Kohtuuhinnalla pääsit
https://tekniikanmaailma.fi/lehti/20b-2024/en-suosittele-sanoo-hybridiautoista-niiden-vikoja-paivittain-korjaava-jesse-haapala/
”
Akun lisäksi hybrideissä on tietenkin myös koko perinteinen polttomoottoriauton tekniikka.
Petri Blomqvistin Minin vei korjaamolle äkillinen mäntärikko. Sama moottori on käytössä myös BMW:n malleissa.
Kun BMW-osaajana tunnettu BC Motors -huoltoliike irrotti Blomqvistin Minin moottorin, myös turboahtimesta paljastui öljyvuoto.
Tehdaskunnostettua vaihtomoottoria Blomqvistille tarjonnut yritys taas tiesi kertoa, että BMW-moottoreiden vauriot ovat olleet hybridiautoissa melko yleisiä.
Blomqvist tuskin on ainoa mäntärikon kokenut. Pelkästään varaosat maksoivat 5 400 euroa.
Kunnostetun moottorin ilman apulaitteita olisi saanut hieman halvemmalla, mutta Blomqvist päätti korjauttaa alkuperäisen moottorin uusilla osilla. Alkuperäisestä yli 13 000 euron kustannusarviosta sai tingittyä hieman kunnostamalla vanhan turboahtimen. Uusi olisi maksanut 2 759 euroa.
Jesse Haapalalle lataushybridien polttomoottoriongelmat ovat tuttuja.
Korjaamolla on vieraillut esimerkiksi samalla moottorilla varustettu, vain 46 000 kilometriä ajettu BMW 225 xe -lataushybridi, jonka nokka-akseli oli ruosteessa. Käytön puutteessa ruostuneet nokka-akselit taas jumittavat BMW:n käyttämän venttiilien ajoitusta muuttavan järjestelmän.
Lataushybridin polttomoottori pitää pitkistä ajomatkoista, jolloin se lämpenee kunnolla.
”Ongelmia on luvassa, jos polttomoottori käy vain lyhyitä aikoja, tai ei ollenkaan. Kylmäkäynnistyksissä joudutaan käyttämään rikasta seosta, jolloin polttoainetta menee männänrenkaiden läpi öljyn joukkoon.””