soppa Kirjoitettu 24. Maaliskuuta Raportoi Kirjoitettu 24. Maaliskuuta Moro! kytkin ongelmaa, eli A moottori ja kytkin katsosi tuossa viime syksynä ja kausi loppui siihen. Pientä oireilua oli jo aiemmin, että vaihteet meni hiukan huonosti. Sitten ajattelin et uusin pääsylinterin ja se ei auttanut. Sitten uusein työsylinterin ja työntötapin, auttoi hetkeksi. Painelaakerin käyttövipu on alkuperäinen ja samoin painelaakerin akseli. Säätö tehty, eli käsin niin paljon ulos kuin saa ja rajoitinsuuvi sopivasti käyttövipua vasten. Millään tällä ei ollut vaikutusta ja polkimessa ei ole oikein vastusta. Työsylinterin mäntä tulee niin ulos kuin pääsee, joten polkimen liike riittää. Kokeilin myös pidemmällä työsylinterin tapilla ja tämä auttoi myös hetken, sitten taas katsosi vaikka työsylinterin liike on sama. Joten voiko paineasetelmassa olla vikaa vai voisiko vika olla vain painelaakerin askelissa ja käyttövivun alkuperäisyydessä(kulunut)?
soppa Kirjoitettu 26. Maaliskuuta Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 26. Maaliskuuta Ei mittään tietäjiä olisi enää vastailemassa? Luettu paljon mutta ei kenelläkään antaa apuja…?
Turbo 69 Kirjoitettu 26. Maaliskuuta Raportoi Kirjoitettu 26. Maaliskuuta Epäilisin, että asetelma antautunut. Koppa irti, sittenhän sen näkee. Ollut nuo vakio paine-asetelmat muutenkin löysiä. Ainakin 1275 koneissa helposti luisto ongelmaa asetelman takia.
soppa Kirjoitettu 26. Maaliskuuta Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 26. Maaliskuuta 7 tuntia sitten, Turbo 69 kirjoitti: Epäilisin, että asetelma antautunut. Koppa irti, sittenhän sen näkee. Ollut nuo vakio paine-asetelmat muutenkin löysiä. Ainakin 1275 koneissa helposti luisto ongelmaa asetelman takia. Mistä tiedän, että onko asetelma antautunut? Pystyykö vaihtamaan ilman moottorin irroitusta? Toinen asia, onko painelaakeri prässätty akseliin vai onnistuuko vaihto ilman prässiä?
Turbo 69 Kirjoitettu 27. Maaliskuuta Raportoi Kirjoitettu 27. Maaliskuuta Epäilen vaan, kun ei ole vastusta. Voi vika olla painelaakerissakin. Pystyy, kopan irrotus tosin hieman hankalaa. Kytkin puolen moottori kiinnikkeen pultit irti, kopan alapuolen pultit kannattaa myös ensin irrottaa. Sitten tunkilla konetta ylöspäin ja koppa pois, asetelma on heti siinä alla. Painelaakerin irrotus onnistuu ilman prässiä, uuden laitto ihan ruuvipenkissä. Kopan alapuolen pultit vaatii ehkä kiintoavaimen muotoilua. Startti kannattaa myös irrottaa. Monttu tai nosturi helpottaa hommaa.
soppa Kirjoitettu 8. Huhtikuuta Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 8. Huhtikuuta 27.3.2025 klo 09.11, Turbo 69 kirjoitti: Epäilen vaan, kun ei ole vastusta. Voi vika olla painelaakerissakin. Pystyy, kopan irrotus tosin hieman hankalaa. Kytkin puolen moottori kiinnikkeen pultit irti, kopan alapuolen pultit kannattaa myös ensin irrottaa. Sitten tunkilla konetta ylöspäin ja koppa pois, asetelma on heti siinä alla. Painelaakerin irrotus onnistuu ilman prässiä, uuden laitto ihan ruuvipenkissä. Kopan alapuolen pultit vaatii ehkä kiintoavaimen muotoilua. Startti kannattaa myös irrottaa. Monttu tai nosturi helpottaa hommaa. Moi! Otin irti kopan ja vaihdoin kaikki laakerista työsylinteriin asti. Päällisin puolin ei mitään huomattavaa asetelmassa. Kaikki kasaan ja kokeilu, polkimessa tuntui vastus. Mutta, kun käynnistin niin sama juttu, eli pientä ulinaa vaan kun yritti vaihdetta silmään. Eli onko vika paineastelmassa vai jossain muussa…? Voiko tuolta antautua joku muu vahtipyörän takaa vai olisiko se vain tuo asetelma? Se tuntuu et painaessa tulee vastus ja ikään kuin ”irrottaisi” jotakin mutta ilmeisesti ei
Turbo 69 Kirjoitettu 9. Huhtikuuta Raportoi Kirjoitettu 9. Huhtikuuta Otitko paine-asetelman irti? Sit olis voinu samalla kokeilla, liikkuuko kytkinlevy herkästi urillaan. Startin reiästä sen olis pystyny kokeilemaan. Se asetelma voi joskus vaan väsähtää, vaikka päälle päin ei mitään näykkään. Niitä jousi liuskoja voi myös lisätä siihen asetelman kiinnitykseen.
soppa Kirjoitettu 9. Huhtikuuta Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 9. Huhtikuuta 5 minuuttia sitten, Turbo 69 kirjoitti: Otitko paine-asetelman irti? Sit olis voinu samalla kokeilla, liikkuuko kytkinlevy herkästi urillaan. Startin reiästä sen olis pystyny kokeilemaan. Se asetelma voi joskus vaan väsähtää, vaikka päälle päin ei mitään näykkään. Niitä jousi liuskoja voi myös lisätä siihen asetelman kiinnitykseen. Otin vielä eilen asetelman irti ja tosiaan en oikein nähnyt mitään ihmeellistä. Eli siis startin reijästä ja vauhtipyörän välistä pitäisi saada levyä liikuteltua? Mitä jos se ei liiku? Onko vauhtipyörä kova homma ottaa irti, että pääsee käsiksi levyyn ja onnistuuko ilman koneen nostoa pois? Voisiko tuolla levyn puolella olla jokin jumissa tai jotain? Tilasin tosiaan heti uuden asetelman, joten jos sekään ei auta niin onko vinkkejä?
Turbo 69 Kirjoitettu 9. Huhtikuuta Raportoi Kirjoitettu 9. Huhtikuuta Levyä pystyy liikuttelemaan startin reiästä, kun siirtää vastalevyn koneeseen päin. Ellei levy liiku, niin öljyä sinne vetorattaan uriin, levyn pitää liikkua herkästi. Vauhtipyörän pystyy irrottamaan ilman koneen poistoa. Vaatii vaan ulosvetäjän, ei mikään ihan helppo, mutta onnistuu.
soppa Kirjoitettu Lauantai klo 08:43 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu Lauantai klo 08:43 9.4.2025 klo 13.39, Turbo 69 kirjoitti: Levyä pystyy liikuttelemaan startin reiästä, kun siirtää vastalevyn koneeseen päin. Ellei levy liiku, niin öljyä sinne vetorattaan uriin, levyn pitää liikkua herkästi. Vauhtipyörän pystyy irrottamaan ilman koneen poistoa. Vaatii vaan ulosvetäjän, ei mikään ihan helppo, mutta onnistuu. Mikä näistä pitäisi liikkua? Kirjan mukaan alemman kuvan hammaskehän ja tukilevyn välissä on siis kytkin levy? Pitäisikö tuon välin liikkua? Ainakin aika kiinteältä näyttää
Kimi Kirjoitettu Sunnuntai klo 05:40 Raportoi Kirjoitettu Sunnuntai klo 05:40 Moi, Jousilautanen on kuolettunut. Laita se pöydälle, niin käpälien kohdalle pitää jäädä 3-5mm rako.
Turbo 69 Kirjoitettu Sunnuntai klo 16:41 Raportoi Kirjoitettu Sunnuntai klo 16:41 Tuon alemman kuvan hammaspyörän edestä pitäisi irrota se vasta levy koneeseen päin. Paina noista kohdista, josta irrotit paine-asetelman pultit. Vasta levyn pitäisi liikkua herkästi taaksepäin. Jos ei liiku, on levy jumissa vauhtipyörässä.
soppa Kirjoitettu eilen 06:01 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu eilen 06:01 13.4.2025 klo 08.40, Kimi kirjoitti: Moi, Jousilautanen on kuolettunut. Laita se pöydälle, niin käpälien kohdalle pitää jäädä 3-5mm rako. Eli siis "käpälät" missä tässä tai mitä tarkoitat?
soppa Kirjoitettu eilen 06:04 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu eilen 06:04 13 tuntia sitten, Turbo 69 kirjoitti: Tuon alemman kuvan hammaspyörän edestä pitäisi irrota se vasta levy koneeseen päin. Paina noista kohdista, josta irrotit paine-asetelman pultit. Vasta levyn pitäisi liikkua herkästi taaksepäin. Jos ei liiku, on levy jumissa vauhtipyörässä. Siis eikö tuo kuvassa näkyvä levy saisi olla kiinni tuossa hammaskehässä? Vai onko kone nyt vain pyöräyttämättä, että nuo räjäytykuvan osa 17 pultinreijän ulkokkeet eivät vain nyt näy? Ja silloin väli pitäisi näkyä, mistä voi liikuttaa kytkinlevyä?
soppa Kirjoitettu eilen 06:10 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu eilen 06:10 Toinen asia, vaikuttaa siltä että joutuu ottamaan vauhtipyörän ilmeisesti pois. Mikä tai mistä ostettuna kannattaa hankkia ulosvetäjä? Eli passaako joku Motonet/Puuilo yms. vetäjä suoraan vai tuleeko ongelmaksi taas tuumakierteet?
Turbo 69 Kirjoitettu eilen 15:58 Raportoi Kirjoitettu eilen 15:58 Kyllähän tuo levy n.7 on kiinni hammaspyörässä, mutta paine-asetelman pultit irrotettuna pitäisi olla irti ja liikkua herkästi painamalla niistä ulokkeista. Yleensä pultit irrottamalla se kolahtaa heti irti. Ulos vetäjässä pitää olla tuumaset pultit. Minitronilla uosvetäjä 40€. Mie oon tehny ite vauhtipyörän keskiöstä ja kannenpulteista.
Turbo 69 Kirjoitettu 8 tuntia sitten Raportoi Kirjoitettu 8 tuntia sitten Ehkä tosiaan parempi, jos otat irti koko hoidon. Tuossa on tuo erimallinen vauhtipyörä. Mikä kone siulla olikaan? Vm? Kuvissa normaali / vanhempi malli.
soppa Kirjoitettu 7 tuntia sitten Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 7 tuntia sitten 40 minuuttia sitten, Turbo 69 kirjoitti: Ehkä tosiaan parempi, jos otat irti koko hoidon. Tuossa on tuo erimallinen vauhtipyörä. Mikä kone siulla olikaan? Vm? Kuvissa normaali / vanhempi malli. Samalta näyttää, eli 1969 mallia ja 1275 kone. Tosiaan pyöräytin konetta ja sain kytkin levyn heilumaan, eli se ei ainakaan ole jumissa. Voiko tuolla nyt olla jotain muuta vielä mikä voisi olla vaihtokelpoinen vai lyönkö kasaan taas kerran uudella paineasetelmalla?
Turbo 69 Kirjoitettu 6 tuntia sitten Raportoi Kirjoitettu 6 tuntia sitten Pistä kasaan uudella asetelmalla, hommasitko jäykemmän? Ehkä lisäisin ite vielä yhdet lisä jousilevyt, tuo osa n.15.
soppa Kirjoitettu 3 tuntia sitten Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 3 tuntia sitten 3 tuntia sitten, Turbo 69 kirjoitti: Pistä kasaan uudella asetelmalla, hommasitko jäykemmän? Ehkä lisäisin ite vielä yhdet lisä jousilevyt, tuo osa n.15. Juu, otin jäykemmät. Noita en ”15” huomannut tilata, täytyy mennä vanhoilla vai voiko tuollaisen tehdä?
Turbo 69 Kirjoitettu 1 tunti sitten Raportoi Kirjoitettu 1 tunti sitten Siulla ei mitään muita koneita ole? Ei ne lisukkeet välttämättömiä ole, antas vaan lisä jäykkyyttä. Tekemälläkin onnistuu, jos löydät sopivaa materiaalia. Ei ole tavallista terästä.
Kimi Kirjoitettu 1 tunti sitten Raportoi Kirjoitettu 1 tunti sitten Moi, Käpäläksi kutsun sitä ruuvin paikkaa jousilautasessa ja vastalevyssä Ja jos laitat kolme liuskaa, joka on siviilikoneessa ihan turhaa, niin joudut ottamaan vastalevyn käpälistä 0,75mm pois, eli saman verran kuin mitä tulee liuskasta lisää. Lue tuolta toista pdfstä kytkin osuus http://www.minitonni.fi/tekniikka/minitonnimoottori-ohje/
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään