Jump to content

Jonte

Jäsenet
  • Viestit

    19
  • Liittynyt

  • Viimeksi vieraillut

  • Days Won

    1

Jonte last won the day on 6. Marraskuuta 2017

Jonte had the most liked content!

Viimeisimmät vierailijat profiilissa

Toiminto on estetty, eikä se näy muille käyttäjille.

Jonte's Achievements

  1. Jonte

    Mikä hihnapyörä soi?

    Kiitos vinkistä. Täytyy tarkistaa puslien kunto! Youtubesta hain myös vinkkiä ja tällainen osui eteen: Tässä oli korjauksena ollut ylemmän ristinivelen kiinnityspultin kiristäminen. Täytyy tämäkin tsekata. EDIT Selvisikin helposti tuo ohjauksen välys. Ohjausakselin alempi ristinivel on välyksellinen. Täytyy alkaa etsiä netistä tietoa, saako pelkkää niveltä jostain..
  2. Jonte

    Mikä hihnapyörä soi?

    Nyt on moniurahihnan ohjurirullakin vaihdettu, kun se ei ehtinyt tulla Saksasta ennen ahtimen öljyjen jne. vaihtoa. Loppui tuo alkuperäisen kysymykseni "soiminen" ja nyt käy nätisti ilman häiritseviä sivuääniä. Seuraava asia, joka kyllä häiritsee (vaimoa ei) on ohjauksen pieni välys. Eli ratti pyörii suuntaan ja toiseen hieman, ennen kuin tapahtuu. Mistähän vikaa lähtisi hakemaan. Uloimmat raidetangon päät vaikuttivat välyksettömiltä. Kun rattia pyöritteli, niin välillä kuului narahdus, mutta se loppui, kun rasvasin ohjausakselin ristinivelet synteettisellä vaseliinilla. Kun saa kaverin tallille mukaan pyörittelemään rattia, niin sitten pystyy rajaamaan tuota välyksen aiheuttajaa jo aika pitkälle...
  3. Selvisikö Wilbon aikoinaan, mikä aiheutti tämän pienen väljyyden ratissa? Meidän Minissä hieman samaa vikaa. Vaimoa ei häiritse, mutta itseä kyllä.. Raidetangon uloimmat päät vaikuttivat tiseiltä, mutta sisäpäistä en tiedä vielä sanoa.
  4. Jonte

    Mikä hihnapyörä soi?

    Jep jep. Mini taas iskussa! Tuli laitettua öljyt ahtimeen ja uusi vesipumppu samalla. Lisäksi laturi meni samalla vaihtoon, kun oli kerta halki. Ajattelin, että typerää jättää se nyt vaihtamatta, kun ei tiedä, kuinka kauan olsi sitten toiminut. Etuvastuksen vaihdoin palaneen tilalle ja kas kas, puhaltimen hidas nopeuskin alkoi toimia. =) Kävinpä näyttämässä äskön etuvastusta siellä huollossakin (Rantaperkiön katu), missä piti todeta rikkoutunut etuvastus ja kysyin, että mikä tämä on. Eivät tienneet. Kun selitin, että mikä se on ja mitä virkaa sillä on, sanoi, että eivät ole koskaan vaihtaneet. Ainoa pahoittelu oli, kun olin jo selin lähdössä pois, "sori". Kyllä on ihan saatanan varma, että kierrän ko. korjaamon kaukaa ja toivottavasti moni muukin Minin omistaja! Kaikki pitää itse tehdä!
  5. Jonte

    Mikä hihnapyörä soi?

    Nyt on Minin keula purettu. Kyllä sieltä puhaltimen kotelosta etuvastus löytyi.Hapettunut ja keraamikin halki. Milloinkahan viimeksi toiminut hidas nopeus flektissä? Uusi vastus tuli Vaasasta Igorin antamilla spekseillä. Askartelen sen paikoilleen ja katsotaan miten käy. Ahdinkin on jo lattialla, mutta en ehtinyt eilen vielä katsoa, tuleeko sieltä vanhaa öljyä, ja jos tulee, minkä verran ja millaista. No, se selviää tänään. Jännittää.. :-) Sellainen ikävä ylläri jo löyty, et laturi oli halki.. ? Mikähän senkin päälle on käynyt?? Pajoitus jatkuu...
  6. Jonte

    Mikä hihnapyörä soi?

    Kiitos vastauksesta. Mun autohan on vanhempaa mallia. Ei siis facelift. Kun laitan ilmastoinnin päälle, niin flekti ei lähde pyörimään. Aikansa, kun odottaa, niin pyörähtää nopealla nopeudella hetken ja sammuu taas. Tästä päättelin, että etuvastus on rikki. Huollossa sitten kumosivat väitteeni/luuloni.. ? Flektille ei mene kuin se yksi pistoke. Joissainhan on erillään se pienempi pistoke. Kun irrotan sen puhaltimen, katson onko siellä se etuvastus. Jos on, niin taidan juottaa johdot sinne alkuperäisen vastuksen nastoihin ja asentaa vastuksen, johonkin viileämpään paikkaan. Jos kestäisi sitten paremmin. Tämä kaikki on siis edelleen arvailua, mutta selviää vielä. ?
  7. Jonte

    Mikä hihnapyörä soi?

    Hmmm... Huolto väitti, että on vain yksi nopeuksinen. Puhaltimelle ei kuulemma mene tarpeeksi johtoja, että voisi olla kaksinopeuksinen ja testerilläkään ei saanut pakotettua kuin yhden nopeuden päälle. Huolto on Tampereella toimiva, bmw-autoihin erikoistunut huoltoliike, joten ihmettelen kyllä, mutta kaikki on mahdollista. Harmittaa vaan, kun auton minulle myyneen liikkeen kanssa sovittiin, että flektin toiminta tarkistetaan ja korjataan tarvittaessa heidän piikkiinsä. Nyt se on tarkastettu ja todettu toimivaksi, mutta jos on kuitenkin rikki.. Perhana sentään! Kaipa se on itse korjattava tämäkin.. ;-) Ensi viikonloppuna olisi tarkoitus vaihtaa öljyt ahtimeen, joten viimeistään silloin katson, onko tuolla puhaltimen kotelossa se etuvastus. Käsittääkseni flektille ei tarvitse mennä kuin kolme piuhaa, että flekti voi olla kaksi nopeuksinen. Yksi maa, toinen täydelle nopeudelle ja kolmas hitaalle nopeudelle. Hitaan nopeuden johto menee etuvastuksen kautta moottorille? Onko releitä kaksi? Toinen täydelle nopeudelle ja toinen hitaalle? Ja toinen näistä sijaitsee puhaltimen kotelossa? Igor, olet asentanut itse etuvastuksen myös ns. auton puolelle? Mitä vastusta käytit ja mistä hankit sen? Luin muistaakseni jenkkifoorumilta, että alkuperäisen vastuksen arvo on noin 0,33ohmia ja 100w.
  8. Jonte

    Mikä hihnapyörä soi?

    Onko tietoa, onko Minejä sekä kaksinopeuksisella jäähdyttäjän flektillä että yksinopeuksisella? Vein auton huoltoon siitä syystä, että luulin ykkösnopeuden (etuvastuksen) olevan rikki, mutta sain kuulla, että autossa on yksinopeuksinen puhallin? Olen saanut väärän käsityksen aiheesta. Luulin, että kaikissa on kaksinopeuksinen puhallin. No ei se mitään, onpahan nyt katsottu, että toimii niin kuin pitää. Kai.
  9. Jonte

    Mikä hihnapyörä soi?

    Tein tällaisen työkalun ja hyvin toimi. Hihna tuli vaihdettua. Työkalun mitat pdf-tiedostoissa, jos joku muukin haluaa tehdä itse. Ohjurirullan laakeri kuulosti hieman kuivalta, joten täytyy vaihtaa se. Josko "soiminen" tai kiljunta loppuu siihen. Hihnatyökalu.PDF Lapa.PDF Varsi.PDF
  10. Jonte

    Mikä hihnapyörä soi?

    Jep! Jostain Jenkkisivulta löysin työkalun mitat, joten täytyy sellainen värkätä. Joku kirjoitti käyttävänsä 5mm tappeja ja rengasrautaa. Varmaan noinkin onnistuu, mutta oikealla työkalulla onnistuu varmasti parhaiten..
  11. Jonte

    Mikä hihnapyörä soi?

    Jaa-a. Paha sanoa, kun ei ole vielä tuosta juuri kokemusta. =) Vinkunaa se ei ole, se kuuluu sitten, kun painaa lusikan lattiaan. No, selvinnee... Kiitos kaikille Foorumin kirjoittelijoille. Täältä löytyy aika moneen asiaan vastaus ja ratkaisu!
  12. Tervehdys! uusi MININ osaomistaja liittyy joukkoon tummaan ja heti on kysyttävä, josko joku tietäisi. Auto on Cooper S -03 Mikä hihnapyörä voisi ikään kuin soida moottorin käydessä? Sellainen metallinen heleä ääni, joka muuttuu kierrosten noustessa. Tyhjäkäynnillä ääntä ei oikeastaan kuulu. ajattelin ensin, että ääni tulee jarruista, mutta kierrosten lisääminen muuttaa ääntä, niin kyllä se moottoriin liittyy.. Hihnaa ei ole varmaan hetkeen vaihdettu. Nyt autolla ajettu 149tkm, joten varmasti joskus kuitenkin, vaikka ei huoltokirjasta löytynyt mitään merkintää. Hihna täytyy vaihtaa nyt mahdollisimman pian, niin sitten pääsee pyöräyttämään konetta ilman hihnaa hieman. Tietysti kiristäjän ja ohjurin pyörää voi myös pyöräyttää sitten käsin, jos ääni tuleekin laakerista.? t. JJ
  13. Niin, vielä lisähuomautus, että moottori on peräisin 70-luvun alun Marinasta.
  14. Pelkkä moottori, ei vaihdelaatikkoa.
  15. Rakentelukausi alkaa ja on aikaa vaikka moottoripäivitykselle! Myynnissä olisi BLMC A 1275 moottori. Irroitettu käyntikuntoisena muutamia vuosia sitten. Moottori sijaitsee Haapamäellä. Hinta 250€/tarjous Puh. 050 3444911
×
×
  • Luo uusi...