HenkkaHankala Kirjoitettu 5. Lokakuuta Raportoi Kirjoitettu 5. Lokakuuta Hip hei! Täältä foorumilta kuulemma löytyy maailman kovimmat mini tietäjät Mulla on rouvan kikottimessa seuraava ongelma: päästöjä ei saa arvoihin co:n osalta ja leimaa ei siis heru... Ja autoa on piristetty edellisen omistajan toimesta ihan kivasti(440cc suuttimet, putkisto, 17% hihnapyörä, softa(säädetty penkissä), ilmanputsari, jne.). Nyt on ainakin omasta tietopankista käytetty kaikki kikat joilla co-arvon saisi kuriin->lambada uusittu, kaksi race mallin cattia peräkkäin, etanolia bensan sekaan, putkessa ei ole vuotoja... Suuttimien vuodot ainoat joita ei ole tarkistettu. Ja ilman mitään muutoksia tullut leima aiemmin parina vuonna, paitsi nyt... Mistä vielä voisi kiikastaa tuon mahdollisen suutin vuodon lisäksi?
HenkkaHankala Kirjoitettu 5. Lokakuuta Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 5. Lokakuuta Ja lisäyksenä vielä, että käy nätisti (viri koneeksi), kaikki muut päästö arvot on just eikä melkein eli vain tuo CO on viturallaan.
next Kirjoitettu 6. Lokakuuta Raportoi Kirjoitettu 6. Lokakuuta Pitäisi nähdä kaikki arvot. Pelkkä korkea co arvo ei kerro mitään. Luultavasti epäpuhdas palotapahtuma mutta se selviäisi kun näkee mitä hc on suhteessa siihen co sekä 02. Katit ei auta jos niitä sinne lisäät. Ensimmäinen voi vielä pelata mutta toinen käy jo kylmänä niin ei se mitään puhdista siellä. Oliko siellä se eka katti paikallaan pakosarjassa heti koneen takana vai poistettu? Ilmanputsari mallia vapaavirtaus, onko puhdas/pesty jne? Äkkiseltään suutinvika siellä voisi olla josta syystä laskee liikaa bensaa mutta hc pitäisi samalla kohota myös. Arvot ensin tohon niin ihmetellään lisää.
HenkkaHankala Kirjoitettu 6. Lokakuuta Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 6. Lokakuuta Eka katti on siinä heti pakosarjan jälkeen mallia race. Toinen katti siinä heti sen perässä ja se lisäämällä CO-arvo saatiin tippumaan 0,60 > 0,40 (olisko raja 0,20?). Muista arvoista ei nyt ole muistikuvaa kun auto pajalla ja ajokiellossa, mutta sen muistan että muut arvot (HC ja happi) on todella hyvät eli ei lähelläkään rajoja. Ilmanputsari on mallia vapaavirtaus ja on pesty. Täytyy kysellä lukemat nuihin happeen HC:hen huomenna kun ihmiset on taas töissä...
next Kirjoitettu 6. Lokakuuta Raportoi Kirjoitettu 6. Lokakuuta Se eka katti normisti voi olla tyhjä jos siellä on orkkis katti takimmaisena. Jos jälkiasenteinen niin ei mene läpi.
next Kirjoitettu 6. Lokakuuta Raportoi Kirjoitettu 6. Lokakuuta Lisäyksenä vielä että jos siellä on vaihdettu pakosarja missä ei ole orkkiskatit niin harvemmin on monen vuoden katalysaattorit. Ne vaan ei kestä minin rikasta seosta ja paukuttelua.
HenkkaHankala Kirjoitettu 6. Lokakuuta Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 6. Lokakuuta Ei ole orkkis kattia ja voisi siis tämän perusteella ehkä saada lukemat aisoihin jos ottaisi sen vanhan katin pois ja korvaisi sen vain sillä toisella uudella katilla? On tosiaan vuosi sitten leimattu tällä setupilla viimeksi (siis ilman toista kattia) ja silloin ei päästöjen kanssa ollut ongelmaa
next Kirjoitettu 7. Lokakuuta Raportoi Kirjoitettu 7. Lokakuuta En osaa sanoa yhtään mutta sen tiedän että poistin omasta vapaammin virtaavasta sarjasta ensimmäisen katin ja läpi menee viritettynä helposti mutta auton pitää olla kuuma silloin. Pihassa jos seisoo ennen testiä edes hetken niin ei mene. Saa poltella kunnolla kuumaksi. Sitten jos se jälkimmäinen on joku muu kuin minin niin se ei vaan kestä kuin muutaman vuoden ja se on palasina siellä eikä putsaa enää.
HenkkaHankala Kirjoitettu 7. Lokakuuta Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 7. Lokakuuta Ehjä se vanhempi katti kuulemma on(en toki tätä olen itse todennut)... Mutta joo, mainitsemallasi tavalla se on hienosti mennyt aiemmin leimalle ja katti siinä oli ensimmäinen tutkintalinja, ei vaan tärpännyt. Ja on ajettu lämpimäksi mutta tuloksetta.
HenkkaHankala Kirjoitettu 7. Lokakuuta Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 7. Lokakuuta Muistin varaisia lukemia: Hc pyörii jossain 60 paikkeilla. Lambda aikalailla 1.1. O2 eli happi kierroksilla jonkun verran vaille 1. Antaako nämä mitään lisäarvoa diagnoosille?
next Kirjoitettu 8. Lokakuuta Raportoi Kirjoitettu 8. Lokakuuta Putki vuotaa jo jonkin verran yhdellä. Se saa kyllä vuotaa mutta se nostaa myös noita muita sitten. HC äkkiseltään aika kova oman muistin mukaan myöskin muisteltuna. Sais olla likempänä 20. Palamattomat hiilivedyt ja myöskin katti näkyy huonosti toimivana korkeana HC arvona jos muut on likellä oikeaa. Mä vähän tossa tutkin noita omia mitä ollut. Täällä varmasti muitakin joilla arvot tiedossa. Mä vertaan omiin viime kuun katsastettuun kunhan löydän paperin autosta niin voi vertailla. Nää tosiaan käy rikkaalla kyllä normisti mutta epäpuhdasta paloa se sulla vaikuttaisi HC:n takia.
OTV Kirjoitettu 8. Lokakuuta Raportoi Kirjoitettu 8. Lokakuuta Cooper s r53 -05 ajettu 64000km kesällä katsastettu: Kierrokset 2780 lämpö 90° Lambda 1,01 CO 0,00 HC 0 CO2 14,37 O2 0,32 COcorr 0,00 Autossa on vielä alkuperäinen pakoputkisto.
HenkkaHankala Kirjoitettu 9. Lokakuuta Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 9. Lokakuuta Kävin tuoreen päästölapun hakemassa. Eipä ne siitä ollu muuttunut miksikään... Mitäpä arvelette oisko järkeä tai auttaisko jos hommasi vaikka 380cc suuttimet, ikäänkuin katsastussuuttimiksi? Vai meneeköhän jo niin laihalle, että käy miten sattuu/rikkoo jotain muuta?
next Kirjoitettu 10. Lokakuuta Raportoi Kirjoitettu 10. Lokakuuta Arvojen perusteella kyllä sanoisin että katalysaattori entinen. Noihan olis muuten hyvät arvot mutta katti ei putsaa tarpeeksi. Omassa oli viimeksi nämä arvot ja se tosiaan käy todella rikkaalla ja haisee perässä bensalle jne ja silti meni hienosti(Noh putki vuotaa liki liikaa mutta laippa kiero ja läpi meni hetken jengattua).
next Kirjoitettu 10. Lokakuuta Raportoi Kirjoitettu 10. Lokakuuta Multa saa lainaan pakosarjan missä molemmat katit jos tarvitsee. Löytyy myös uusi mutta se ei virtaa kuten alkuperäinen kun on tarvike pakosarja kokonaan.
Igor Kirjoitettu 11. Lokakuuta Raportoi Kirjoitettu 11. Lokakuuta Eihän sillä ole katsastuksen kannalta mitään merkitystä miten rikkaalla kone käy ahdoilla, kun ei siellä sellaista tilannetta testata. Jos katti on palanut poroksi rikkaan (tai laihan) seoksen takia, niin sitten tietysti nuo päästöt karkaa käsistä. Paras vaihtoehto näissä on käyttää viripakosarjan perässä orkkiskattia, tarvikekattien kestävyyttä en ole kuullut kenenkään kehuvan... Jos lambda on päästötestissä 1.0xx, niin silloin se ei käy testissä rikkaalla, ja suuttimet on todennäköisesti ok. Pienemmillä suuttimilla se menisi vain täyskaasulla laihalle, ei vaikuta päästömittaukseen mitenkään.
OTV Kirjoitettu 7. Marraskuuta Raportoi Kirjoitettu 7. Marraskuuta Uteliaana kysyn: Mikä on tämän hetken tilanne? Onko ratkaisua löytynyt?
HenkkaHankala Kirjoitettu 7. Marraskuuta Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 7. Marraskuuta Ei ole vielä ratkaisua löytynyt mutta "viimeinen oljenkorsi" eli 400 kennoinen katalysaattori on tulossa maailmalta... Ei minun järkeen käy muu kuin tuo saaste laitteen uusinta järeämmällä versiolla. Muut arvothan on muuten tolenranssissa eli häkä ainoa mikä persiillään. Mitattiin muuten vain pienemmillä suuttimillakin mutta sillä ei mitään vaikutusta mihinkään.
next Kirjoitettu 8. Marraskuuta Raportoi Kirjoitettu 8. Marraskuuta 21 tuntia sitten, HenkkaHankala kirjoitti: Ei ole vielä ratkaisua löytynyt mutta "viimeinen oljenkorsi" eli 400 kennoinen katalysaattori on tulossa maailmalta... Ei minun järkeen käy muu kuin tuo saaste laitteen uusinta järeämmällä versiolla. Muut arvothan on muuten tolenranssissa eli häkä ainoa mikä persiillään. Mitattiin muuten vain pienemmillä suuttimillakin mutta sillä ei mitään vaikutusta mihinkään. Niin koska se katalysaattori on rikki. Kuten toi sun uusi noin parin vuoden ajon jälkeen. Orkkis kestää paukuttelut putkessa.
HenkkaHankala Kirjoitettu 9. Marraskuuta Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 9. Marraskuuta Kuinka iso vaikutus sitten on kennojen määrällä? Nimittäin yksi 100(luultavasti, kun ei myyjäliikekkään tiennyt onko 100 vai 200cpsi) kennoinen läpi virtaava laitettiin ihan ensimmäiseksi, mutta ei vaikutusta häkä arvoon... Alkuperäinen pari vuotta paikoillaan ollut oli 200cpsi katti, siis se joka luultavasti on sökö.
next Kirjoitettu 9. Marraskuuta Raportoi Kirjoitettu 9. Marraskuuta 100 on omilla kokemuksilla sama kuin laittaisit sinne putken tilalle. Mitä pienempi lukema sitä huonommin se putsaa(virtaa kylläkin selkeästi enemmän). Mä en nyt tiedä mitä ja minne sinne vaihdettu mutta jos siis kyseessä on se noin 30 senttiä kannesta oleva katalysaattori niin se sulaa siellä alta aikayksikön pois lukien se vakio joka tuntuu on kuin jotain ihme kamaa Se alempi/jälkimmäinen auton alla on kuitenkin se joka eniten töitä tekee vaikka tosiaan pelkällä sillä on tiukassa saada päästöistä läpi. Sanoisin silti että mini vaatii kaksi kattia ettei tarvitse tapella joka vuosi. Nykyajan tarvike/metalliversion katit putsaa kyllä mutta huonommin kuin mikään auton vakio. Niissä alkuperäisissä vaan on jalometalleja niin paljon alkujaan enemmän. Siinä myös hinnan eron syy orkkis vs tarvike. Mulla mazdassa(miata) 200cel magnaflowlta tilattu metallikatti ja menee joka vuosi läpi kun käyn sen ensin houkuttelemassa pajalla arvoihin( ei mene läpi 2000rpm tuntumassa vaan vaatii vähän korkeammat kierrokset ja konttorilla ne pyörittää liian pienillä kierroksilla). Siinä oli tuota ennen joku bilteman tarvike katalysaattori ja sillä pääsi ainoastaan kerran läpi arvoista. Avatessa ihan ehjä mutta läpi ei mennyt. Toi magnaflown pelannut nyt varmaan 7 vuotta jo hienosti. Ei tossa siis kyllä muuta vikaa ole kuin että katit ei riitä.
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään