Jump to content

R53 - Traktorimainen ääni ja osat asfaltille konehuoneesta (edit. uusi kone tulossa, mitä ottaa huomioon)


Recommended Posts

Kirjoitettu

No siis tosta on lähtenyt kyllä ensin toi toinen pultti kävelemään kuten tuolla jo aiemmin arvuuttelin. 

Eli joko kiertynyt auki tai pultti poikki jonka jälkeen kaikki rasitus jäi tolle toiselle kunnes toi alasilmän yläpuolikas luovutti pelin seuraavalle....

Sanoisin näillä tiedoilla edelleen että huonoa tuuria vain.

Kirjoitettu

Mie lähinnä tarkotin sitä, että ennen vanhaan oli sitkeemmät veivikanget. Mutta, lopputulos ihan sama, kaikki lähellä paskana.

Kirjoitettu

Sanoisin samaa itsekkin. Tästä veivistä meni toinen pultti poikki ja päättelyillä pystyi määrittämään että se noin viikon oli hakannut 100km työmatkaa kunnes laukesi.

Oli siis hakannut sylinterin seinämään/putkeen jonkin aikaa kuten voi tuosta mutkasta päätellä.

IMG_20230508_170843.jpg

Kirjoitettu

Vielä ei tiedä mitä ahdin on syönyt. Avaamista odottaa yhtä paljon, kuin lapsena joululahjojen avaamista. Muutama pultti on vähän tiukassa, yksi hylsy meni halki vääntämisessä ja wd-40 loppui. Mukavissa paikoissa noita pultteja...

20230510_215454.thumb.jpg.26be8de50532fc363b546547dd68e961.jpg20230510_2154544.thumb.jpg.9530babb870a181bd6658269e6e16597.jpg20230510_215509.thumb.jpg.99b2c02efa2c2cacd574576967ba04c7.jpg

Kirjoitettu

Jopa on käynyt tuho. 😬

Ahtimen lavat näyttää minusta noissa kuvissa ihan normaalilta. Enemmän kiinnostais missä kunnossa ne vesipumppua pyörittävät rattaat on. Vaikka tuskin sieltäkään tähän tuhoon syy löytyy.

Kirjoitettu

Moottori alkaa olemaan irti ja Saksasta mötikkä lähtenyt liikkeille.

MINI R53 / Motor neu W11B16A / 163 170 PS 11000430232
W11B16A 
2004-07 / 2006-09 
https://www.proxyparts.de/autoersatzteilvorrat/teil/motorcode/w11b16/ersatzteil/motor/ersatzteilid/17845026/

The engine was manufactured much later, we think around 2010 or 2011, that's what they told us. Is not old stock.

Miniparts24

Kirjoitettu

(1) Ahdin näyttäisi olevan kunnossa.
Mitä / kenen service kittiä suosittelette siihen? (*) Osassahan tulee myös vesipumppu mukana.

(2) Ohjaustehostimen pumppu.
Ehkä tarvitsisi myös jonkun service kitin tai tiivisteet, suosituksia? (*)

(3) Vesipumppua en ole vielä avannut.

(4) Muita osia mihin kannattaisi service kit tilata tai vaihtaa kokonaan? (*)

(5) Oletteko laittaneet jotain ns. suoja-aineita? Pinnoille ja/tai uuteen koneeseen, esim. RVS-käsittely? 

(6) Liitimien puhdistukseen? CRC autosähkökomponenttien puhdistaja, CRC Oxide Clean & Protect PRO...

(7) Millä aineille olette puhdistelleet vanhoja osia ja pintoja? CRC moottorinpesuaerosoli Motor Cleaner, CRC liuotinpuhdistaja Power Clean Pro, Motox Brake Cleaner...

(8) Tässä vaiheessa laittaa? Vai toisilla valmistajilla parempia?
Kavs MINI Cooper S 63 mm Enlarged Throttle Body
Kavs MINI Cooper S New Bypass Valve
Kavs MINI Cooper S Alternator pulley 55 mm 10% ja tietenkin uusi hihna.

(9) Olenko kuvitellut oikein että tästä voi katalysaattorin irrottaa katsastuksen jälkeen ja laittaa suoran putken tilalla, ilman että ilmaantuu vikavaloja?
(Edit. Näköjään Scorpionilla on samanantapainen setti saatavilla)
https://orranje.co.uk/product/milltek-r53-r52-r50-exhaust-manifold-de-cat-cat
https://orranje.co.uk/uploads/images/full/de53d9af6538379df0d21967a1411c17.jpg
https://i.ebayimg.com/images/g/ucYAAOSwZ6djOq9e/s-l1600.jpg

(10) Kumpi nyt oli se oikea: Castrol Edge 5W-30 M vai Castrol Edge FST-TI 5W-30 LL

(11) Muuta?

(*) Mieluiten EU-maista löytyviä.

Kiitos.

Tölkki CHF 11S, marmorilta haettu öljynsuodatin ja jäähdytysnesteet odottelevat hyllyssä.

Kirjoitettu

Ensimmäiseen:

Itse tilasin tämän ja odottaa hyllyssä remonttia. Tuossa siis vesipumppu, se tuumanen avain remmin öljyroppua varten sekä tuossa se oikean materiaalin kampiakselin anturin o-rengas.

Lisäksi tilasin sen alumiinisen kaulan tohon vesipumpulle tuolta. Se oli mulla viimeksi syöpynyt niin varauduin siihen jo etukäteen.

 

Tuli otettua muutakin samalla mutta niitä sä et varmaan tarvitse(venttiilikopan tiiviste, kiristimen rulla+vaimennin).

 

https://marmotorsport.com/shop/mini-r52-r53-cooper-s-jcw-supercharger-service-large-kit-water-pump/

 

Ja tosiaan Euroopasta saa samaan rahaan vs tämä josta menee tullit sun muut päälle mutta tämä ainoa jossa oli kerrottu että kampuran o rengas oikeaa materiaalia, muilla perus rengas käsittääkseni ellei erikseen ole mainittu.

  • pulla changed the title to R53 - Traktorimainen ääni ja osat asfaltille konehuoneesta (edit. uusi kone tulossa, mitä ottaa huomioon)
Kirjoitettu

RVS:ää ei kannata laittaa uuteen koneeseen ennen sisäänajoa. En tiedä onko siitä myöhemminkään mainittavaa hyötyä. Tuskin haittakaan.

Isompi TB on melko turha kustannus, varsinkin toi Kavsin. BPV:ksi orkkisosa on paras vaihtoehto.

Katalysaattorin irroitus tuo näissä vain lisää meteliä (ihan perkeleesti).

Öljysuositus löytyy omistajan käsikirjasta. Itse en tosin laittaisi mitään xW-30 -litkuja, näissä nousee öljynlämmöt sen verran korkeiksi jo motariajossa, puhumattamaan vähän vauhdikkaammasta käytöstä.

 

Kirjoitettu

Öljynviskositeetti valitaan ennemminkin moottorin välyksien mukaan kuin lämpöjen mukaan. Mikäli on piukoilla välyksillä rakennettu moottori niin liian jäykillä öljyillä saa sen kangen tulemaan ulos. 

Kirjoitettu

Joo en mä mitään 10W-60 meinannutkaan. 😄  Tehdas tarjoaa näihin joko 5W-30 tai 5W-40, jos en nyt aivan väärin muista. Itse laittaisin jälkimmäistä, koska ne lämmöt.

  • 3 kuukautta myöhemmin...
Kirjoitettu
12.5.2023 klo 14.54, Igor kirjoitti:

Jopa on käynyt tuho. 😬

Ahtimen lavat näyttää minusta noissa kuvissa ihan normaalilta. Enemmän kiinnostais missä kunnossa ne vesipumppua pyörittävät rattaat on. Vaikka tuskin sieltäkään tähän tuhoon syy löytyy.

 

vesipumppu.jpg

Kirjoitettu

1 ) Vaihteistoöljy? 6-vaihteinen manuaali, ilman lukkoa. Osalla foorumeilla suositeltu Redline MTL fully synthetic 75W/80W GL-4, hankintaan? Samalla sekaan RVS T3 vaihteiston suojaus- ja kunnostusaine?

2 ) Jos, uusisi kaikki moottoritilan vesiletkut/letkut, perinteistä kumia vai silikonia? (Silikoniletkuista näyttää löytyvän kahta koulukuntaa). 

3 ) Powerflexiä lisää eteen? Taisi olla jo asennettuna control arm tai front wishbone rear puslat. Moottorin ja laatikon kannakkeet/tuet jäävät varmaan ilman, korvaan ne ehkä jossain vaiheessa Vibra-Technicsin tuotteilla.

4 ) Moottorin sisäänajo 1500-2000 km? Minin moottorille jotkut omat ohjeet?

5 ) Hyväksi todettu jarruneste?

6 ) Suosituksia moottoritilan suoja-aineista? Tenzi Motorplast, Koch Chemie Motorplast, Liqui Moly 3327...

7 ) Moottorille ei taida löytyä hengittävää ruostesuojausta vieläkään nykypäivänä?  

8 ) Pakosarjan ja startin lämpösuojat puuttuvat. Pakosarjan alkuperäinen n. 40€, mutta startin alkuperäinen suoja 360-460€. Saa laittaa viestiä jos joltain löytyy startin ylimääräistä/käytettyä suojaa. Mahtuuko jälkiasennettu pakosarja esim. Scorpion, Janspeed, Milltek.. alkuperäisen lämpösuojan alle? Tai sitten laittaa esim. keraamisen pinnoitteen.

Kirjoitettu
17 tuntia sitten, pulla kirjoitti:

 

vesipumppu.jpg

Niin tuossa viitataan niihin rattaisiin jotka pyörittää tuota vesipumppua alennetuilla kierroksilla sieltä remmin päästä. Eli se perän kun avaa niin näkee ne rattaat.

Kirjoitettu
On 04/09/2023 at 03:44, pulla said:

1 ) Vaihteistoöljy? 6-vaihteinen manuaali, ilman lukkoa. Osalla foorumeilla suositeltu Redline MTL fully synthetic 75W/80W GL-4, hankintaan? Samalla sekaan RVS T3 vaihteiston suojaus- ja kunnostusaine?

2 ) Jos, uusisi kaikki moottoritilan vesiletkut/letkut, perinteistä kumia vai silikonia? (Silikoniletkuista näyttää löytyvän kahta koulukuntaa). 

3 ) Powerflexiä lisää eteen? Taisi olla jo asennettuna control arm puslat. Moottorin ja laatikon kannakkeet/tuet jäävät varmaan ilman, korvaan ne ehkä jossain vaiheessa Vibra-Technicsin tuotteilla.

4 ) Moottorin sisäänajo 1500-2000 km? Minin moottorille jotkut omat ohjeet?

5 ) Hyväksi todettu jarruneste?

6 ) Suosituksia moottoritilan suoja-aineista? Tenzi Motorplast, Liqui Moly 3327...

7 ) Moottorille ei taida löytyä hengittävää ruostesuojausta vieläkään nykypäivänä?  

8 ) Pakosarjan ja startin lämpösuojat puuttuvat. Pakosarjan alkuperäinen n. 40€, mutta startin alkuperäinen suoja 360-460€. Saa laittaa viestiä jos joltain löytyy startin ylimääräistä/käytettyä suojaa. Mahtuuko jälkiasennettu pakosarja esim. Scorpion, Janspeed, Milltek.. alkuperäisen lämpösuojan alle? Tai sitten laittaa esim. keraamisen pinnoitteen.

1. Redline MTL ainakin toimii.

2. Silikoneista tihkuu aina vähän läpi. Jos tykkää jäähynesteen tuoksusta, niin sitten semmoiset.

3. Riippuu siitä paljonko pitää tärinästä 😄 Kyllä niillä jäykemmillä moottorin tukikumeilla saa paremmin kaasuvasteen ja napakamman vaihteensiirron, mutta kääntöpuolella on sitten se tutina tyhjäkäynnillä ja hiukan lisääntynyt meteli kierroksilla. Vakaajan puslissa powerflexit ei tuo mitään iloa, vain enemmän rengasmelua.

4. Tähä(kin) on kaksi koulukuntaa. Toiset on sitä mieltä ettei ne männänrenkaat asetu kuin antamalla painetta pyttyyn heti ensi metreiltä, ja että alkuun hissuttelemalla ei saa muuta kuin öljyä syövän koneen. Omia kokemuksia ei ole.

5. Motul RBF600. Ei ole halpaa, ja jos ei käy radalla, niin mikä tahansa DOT4 lienee ok.

6. & 7. En ole kuullutkaan tällaisista...

8. OBX:n kanssa sitä alkuperäistä lämpösuojaa joutui vähän levittämään sivuista, mutta ajaa edelleen asiansa.

Kirjoitettu
4.9.2023 klo 18.24, next kirjoitti:

Niin tuossa viitataan niihin rattaisiin jotka pyörittää tuota vesipumppua alennetuilla kierroksilla sieltä remmin päästä. Eli se perän kun avaa niin näkee ne rattaat.

Eli ahtimen yhteydessä sijaitsevat rattaat?

Kirjoitettu
11.9.2023 klo 17.22, Igor kirjoitti:

1. Redline MTL ainakin toimii.

2. Silikoneista tihkuu aina vähän läpi. Jos tykkää jäähynesteen tuoksusta, niin sitten semmoiset.

3. Riippuu siitä paljonko pitää tärinästä 😄 Kyllä niillä jäykemmillä moottorin tukikumeilla saa paremmin kaasuvasteen ja napakamman vaihteensiirron, mutta kääntöpuolella on sitten se tutina tyhjäkäynnillä ja hiukan lisääntynyt meteli kierroksilla. Vakaajan puslissa powerflexit ei tuo mitään iloa, vain enemmän rengasmelua.

4. Tähä(kin) on kaksi koulukuntaa. Toiset on sitä mieltä ettei ne männänrenkaat asetu kuin antamalla painetta pyttyyn heti ensi metreiltä, ja että alkuun hissuttelemalla ei saa muuta kuin öljyä syövän koneen. Omia kokemuksia ei ole.

5. Motul RBF600. Ei ole halpaa, ja jos ei käy radalla, niin mikä tahansa DOT4 lienee ok.

6. & 7. En ole kuullutkaan tällaisista...

8. OBX:n kanssa sitä alkuperäistä lämpösuojaa joutui vähän levittämään sivuista, mutta ajaa edelleen asiansa.

3. Eli Vibra-Technics tuet tarjoavat mukavaa tärinää ja värinää... ? Parempi vaihtoehto vaihtaa Powerflexin tavarat alkuperäisten sisälle, vai pysytellä alkuperäisissä ja vaihtaa kuluneiden kumien tilalle uudet alkuperäiset?

Kirjoitettu
4.9.2023 klo 17.45, minapamina kirjoitti:

Muihin kyssäreihin ei ole vastausta, itse laitoin jarruihin tätä:

https://www.motonet.fi/fi/tuote/605953/Motul-RBF600-jarruneste-Racing-05l

 

Ei ainakaan vielä ole auto ajautunut kallioleikkaukseen, vaikka muuten romu onkin 😄

 

Samalla vaivalla sitten isommat jarrut ja kunnon metalliset letkut, eiks? 😉

Vaivaa ollut sen verran jo, että menee jarrujen päivitys seuraavaan kertaan. 

Kirjoitettu

Tietoa, onko esim. vaihdelaatikoston hopeanharmaa väri jotenkin erikoinen, esim. suojaa lämmöltä vaihteistoa?
Tuli osittain harjattua osa laatikon pinnasta alumiinille asti, että sai liat, pinttymät, hapettumat, naarmut... pois. 

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...