrottamaan ilman koneen poistoa. Vaatii vaan ulosvetäjän, ei mikään ihan helppo, mutta onnistuu.

Kirjoitettu
9.4.2025 klo 13.39, Turbo 69 kirjoitti:

Levyä pystyy liikuttelemaan startin reiästä, kun siirtää vastalevyn koneeseen päin. Ellei levy liiku, niin öljyä sinne vetorattaan uriin, levyn pitää liikkua herkästi.

Vauhtipyörän pystyy irrottamaan ilman koneen poistoa. Vaatii vaan ulosvetäjän, ei mikään ihan helppo, mutta onnistuu.

Mikä näistä pitäisi liikkua? Kirjan mukaan alemman kuvan hammaskehän ja tukilevyn välissä on siis kytkin levy? Pitäisikö tuon välin liikkua? Ainakin aika kiinteältä näyttää

IMG_3329.jpeg

IMG_3328.jpeg

Kirjoitettu

Tuon alemman kuvan hammaspyörän edestä pitäisi irrota se vasta levy koneeseen päin. Paina noista kohdista, josta irrotit paine-asetelman pultit. Vasta levyn pitäisi liikkua herkästi taaksepäin. Jos ei liiku, on levy jumissa vauhtipyörässä.

Kirjoitettu
13.4.2025 klo 08.40, Kimi kirjoitti:

Moi, 

Jousilautanen on kuolettunut. Laita se pöydälle, niin käpälien kohdalle pitää jäädä 3-5mm rako.

Eli siis "käpälät" missä tässä tai mitä tarkoitat?

Kytkin.JPG

Kirjoitettu
13 tuntia sitten, Turbo 69 kirjoitti:

Tuon alemman kuvan hammaspyörän edestä pitäisi irrota se vasta levy koneeseen päin. Paina noista kohdista, josta irrotit paine-asetelman pultit. Vasta levyn pitäisi liikkua herkästi taaksepäin. Jos ei liiku, on levy jumissa vauhtipyörässä.

Siis eikö tuo kuvassa näkyvä levy saisi olla kiinni tuossa hammaskehässä? Vai onko kone nyt vain pyöräyttämättä, että nuo räjäytykuvan osa 17 pultinreijän ulkokkeet eivät vain nyt näy? Ja silloin väli pitäisi näkyä, mistä voi liikuttaa kytkinlevyä?

Kirjoitettu

Toinen asia, vaikuttaa siltä että joutuu ottamaan vauhtipyörän ilmeisesti pois. Mikä tai mistä ostettuna kannattaa hankkia ulosvetäjä? Eli passaako joku Motonet/Puuilo yms. vetäjä suoraan vai tuleeko ongelmaksi taas tuumakierteet?

Kirjoitettu

Kyllähän tuo levy n.7 on kiinni hammaspyörässä, mutta paine-asetelman pultit irrotettuna pitäisi olla irti ja liikkua herkästi painamalla niistä ulokkeista. Yleensä pultit irrottamalla se kolahtaa heti irti. Ulos vetäjässä pitää olla tuumaset pultit. Minitronilla uosvetäjä 40€.

Mie oon tehny ite vauhtipyörän keskiöstä ja kannenpulteista.

Kirjoitettu

Ehkä tosiaan parempi, jos otat irti koko hoidon. Tuossa on tuo erimallinen vauhtipyörä. Mikä kone siulla olikaan? Vm?

Kuvissa normaali / vanhempi malli.20250415_142136.thumb.jpg.b7263d4a9a246f36ffb6f50bc915ea74.jpg20250415_141529.thumb.jpg.be645e35fe4b8c32895d93abac7d6e34.jpg

Kirjoitettu
40 minuuttia sitten, Turbo 69 kirjoitti:

Ehkä tosiaan parempi, jos otat irti koko hoidon. Tuossa on tuo erimallinen vauhtipyörä. Mikä kone siulla olikaan? Vm?

Kuvissa normaali / vanhempi malli.

Samalta näyttää, eli 1969 mallia ja 1275 kone. Tosiaan pyöräytin konetta ja sain kytkin levyn heilumaan, eli se ei ainakaan ole jumissa. Voiko tuolla nyt olla jotain muuta vielä mikä voisi olla vaihtokelpoinen vai lyönkö kasaan taas kerran uudella paineasetelmalla?

Kirjoitettu

Pistä kasaan uudella asetelmalla, hommasitko jäykemmän? Ehkä lisäisin ite vielä yhdet lisä jousilevyt, tuo osa n.15.

Kirjoitettu
3 tuntia sitten, Turbo 69 kirjoitti:

Pistä kasaan uudella asetelmalla, hommasitko jäykemmän? Ehkä lisäisin ite vielä yhdet lisä jousilevyt, tuo osa n.15.

Juu, otin jäykemmät. Noita en ”15” huomannut tilata, täytyy mennä vanhoilla vai voiko tuollaisen tehdä?

Kirjoitettu

Siulla ei mitään muita koneita ole? Ei ne lisukkeet välttämättömiä ole, antas vaan lisä jäykkyyttä. Tekemälläkin onnistuu, jos löydät sopivaa materiaalia. Ei ole tavallista terästä.

Kirjoitettu

Eipä vaan toimi uudella asetelmallakaan. Kaikki pitäisi olla säädetty kirjan mukaan mutta ei vaan irrota. Sorvaa vaan samalla lailla oli sitten kytkin pohjassa.

Missä ihmeessä voi olla vika? Ei Turussa olisi ketään tietäjää

Kirjoitettu

No johan on piru! Oliko uudessa asetelmassa tuo osa 25? Onko se oikein päin? Pitää olla korkeampi puoli ulospäin.

Kirjoitettu
27 minuuttia sitten, Turbo 69 kirjoitti:

No johan on piru! Oliko uudessa asetelmassa tuo osa 25? Onko se oikein päin? Pitää olla korkeampi puoli ulospäin.

Nyt en huomannut katsoa, mutta olettaisin et olisi oikein, Minitronista tilasin.

Poljin tuntuu jämäkältä ja vapaata liikettä tuo 10-20mm ja sitten tuntuu normaalilta kytkimen tuntulta mutta mitään ei tapahdu. 

Voiko joku muu kuoleentua, kun aiemmin tosiaan kytkin toimi mutta niinkuin kirjotan niin toiminta huononi vaikka laitoin työntötappiin lisää mittaa. Tälläkin toimi vain hetken!?
 

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×
×
  • Luo uusi...